Gå til innhold

Bryter - Hellgate: London - Norsk lov?


Anbefalte innlegg

De av dere som er heldige til og være med i Hellgate: London regner jeg med har lest EULA'n.

 

 

 

Der står det blandt anna at informasjon om deg og dine vaner kan videresendes.

Der står også at du skal forbli annonym, noe som absolut ikke skjer.

 

 

 

Det som sendes tilbake er:

 

IP, Operativ system, nettverks kort (MAC adresse) og hva software som brukes på maskinen.

 

Dette er pga ingame reklamen så de kan sende "rett" reklame for og heve din kjøpe lyst.

 

 

Er dette lov, og i det hele tatt moralskt og gjøre?

 

 

 

Kilder:

http://www.theinquirer.net/gb/inquirer/new...don-demo-adware

http://yro.slashdot.org/article.pl?sid=07/...05&from=rss

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, ikke helt begeistret for dette. Så da står det jo i stil med hva jeg syns om selve spillet. Ut ifra demoen. Mener det er flere spill som gjør dette, uten at jeg kan si helt sikkert nøyaktig hva de sender.

 

OS og IP er ikke noe problem, husker når "alle" hadde ett irriterende program på forum sitatet sitt som viste OS og IP'en din. Hva i alle dager de skal med MAC adressen min derimot vet jeg da ikke. Hvilken software, vel, det vil jeg si kommer ann på i hvilken grad. Hvis den sjekker om jeg kjører visse typer spill osv bryr deg meg egentlig svært lite, men siden jeg ikke kan vite syns jeg det kan være min business hvilke programmer jeg bruker.

 

Det jeg reagerer mest på er at det skal brukes til ingame reklame. Det skal da være ett helvette på jorden og alt det der, så skal det være reklame i spillet? Store blå portaler rett inn i basene som demoner umulig kan ha vanskelig for å finne ødelegger nok, men reklame på toppen? USJ!

Lenke til kommentar
Vel, du signerer jo på det når du godtar vilkårene, så hvorfor ikke?

 

"Der står også at du skal forbli annonym, noe som absolut ikke skjer."

 

Joda, du er jo anonym. De sender ikke videre adressen din, telefonnummeret og slikt.

 

 

IP'en din= Ikke alle ISP'er i Norge kjører samme system, flere kjører faktisk statisk IP.

 

MAC addressen er unik, bare ditt nettverks kort har den addressen, dvs at man vet hvilken PC du har.

Lenke til kommentar
Det finnes duplikater ikke BARE ett kort har sammme MAC.

 

Tja, stemmer ikke helt det da. MAC er jo et "fingertrykk" av nettverkskortet ditt. Så egentlig skal den være unik. Det fins programmer som kan forandre på den, men det er ikke noe "vanlige" folk gjør og vet om.

 

Til og meg Microsoft har IKKE lov å hente din MAC adresse, for det må inn dypt i maskinen din for å hente det ut. At spillet gjør dette er et sterkt nok argument å IKKE spille/kjøpe den.....MEN det er også et svært positivt side med det. Det er mulig et sikkerhet de har for å kunne blokkere SPAMERE og GULL selgere ingame. Så banner de MAC isteden for kontoer....

 

Men uansett ville jeg vært svært skeptisk å la noen få tilgang til MAC adressen min.....

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Husker lignende var ett helvettes-punkt når World of warcraft kom ut med at spillet leste av hva slags programmer du kjørte når du spilllte.

Ja, Informasjons-tidsalderen er på oss som julenissen på kjerringa (...men egentlig ikke -ærlig talt, vi så vel dette komme??!). Som en sann naiv kan jeg vel si at jeg bekymrer meg vel videre mindre og spiller spillet alikevel...

 

Det er vel betenkelig at spill-industrien må gå til slike lengder for å forsikre sin invisteringer, er det ikke?.. Laster du ned piratkopier og bruker cracks for å spille spill du ikke har kjøpt er dette en verden du er med å bygge opp.

Opposisjon er en tveegget greie - "Opposisjonen" er jo der fordi man ikke er fornøyd med "makten" - "Makten" er der for å opprettholde. Den blir sterkere jevnt med- eller kraftiger enn med oppsoisjonen.

