Gå til innhold

Test: HTC X7500 "Advantage"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det blir helt feil dersom DERE skal ta hensyn til pris, dette vil jo være relativt i forhold til alle. Det er vi som forbrukere som må ta pris med i vurderingen. En student og en businessmann har to vidt forskjellige budsjetter på mobilinvesteringer.

 

På tide med nye testrutiner, der harde fakta blir vurdert objektivt. Og hvor blir det av ytelsestestene og sammenlikningsgrafer? Batteritid, CPU, Minne, Grafikk osv.

 

I tillegg er det på tide å få en bedre sammenlikning av bilder som blir tatt med mobilkameraer, kjør noen av de samme testene som akam.no har, dere er jo søstersider.

Kameraet på mobilen er blitt et viktig salgsargument for de fleste. De er faktisk i ferd med å ta over markedet til lommekameraer...

 

Og hva mener du med at det ikke er dere som bestemmer antall stjerner? Har dere mekka et program til å beregne hvor godt designet er?

 

Fullstendig usaklig vissvass hele testen. Begynner å lure på om dere bare har sett den i et butikkvindu, eller faktisk testen den over et par dager...

Lenke til kommentar

Det er såklart 3.000 kr. imellom E90 og X7500 i pris, men allikevel kan man ikke trekke X7500 når den har så og si alt pga. en enklere mobil har det samme... blir ikke det litt feil?

 

Nå ser det ut som den "Hvordan vi tester" er gammel ettersom det ikke er de samme navnene på kategoriene i en test, men går utifra at Kommunikasjon tilsvarer "Trådløs teknologi".

Isåfall står det:

4. Trådløs teknologi

Hvor god er telefonen til å kommunisere over mobilnettet og gjennom luften?

Hvis X7500 kommuniserer like godt og har alt man kan tenke seg, hvorfor får den ikke da toppkarakter?

Hvis prisen er høyere burde jo heller det tas med et annet sted.

Lenke til kommentar
Det er såklart 3.000 kr. imellom E90 og X7500 i pris, men allikevel kan man ikke trekke X7500 når den har så og si alt pga. en enklere mobil har det samme... blir ikke det litt feil?

Klart det ikke blir feil, du kan få det samme for mindre penger. Det er svært begrenset hva denne kan gjøre. Den har hardware-kapasitet som en fullverdig PC, og en debian i bunn ville åpnet dørene til flere ti tusener av applikasjoner. Når da mobile office blir den store greia, som ikke en gang kan opprette et dokument (uten å spy ut enda mer penger), så blir det bare tåpelig i mine øyne. Denne mobilsaken har en pris som kvalifiserer til at den skal kunne ha funksjonalitet som en PC, men det har den på ingen måte. Flott at dere trakk den på pris. At noen synes den bare er så fet fordi mobilen til naboen ikke gjør alt som denne kan blir for dumt. Denne boksen har faktisk hardware (og pris) til å være en fullverdig laptop erstatter, men blir bare en flau microsoftbris med software tilgjengelighet som ikke når en laptop til ankelen.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke klage så mye, men i stedet for å prøve å integrere et pris element på mange/alle deler av testen så synest jeg at det kunne fått en egen del. Slik jeg forstår det så er prisen hovedgrunnen til at x7500 misser 6eren i forhold til e90. Husk at x7500 har en 5" skjerm. Det er ikke e90 i nærheten av og bør veie opp en del av prisen.

 

Del: føler en linux gutt som ikke liker MS i deg men kan tilføye inlegget ditt at HTC shift med Vista er 25 kroner billigere enn x7500 :)

 

Jeg sjekket via amobil sin prisguide.

Lenke til kommentar

Del: Man kan selvsagt opprette dokumenter på denne her. Hvorfor skulle man ikke kunne det?

Det er snakk om kommunikasjon og da burde jo faktisk hva terminaler greier å prestere bli satt i høysetet og ikke prisen. Prisen burde isåfall tas med i en totalvurdering, men ikke svekke andre ting som den gjør utrolig bra. Hvis jeg var uviten ville jeg jo tro at E90 var mye bedre på kommunikasjonsdelen enn X7500.

Lenke til kommentar
Vi bestemmer ikke antall stjerner, men antall poeng. Vi plasserte X7500 godt over E90, men prisen til X7500 er mye høyere. Dessuten har E90 all grunn til å få svært gode poengsummer under kommunikasjon.

