Gå til innhold

Hvordan tjener One Call penger?


Anbefalte innlegg

Kan nok ikke gå nærmere inn på jobbsituasjon, da jeg tror forumadmin ikke er så interessert i at jeg gjør det. Denne posten var uansett ikke et forsøk på å sverte One Calls rykte eller skremme kunder. Jeg synes personlig det er vanskelig å se hvordan de kan ha noen intjening på abonnementet. Har selv bestilt Netcom, da dette er den billigste løsningen for meg og familien min.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke sett regnskapene til onecall, så jeg aner ikke om de går med overskudd. For mange selskaper er det ikke noen poeng å gå på med overskudd i en oppstartsfase, kan nevne mange eksempler på selskaper som har en ny og orginal ide og har brukt flere år på å skape et produkt eller en kundemasse før de begynner å tjene penger. F.eks skandiabanken eller opticom og mange flere, det er jo en helt vanlig foretnings strategi, og noen ganger vinner man og noen ganger taper man. Husk at netcom kjøpte lillebror chess for en milliard kroner for en stund siden, og det var kundene som gjorde at de var verdt pengene, uten kundene hadde ikke chess vært verdt noen ting. Og det er alle de vanlige stakkars netcom kundene som får svi og må betale , hehe

 

Til de som synes tråden var unødvendig , et gammel ordtak : Det finnes ikke dumme spørsmål bare dumme svar

Lenke til kommentar
Skal ikke blande meg for mye inn i diskusjonen her, men har lyst til å henvise til en beregning vi har på våre nettsider der vi har laget fire forskjellige trafikksimuleringer fra 100 minutter pr mnd og opp til 700 min pr mnd. Tallene er hentet fra telepriser og viser at One Call Mobil Faktura i alle de fire simuleringene slår Tele2 (og det meste annet).

Dere finner modellen her: http://www.onecall.no/index.php?content=pa...;product=mobile

 

De som påstår at One Call bare passer for de som ringer lite har ikke gjort hjemmeleksa ;-)

 

Tallene deres sier egentlig ganske lite. Det er ikke en hemmelighet at operatørene i bransjen tilpasser slike målinger slik at de kommer best ut.

 

Her er min beregning fra Telepriser.no med 700 min pr. måned, 250 sms og 6 MMS:

 

 

Nutel KILLBILL Fastpris kr 682 kr 999 Ja - mer info.

Telipol Snakk Mobil kr 2 096 kr 0 - mer info.

Ventelo Privat Ventelo Rocky kr 2 096 kr 0 Ja - mer info.

Tele2 Champion kr 2 096 kr 0 Ja - mer info.

Telenor Mobil FriHet kr 2 122 kr 0 Ja - mer info.

IPEA Hermes kr 2 131 kr 550 - mer info.

Telenor Mobil djuice zero kr 2 139 kr 200 Ja - mer info.

Telenor Mobil FriTid kr 2 280 kr 200 - mer info.

Chess Touch kr 2 282 kr 0 Ja - mer info.

Telenor Mobil FriFiks kr 2 328 kr 0 Ja - mer info.

Chess King kr 2 330 kr 580 Ja - mer info.

IPEA Ares kr 2 331 kr 100 Ja - mer info.

815mobil RING kr 2 350 kr 0 - mer info.

NetCom SmartTalk kr 2 364 kr 0 Ja - mer info.

Chess Knock-Out kr 2 366 kr 199 Ja - mer info.

One Call Faktura kr 2 421 kr 0 Ja - mer info.

One Call Kontant kr 2 430 kr 0 - mer info.

Ventelo Privat Plus kr 2 431 kr 0 Ja - mer info.

 

 

Altså etter mine beregninger så går både Telenor og NetCom sine abbonement foran OneCall sine. Dette er hentet ut fra Telepriser.no

 

Men dette er OT.

 

Når det kommer til hvordan selskap som OneCall og IPEA kan tjene penger, er dette mer enn kun brukere. For de selskapene som vil "selge" seg er antallet brukere viktigst, fordi de tjener penger pr. kunde de har.

 

Men når det gjelder selskaper som vil holde hjulene i gang så er det mer enn brukere som spiller inn.

 

I tillegg til kundenes bruk kan operatører tjene penger på følgende vis:

 

- purreomkostinger på regninger. (Ja, man tjener litt på at andre glemmer å betale regningen. Men dårligere betalere kan fort også bli en belastning).

 

- avtaler med NetCom/ netttilbyder. det er kalrt at man har gått inn i en avtale med netttilbyder. Jo bedre denne avtalen er, jo mer penger tjener man.

 

- roaming. Man tjener penger for roaming til eget nett og til utlandet. Jeg vet dog ikke sikkert om småoperatørene tjener så mye på dette, og i tilfelle hva de tjener på. Men det er dog et punkt for det for mulig inntjening.

 

- reklame. Reklame er viktig, og helst gratis reklame. Både Idar og Tommy har fått masse gratis reklame som har skapt blest om deres firmaer. OneCall sponser også 71 grader nord, som gjør dem i stand til å nå ut til et bredt publikum. De har også tv reklame.

