Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Problematikk ved og sjemme bort kjeresten?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg mista dama på grunn av at hun gikk lei meg. Hun fikk det som hun ville hele tiden. Må ikke finne på å gjøre samme feilen altså.

Jeg er redd jeg gikk på samme bommerten.

Mulig jeg brydde meg for mye om hvordan hun hadde det, jeg ordna opp mellom hun og folk hun diskuterte/kranglet med.

Tror ikke det blei noen jaktmarker for hun, for lite spenning.. For mye trygghet.

 

Jeg er bare 16 år, og det forholdet varte bare i 7 måneder men det betydde endel for meg. ;)

Lenke til kommentar

Jeg vil svare et umiddelbart ja på dette spørsmålet, for som toth skrev - de tar det for gitt etter hvert. Min erfaring er da at man må gi mer for å få den ønskede effekten, og til slutt når man et punkt der man ikke har mer å gi. Og hva da?

 

Jeg har blåst min del av sjansene simpelthen fordi jeg ga for mye for fort, så dama til slutt ble lei og bakket ut fordi jeg hadde svidd alt kruttet i starten.

Men som toth også skrev - gjør ikke den feilen igjen.

Lenke til kommentar
Joa men han her er liksom ekspert på å manipulere jentene. Og han er bare ute etter en ting. Trist at ho ikke ser det selv.

Enkelte er flinke til og lykkes med det de ønsker, og noen ønsker bare en ting som du sier.

De er vell ganske tiltrekkende pga utsråling, vennegjeng og sosial status.

Noen av de jentene gjør det vell for og få større status blant sine venner.

Lenke til kommentar
Hva mener du med å "bortskjemt"? På gaver eller oppmerksomhet?
Alt. Gaver, oppmerksomhet, tjenester, oppførsel, hva man tolererer/unnskylder/godtar osv..
Jeg tror jenter/gutter går lei fordi de går lei, ikke fordi de blir bortskjemt.

Vel, det er ingen tvil om at bortskjemming kan skape trøbbel. Snakker som sagt av erfaring, dog i mitt tilfelle gikk det ut på at hun ble så godt vant og tok ting for gitt, at _jeg_ ble lei. Jeg ble lei av manglende takknemmelighet, selv om det nok var min egen feil, som fungerte som personlig taxisjåfør og lommebok for henne.

Hun presterte blandt annet å bli pottesur fordi jeg ikke gadd å hente en venninne og kjøre henne til seg. Uten at jeg skulle noe på veien eller der ellers i det hele tatt. Det var en vekker for meg, og jeg sa ifra. Joda, hun skulle prøve å være mer takknemmelig, men det var nok for sent. hun var blitt for godt vant, og det var mest min egen feil. Endte med at jeg begynte å føle en slags forakt for hennes oppførsel som følge av dette, og jeg gjorde det slutt etter en stund.

 

Den andre siden er at det rett og slett blir kjedelig å få alt man vil. Min nåværende kjæreste ble lei av exen sin, rett og slett fordi det ikke var nei å få. Det blir ingen konkurranse/utfordring på en måte.. Og når man ikke bare tar det for gitt, men faktisk har det for gitt, da blir det fort kjedelig. Hun dumpet ham, og dette var hovedgrunnen til at det gikk slik.

Endret av toth
Lenke til kommentar
Jeg liker mannen min som han er. Han gjør ting for meg fordi han vil at jeg skal ha det bra. Det gjør han ikke mindre spennende av den grunn.
Forutsigbar er ofte det motsatte av spennende. Hvis du vet at han vil gjøre alt du ber om, lye ditt minste vink, alltid.. Er ikke det litt kjedelig?

 

For meg er det en helt klar selvfølge å gjøre masse for partneren for at de skal ha det fint og greit. Poenget er bare at det går noen grenser noen steder. Sammenlign med oppdragelse og bortskjemming av barn, så skjønner du sikkert poenget. For mye av det gode kan fort bli negativt.

Det å godta ufyselig oppførsel mener jeg ikke er å skjemme bort en person, det er dumskap.

Det er fortsatt en form for å skjemme bort, om man gjør det for å være snill og grei og medgjørlig.

 

 

Edit: En stor del av poenget her kan egentlig oppsummeres i å passe på at man ikke blir tatt for gitt, uansett hvilken grunn.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Mulig jenter på 14år er slik, men i trygge stabile forhold, så er det vel ikke spenningen man er ute etter? Man innser at forelskelse ikke er alt.

 

Det er stor forskjell på barn og voksne mennesker. Voksne tenker litt mer rasjonelt enn barn, vil jeg tro. Derfor krever jeg heller ikke unødvendige ting. Jeg ber om det jeg har behov for og ikke mer. Å unytte kjæresten blir for dumt.