 

Da er det en vesentlig feil på systemet, for HTC har akkurat samme gode grunn for å få 6 som E90. Og det du sier er at dere har satt grensen til 7000,-. Ble dette gjort da dere testet E90? Juks og bedrag spør du meg!

Lenke til kommentar
Del: føler en linux gutt som ikke liker MS i deg men kan tilføye inlegget ditt at HTC shift med Vista er 25 kroner billigere enn x7500 :)

Limbeck, dette har faktisk ingenting med at jeg er noen "linux gutt", dine assosiasjoner handler nok mer om dine egne fordommer. Jeg mener akkurat det jeg sier, og det er basert på at jeg tror på at dette er en ARM arkitektur. La meg da dele noe grunnleggende med deg. MS og software for MS er basert på binær distribusjon, ikke på tilgang til kildekode. Dvs. at du er helt avhengig av at noen har testet og kompilert applikasjonen for ARM arkitektur for at du skal i det hele tatt kunne kjøre applikasjonen på den. Dvs. at nesten ingenting av det du er vant til å ha tilgang til av software i MS vil være tilgjengelig her. For linux er det meste åpen kode, så hvem som helst kan kompilere for ARM. F.eks. støtter debian (som ubuntu bygger på) ARM offisielt:

http://distrowatch.com/table.php?distribution=debian

Ingen spesialutgave med andre ord, men akkurat den samme som Ubuntu bygger på. Det betyr at du i prinsippet har tilgang på alt av GNU/Linux programvare, og i praksis vil da en slik telefon gjøre alt du måtte ønske av en laptop. Dette er reellt, og jeg sier det fordi det kunne gjort produktet aktuelt for meg. Jeg reiser mye, og trenger PC i den sammenheng, kunne vært veldig greit med en slik sak. Slik som den derimot er, så kan jeg ikke engang koble meg opp på en server på en trygg måte for å få tilgang til data, det blir for dumt. Når da i tilleg man må bla opp ennå mer for å få en forkrøplet office, så blir det lite interessant for meg. At andre synes denne er noe å skryte av til kompiser er så, men det har veldig lite å by på utover det en nesten gratis telefon gir deg i dag.

Lenke til kommentar

Jeg kan surfe på nettet med den. Skjerm og oppløsning gjør at nettsider blir lette å lese. Med en ext hdd så kan jeg ta med hele musikksamlingen min å spille av i bilen. (min musikk samling er for stor til noen mp3 spiller). Med minnet så kan jeg ta med en god posjon filmer å se på en 5" skjerm. Navigere på en 5" skjerm. Jeg kan lage og redigere office dokumenter. Med qwerty tastatur kan jeg skrive mye uten å få krampe. Dette gjelder både e-mail, dokumenter, chatting osv osv osv. Jeg kan høre på internett radio, noe jeg gjør mye. Jeg kan ta, se, sende og redigere foto på en skjerm det er vits å gjøre det på. Video samtale er en ting jeg liker. Spille musikk som er lagret på den både på headset og høyttaler. For å nevne noe. Fantasien er gjerne begrensningen her.

 

Jeg tviler ikke på at en lignende dings med Linux hadde vert flotte saker for deg, men dine påstander er i mine øyne (unskyld uttrykket) fanatiske.

 

Se litt på htc shift. Kanskje du kan instalere Linux på den? Se mulighetene, ikke begrensningene.

 

PS! Dette betyr ikke at jeg på noe vis føler at jeg må forsvare mine valg av mobil produkter ovenfor deg.

Lenke til kommentar
Jeg tviler ikke på at en lignende dings med Linux hadde vert flotte saker for deg, men dine påstander er i mine øyne (unskyld uttrykket) fanatiske.
Det var da svært. Alt jeg gjorde var å forsvare litt trekk på poengscoren i testen rett og slett fordi jeg så potensiale til at denne kunne være en relativt fullverdig erstatning for en laptop. Jeg påpekte også at med noen innsats så kunne kanskje produsenten levert noe mer fleksibelt, med i praksis ubegrenset tilgang til software.
Se litt på htc shift. Kanskje du kan instalere Linux på den? Se mulighetene, ikke begrensningene.
Du tror kanskje at når noen nevner linux så foretrekker de å gjøre alt selv. Dette er ikke tilfellet. Mange mobiltelefoner kjører andre OS enn MS, uten at dette går utover brukeren overhodet, dette er et område hvor det faktisk fortsatt er konkurranse på OS fronten. Jeg ville også personlig se på det som en stor fordel om produsenten hadde tatt jobben med å ferdigstille en OS installsjon på denne, med recovery media som inneholder all software du trenger for standardfunksjonaliteten i telefonen. Det gjøres tross alt til alle telefoner, uavhengig av OS.
PS! Dette betyr ikke at jeg på noe vis føler at jeg må forsvare mine valg av mobil produkter ovenfor deg.
Voldsomt til hårsår, jeg ville jo bare lære mer om hva denne boksen faktisk kunne brukes til utover det en vesentlig billigere telefon kan, ingen grunn til å bli prippen. Så man kan koble til en harddisk til denne også, da er jo den eneste begrensningen CPU. Men CPU'en er jo kraftig nok til å kjøre en fullverdig desktop, og hvis skjermen er så god, så må da det være interessant.

