Gå til innhold

350D vs 400D som nybegynnerkamera?


Anbefalte innlegg

Dessverre virker IS funksjonen til Olympus bare med Olympus' egne objektiver.

Det var godt du sa; hadde aldri falt meg inn å sjekke en gang! Trodde hele poenget med IS i kamerahus var at det skulle fungere med alle objektiver jeg... :dontgetit: Da blir det jo faktisk enda mer begrenset utvalg av linser :(

Jeg regner med hun (og ihvertfall jeg :) ) gjerne vil leke seg litt med litt manuelle instillinger, skjønt vi er begge nybegynnere, så bør være bra full-auto-funksjoner på det og.

 

Forresten - var det riktig at makro-linser ikke duger som vanlig tele (altså langt-unna-bilder)?

 

edit: sorry, litt mye smilies... skal skjerpe meg :p

Endret av wonko
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men - Man skal f.eks. aldri bruke IS hvis man anvender stativ. Så om hun skal ligge i en kvisthaug ala Hans Chr. Alsvik (eller hva han nå het) og fotografere med telelinse på stativ så er ikke IS noen vits i uansett. IS er kun til håndholdt bruk.

 

LiveView kan kanskje være greit å ha om en henger utfor en fjellskrent og skal ta bilde over en hyllekant eller noe slikt (får du kun på Olympus E410 og 510).

 

Olympus har generelt litt bedre etterbehanding av bildet om man skyter på P eller Auto og rett i JPG. Fotograferer man mer "manuelt" er det ett fett. Men, Olympus har kun 3 fokuspunkter, mens 400D har eh hel haug (9).

 

Nei, makrolinser duger vel sjelden over ca 10m (kommer jo an på linsa selvsagt).

Lenke til kommentar
Nei, makrolinser duger vel sjelden over ca 10m (kommer jo an på linsa selvsagt).

 

For noe sprøyt! Makroobjektiver har den fordelen at de har bedre nærgrense enn ikke-makroobjektiver. Bortsett fra dette er de fleste skarpere enn de fleste andre objektiver, men har ofte en noe treg AF. Makroobjektivene er noen av det skarpeste og beste objektivene man kan få!

Endret av kimare
Lenke til kommentar

Heisann. Sier med en gang: Jeg jobber i Olympus, og skal ikke legge meg opp i hvilket kamera du velger. Både EOS 400D og våre E-410/E-510 er glimrende kameraer, og jeg mistenker at du kommer til å bli positivt overrasket uansett hva du velger.

 

Men jeg tar meg den friheten å rette opp noen faktafeil.

 

Fordelen med å kjøpe Canon er selvsagt at du får 3. parts objektiver tilbasset 1.6 cropfaktoren (F.eks. Tamron 18-50mm F2.8) som er av meget bra kvalitet og har god nok vidvinkel. Antagelig bedre enn kit objektivet til Olympus(14-45mm) - men om man tar innebygget IS i betraktning, kan man i praksis trekke fra 2 blendertrinn. Har ikke sett så mange 3. parts normal-zoomer som er tilpasset 2x cropfaktor (4:3) enda, men flere produsenter har begynt å lage kameraer for det. Dessverre virker IS funksjonen til Olympus bare med Olympus' egne objektiver.

 

Misantropen har helt rett i at det ikke finnes 3. parts objektiver til FourThirds-standarden. Derimot finnes det flere originale. Vi er likeverdige partnere med Sigma og Panasonic/Leica, og deres objektiver er like "1. part" som Olympus ZUIKO DIGITAL til FourThirds, akkurat som våre er det til Panasonics DSLR-hus.

 

Og, bildestabiliseringen i E-510 fungerer uansett objektiv du setter på, så lenge det hører til FourThirds-standarden.

 

Hele utvalget av objektiver finner du enklest her: http://www.four-thirds.org/en/products/lense.html

Jeg kan avsløre at flere er på vei i veldig nær framtid, uten at jeg kan gå i detalj ennå (men dere får nok lese om det på Akam snart :cool: )

 

Forøvrig var det også spørsmål etter en lyssterk og kraftig tele. Jeg vil på det aller varmeste anbefale ZUIKO DIGITAL 150mm f:2,0 (tilsv 300mm) og ZUIKO DIGITAL 50-200mm f:2,8-3,5 (tilsv 100-400mm). Disse er, i tillegg til å være lyssterke, sprut- og støvsikre, og relativt kompakte og lette sett i forhold til den lange brennvidden og gode lysstyrken.

