Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

inkasso mellom privatpersoner, mulig?


stich_it

Anbefalte innlegg

har en kamerat som kjøpte en bil forsterker med batteri og litt tilbehør, dette er 3 uker siden, han fikk to ukers betalingsfrist siden et var da han fkk lønn, han har nå gått i en uke å skulle betale meg og lyvd om overføring av penger. sier pengene skal være satt over til kontoen min(sa det på tirsdag så onsdag så torsdag) og at de kommer dagen etter, aldri fått noen begrunnelse for hvorfor.

har nå forhørt meg litt om han kameraten min og han gjør vist sånn med alle han kan få lånt penger av.

 

siden beløpet det gjelder er på over 1000Kr og jeg er rimelig avhengig av å få de pengene så lurte jeg på om jeg kan gå til inkasso?

kan jeg følge det som står her: Inkasso dine rettigheter ?

 

noen som har noe innspill på dette? burde jeg få noen til å gjøre det for meg eller gjøre det selv? hvordan blir de vis jeg får noen til å gjøre det for meg?

 

grunnen til at jeg vurderer å gå til dette skrittet er at jeg ikke har tid eller mulighet til å ringe å mase på fyren hele tiden for å høre unnskyldninger og bortforklaringer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan gi vedkommende - skriftlig - en betalingsfrist og si at saken går til inkasso om det ikke blir betalt. Da må du engasjere et inkassobyrå og saken vil gå sin gang, men kan ta sin tid. Salæret til inkassobyrået skal skyldneren betale. Det er én hake ved det hele - hvis vedkommende ikke er søkegod dvs at det er ingen penger å hente. Da må du bare gjenta kravet, mener hvert tredje år. Du kan risikere å måtte betale inkassobyrået salæret hvis vedk. ikke kan gjøre opp for seg, så det er ikke bare-bare.

 

Det jeg er litt usikker på er om du kan gå til politiet for å få kravet inndratt, tipper de vil henvise til et byrå. Men du kan jo prøve det først.

 

Det vil jo alltids kunne hjelpe å true med inkasso om ikke annet. ;)

Endret av geirm
Lenke til kommentar

tingen er jo at jeg solgte fordi jeg trenger pengene, og jeg lurer på hva jeg kan gjøre vis han ikke betaler bortsett fra å ta tilbake tingene,

det bli jo litt prinsipp der selvsagt. tingen er jo at alle bør betale når de skylder penger men noen skal bare lure seg unna.

 

så kan vi være så snille å ikke gå inn på det med at du bør jo bare gjøre slik og slik og kan jo det og det. og svare på spørsmålet. jeg fikk svar på original spørsnålet og har nå stilt et følge spørsmåk.

 

*edit* orjanp: jeg har det og det ente jo med at han skulle overføre pengene til meg via nettbank, og jeg hadde ikketid til å henge rundt å se på... dessverre

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Men før du maser om inkasso bør du finne ett som virkelig tar enkeltoppdrag for private, jeg tviler du finner så mange, ville heller ha truet med og ta det til advokat eller så kan vel forliksrådet kanskje være stedet?

Men har du ikke bevis kan han jo bare bestride kravet og da må jo du bevise du har en sak uansett metode du velger.

Lenke til kommentar
Men før du maser om inkasso bør du finne ett som virkelig tar enkeltoppdrag for private, jeg tviler du finner så mange, ville heller ha truet med og ta det til advokat eller så kan vel forliksrådet kanskje være stedet?

Men har du ikke bevis kan han jo bare bestride kravet og da må jo du bevise du har en sak uansett metode du velger.

 

avtalen ble gjort over msn har loggen ;) og vi har diskutert det i offentlig så flere personer vet det.

 

og dette er ikke en tråd som er rett før jeg gjør det dette er en tråd om hva jeg kan gjøre så jeg vet hva jeg kan "true" med å gjøre, for å få litt fortgang i saken.

Lenke til kommentar

For det første så er det du som har beviskravet angående fordringen din.

 

Ja, du kan gå til inkasso. Du kan enten la firma drive det inn, eller drive det inn selv. Sistnevnte krever dog at man burde ha litt peiling på pengekravsrett.

 

Men du kan også sende skaen i forliksrådet istedetfor å ta veien om inkasse, da vil du få dom for at han skal betale deg pengene pluss utlegget ditt. Da vil du også få et tvangsgrunnlag som du kan bruke mot han hvis han ikke skulle betale etter det.

 

Men som sagt, det finnes sikkert andre og bedre måter også.

Lenke til kommentar
Men før du maser om inkasso bør du finne ett som virkelig tar enkeltoppdrag for private, jeg tviler du finner så mange, ville heller ha truet med og ta det til advokat eller så kan vel forliksrådet kanskje være stedet?

Men har du ikke bevis kan han jo bare bestride kravet og da må jo du bevise du har en sak uansett metode du velger.

 

avtalen ble gjort over msn har loggen ;) og vi har diskutert det i offentlig så flere personer vet det.

 

og dette er ikke en tråd som er rett før jeg gjør det dette er en tråd om hva jeg kan gjøre så jeg vet hva jeg kan "true" med å gjøre, for å få litt fortgang i saken.

 

Hei.

 

Det er kun enkeltpersonforetak som kan sende saker over til inkassoselskap for inndrivelse.

Dvs du må ha et organisasjonsnr. Skyldner må også ha mottatt inkassovarsel. Dvs ny regning med påskrift om at saken blir oversendt til inkasso dersom forfallsdato ikke overholdes. Og det skal være 14 dagers betalingsfrist.

Å begjære noen konkurs koster ca 45.000,-...+ + +og er ikke noe enkelt..

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Men før du maser om inkasso bør du finne ett som virkelig tar enkeltoppdrag for private, jeg tviler du finner så mange, ville heller ha truet med og ta det til advokat eller så kan vel forliksrådet kanskje være stedet?

Men har du ikke bevis kan han jo bare bestride kravet og da må jo du bevise du har en sak uansett metode du velger.

 

avtalen ble gjort over msn har loggen ;) og vi har diskutert det i offentlig så flere personer vet det.

 

og dette er ikke en tråd som er rett før jeg gjør det dette er en tråd om hva jeg kan gjøre så jeg vet hva jeg kan "true" med å gjøre, for å få litt fortgang i saken.

 

Hei.

 

Det er kun enkeltpersonforetak som kan sende saker over til inkassoselskap for inndrivelse.

Dvs du må ha et organisasjonsnr. Skyldner må også ha mottatt inkassovarsel. Dvs ny regning med påskrift om at saken blir oversendt til inkasso dersom forfallsdato ikke overholdes. Og det skal være 14 dagers betalingsfrist.

Å begjære noen konkurs koster ca 45.000,-...+ + +og er ikke noe enkelt..

 

Lykke til!

 

takk for svar (alle sammen), etter mye mas og masse telefon(terror :p ) så fikk jeg pengene igår kveld.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Flott at du fikk pengene. Vil bare korrigere en opplysning over her - privatpersoner kan sende inkassokrav og ta saker til Namsmannen (både private og bedrifter). Det er feil at du trenger et enkeltpersonforetak. Det må ha blitt sendt en faktura (f.eks. på husleie) eller du må ha et signert gjeldsbrev, avtale, kjøpskontrakt el.l. Et slikt dokument vil Namsmannen akseptere, og kan da ta beslag i lønn el.l. hos den som skylder penger. Her er en metode for å sende inkasso selv med egeninkasso på nett.

Endret av Hansson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...