Lenke til kommentar
Mulig jenter på 14år er slik, men i trygge stabile forhold, så er det vel ikke spenningen man er ute etter? Man innser at forelskelse ikke er alt.
Dette er vel helt på siden av poenget? Uansett snakket ikke jeg om barn, men voksne mennesker. Veldig mange voksne har ingen problemer med å være litt barnslige på mange måter.

Tror du misforstår "spenning" i denne sammenhengen. Det er snakk om en viss grad av uforutsigbarhet. Ellers mener jeg helt klart mange ønsker litt spenning i forholdet, selv om det er trygt og godt. Kjedelig er noe de færreste ønsker, uansett varighet og trygghet.

Det er stor forskjell på barn og voksne mennesker. Voksne tenker litt mer rasjonelt enn barn, vil jeg tro. Derfor krever jeg heller ikke unødvendige ting. Jeg ber om det jeg har behov for og ikke mer. Å unytte kjæresten blir for dumt.
Det er ikke alltid den store forskjellen nei, dessverre.

Neida, DU krever ikke urimelige ting, og DU syns det er dumt å utnytte ham. Det betyr ikke at ikke mange millioner er annerledes enn deg.

Ditt forhold er et veldig dårlig eksempel i sammenhengen. Dere er gift, hvilket betyr at dere begge var såpass fornøyd, og fant såpass lite feil med hverandre, at dere tok det skrittet. Da er det ikke sannsynlig at problematikken i tråden er tilstede i ditt forhold.

Se heller på forhold som sprakk, dine eller kjentes.

Bortskjemthet i forhold er veldig mye mer vanlig enn det ser ut til at du har fått med deg.. Kall det dumt og rart og barnslig, men folk er dumme rare og barnslige.

Lenke til kommentar

Så man kan ikke ta utgangspunkt i seg selv, man må gjette seg til hvordan alle andre er?

 

Poenget mitt er at hvis personen går lei fordi du ønsker personen det aller beste, så hadde man sikkert gått lei uansett. Jeg har trossalt vært i flere forhold før jeg endte opp her jeg er nå. Det var i flere likhetstrekk når det gjaldt de personlige egenskapene til de jeg har vært sammen med. Selvfølgelig vil ingen ha en tøffel: Derfor skal ikke den andre personen undergrave seg selv. Men det er forskjell på å ville ønske den andre personen godt, og å være totalt nedgravd og godta tåpelig oppførsel.

 

Man trenger ikke uforutsigbarhet for å ikke ha det kjedelig sammen. Like interesser, gode samtaler, å oppleve ting.. det er mye mer til det enn å gå rundt å være forutsigbar. Skal man være en annen enn den man egentlig er, for å være uforutsigbar for kjæresten sin? Skal man si nei til å hente henne etter venninnekvelden fordi man ikke alltid skal si ja? Poenget er å kunne både gi og ta i et forhold, og at det kommer fra begge parter. Å gi, men likevel tørre å kreve noe tilbake. Hvis den andre personen bare gir og gir, såklart det blir helt feil

 

Hvis en person synes det er helt OK å bare ta og ta, så er ikke det en person noen burde være i et forhold med.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar

Du beskriver jo hele problemet selv her, gjerne oppsumert med "tøffel". Det spiller ingen rolle at ingen burde ha det sånn, da mange dessverre har det.. Og det er dét som faktisk er svar på trådstarters spørsmål.. ;)

 

Nå vet jeg ikke om du har erfaring med dette, sannsynligvis ikke, siden du tilhører det oftest bortskjemte kjønn, og ikke omvendt.

Men vi er flere her som faktisk har erfaring med dette, og da veier vår mening faktisk litt mer i saken, da trådstarter ba om erfaringer.. :)

 

Du snakker om fine forhold hvor begge "skjemmer bort" hverandre. Så lenge gi/ta fungerer fint er problemet ikke-eksisterende, og litt uinteressant for denne tråden..

Endret av toth
Lenke til kommentar
Poenget mitt er at det ikke er noe problem å "skjemme bort" kjæresten så lenge kjærsten man skjemmer bort er oppegående.

 

Jeg mener fremdeles at det blir for dumt å si nei for å si nei, og late som om man er en annen person fordi den andre parten ikke skal ta deg for gitt.

Det er ingen som har snakket om å være noen man ikke er? Har det falt deg inn at noen med f.eks litt lav selvtillit kan finne på å overkompensere i form av bortskjemming? At i frykt for å miste sin kjære så blir de rett og slett tøffel, som du selv sa var negativt?

 

Les nå førsteposten igjen, så skjønner du hva jeg og andre med erfaring svarer på.

Tingene du kverulerer på er mildt sagt digresjoner.

 

Spørsmålet er: Kan det bli problematisk å skjemme bort kjæresten for mye?

Svaret er veldig forenklet: Ja, det kan det bli.

Grunnlaget for svaret ligger i mine og andres eksempler.

 

Om det bør være slik, eller om tøfler og folk som bare tar uten å gi er dårlige personer er uvesentlig, da faktum er at personene eksisterer, og andre personer havner i forhold med dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...