Gå til innhold

Infotråd: Olympus E3


Anbefalte innlegg

Når det kommer til AF-hastighet....

 

Har lest en offisiell Oly-uttalelse om denne.... De hevder at de har testet E-3 + SWD-optikk opp mot 4 andre oppsett (hus+objektiv) fra toppsjiktet til konkurrentene... De sier at testene viser at Oly-oppsettet er 35% raskere enn den nærmeste konkurrenten på Multi-AF, og 25% raskere på single spot AF...

 

Regner ikke med at de ville oppgitt såpass spesifikke tall hvis dette ikke stemmer... Er tross alt noe som kan testes av uavhengige kilder.

 

Mvh.

TH

Jeg tar disse utalelsene med en stor klype salt. For å illustrere poenget så siterer jeg hva de sier om den nye 2x konverteren "Double the focal length of the master lens without affecting performance of the master lens." Merk deg ordene without affecting. Det er en optisk umulighet.

 

Men samtidig så tviler jeg ikke på at det nye AF systemet innebærer betydelige forbedringer.

 

Jeg har sett noen promovideoer på Olympus US sine sider. Der brukes ordet INSTANT auto focus. La oss bare håpe at det ikke skaper urealistiske forventninger. At folk ser for seg et kamera som tenker raskere enn det de selv gjør.

 

Pentax gikk i forventningsfella med K10D. De var litt for storkjefta om forbedringene på AF. Resultatet ble at mange mente at K10D ikke holdt hva de lovde på området. Bare tull, for den er faktsik markert bedre enn forrige generasjon på AF hastighet. Og alle forventingene til rå hastighet gjorde at mange overså nøyaktigheten. Resultatet er en del brukere som hevder at autofokusen er ubrukelig til sport. Sannheten er at den er fult brukbar, men ikke i klasse med proffsegmentet fra konkurentene.

Ikke for å la dette bli en Pentax vs. Olympus tråd. Mer som et eksempel.

 

Glem ikke at Olympus i følge ryktene planlegger et kamera i klassen over dette. Et mer rendyrka proffhus.

 

Mvh Tim Typo

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Mja, har lest en del om det nye SWD-fokussystemet, og det de hevder er at SWD-motoren ikke "slower ned" før den stopper, men den går fra full speed til instant stop, og at dette er hovedsaken bak den kjappe AF-opplevelsen.... Men uansett, dette blir bare spekulasjon frem til noen får publisert noen skikkelige testresultater....

Lenke til kommentar

Det blir utvilsomt spennende når noen andre enn Olympuskjøpte fotografer (om dere unnskylder uttrykket, jeg er overbevist om at Canon og Nikon har sine egne) sier ting som "it's just instantaneous" og "it's perfect for my use" på ymse promovideoer.

 

Kan bli underholdene å se om dpreview venter lenge før de reviewer E-3, Phil Askey virker rimelig sure på Olympus.

 

"Frankly if Olympus carry on in the way they have for the last month or so you'll be lucky to see a review here."

 

:wee:

Lenke til kommentar
Jeg tar disse utalelsene med en stor klype salt. For å illustrere poenget så siterer jeg hva de sier om den nye 2x konverteren "Double the focal length of the master lens without affecting performance of the master lens." Merk deg ordene without affecting. Det er en optisk umulighet.

 

Det er sikkert mulig å måle forringelser fra 1.4x konverteren til Oly, men den er inni granatskauen bra. Dersom 2x'en er i nærheten så lyger de ikke mye i allefall. (Tror grunnen til at de er så bra er den telesentriske konstruksjonen. Dvs lysstrålene kommer ut av linsen (nesten) 90 grader på sensoren over hele projeksjonssirkelen)

 

150/f2 blir da 300/f4, og med 2x 35mm koverteringsfaktor så begynner det å ligne på noe....

 

Har en i bestilling(e3+12-60), men jeg må innrømme at eg er så forb... irritert på det tullet de driver med ang blokkering av fokuskonfirmering, niks bildestabilisering på ikke 4/3 optikk, og gud hjelpe meg kobling av panorama funksjon mot OLY'sd memorykort, at jeg er fristet til å droppe hele greia. Har en stabel med 3/4 optikk, men en sånn navlebeskuende holdning til merkebinding er ikke bra.

 

Nikon er ikke det spøtt bedre med lysmåling mot gamle objektiver i billigere modeller, Canon må lures for focusconf, det er i grunnen kun Pentax som har en brukervennlig innstilling til denslags. (Fokus konfirmering og bildestabilisering med ALLE objektiver du klarer å feste foran der.

