Gå til innhold

Navigasjon mellom sider. Det mest proffe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Driver for tiden å lager en side til ungdomsbedriften vår, og jeg har akkurat blitt ferdig med designdelen. Nå gjenstår det bare å få kodet opp det hele, noe som ikke viser seg å være alltid like lett.

Jeg har kodet opp forsiden, men nå skal jeg jo gå videre til å kode de andre sidene. Derfor lurer jeg på hvordan jeg skal sette opp dette. Skal jeg lage alle sidene på nytt, lik som forsiden bare med forskjellig innholdsdel?

Eller fins det andre og mer proffere alternativer? Slik som at kun innholdet forandres, e.l.

Føler meg egentlig litt dum når jeg spør om dette, men.. :innocent:

Setter pris på svar! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er ikke jeg sikker på hva som er det "mest proffe", men du kan i hvert fall legge menyen din i en egenfil og inkludere den med <?php include("fil.php") ?>. Hvis du da skal endre noen linker på menyen, trenger du bare forandre èn fil, kontra hver fil. Ellers så mener jeg det bare er å lage alle sidene på nytt, siden hver side har ulikt innhold.

Skrevet (endret)

Okay, så de fleste bruker den "hver side har ulikt innhold" metoden?

Var nemlig veldig usikker på dette, og vil jo ha det enkleste og beste..! :)

Kan jo også bruke include ja, men dette blir fort mye styr?

Takk for lynraskt svar forresten! :)

Endret av AnaXyd
Skrevet

Nå skal ikke jeg sette noen standar blant folk, men jeg bruker i hvert fall å gjøre det sånn. Include er langt i fra noe styr. Det er bare å kopiere innholdet (for eksempel hele menyen) inn i en egen fil og erstatte det som ligger i den ordinære fila med include-koden.

Skrevet

Riktig.. Kanskje jeg burde konvertere til det når jeg har fått opp hele siden..

Men hva med CSS da? Jeg burde kanskje legge hver side inn i hver sin mappe? Med hver sin css?

Skrevet
Riktig.. Kanskje jeg burde konvertere til det når jeg har fått opp hele siden..

Men hva med CSS da? Jeg burde kanskje legge hver side inn i hver sin mappe? Med hver sin css?

Hvorfor det?

Skrevet (endret)

For det blir jo forskjellig CSS fra hver side? Eller tenker jeg feil ett sted her?

EDIT: Kan jo selvfølgelig ha alle .css filene og sidene i en folder. Men jeg tenkte mest for ordens skyld.

Endret av AnaXyd
Skrevet
For det blir jo forskjellig CSS fra hver side? Eller tenker jeg feil ett sted her?

EDIT: Kan jo selvfølgelig ha alle .css filene og sidene i en folder. Men jeg tenkte mest for ordens skyld.

Du trenger kun èn css-fil til alle sidene.

Skrevet

Hehe, that's the beauty of CSS. Med stilsettet endrer du hvordan alle html-dokumentene som er linket til css-dokumentet skal se ut, så du slipper å endre alle hvis du endrer en :)

Skrevet

Eller du kan bruke eit ferdig publiseringssystem, der du håndterer sider og nyheter via eit webgrensesnitt. Med slike system må du bygge templates som systemet har å gå ut i frå though, og du må ha støtte for eit eller anna serverside-språk og gjerne ein databasetype (Oftast MySQL) på webhotellet ditt. :)

Skrevet

Du tenker på Wordpress?

Har vært inne på tanken, men det virker litt vanskelig å designe en template til det..

Det hadde ihvertfall vært det proffeste!

Skrevet
Du tenker på Wordpress?

Har vært inne på tanken, men det virker litt vanskelig å designe en template til det..

Det hadde ihvertfall vært det proffeste!

