Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Svimmelhet og hodepine


ArmenMinAU

Anbefalte innlegg

Hei

 

I det siste har jeg følt meg rimelig svimmel og rar, og en smule slapp også. Har pågått i snart en uke nå. I begynnelsen var det bare små perioder av dagen, men nå er det så og si hele dagen. Er nesten som om jeg er litt småfull. Jeg vet at jeg ikke har drukket noe, men det føles likevel ut som om jeg er det. Når jeg går ute blandt folk, så må jeg virkelig konsentrere meg om å ikke virke full eller sjangle mens jeg går. Hva faen er det som skjer med meg? Er det bare litt hodepine som kommer til å gå over, eller er det noe seriøst? Foregår det bare i mitt eget hode, slik at det vil ta slutt når jeg ikke tenker på det mer? :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

 

I det siste har jeg følt meg rimelig svimmel og rar, og en smule slapp også. Har pågått i snart en uke nå. I begynnelsen var det bare små perioder av dagen, men nå er det så og si hele dagen. Er nesten som om jeg er litt småfull. Jeg vet at jeg ikke har drukket noe, men det føles likevel ut som om jeg er det. Når jeg går ute blandt folk, så må jeg virkelig konsentrere meg om å ikke virke full eller sjangle mens jeg går. Hva faen er det som skjer med meg? Er det bare litt hodepine som kommer til å gå over, eller er det noe seriøst? Foregår det bare i mitt eget hode, slik at det vil ta slutt når jeg ikke tenker på det mer? :(

Prøv å tenk på andre ting og nyt livet. Jo mer du sitter inne for deg selv, eller ute for den slags skyld, og kjeder ræven av deg og tenker på dette - jo større er sjansen for å bli sinnsyk eller få psykiske fakter. :)

 

Om du føler at du ikke har noen gode venner som støtter deg utav "De kule folka", så er det alltid tilgivelse å få hos gamle kompiser. Dette bare sier jeg. :)

Gud deler tilgivelse med alle! Hehe. :)

Lenke til kommentar

Er du litt stiv\og eller har vondt i nakken\skuldrene? Svimmelhet og hodepine kan komme av muskulære spenninger i skulder- og nakkeregionen. Isfåall kan jeg linke til noen øvelser og komme med anbefalinger.

 

EDIT: En vanlig forklaring på såkalt "virus på balansenerven" kan foruten muskulære spenninger være: http://www.uib.no/isf/utposten/1999nr4/utp99410.htm Om man kjenner seg igjen i den artikkelen ville jeg vurdert en tur til lege\fysiotereapeut eller kiropraktor (OBS: ikke alle behandlere kan denne manøveren så ring og hør på forhånd).

Endret av Delavar
Lenke til kommentar

Merker hvertfall at det var vanskelig å bevege seg ute blandt folk de første dagene, men nå går det heldigvis bedre. Er litt typisk at jeg skal ha en del kjøreopplæring denne uken siden jeg er snart ferdig med billappen OG at jeg har fått ny jobb som jeg begynner i om et par dager, men satser på at det går bra. Til tider kan jeg være veldig ukonsentrert og nesten sjangle mens jeg går, men av og til kan jeg være helt fin. Er jo ikke helt sikker på om det er virus på balansenerven jeg har fått, men symptomene er jo der. Får se hva legen sier.

Lenke til kommentar

Be han ta sånn test av veskenivå ( ettellerannet) inni øret ditt. I mitt øre hadde jeg i alle fall uvanlige nivå. Fikk kraftig svimmelhet helt plutselig. Der og da ble jeg veldig engstelig og fikk nesten panikk.

 

Etter hvert fikk jeg den kraftigste og jævligste hodepinen jeg noen gang hadde hatt. Var ikke svimmel hele tiden, men av og til føltes det som om verden danset samba rundt sola hvis du skjønner hva jeg mener.

 

Hadde symtomene i 2-3 mnd før det begynte å gi seg, men også idag har jeg hyppigere svimmelhet.

Lenke til kommentar

Greit skal be han ta en test av det. Virker som om jeg har blitt litt vandt til å være litt svimmel nå. Er ikke svimmel dersom jeg har noe annet å gjøre, bare det ikke krever altfor mye konsentrasjon eller er stressende virker det som

 

Men jeg lurer på en ting. Kan det at jeg begynte å drikke kaffe for litt over en uke siden ha utløst viruset? Jeg drakk ganske mye kaffe for 2 helger siden, og fortsatte å drikke litt hver dag iløpet av hele forige uke samtidig som jeg ble mer og mer svimmel. Husker at jeg følte meg skikkelig svimmel en gang da jeg kanskje drakk kanskje 3 kopper kaffe i løpet av 5 timer. Synspunkter?

