Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Disc Boot Failure insert sysem disk and press enter *Løst*


Anbefalte innlegg

Spørsmål 1.

 

DISK BOOT FAILURE INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER.

 

Jeg har nå , i dag byttet hovedkort/prosessor/ram. I PC-en min. Alt gikk greit helt til jeg skulle boote opp PC-en for første gang. Jeg har nå en win xp pro instalert på den ene av 3 hardisker jeg VET at det er ide disken min som har den.

Spørsmålet nå er hva skal jeg gjøre for å få den disken til å start opp med ett nytt hovedkort. Leste ett sted at man kunne kjøre en repair windows, men jeg har tydelighvis ikke denne muligheten :( , vil det da si at dataene er for ødelagte til å fikses.

Er nå eneste løsningen å Formatere disken og installere win xp på nytt?.

*Er jo litt surt å miste alle programmene jeg har "samlet", jeg har backup av det meste men ikke alt :/

 

Spørsmål 2.

Hvis man har en win xp pro cd og har brukt keyen på forrige install med den "gamle" hardwaren, må man nå kjøpe seg ett nytt eksemplar av win xp pro for å kjøre det "nye" eller kan jeg fortsatt bruke min "gamle" key. Den er bare ett år gammel.?

 

 

Pc specs:

 

Asus Crosshair, nForce 590 SLI, DDR2,

AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz Socket AM2

Asus GeForce 8800GTS 320MB GDDR3, HDCP,

Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4,

HDD:Maxtor 200gb 1 ide og 2*200 sata disker

 

 

Takk for at du leste posten :)

Kan du løse problemet også kanskje ??

Endret av Boller_brus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er den gamle maskina disken kom fra død? Siden det er plukka ut deler... Om maskina er der ville eg prøvd og sette disken inn i "gamlemaskina" og fjerna drivere der.

CD "key'en" til XP hører til CD-en bruk samme nøkkel på nyinstallering med samme CD - kan kanskje bli "tvunget" til og ring M$ og få aktivert XP på nytt, men telefonløsninga koster få kalorier og XP blir aktivert derfra - har gjort det selv, min XP er fra 2002 men PC-en er litt ferskere :innocent:

Lenke til kommentar

Tror den gamle windowsen din kan få problemer med å kjøre stabilt når du har skiftet ut... i praksis hele maskina. Men om du føler for å få liv i den uansett, kan du prøve følgende, PÅ EGET ANSVAR!:

 

Boot fra Windows XP CD-en din og trykk R for Recovery Console. Derfra kan du prøve å kjøre FIXBOOT /HELP for å se hva som kan gjøres. Forhåpentligvis skyldes problemet bare at partisjonene på disken ikke har samme navn som de hadde i den andre maskina di.

 

Dersom det ikke hjelper, kan du prøve å kjøre FIXMBR. Anbefales at du tar backup av disken først, da FIXMBR kan finne på å "miste" informasjon om hvordan disken er partisjonert. Har selv kjørt FIXMBR uten at noe har blitt ødelagt, men har også opplevd det motsatte... bedre føre var osv...

 

fixboot /help

fixmbr /help

 

PS: Når du legger til et OS ved hjelp av FIXBOOT, så får du sansynligvis spørsmål om "Options". i alle fall på min maskin er options satt til: /noexecute=optin /fastdetect

Endret av Dummst
Lenke til kommentar

Det første du må gjøre er å sette rett disk til å boote. Det velger du i en meny i BIOS.

Eller ha bare den ene disken tilkoblet.

 

Det andre som skjer når du bytter hardware er at Windows antagelig får blåskjerm når du booter. Det kan fikses med Repair Install.

 

Windows vil sikkert be om reaktivering, men det hender det går bra.

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle forslag :)

Prøvde det meste men tror nok hardisken rett og slett er helt ødelagt, mystisk egentlig siden mine enorme elekrot magnet mitt i rommet aldri ha påvirket PC-en noe stort.

En kamerat sa noe sånn som at

"Jammen Boller_brus da FFS kjøp deg vista så har du det, ferdig med den saken."

Kjøpte vista i dag og håper det skal fungere fint på ny harddisk ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...