 

Synd at Oly har så bra greier... Skulle helst blitt i Pentaxleiren med begge beina.

 

Goffen

Endret av goffen
Lenke til kommentar
Latterlig å engang prøve å sammenligne dette med pro modellene til Canon, Nikon, Hasselblad etc. Det der er bare olympus som - oh god forbid - skryter uhemmet av SITT EGET PRODUKT så folk skal kjøpe det.

 

Nå er det vel ganske latterlig å sammenligne Canon, Nikon og Hasselblad også, til nød kan du vel sammenligne Canon 1ds MkIII med Hasselblads kameraer, uten at det det er en veldig god sammenligning. Det var netopp hele poenget mitt, E3 har profesjonell byggekvalitet og rask autofokus, men du kan ikke sammenligne den med Canons proffmodeller fordi det er et helt annet type kamera. I likhet med at Hasselblads mellomformatskameraer er noe helt annet enn Canon og Nikons, profesjonelle DSLR. Men med de lette portable zoomer med lystyrke f2 kan du feks bare glemme å få til Nikon eller Canon, for noen fotografer er dette ting som er viktig.

 

Jeg tviler på om Olympus hadde laget topp-pro serien med f4 7-14mm, f2 14-35mm og f2 35-100mm, hvis de ikke satset på proffesjonelle brukere. Men samtidig vet jeg at de ikke skal selge dette kameraet til journalistene i Dagbladet og VG, eller til Fotografer som jobber i studio, men det finnes faktisk andre profesjonelle markeder også som setter andre krav. Kameraet har profesjonell kvalitet og holdbarhet, og det finnes profesjonelle objektiver til det, hva gjør det da uproft. Seg feks. på den tradisjonelle reportasjefoto tradisjonen, med Leica M3 og et par objektiver de aller fleste store fotojournalistiske øyeblikk er tatt med dette, eller en Nikon F/F2. Det finnes jo også andre type proffer enn glatstrigla ufaglært gutter 20-30 års alderen med det mest trendy utstyret, innenfor dette miljøet av "fotografer" vet jeg at det er stort utstyrsnobberi og ideer om hva som er proft og ikke proft. Hardbarka røffe fotojournalister i krigsherjede land har nok helt andre preferanser, vi leste jo feks for en tid siden om en fotojournalist som kastet ut alt DSLR utstyret sitt og begynt med 6 stykk Olymus superzoom kameraer istede fordi det passet hans behov bedre. De tunge Canon objektivene var alt for store å bære med seg ute i felten, hvis han skal begynne med DSLR igjen er kanskje E3 et godt alternativ.

 

De aller fleste av de mest kjente reportasje bildene i verden har elendig teknisk kvalitet, de er kornette og tatt med film som er unøyaktig fremkalt i d76 og strukket (the Vietnam look), men alikevel er det noen fantastiske bilder. Derfor er ikke superb bildekvalitet alt, bare fordi du og ingen av vennene i ditt proffmiljø vil bruke olympus gjør ikke det kameraet uproft.

Lenke til kommentar
Flott å se at man har mulighet for å bruke ISO helt opp mot 30min! Vet ikke om noen andre kameraer på markedet i dag som har denne muligheten. :p

 

Edit: Første innlegg er endret.

 

Det er ganske mange år siden Minolta kom med dette. Minolta var også først med AF, synd de gav opp.....Vi får håpe Sony tar opp arven og gir oss nyttige og viktige innovasjoner.

Lenke til kommentar
Japan photo har lagt ut E-3 for salg i nettbutikken sin.

http://japanphoto.no/product/olympus-e-3-m...m-f2-8-4-0-swd/

25 tusen med 12-60 mm. Det må vel være en god del dyrere enn Nikon D300.

... ARGH!!... ... en ting er å se det lansert..., en annen ting er å se det for salg... Må.... trykke.... kjøp...

Men det var jo litt dyrere enn planlagt da, men det skyldes kanskje 12-60 objektivet, som sikkert koster 6-7k alene.

Hva blir prisen på bare huset mon tro? ... Prisen i USA var jo ikke SÅ avskrekkende.

 

Edit; $ og £ prisen var jo ikke så ille..., kanskje 12-60 objektivet koster VELDIG mye da... tilsvarende 7-14 eller noe... Skulle likt å sett JapanPhoto legge ut kun huset for salg... for de av oss som har litt optikk fra før.

