Gå til innhold

Infotråd: Olympus E3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Flott å se at man har mulighet for å bruke ISO helt opp mot 30min! Vet ikke om noen andre kameraer på markedet i dag som har denne muligheten. :p

Regner med at du her mener lukkerhastighet? Ser at ved B hare du muligheter for å fotografer helt opp til 30 min, om jeg ikke forstår det helt feil, så kan man stille denne i menuyen, standard 8 min.

 

Ellers må jeg få gratulere fourthirds folka med et nytt og spennende kamera, ser ut på papiret at dette kan bli et godt valg for mange, også et alternativ til de to "store".

Lenke til kommentar

Mye ignorante kommentarer her. Jeg kan ihvertfall si, at om jeg var proff, ville jeg uten tvil ha brukt E-3. Jeg ville aldri i verden finne på å dra rundt på de enorme Canon og Nikon proffhusene som p.g.a. overdimensjonerte sensorer krever tonnevis av optikk som likevel ikke klarer å få utkantene av bildene skarpe.

Lenke til kommentar
Altså, Modin, det er ikke ett pro level kamera, og det er sannelig ikke E-1 heller, så tror Akam gjør helt rett i å omtale det slik de gjør =)

Tror ikke noen halv seriøse fotografer ville brukt E-1. Har faktisk aldri sett / hørt om noen som har brukt det.

Dette kamera kunne though sikkert funka, selv om jeg tviler på at det er like bra som topp serien til nikon og canon. Husk at de fleste profesjonelle har litt røffere hverdager for kameraene sine :=) ifht behandling og antall shutter releases. Feks, d300 = 50. 000 og d3 = 150. 000. Ganske stor forskjell!

Fra septemberutgaven av "Practical Photography" artikkel om "Storm Chasing":

"[...] Mark (42) travels with two Olympus E-1 Digital SLRs and a range of lenses (14-54mm, 50-200m, 7-14mm, and 10-250mm)[...]"

Siste linsa regner jeg med skal være 90-250 da.... Mye prima optikk.

Han sikler vel også på den nye 14-35 ... som sammen med 35-100 vil gi effektivt 28-200 F/2... *sikle*

Lenke til kommentar

Veldig subjektiv kommentar dette her, men det må vere lov etter lang tids venting: skikkeleg deilig å endeleg lese offisiell info om E-3! Rett og slett tusen takk, Olympus! Gler meg som ein unge til å prøve det ut. Kameraet verkar svært komplett og bør appellere til andre enn Olympus-familien også. Endeleg får vi eit kamerahus som står i forhold til kvalitetsoptikken til Olympus. 12-60 mm må jo også bli det perfekte reiseobjektivet.

 

Og ja, det er profesjonelle fotografar som bruker E-1, men ikkje dei du finn på indre bane på Brann Stadion og Ullevål. Morten Hvaal er eit eksempel:

http://foto.no/cgi-bin/articles/articleVie...articleId=34301

http://www.olympus.no/consumer/dslr_16338.htm

http://web.mac.com/mortenhvaal/iWeb/morten...nhvaal.com.html

 

Edit: La til lenker

Endret av sarc
Lenke til kommentar
Er nok mange proff-fotografer som bruker dårligere kamera enn E-3 ja. Jeg ser ofte proffe fotografer med Nikon D80. Du blir ingen proff fotograf av å ha det beste kamera, akkurat som du ikke blir proff grafisk designer av å ha det beste bildebehandlingsprogrammet.

Må si meg enig i dette, det er fotografen som tar bildene. Utstyret gjør det bare lettere. La oss heller ikke glemme Henri Cartier Bresson, da.

 

Men hva er poenget med vertikalgrep, dersom man kjøper verdens minste proffkamera? Med grepet blir det jo nesten like stort som Canon 1-serien.

Jeg er ikke helt sikker, men jeg vil tro at argumenter som bedre batteritid og at det ergonomisk sett er bedre for høykantbilder vil være grunnen. Dessuten er jo optikken fortsatt top notch, og ikke minst små. Se for deg å dra med deg et 5D med en 400mm sett mot et E-3 med en 200mm, spesielt om du skal gå langt. Ikke at man helt kan sammenligne et 5D og et E-3, men det er kun et eksempel, jeg har ikke sovet på to døgn nå, og orker ikke å tenke ut noe annet enn 4/3 vs. FF, rent størrelsesmessig.

 

Feks, d300 = 50. 000 og d3 = 150. 000.

Sorry for en liten avsporing, men hvor har du disse tallene fra? D200 var spesifisert for "well over 100.000", og D2 tør jeg ikke tenke på engang..