 

- datatrafikk. Ikke en hemmelighet at operatører som OneCall, Tele2, Chess m.m tjener en formue på datatrafikk. Det er ikke uten grunn at de har tilbud om fastpris pr døgn slik som NetCom og Telenor som har maks forbruk pr. dag. Dessuten har både telenor og NetCom gode priser for de som bruker internett på mobil mye.

 

Det var bare noen av de punktene jeg kom på, det er sikkert mer.

 

Til sist vil jeg bare nevne at jeg ikke ser helt den store fordelen at Hafslund står bak OneCall. Jo visst er Hafslund et seriøst firma som er sterkt med masse penger. Men det hjelper lite så lenge OneCall er et AS. Går et aksjeselskap konkurs så er det som oftest slik at aksjeeierene ikke blir ansvarlig for gjelden til selskapet, med mindre man har påtatt seg et slikt ansvar.

Lenke til kommentar

Hei. dine beregninger stemmer dårlig med mine. Hvis du stykker opp samtalene litt, slik at du får mange korte samtaler, så er det kun KillBill Fastpris som er billigere enn Onecall pr mnd ved 700 ringte minutt, 300 sms og noen få mms. Hvis du beregner en snittvarighet på 2, 3,5 eller 4,6 min pr. samtale er Onecall billigst. Så ditt eksempler er feil for de aller fleste.

OneCall er den billigste operatøren for de aller fleste, og jeg nøler ikke med å anbefale dem. ☺

Lenke til kommentar

For det første er det viktig å understreke hva jeg nevnte i forrige posten, at man kan selv trike og mikse det til slik at man kommer veldig fordelaktig ut i denne testen. Også noe som du nevnte.

 

Innstillingene jeg brukte var faktisk de som er standard på Telepriser.no pr. uke. Eneste jeg skiftet ut var antall ringe minutter, smser og mmser som OneCall hadde på sitt høyeste eksempel på sin hjemmeside.

 

Hvis man dog sammenligner pr måned slik OneCall gjør det så får man fortsatt følgende resultat:

 

 

Ventelo Privat Ventelo Rocky kr 536 kr 0 Ja - mer info.

Tele2 Champion kr 536 kr 0 Ja - mer info.

One Call Faktura kr 541 kr 0 Ja - mer info.

Telipol Snakk Mobil kr 544 kr 0 - mer info.

Telenor Mobil FriHet kr 566 kr 0 Ja - mer info.

IPEA Hermes kr 571 kr 550 - mer info.

Chess Touch kr 579 kr 0 Ja - mer info.

Telenor Mobil djuice zero kr 583 kr 200 Ja - mer info.

NetCom SmartTalk kr 606 kr 0 Ja - mer info.

 

 

Altså kommer OneCall bedre ut her.

 

Penget mitt var ikke hvem som var billigst. Poenget er at inviduelt behov er forskjellig, og det er ditt eget bruksmønster man må bruke. Jeg personlig ville fått mye høyere regninger hvis jeg hadde skiftet til OneCall fra Telenor.

 

Men uansett så var ikke priser poenget som nevnt, så håper vi lar ballen ligge død fra nå.

Lenke til kommentar
Penget mitt var ikke hvem som var billigst. Poenget er at inviduelt behov er forskjellig, og det er ditt eget bruksmønster man må bruke. Jeg personlig ville fått mye høyere regninger hvis jeg hadde skiftet til OneCall fra Telenor.

 

Men uansett så var ikke priser poenget som nevnt, så håper vi lar ballen ligge død fra nå.

 

Hvis prisene ikke var poenget ditt så hadde du vel ikke tatt dem med?

Det jeg påpeker er at hvis man ringer samtaler som vare fra 1 til 4,6 min, så vil onecall være billigst ved et forbruk på 700 minutter. Billigere enn Telenor også. Men ringer man 18 samtaler med en snittvarighet på ca 40 minutter, vil ikke Onecall være billigst, men jeg tror dette ringemønstret ikke er realistisk.

Nå kjenner jeg ikke ditt forbruk men eneste realistiske grunner for at Telenor er billigere enn onecall, er at du er storforbruker på datatrafikk over mobilnettet. For ellers vil OneCall komme bedre ut i så og si alle _realistiske_ ringemønster.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
OneCall går i tap. Jeg har sjekket kredittverdigheten deres og den er ikke bra.

 

Det sier vel nesten seg selv at det er vanskelig å få god business av å gi bort produkter gratis.

Man kan jo ta en kjapp titt på nøkkeltall fra regnskapet til One Call

 

Årsresultat 2006: -17373 2005: -7927 2004:885

Dess flere kunder de har fått jo mer penger taper de, tipper tallene fra 2007 kommer på nærmere -40 mill

 

Så argumenterer jo mange med at de har store sterke Hafslo i ryggen, så vi kan jo ta en titt på noen nøkkeltall fra deres regnskap

 

Resultatregnskap:

Sum driftsinntekter 2006: 0 2005: 210 2004:0

Driftsresultat 2006: -12617 2005: -7129 2004: -2423

Årsresultat 2006: -30033 2005: 114464 2006: 112151

 

Sånn ut av det blå så ser det jo ikke akkurat ut som om One Call har gjort så mye bra for ders regnskap..snarere tvert imot...Dess flere kunder One Call får jo mer penger taper Hafslo kan det tyde på.