Endret av kiskogl
Lenke til kommentar
Japan photo har lagt ut E-3 for salg i nettbutikken sin.

http://japanphoto.no/product/olympus-e-3-m...m-f2-8-4-0-swd/

25 tusen med 12-60 mm. Det må vel være en god del dyrere enn Nikon D300.

Det var dyrt. I USA går hus og objektiv for tilsaman USD 2700 (1700 + 1000), ca 14300 kr (kurs 5,3). Vel er dollarkursen låg for tida, men 10 000 kr dyrare i Norge? Ref: http://www.amazon.com/s/ref=nb_ss_gw/105-3...amp;x=0&y=0

Lenke til kommentar

Dollarkursen er veldig lav for tiden.

 

Men kjøp via USA er kanskje veien å gå med E-3. I alle fall til prisnivået her til lands faller til et akseptabelt nivå.

 

Tror ikke det er god strategi å prise E-3 så høyt. Olympus står svakt markedsmessig mot de to store, og da er ikke veien inn i markedet å presse prisene opp. Da er det lurere å presse dem ned.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar
Japan photo har lagt ut E-3 for salg i nettbutikken sin.

http://japanphoto.no/product/olympus-e-3-m...m-f2-8-4-0-swd/

25 tusen med 12-60 mm. Det må vel være en god del dyrere enn Nikon D300.

Det var dyrt. I USA går hus og objektiv for tilsaman USD 2700 (1700 + 1000), ca 14300 kr (kurs 5,3). Vel er dollarkursen låg for tida, men 10 000 kr dyrare i Norge? Ref: http://www.amazon.com/s/ref=nb_ss_gw/105-3...amp;x=0&y=0

Det er nesten så det ville lønnet seg å starte elektronikksmugling i stor skala... Uansett; Dette er jo teit. At et kamera skal koste 66% mer i Norge enn i et annet land, ser jeg ingen grunn til. Hvor mye koster en flybilett tur/retur USA? :p

Edit; leif

Endret av kiskogl
Lenke til kommentar

"Det er nesten så det ville lønnet seg å starte elektronikksmugling i stor skala... Uansett; Dette er jo teit. At et kamera skal koste 66% mer i Norge enn i et annet land, ser jeg ingen grunn til. Hvor mye koster en flybilett tur/retur USA?"

 

Enig, Kiskogl. I utgangspunktet burde ikke differanse være særlig større enn 25% (norsk moms). Jeg har de siste årene handlet en del optikk i utlandet til meget gode priser. Hvis man velger å kjøpe enkelte objektiver i Norge (f.eks Canons 35 1.4L ) kontra kjøp i USA/Hong Kong er man nesten i overmåte idealistisk :cool:

 

Når det gjelder E3 så er det et kamera jeg veldig gjerne kunne tenkt meg. Har tidligere brukt E1 som på mange måter var et "stort" kamera

Endret av olar0701
Lenke til kommentar
Det var dyrt. I USA går hus og objektiv for tilsaman USD 2700 (1700 + 1000), ca 14300 kr (kurs 5,3). Vel er dollarkursen låg for tida, men 10 000 kr dyrare i Norge?
Det er likevel mindre enn "tommelfingerregelen" med utsalgspris lik 10x utsalgspris i dollar, og du skal ikke ta det for gitt at Olympus Norge får sine kameraer fra USA og kan nyte godt av lav dollarkurs. Dersom de må betale i euro eller pund, er kursen helt annerledes, selv om kronen generelt er sterk. Sammenlikner du med f.eks. E-510, gjelder nettopp denne ($860-870 for dobbeltkit, ca 8-9000 kr i Norge), således er faktisk E-3 billig (selv om 10000 kr er mye uansett hvordan du vender og vrir på det)...
Lenke til kommentar

Hm... Tenkte jeg skulle undersøke hva prisene var i sverige... fant dette:

"Rekommenderade priser

• Endast hus – 17 000 kronor

• Hus + Batterigrepp HLD-4 – 19 000 kronor

• Hus + Zuiko 14-54 – 22 000 kronor

• Hus + Zuiko 12-60 SWD – 26 000 kronor

• Hus + Zuiko 12-60 SWD + batterigrepp HLD-4 – 28 000 kronor"

 

Som vi ser her, vil 12-60 koste 4000 mer enn 14-54 og da legge seg på ca 8500 for kun dette objektivet.