E-1 var vel så vidt jeg vet spesifisert for "over 100 000", mens veldig mange opplever at deres E-1 klarer 150 000 og mer. Fra Olys side er vel også E510 rated for 100 000.

Lenke til kommentar

E-3 er et et semipro/entusiastkamera, så enkelt er det.

 

At enkelte proffer kanskje bruker et kamera trenger ikke nødvendigvis gjøre det til et proffkamera. Faktum er at en 'proff' ikke er en arketypisk person som har klart definerte forutsetninger for sin bildetagning (om det er snakk om en proff, jo, men nå snakker vi om proff, i abstrakt betydning).

 

En proff kan være alt fra karen som tar bilder i bryllup, han som reiser rundt i verden og tar bilder av natur eller en som tar bilde av en idrettsutøver som slenger seg opp i lufta, og mye mer.

 

Faktisk tror jeg at veldig mange proffer vil finne ut at E-3 faktisk kan gjøre jobben de må gjøre ypperlig. Kommer neppe til å stjele noen markedsandeler fra Nikon/Canon, men at det er mange som like gjerne kunne brukt et E-3 tviler jeg ikke på.

Lenke til kommentar
Ett spørsmål til dere som kan Olympus og 4:3. Hvordan er Olympus med støy på høy ISO?

I utgangspunktet er ikke 10mp og crop 2 sensor det man tenker på som ideellt for høy ISO.

I de testene jeg har sett, så er siste generasjon bra (E-410/E-510) - ikke helt på nivå med Canon/Nikon, men klart bedre enn de tidligere modellene.

 

Det blir spennende å se om E-3 er bedre.

 

Tom

Lenke til kommentar
Ett spørsmål til dere som kan Olympus og 4:3. Hvordan er Olympus med støy på høy ISO?

I utgangspunktet er ikke 10mp og crop 2 sensor det man tenker på som ideellt for høy ISO.

Sier meg enig med Tomsi, E410 og E510 baserer seg på en litt annen sensor enn E400/E500, og bildene får på disse mindre støy. Selv plages jeg egentlig ikke nevneverdig av det jeg får av støy på mitt E400, men det er utvilsomt mer støy på høye ISO enn hos konkurrentene som Canon og Nikon.

Lenke til kommentar
E-3 er et et semipro/entusiastkamera, så enkelt er det.

 

Tja. Det kommer helt an på hva man mener med et proffkamera. For meg betyr proffkamera et kamera med høy varighet. Det må altså være solid bygget, og ha en lukker som tåler MANGE eksponeringer. Desuten må ergonomi og bildekvalitet være toppklasse innenfor et markedssegment. Forskjellige proffer vil kreve forskjellige proffkamera. E-3 med sin superraske autofokus vil være bra når kjapp autofokus teller, slik som utendørssport og bilder av dyr som beveger seg. Men den litt svake høyiso-ytelsen gjør det til et mindre godt pressekamera. Og så videre.

 

Om jeg for eksempel skulle prøvd meg som krigsfotograf, så hadde E-3 vært et høyaktuelt kamera: Rimelig kompakt, og med den beste støvfjerningsteknologien.

Lenke til kommentar

Problemet med støyen til E-410/510 er at den kan oppstå som bånd..

Særleg gjeld det ved bruk av høg iso, undereksponering og mørk bakgrunn.

Eksempel her: fourthirdsphoto og dpreview (s.3 og utover)

 

Håpar verkeleg ikkje E-3 har det på same måten

 

____

 

Dersom me går utifrå at støyen til E-3 er "båndfri", men er på nivå med E-410/510 og spesifikasjonane/skrytet til Olympus stemmer, kva er det då som manglar før E-3 er eit skikkeleg proffkamera?

Går utifrå raskare seriebilde og mindre støy ved høg ISO, men kva meir savnar ein proff? (eg er noob, så eg lurar faktisk :))

Lenke til kommentar

Et Nikon/Canon-merke? :p

 

Men fra spøk til kanon, det er så vanskelig å si hva en proff kan være ute etter at det er umulig å definere "a set of criteria" for et proffkamera. :)

 

Kanskje er proffen en svak person som løper mye, da kan det veldig fort hende at et 1D MkIII er helt uaktuelt.

 

Alt til sitt bruk. Passer kameraet ditt bruk? Er du proff? Da er du en proff som bruker et kamera.

Lenke til kommentar

Dersom Olympus har greid å holde støyen akseptabel ved ISO 1200-1600, vil E-3 bli en seriøs konkurrent til D300, K10D og 40D. Det er ikke alt som kan kompenseres med lyssterk optikk, av og til trenger man dybdeskarphet.

Det er ingen tvil om at Olympus har teknologi som Nikon og Canon brukere ønsker, men ikke har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...