Ja, men kanskje det skaper unødvendig mye jobb iforhold til det dere skal ha. Har selv en ungdomsbedrift, og vi har gjort jobben enkelt og greit, og kun med det vi trenger, så vi slipper å bruke tid på det. Som sagt er det mye mer jobb, og hvis dere kun skal ha statisk innhold, er det langt ifra verdt å bruke mange timer på å sette det opp, når dere har mer enn nok å gjøre i ungdomsbedriften fra før av.

Skrevet

Jepp... Men vi tenkte på å vinne denne "beste website" prisen i forskjellige konkurranser. Dessuten prøver jeg å gjøre det ganske proft, slik at kundene skjønner at vi ikke "leker" butikk! :p

Det er også utrolig lærerikt for meg, som lager siden.

Er statisk innhold noe som ikke forandrer seg?

Skrevet
Jepp... Men vi tenkte på å vinne denne "beste website" prisen i forskjellige konkurranser. Dessuten prøver jeg å gjøre det ganske proft, slik at kundene skjønner at vi ikke "leker" butikk! :p

Det er også utrolig lærerikt for meg, som lager siden.

Er statisk innhold noe som ikke forandrer seg?

Ja, det stemmer. Men uansett, så ser ikke juryen det som ligger bak siden, altså om du kjører for eksempel WordPress eller ikke, så det er ikke så mye å tenke på. I den ungdomsbedriften jeg var med på i fjor, hadde vi en internettside som var laget i Microsoft Publisher ( :p ), men vi vant alikavel andreplassen i Møre og Romsdal. Grunnen til at vi ikke vant førsteplass, var at det visuelle trakk ned. Satser selvfølgelig på ordentlig side i år, laget på ordentlig vis.

Poenget er at det trenger ikke være så fancy og overdrevet for å være bra på fylkesmessen. Prøv å ha det minimalistisk, enkelt og stilrent - og ikke minst oversiktlig. Da tror jeg dere er på god vei. :)

Skrevet

Skjønner.. :) (MS Publisher er tingen! :p)

Har du en link til siden deres? Den gamle, og en eventuell ny en?

Har fått en god del hjelp fra gutta i websidekritikk delen, og siden begynner å bli ganske oversiktlig. Sliter dog litt med hvordan jeg skal sette opp innholdet med de forskjellige produktene.

Men jeg prøver å gjøre slik at det virker litt bedre enn en piczo side, ihvertfall! :)

Skrevet

Klarer ikke finne tak i den gamle siden vi hadde på gamle ungdomsbedriften, mulig du finner den om du leter på Ungt Entrepenørskap sine sider (ue.no). Bedriften het pallesystem, men det er ikke den siden som ligge på pallesystem.no for øyeblikket vi vant med.

Den nye siden ser slik ut. Ignorer all tekst og bugs, den er enda ikke ferdig. Siden er helt statisk, bortsett fra et kontaktskjema vi driver og jobber med.

Skrevet

Se der ja... Veldig enkelt og cleant design..

Siden du skal ha en statisk side, er ikke wordpress, cutenews o.l lov? For jeg har selv tenkt på å ha en nyhetsfunksjon, som kan være interessang for andre UB'er..

Skrevet
Se der ja... Veldig enkelt og cleant design..

Siden du skal ha en statisk side, er ikke wordpress, cutenews o.l lov? For jeg har selv tenkt på å ha en nyhetsfunksjon, som kan være interessang for andre UB'er..

Selvfølgelig er WordPress og cutenews lov, ingen regler som regulerer det.

Skrevet

Min metode

index.php

-> Inkluderer top.php

-> Inkluderer inkluderingsscript

-> Inkluderer bottom.php

inkluderingsscript

-> Finner filer som ligger i en spes. dir, f.eks. /Pages

-> Viser side ved requset, f.eks. ?page=Contact

Top.php

-> Inneholder top delene, for det meste <head> delen, og deler av <body> til f.eks. menyer.

Bottom.php

slutter eventuelle tagger. </div> </body></html>

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...