 

Pris på hus kan vel kanskje være rundt 17k her i landet og da... (25-8). ... litt i dyreste laget. 7k mer enn USA for kun hus. Hvis noen skal til statene medio desember; PM meg!

Lenke til kommentar
Det var dyrt. I USA går hus og objektiv for tilsaman USD 2700 (1700 + 1000), ca 14300 kr (kurs 5,3). Vel er dollarkursen låg for tida, men 10 000 kr dyrare i Norge?
Det er likevel mindre enn "tommelfingerregelen" med utsalgspris lik 10x utsalgspris i dollar, og du skal ikke ta det for gitt at Olympus Norge får sine kameraer fra USA og kan nyte godt av lav dollarkurs. Dersom de må betale i euro eller pund, er kursen helt annerledes, selv om kronen generelt er sterk. Sammenlikner du med f.eks. E-510, gjelder nettopp denne ($860-870 for dobbeltkit, ca 8-9000 kr i Norge), således er faktisk E-3 billig (selv om 10000 kr er mye uansett hvordan du vender og vrir på det)...

 

Denne prisen er jo nærmest latterlig.

 

Tommelfingerregelen er jo fra en tid med $ kurs på ca 7 kroner. Ser du f.ex på Pentax så er denne regelen forlengst avviklet.

 

Huset burde jo også i Norge lagt en plass mellom 40d og d300. Hos japan foto 40d 10299,- , d300 14384,-

dvs kanskje 13000,-

 

Objektivet Kan umulig ligge på over 10k.

 

Normalt blir objektivet rabbattert i et kit. Så en fornuftig pris burde ligge (mye) nermere 20000,- enn 25000,-

 

Finske priser:

 

Body for 1599€

Olympus E-3 + 14-54mm Kit 2080€

Olympus E-3 + 12-60mm Kit 2465€ (Kit rabatt = 63 eur)

Grip 228€

12-60mm 929€

50-200mm 1145€

70-300mm 329€

2x converter 449€

FL-36R 219€

FL-50R 439€

 

Sist jeg sjekket var ikke euroen over 10 NOK.

 

Totalbom fra Olympus Norge. (Eller Japanphoto) Jeg avbestiller snarast dersom dette er riktig pris.

 

 

Goffen

Lenke til kommentar

Kan jo skyte inn at Euroen nå er på 7,733 og US$ er på 5,351.

 

1699$ for hus = 9090kr

1599£ for hus = 12365kr

 

Hadde vel egentlig forventet at den norske prisen skulle være tilnærmet lik den finske, men vi får se om det endrer seg når det nærmeg seg lansering og flere butikker legger den ut for salg. Hvis ikke det blir noen endring, blir det nok handel i utlandet en gang når jeg får sjansen. Å betale såpass mye mer bare pga. jeg er i Norge er tåpelig (synes jeg).

Lenke til kommentar
Kan jo skyte inn at Euroen nå er på 7,733 og US$ er på 5,351.

 

1699$ for hus = 9090kr

1599£ for hus = 12365kr

 

Hadde vel egentlig forventet at den norske prisen skulle være tilnærmet lik den finske, men vi får se om det endrer seg når det nærmeg seg lansering og flere butikker legger den ut for salg. Hvis ikke det blir noen endring, blir det nok handel i utlandet en gang når jeg får sjansen. Å betale såpass mye mer bare pga. jeg er i Norge er tåpelig (synes jeg).

 

 

Det er og omtrent hva jeg hadde forventet å betale som tidligkjøper. Litt over 20000. Men 25000 når det faktisk er rimelig greit å bestille med DHL fra USA til under 20000? No way!

 

Har allerede avbestillt.

 

Goffen

Lenke til kommentar

Svært skuffet over prisen som Olympus har lagt seg på i dette tilfellet.

 

Jeg ville fått med "gratis" batterigrep, men det koster jo bare 1000SEK (priser i svenske nettbutikker linket til på dpreview.com).... Ser ikke noen grunn til å betale 6-7 tusen mer for å få ett gratis grep...

Lenke til kommentar
Svært skuffet over prisen som Olympus har lagt seg på i dette tilfellet.

 

Jeg ville fått med "gratis" batterigrep, men det koster jo bare 1000SEK (priser i svenske nettbutikker linket til på dpreview.com).... Ser ikke noen grunn til å betale 6-7 tusen mer for å få ett gratis grep...

 

 

Ser ut til at den nye tommelfingerregelen = Euro pris i Sverige * 10

 

Goffen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...