 

Du nevner å se på filmer. Tviler ikke på at det er mulig (det kan jo i utgangspunktet en telefon til NOK 1,- gjøre), men vet du hvordan tilgangen til codec'er er? Har noen fått portet over en komplett codec pakke til denne? Hvordan er ytelsen til de codec'ene som finnes for den? Kan tenke meg at du fort må konvertere en del filmer før de kan kjøres.

Lenke til kommentar
Du nevner å se på filmer. Tviler ikke på at det er mulig (det kan jo i utgangspunktet en telefon til NOK 1,- gjøre), men vet du hvordan tilgangen til codec'er er? Har noen fått portet over en komplett codec pakke til denne? Hvordan er ytelsen til de codec'ene som finnes for den? Kan tenke meg at du fort må konvertere en del filmer før de kan kjøres.

 

For det første er det ingen mobiltelefoner som koster 1,-. For det andre så er de filmene du laster ned i forskjellige codec allerede konvertert, forskjellen er at andre har gjort jobben for deg. For det tredje så er vel slike filmer som oftest piratvare, og dermed forbudt å diskutere på dette forumet. For det fjerde har du vel fått med deg at man nå begynner å legge ved "mobil" versjon av filmer man kjøper på dvd, men da kun i windows media formatet. Og det støttes vel av en Windows mobil? ☺

Lenke til kommentar
Det er såklart 3.000 kr. imellom E90 og X7500 i pris, men allikevel kan man ikke trekke X7500 når den har så og si alt pga. en enklere mobil har det samme... blir ikke det litt feil?

Klart det ikke blir feil, du kan få det samme for mindre penger. Det er svært begrenset hva denne kan gjøre. Den har hardware-kapasitet som en fullverdig PC, og en debian i bunn ville åpnet dørene til flere ti tusener av applikasjoner. Når da mobile office blir den store greia, som ikke en gang kan opprette et dokument (uten å spy ut enda mer penger), så blir det bare tåpelig i mine øyne. Denne mobilsaken har en pris som kvalifiserer til at den skal kunne ha funksjonalitet som en PC, men det har den på ingen måte. Flott at dere trakk den på pris. At noen synes den bare er så fet fordi mobilen til naboen ikke gjør alt som denne kan blir for dumt. Denne boksen har faktisk hardware (og pris) til å være en fullverdig laptop erstatter, men blir bare en flau microsoftbris med software tilgjengelighet som ikke når en laptop til ankelen.

:roll:

Jada, jada. Ikke pådra deg et hjerteinfarkt.

 

 

For oss normale (uten ekstreme fordommer) er X7500 en fantastisk mobil, og en utmerket laptop-erstatter. At den kjører Windows Mobile åpner også for tusenvis av programmer, og det er så utrolig enkelt å skrive programmer selv at alle som vil klarer å få det til.

 

Hvis du ønsker å installere Linux på den så er du ikke alene om det. Hadde det fantes en distribusjon som kunne installeres, så tror jeg til og med jeg hadde prøvd det (om ikke annet for å kunne sammenligne). Men det er nok ikke rett rundt hjørnet....

Lenke til kommentar
Del: Man kan selvsagt opprette dokumenter på denne her. Hvorfor skulle man ikke kunne det?
Fordi jeg mener det stod noe om det i artikkelen da jeg først leste den, at det ikke var lagt inn funksjonalitet for oppretting av office filer uten å bla opp ekstra. Hvorfor en slik begrensning kunne vært lagt inn er opplagt selvfølgelig, Adobe gjør det med pdf, MS Office gjør det med pdf, var det virkelig utenfor din fatteevne å begripe? Jeg ser at det nå står tydelig nå at man også kan opprette, så da har jeg selvfølgelig ingen innvendinger mot dette.