 

Tele2 leverer jo ganske pene og ønkende plusstall hvert år så de driver i hvertfall en butikk man kan gjøre et levebrød av.

Forøvrig irriterer det meg litt alle som sier at Netcom kjøpte Chess, til info så ble både Netcom og Chess kjøpt opp av en utenlansk aktør. Netcom eier ikke Chess og Chess eier ikke en dritt, men de har en felles utenlandsk eier;)

Lenke til kommentar

Fullstendig meningsløse tall.

 

Det finnes knapt mobiloperatører i den vestlige verden i dag som tjener penger på sine kunder fra dag 1. Eksisterende kunder derimot har en stor potensiell verdi, utfordringen er å beholde de. Hvordan OneCall vil forsøke dette i fremtiden, skal bli spennende å se. Antar at de, som andre operatører, er intresserte i å gjøre om sine kunder til totalkunder. Har man internett, VOIP og mobiltelefoni fra samme leverandør, blir spranget over til konkurrenten større å ta for kunder.

 

Antar at du mener Hafslund når du skriver Hafslo? Mulig det har gått deg hus forbi, men OneCall er nå solgt til Network Norway. Bak Network Norway står igjen Bredbåndsalliansen, som igjen er et samarbeid mellom flere av de største kraftleverandørene på det norske markedet. Er det noe de har nok av, så er det penger. Kortsiktige tap er dermed ikke noen problemstilling.

Lenke til kommentar
Fullstendig meningsløse tall.

 

Det finnes knapt mobiloperatører i den vestlige verden i dag som tjener penger på sine kunder fra dag 1. Eksisterende kunder derimot har en stor potensiell verdi, utfordringen er å beholde de. Hvordan OneCall vil forsøke dette i fremtiden, skal bli spennende å se. Antar at de, som andre operatører, er intresserte i å gjøre om sine kunder til totalkunder. Har man internett, VOIP og mobiltelefoni fra samme leverandør, blir spranget over til konkurrenten større å ta for kunder.

 

Antar at du mener Hafslund når du skriver Hafslo? Mulig det har gått deg hus forbi, men OneCall er nå solgt til Network Norway. Bak Network Norway står igjen Bredbåndsalliansen, som igjen er et samarbeid mellom flere av de største kraftleverandørene på det norske markedet. Er det noe de har nok av, så er det penger. Kortsiktige tap er dermed ikke noen problemstilling.

 

Mente selvfølgelig Hafslund ja, hehe, ble grepet av mine sognerøtter et øyeblikk;)

Det jeg ikke helt skjønner er hvorfor Network Norway ikke står oppført på aksjonærsiden hos One Call, er ikke salget gjennomført eller er det tregheter i systemet..er vel rundt 4 mnd siden salget/fusjonen/partnerskap eller hva nå søren det er for noe ble gjennomført...Hafslund står fremdeles som hovedaksjonær hos One Call.

 

Og når du sier at tallene er meningsløse så har jeg vanskelig som forbruker å si meg enig i det. Dersom One Call bare "pimper" seg for salg med et produkt ingen kan/vil overta så vil det før eller siden smelle en liten rakett i rumpa på noen kunder:)

Lenke til kommentar

Det er mange måter å drive butikk på. :)

 

Føler meg overbevist over at OneCall ikke pimper seg for salg. Snarere tvert imot. De har eiere i ryggen som har både kapital og infrastruktur som gjør at de kan bli meget store. Spesielt med tanke på at Network Norway fikk med seg Tele2 på spleiselag når det gjelder den fysiske utbyggingen av nettverket.

 

Jeg vil ikke spå for mye angående fremtidig mobiltelefonbruk, men jeg tør garantere at kunder som kun ringer og sender noen tekstmeldinger om kort tid vil være en saga blott. Stadig nye tjenester vil komme og hva som er i dag fortsatt er forbeholdt "early adaptors", vil bli noe for hvermannsen. Det å sitte på en stor kundemasse da, kan fort bli gull verdt.

 

Jeg mener at jeg hørte eller leste for en stund tilbake at Facebooks verdi var anslått å være mellom 2500 og 3000 kr pr registrerte bruker. Dette på tross av at de ikke eier særlig annet enn folks profiler og hva deres brukere har lastet opp. Direkte overførbart til diskusjonen rundt OneCall er det nok ikke, men det beviser om ikke annet at et stort antall brukere kan ha enorm verdi. Selv om produktet i seg selv er gratis.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Onecall og MTU klager over tapte inntekter fra reduserte termineringspriser som Telenor/Netcom osv må betale til dem, det kunne jo vært interessant å vite hvor stor andel av inntektene som dette gapet med ulike termineringspriser fører til av inntekter...

 

Forresten noen her som vet hvilke typer abbonement Call Norwegian har tenkt å begi seg inn på (ala "gratis ringetid"?)

Endret av balder80
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...