Gå til innhold

Ubuntu filserver- hva skjer med diskene?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg har nylig installert Ubuntu på min gamle filserver, noe som gikk smertefritt. I frykt for at jeg skulle miste dataen jeg allerede hadde på de 4 diskene, trakk jeg disse ut før jeg begynte installasjonen. Ergo har jeg per nå kun 1 disk koblet til fysisk. Denne disken ble formatert og partisjonert under installasjonen.

 

Det jeg nå lurer på, hva vil skje med diskene jeg har fra før når jeg kobler disse til? Disse er alle partisjonert med NTFS, og er fulle av filer jeg ikke kan miste. Fra hva jeg har lest "rundt om kring" skal ikke dette være noe stort problem, men i frykt av å miste noe spør jeg likevel.

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du data du ikke kan miste, så håper jeg du har backup, uansett hva du skal gjøre.

 

Ubuntu kan både lese og skrive NTFS, du trenger dog NTFS-3G installert (skal ikke være vanskelig, men vet ikke fremgangsmåten eksakt siden jeg ikke har gjort det selv).

 

Skal du ha dette som en permanent løsning vil jeg sterkt anbefale deg å formatere diskene med et linux-filsystem isteden, da må du selvsagt kopiere innholdet på diskene til et midlertidig sted imens (eller bare formatere dem og restore backupen du selvsagt har ;) ).

Lenke til kommentar
Okai, da må jeg nesten prøve litt fram og tilbake. Går utifra jeg finer NTFS-3G under app. manager?

 

Edit: Hvorfor burde jeg bytte om til linux-filsystem om jeg skal ha det som permanent system? Stabilitetsproblemer med Linux og NTFS?

Alt du lurer på står detaljert forklart i server howto'en over. ntfs støtte via automatix, unngå ntfs fordi det er et lukket format, du kan aldri være sikker på hva filformatet gjør, derfor er det ikke trygt uansett OS, med mindre din tillit til MS er uendelig.

 

Se spesielt 3.4 og 3.8 her (2.6 er også relevant vil jeg tro):

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=818603

Endret av Del
Lenke til kommentar

Det finnes ingen fsck for NTFS til linux, så om det oppstår et problem med filsystemet (strømbrudd etc), kan det være umulig å få fikset igjen. (Om du ikke booter windows og scanner diskene der med chkdsk/Scandisk).

Derfor fraråder jeg å bruke NTFS som en permanent løsning, i tillegg til det Del påpeker om at det er et lukket format (som også er årsaken til at et fsck-program ikke finnes).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...