Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilforsikring, ta det på foreldre


discostu

Anbefalte innlegg

Heldiggrisen! Da jeg kjørte lett MC, og senere tung MC, var det ikke bonus på sykkel. Da jeg kjøpte bil etter 4 skadefrie år på 2-hjuling, begynte jeg på 0% på min første bil.

 

Kan da ikke være mulig å få 0% startbonus på bil? De fleste gir jo 20% til førstegangs eiere, så vidt meg bekjent i allefall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heldiggrisen! Da jeg kjørte lett MC, og senere tung MC, var det ikke bonus på sykkel. Da jeg kjøpte bil etter 4 skadefrie år på 2-hjuling, begynte jeg på 0% på min første bil.

 

Kan da ikke være mulig å få 0% startbonus på bil? De fleste gir jo 20% til førstegangs eiere, så vidt meg bekjent i allefall.

 

Dette er en del år tilbake, før det ble "startbonus" og bonus på MC.

 

"Startbonus" er innført bare for å få høyere premiesum fra de som har høy bonus. Eksempel: La oss si at et selskap finner ut at en bil skal koste 16000 for en 18-åring. Da definerer det dette som 20% bonus (av et fiktivt 0%-beløp på 20000). Dette medfører at en med 80% bonus vil måtte betale 4000 for den samme bilen. Dersom man i stedet definerte 16000 som 0% bonus, ville den med 80% bare betale 3200, og selskapet ville tape 800 på denne kunden (og det samme på kanskje 100.000-vis av kunder). De er ikke dumme heller!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Zanta har nok et poeng der...

 

Det er ikke sikkert det går... men du kan prøve følgende:

Hvis dine foreldre har alle sine forsikringer i et selskap, så kan du be dem om å ringe dem og spørre om du kan få en høyere startbonus eller få bonusen fra din mor/far overført til deg. Dem kan også si at dem flytter alle sine forsikringer til ett annet selskap hvis dette ikke lar seg gjøre. Kan nok hende dem får presset selskapet litt på denne måten.

 

Om ikke annet, så er det vertfall verdt forsøket....

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Bumper denne litt. har et spørsmål som kan ha noe med denne tråden å gjøre.

Jeg skal kjøpe meg ny bil om noen dager, og drar med kjæresten min. Jeg er 18 år, og hadde forsikringen på bilen jeg hadde sist på pappa og kan tenke meg det igjen. Men siden han ikke blir med å henter bilen, så må jeg jo selv skrive under på kjøpskontrakten. Kan jeg likavel på noen måte fikse at forsikringen blir satt på pappa? At han er den som skriver under på det vognkortet som skal sendes til biltilsynet?

Lenke til kommentar

Bumper denne litt. har et spørsmål som kan ha noe med denne tråden å gjøre.

Jeg skal kjøpe meg ny bil om noen dager, og drar med kjæresten min. Jeg er 18 år, og hadde forsikringen på bilen jeg hadde sist på pappa og kan tenke meg det igjen. Men siden han ikke blir med å henter bilen, så må jeg jo selv skrive under på kjøpskontrakten. Kan jeg likavel på noen måte fikse at forsikringen blir satt på pappa? At han er den som skriver under på det vognkortet som skal sendes til biltilsynet?

 

Hvis faren din skriver under som medeier, kan du forsikre bilen i hans navn.

Men hvorfor ikke forsikre den på deg selv? Du må begynne å spare forsikringsbonus før eller senere. Velg ansvarsforsikring, så slipper du nok greit unna.

Lenke til kommentar

Bumper denne litt. har et spørsmål som kan ha noe med denne tråden å gjøre.

Jeg skal kjøpe meg ny bil om noen dager, og drar med kjæresten min. Jeg er 18 år, og hadde forsikringen på bilen jeg hadde sist på pappa og kan tenke meg det igjen. Men siden han ikke blir med å henter bilen, så må jeg jo selv skrive under på kjøpskontrakten. Kan jeg likavel på noen måte fikse at forsikringen blir satt på pappa? At han er den som skriver under på det vognkortet som skal sendes til biltilsynet?

 

Hvis faren din skriver under som medeier, kan du forsikre bilen i hans navn.