Lenke til kommentar
Greit skal be han ta en test av det. Virker som om jeg har blitt litt vandt til å være litt svimmel nå. Er ikke svimmel dersom jeg har noe annet å gjøre, bare det ikke krever altfor mye konsentrasjon eller er stressende virker det som

 

Men jeg lurer på en ting. Kan det at jeg begynte å drikke kaffe for litt over en uke siden ha utløst viruset? Jeg drakk ganske mye kaffe for 2 helger siden, og fortsatte å drikke litt hver dag iløpet av hele forige uke samtidig som jeg ble mer og mer svimmel. Husker at jeg følte meg skikkelig svimmel en gang da jeg kanskje drakk kanskje 3 kopper kaffe i løpet av 5 timer. Synspunkter?

 

Det kaaaan jo være en liten sjanse for at du har migrene? Det har jeg. Helt for jævlig.

Lenke til kommentar

Jepp, jeg hadde en smule hodepine i begynnelsen, men det ga seg ganske fort. Er svimmelheten jeg sitter igjen med nå. Merka at jeg ble ekstra svimmel når det var veldig folksomt rundt meg, noe som antakelig betyr at jeg blir stressa eller utsatt for press på en eller annen måte.

 

Har forøvring vært ganske ok på ettermiddagen idag.

Lenke til kommentar

Ja, jeg også. Spesielt innpå kjøpesenter og lignende. Et problem som jeg også fikk var at jeg tenkte så mye på svimmelheten at jeg på en måte ble fjern da jeg ikke fikk med meg alt som skjedde rundt meg.

 

Det hele ble litt traumatisk egentlig, så tok det rolig den første tiden.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ting som kan bedre det:

*slutte å drikke kaffe (i alle fall for en stund). Kaffe virker veldig forsurende på kroppen.

*drikke nok vann (ikke for mye heller)

*kutte ned på søtsaker/brus om du får i deg mye av det

*spise en god frokost og spise nok ellers

*spise mer frukt og grønt

*få nok søvn, men ikke for mye heller

*prøve å ikke stresse for mye i hverdagen

*mosjonere litt, men ikke for intenst

 

Jeg tror i alle fall ikke at noen av disse tipsene forværrer tilstanden. Det store kaffeinntaket burde du absolutt kutte ut/kutte ned på. Virkningen av for mye kaffe er nettop svimmelhet og hodepine/rarhet og det er nok ikke bare koffeinet sin skyld.

 

Hvorfor startet du å spekulere på om du hadde fått virus på balansenerven? Det høres ikke veldig vanlig ut og det er utallige andre ting som kan forårsake hodepine/svimmelhet.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

Ser at "kjaks" har kommet med noen gode råd ovenfor, men vil likevel komme med mine synspunkter:

 

Det KAN være en form for stress du beskriver. Har du det travelt i hverdagen? Opplever mye av det samme selv – rar opplevelse å føle seg småfull uten å ha drukket noe alkohol. Har også vært hos flere leger som bare finner ut at jeg er frisk. Dette burde vært positivt, men oppleves egentlig bare frustrerende. For jeg vil jo ikke ha det sånn. Legene blir også litt oppgitte, for de ser jo at jeg ikke har det bra. Men finner ingenting likevel. For min del går det nå i perioder, men jeg er ikke kvitt problemet. Jeg jobber ekstremt mye, men dette er selvvalgt og oppleves ikke stressende. Har imidlertid fått noen gode råd som du kan tenke på:

 

Sjekk synet ditt hos optiker så fort som mulig. Kanskje trenger du briller? Dette gjorde jeg etter tips fra en lege, noe som førte til stor bedring. Jeg er ikke alltid like flink til å bruke brillene mine – da kommer straffen i form av svimmelhet i løpet av kort tid.

 

Trener du? Hvis ikke kan det hjelpe å bevege seg mer. Dette høres rart ut, men kan likevel hjelpe. Selv om det siste man ønsker når man svimler er å gå tur.. En av legene mine anbefalte dette og jeg jobber med saken.

 

Spis jevnlig og sov nok. Selvfølgelige ting, men kan likevel hjelpe med en påminnelse.

 

Sitter du mye ved dataskjermen? Dette kan påvirke synet og føre til svimmelhet og synsforstyrrelser.

 

Sjekk blodtrykket ditt ofte. Dette kan kanskje til tider være lavt, noe som fører til at man svimler. Let etter informasjon om lavt blodtrykk og se om du kjenner deg igjen.. Problemet her er at det varierer, så blodtrykket kan være fint akkurat når du er hos legen.

 

Som tidligere nevnt bør du unngå store mengder koffein for å se om dette kan hjelpe. Jeg merker ingen forskjell, drikker masse kaffe hver dag.

 

Ett spørsmål: opplever du hjertebank også? At hjertet slår utrolig fort i perioder?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...