 

For det første er det ingen mobiltelefoner som koster 1,-.
Ja, de er omtrent like sjeldne som de som koster 10.000,-. Men du tok poenget gjorde du ikke, eller var dette din tyngste punch-line?
For det andre så er de filmene du laster ned i forskjellige codec allerede konvertert, forskjellen er at andre har gjort jobben for deg. For det tredje så er vel slike filmer som oftest piratvare, og dermed forbudt å diskutere på dette forumet.
Hva er det du fabler om? Det kryr av formater for både lovlige og ulovlige versjoner av filmer.
For det fjerde har du vel fått med deg at man nå begynner å legge ved "mobil" versjon av filmer man kjøper på dvd, men da kun i windows media formatet. Og det støttes vel av en Windows mobil? ☺
Nei det hadde jeg ikke, lurer på hvor mange som har alle sine filmer på wmf format? Det er jo også langt fra det beste formatet for dette formålet.
Lenke til kommentar

Del: Nå har jeg ikke denne mobilen men har veldig lyst på den. Jeg har en qtek 9000 som var "den forrige" monster mobilen fra htc. Det med harddisk kan jeg ikke bekrefte men denne mobilen har usb host og cpu til å takle det så jeg vil tro at man kan koble ext hard disk til den.

 

Min erfarling med Linux folk er at de gjerne liker å fikle selv ja så du har rett i den antagelsen. Og via nettet så kan man reinstalere os (windows mobile versoner) på den.

 

Når det gjelder filmer så har jeg lagt inn et program som heter pocket tv som takler mpeg filer på en imponerende måte. Windows media player er med men den er litt verre. Jeg opplever at når jeg kjører filmer med en høyere oppløsning enn 640 x 480 så sliter den. Den skalerer ikke ned bildene slik at ikke hele bildet kommer på skjermen og filmen lugger. Her må man konvertere litt for å få det til å gå fint. Jeg vet mindre om støtte av andre formater. Husk at dette gjelder min qtek og ikke denne mobilen som kanskje har løst det problemet.

Endret av Limbeck
Lenke til kommentar
For det fjerde har du vel fått med deg at man nå begynner å legge ved "mobil" versjon av filmer man kjøper på dvd, men da kun i windows media formatet. Og det støttes vel av en Windows mobil? ☺
Nei det hadde jeg ikke, lurer på hvor mange som har alle sine filmer på wmf format? Det er jo også langt fra det beste formatet for dette formålet.

 

Jeg skjønner ennå ikke hva du mener med de forskjellige codec? Kan du utdype litt nærmere hva du mener? Er det slik at du på død og liv må kjøpe film i en codec som ikke virker på din enhet, eller rettere sagt, et codec som _bare_ virker i linux? Og så sitte å glane på en 2" skjerm for deretter å rope ut om den fortreffelige kvaliteten codecen gav deg? Eller er du kun ute for å fortelle en Windows bruker at han egentlig er en idiot, og at Linuxfolket har løsningen på alt?

Dessuten tipper jeg at man kan laste ned de fleste codecs til Windows mobil, så denne diskusjonen er vel unødvendig?

Lenke til kommentar
Jada, jada. Ikke pådra deg et hjerteinfarkt.
Ingen fare, så lenge diskusjonen er saklig setter jeg stor pris på den.
For oss normale (uten ekstreme fordommer) er X7500 en fantastisk mobil, og en utmerket laptop-erstatter.
Den er omtrent like stor som de minste laptopene, koster omtrent like mye, men har kun veldig basic bruksområde, og minimale utvidelsesmuligheter. Dette er en OS uavhengig observasjon, du kan f.eks. velge en liten laptop med XP og innebygd mobil i stedet. For meg var det naturlig å trekke parallellen til linux, hvor ARM baserte maskiner (eller PS3 og Cell for den saks skyld) kan kjøre nærmest hva det skal være av PC applikasjoner så lenge det ikke blir for tungt til CPU. X7500 er tross alt i skjæringspunktet mellom mobil og laptop.
At den kjører Windows Mobile åpner også for tusenvis av programmer, og det er så utrolig enkelt å skrive programmer selv at alle som vil klarer å få det til.
Kan du utdype dette litt, har du noengang utviklet noe for ARM?
Hvis du ønsker å installere Linux på den så er du ikke alene om det. Hadde det fantes en distribusjon som kunne installeres, så tror jeg til og med jeg hadde prøvd det (om ikke annet for å kunne sammenligne). Men det er nok ikke rett rundt hjørnet....
Hvis produsentene åpner spesifikasjoner, og spytter i en brøkdel av hva MS lisensene koster, så ville det vært en realitet for lengst. Det blir spennende å se om MS klarer å drepe dette markedet også.