Men hvorfor ikke forsikre den på deg selv? Du må begynne å spare forsikringsbonus før eller senere. Velg ansvarsforsikring, så slipper du nok greit unna.

 

Det er en volvo, og den er jo generelt veldig dyr å forsikre?

Lenke til kommentar

Bumper denne litt. har et spørsmål som kan ha noe med denne tråden å gjøre.

Jeg skal kjøpe meg ny bil om noen dager, og drar med kjæresten min. Jeg er 18 år, og hadde forsikringen på bilen jeg hadde sist på pappa og kan tenke meg det igjen. Men siden han ikke blir med å henter bilen, så må jeg jo selv skrive under på kjøpskontrakten. Kan jeg likavel på noen måte fikse at forsikringen blir satt på pappa? At han er den som skriver under på det vognkortet som skal sendes til biltilsynet?

 

Hvis faren din skriver under som medeier, kan du forsikre bilen i hans navn.

Men hvorfor ikke forsikre den på deg selv? Du må begynne å spare forsikringsbonus før eller senere. Velg ansvarsforsikring, så slipper du nok greit unna.

 

Det er en volvo, og den er jo generelt veldig dyr å forsikre?

 

Prøv kalkulatoren på www.gjensidige.no det er som regel dem som er rimligst på forsikring for ungdom.

Jeg har aldri hatt inntrykk av at Volvo er dyrt å forsikre. Selv betalte jeg drøyt 6000kr i året for å forsikre en BMW 325i når jeg var 18. Det er en "høyrisikobil" som de fleste forsikringsselskap helst ungår å forsikre uansett alder på eier.

Nå er jeg 22 år, har 70% bonus på andre året og har 2 biler og hus forsikret på meg. Det hadde ikke vært økonomisk mulig hvis jeg ikke hadde spart opp bonus i ung alder.

Endret av Yngvejos
Lenke til kommentar

Men hvorfor ikke forsikre den på deg selv? Du må begynne å spare forsikringsbonus før eller senere. Velg ansvarsforsikring, så slipper du nok greit unna.

Vet ikke om jeg var "heldig" eller noe, men alle mine biler frem til Minien jeg kjøpte i fjor var forsikret på mine foreldre med meg som hovedbruker av bilen. Når jeg da valgte å forsikre Minien på meg selv fikk jeg 60% bonus... Dette var med Gjensidige. De begrunnet det med at jeg hadde kjørt skadefritt i de årene jeg hadde eid bil.

 

PS! Brukte mine foreldre pga at jeg har vært student frem til nå, og da må man spare der man kan. ;)

 

EDIT:

Rettet litt skriveleifer

Endret av Kongklykken
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

I mitt tilfellet, hvor jeg ville ha en dyrere bil nå, før jeg skulle investere i bolig (for da får jeg ikke råd :tease:), så var det ikke en mulighet for meg og ha full kasko på meg selv, det ble rett og slett for dyrt (24 000 hos gjenstridige :-( ). Satt derfor bilen på fatteren med meg selv som medeier og fikk en fin pris på 5000 ,- . Skal love deg at jeg ALDRI hadde spart inn de 19 000 anytime soon.

Når jeg skal investere i bolig, blir det en billigere bil igjen, og da holder det med delkasko/ansvar, da starter jeg nok bonussparingen :-)

 

Det var iallefall den beste løsningen i min situasjon, regnet mye frem og tilbake på det.

 

Hva som er best kommer veldig an på hvilke pris du få, hvilke type forsikring og hvilke fremtidsplaner du har.

Lenke til kommentar

Jeg har en bil i samme prisklasse (Audi A4 1.8 96mod), og har forsikringen på meg selv, delkasko. Betaler ca akkurat 10000 i året. Har hos gjensidige. Fikk pappa til å ringe for meg, så da klarte han å snakke meg til 50% startbonus! Mye på grunn av at han har kjørt skadefritt i 30 år.

 

Men har snakket med postbanken, hvis de er villig til å gi meg 50% kommer jeg ned på 7-8000, så da kommer jeg til å bytte!

 

EDIT: Har aldri hatt bil før, eller MC. Så fikk 50% startbonus 1 måned etter at jeg fikk lappen.

Endret av Anti LFC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...