 

Betaler du prisen legger du ned øksa, legger du ikke ned øksa blir prisen høyer - Skal du sloss eller skal du bøye deg??

 

 

 

 

-BadStar

Lenke til kommentar

Kan ikke påstå at jeg har lagt merke til noe reklame enda.

Og om de ønsker, kan jeg alltids generere noen flere mac adresser til dem.

Min ip bryr jeg meg også heller lite om at de vet.

 

Spørsmålet jeg stiller, er om de samler noe mer info eller ikke.

 

Om ikke, er det ganske care, ikke at jeg helt ser grunnen til at de ser på mac, ikke som at den er skrevet i stein.

Lenke til kommentar

Alt dette ligger under ansvarsområdet til Datatilsynet. Nå vet jeg hverken om de vet hva Hellgate gjør eller bryr seg, men sånn som du beskriver det er det ikke noe Datatilsynet vil se på med blide øyne. Nå har jeg ikke lest EULA'n så vet ikke hvordan den er formulert, men det høres ut som om de gir intrykket at MAC adresse, IP og informasjon om programmvare vaner osv ikke er privat informasjon og hevder derved at du har full anonymitet. Den definisjonen om noe er vel hva Datatilsynet kunne gått videre med.

 

Men ja, måtte nok sett EULA'n.

 

Send en mail til Datatilsynet om du syns det er verdt det.

Lenke til kommentar

Så lenge du signerer på at du godtar vilkårene (og det må du ellers får du ikke spille), har det ingenting å si. Det kan stå langt nede i EULA at utviklerne har rett til å komme hjem til deg hver dag og spise middag, og siden du trykker "I ACCEPT" kan de faktisk det. (litt på spissen, da). Det er hvis de IKKE informerer om det i EULA at det blir ulovlig.

 

Det er derfor man viser EULA (End User License Agreement) ved installering stort sett. I Accept er det samme som en signatur.

Jeg jobbet på Telenor Mobil kundeservice en periode, var utrolig mange som klagde på ting som de allerede hadde skrevet under på når de kjøpte mobilen/abbonementet sitt. Men siden de "ikke hadde lest det" så gjaldt det liksom ikke dem, da. Det er bare tull.

 

Du kan da pokker meg ikke være redd for å sende IP'n til steder på internett, den "ser" jo en hver nettside du noensinne logger deg på.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Så lenge du signerer på at du godtar vilkårene (og det må du ellers får du ikke spille), har det ingenting å si. Det kan stå langt nede i EULA at utviklerne har rett til å komme hjem til deg hver dag og spise middag, og siden du trykker "I ACCEPT" kan de faktisk det. (litt på spissen, da). Det er hvis de IKKE informerer om det i EULA at det blir ulovlig.

 

Det er derfor man viser EULA (End User License Agreement) ved installering stort sett. I Accept er det samme som en signatur.

Jeg jobbet på Telenor Mobil kundeservice en periode, var utrolig mange som klagde på ting som de allerede hadde skrevet under på når de kjøpte mobilen/abbonementet sitt. Men siden de "ikke hadde lest det" så gjaldt det liksom ikke dem, da. Det er bare tull.

 

Du kan da pokker meg ikke være redd for å sende IP'n til steder på internett, den "ser" jo en hver nettside du noensinne logger deg på.

Så vidt jeg har skjønt så er EULA ikke verd papiret det er skrevet på. Norsk lov står høyere enn en EULA, og aldri har en EULA overlevd rettens vei.

 

Vet ikke helt hvor de har det ifra, men var slikt CCP sa det når de måtte trekke tilbake planene sine om å saksøke en alliance fordi de spredde BS om at CCP var korrupt over Something Awful.

Lenke til kommentar

Reklamen de snakker om står på veggene i stations, merker ikke de når jeg går der, men de skaper ekstra stemning, og det er bra. Alle som ikke liker reklamene kan bare stikke og dø, slutt å syt på det, det er bare positivt at de er der. Selvsagt kunne de lagd fiksjonelle reklamer, men hvem bryr seg?

 

Ellers så står det at de samler informasjon anonymt, og at det ikke blir vil lagret over lengere perioder eller bli brukt til noe for å spore opp din identitet bla bla bla..

 

Det har blitt tatt opp utrolig mange ganger på US forumet, så tipper hele verden vet om det nå...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...