 

Del: Nå har jeg ikke denne mobilen men har veldig lyst på den. Jeg har en qtek 9000 som var "den forrige" monster mobilen fra htc. Det med harddisk kan jeg ikke bekrefte men denne mobilen har usb host og cpu til å takle det så jeg vil tro at man kan koble ext hard disk til den.
Det åpner jo faktisk for alt mulig av USB hardware, men jeg innbiller meg vel at hardware støtten er mer enn råtten på denne.
Min erfarling med Linux folk er at de gjerne liker å fikle selv ja så du har rett i den antagelsen.
Da kan jeg avkrefte det med en gang. Ofte er det en dyd av nødvendighet av ymse årsaker, men det er en annen sak. Noen filere finner du nok, men de er i mindretall.
Når det gjelder filmer så har jeg lagt inn et program som heter pocket tv som takler mpeg filer på en imponerende måte. Windows media player er med men den er litt verre. Jeg opplever at når jeg kjører filmer med en høyere oppløsning enn 640 x 480 så sliter den. Den skalerer ikke ned bildene slik at ikke hele bildet kommer på skjermen og filmen lugger. Her må man konvertere litt for å få det til å gå fint. Jeg vet mindre om støtte av andre formater. Husk at dette gjelder min qtek og ikke denne mobilen som kanskje har løst det problemet.
Interessant, takk for informasjonen.
Lenke til kommentar

Når det gjelder codecstøtte i programmer til WM6 som noen lurte på her, så støtter Coreplayer det meste av videocodecs.

 

Codecs den støtter: H.264 (AVC), MKV, MPEG-1, MPEG-4 part 2 (ASP), DivX, XviD, WMV*, MJPEG, NRE, MSVIDEO1

 

Kontainere den støtter: Matroska, AVI, PS, TS, 3GPP, MOV, MPEG-4, OGM, NSV*, FLV*

 

Den støtter også følgende audioformater: MP3, MP2, AAC, MKA, WMA, WAV, OGG, Speex, WAVPACK, TTA, FLAC, MPC, AMR, ADPCM, ALaw, MuLaw, Midi*

 

Denne koster penger, men man kan også laste ned siste TCPMP som dette programmet er bygget på og det er gratis.

Lenke til kommentar
Den er omtrent like stor som de minste laptopene, koster omtrent like mye, men har kun veldig basic bruksområde, og minimale utvidelsesmuligheter.
Den er jo betraktelig mindre enn de minste laptop'ene. Kan du nevne en du får ned i indrelommen som koster 10.000?

 

Advantage har et bredt bruksområde, jeg kan stort sett gjøre på den hva jeg gjør på en PC: Skriver rapporter, regner i Excel, bruker Messenger og sender/mottar epost. Vil jeg spille f.eks. Transport Tycoon kan jeg gjøre det og Opera fungerer utmerket til å surfe på nettet. Jeg anbefaler deg å prøve en før du kritiserer den. :)

 

Det eneste som plager meg er at jeg ikke kan spille Half-Life på den! :D

 

 

At den kjører Windows Mobile åpner også for tusenvis av programmer, og det er så utrolig enkelt å skrive programmer selv at alle som vil klarer å få det til.
Kan du utdype dette litt, har du noengang utviklet noe for ARM?
Ja, ved flere anledninger.

Med .NET som fungerer utmerket på WM-telefoner er det utrolig enkelt! :)

 

 

Hvis du ønsker å installere Linux på den så er du ikke alene om det. Hadde det fantes en distribusjon som kunne installeres, så tror jeg til og med jeg hadde prøvd det (om ikke annet for å kunne sammenligne). Men det er nok ikke rett rundt hjørnet....
Hvis produsentene åpner spesifikasjoner, og spytter i en brøkdel av hva MS lisensene koster, så ville det vært en realitet for lengst. Det blir spennende å se om MS klarer å drepe dette markedet også.
Hvis det er så enkelt som du sier burde det florert med Linux-telefoner...
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...