 

Bare for å støtte tidligere innlegg i tråden, så mener også jeg det er svært viktig at du holder kameraene i hendene, prøver noen eksponeringer og innstillinger, for å se hva magefølelsen sier. Til syvende og sist er det fotografen det kommer an på, og de beste bildene får du med det kameraet du føler deg komfortabel med, og som du tar med på tur!

Lenke til kommentar
Forøvrig var det også spørsmål etter en lyssterk og kraftig tele.
...innen min prisklasse...
Jeg vil på det aller varmeste anbefale ZUIKO DIGITAL 150mm f:2,0 (tilsv 300mm) og ZUIKO DIGITAL 50-200mm f:2,8-3,5 (tilsv 100-400mm).
...til hhv 18K og 8K, hvorav bare den siste er i nærheten av det jeg klarer å skrape ut av lommeboka! Når det er sagt kan vel kanskje bildestabilisatoren bidra til at jeg kan gå litt ned på blenderen, men kanskje ikke ved fotografering av ting i bevegelse...

Canon hadde den fine "Canon EF 200mm f/2.8L II USM" til 6500, som jeg likte veldig godt. Er forsåvidt enda ikke sikker på om madamen trenger noe slikt i det hele tatt, men fint å ha muligheten!

... men takk for tips, og fakta-oppretting :)

Så skal det bli gøy og stikke og prøve noen av disse i butikk - om jeg får rota meg til byen snart...

 

edit: skriveleif

Endret av wonko
Lenke til kommentar
Nei, makrolinser duger vel sjelden over ca 10m (kommer jo an på linsa selvsagt).

 

For noe sprøyt! Makroobjektiver har den fordelen at de har bedre nærgrense enn ikke-makroobjektiver. Bortsett fra dette er de fleste skarpere enn de fleste andre objektiver, men har ofte en noe treg AF. Makroobjektivene er noen av det skarpeste og beste objektivene man kan få!

 

Ja, dette er rent sprøyt.

 

Mitt Canon 100mm f2.8 macro USM tegner MEGET skarpt og er fortreffelig til å ta bilder av ting langt unna. Ulempen er som du nevner at siden det er et makroobjektiv har det en MYE mer presis fokusmotor som dermed igjen bruker lengre tid på å finne riktig fokus på ting langt unna.

 

Ofte kan du stille inn at den skal finne fokus fra 0,5 meter og lenger unna og ikke prøve å finne fokus nærmere enn dette, noe du halverer fokustiden på. Så stiller man tilbake til 0-uendelig når man benytter det til makrobilder igjen.

 

Kan anbefales om det ikke skal benyttes til sportsfoto (der man har behov for meget rask fokusering)

Lenke til kommentar

Ser igjen på "ZUIKO DIGITAL 50-200mm f:2,8-3,5", og dette var da et vanvittig zoom-objektiv! Er det ikke ganske drøyt for et objektiv med 4x zoom å ligge på den brennvidden? Jeg har vel kanskje råd å gi madamen linsa til jul, hvis jeg spinker litt på normal-zoomen og går for enkelt-kit'en. Hvordan høres dette ut?

Olympus E-510 med 14-42mm F/3.5-5.6: 6500kr

og evt. 2. objektiv til jul: Olympus Zuiko Digital 50-200mm F2.8-3.5: 8200kr

alternativet er

Canon EOS 400D m/Tamron 17-50 F2.8: 8200kr

og evt. 2. objektiv til jul: Canon EF 200mm f/2.8L II USM: 6400kr (ingen cashback på denne, såvidt jeg vet)

Selvfølgelig, hvis vi finner ut teleobjektivet blir for voldsomt går jeg heller for noe mer moderat til jul, men hun skal på Smøla og forske på ørn til våren, så her kommer vel både milimetre, brenvidde og bildestabilisator godt med...

Jeg fikk prøve en E-510 som faktisk ei venninne av madamen hadde, og den lå bra i hånda, men det er jo ikke mine hender den skal passe til... Må uansett få sammenliknet det med 400D i butikken. Lovet jo bra at venninna likte grepet da, siden hun også har ganske små hender.

edit: Og ja, jeg skal nok prøve noen flere kameraer, men etter hva jeg har lest er det disse som skal passe best for små hender.

Endret av wonko
Lenke til kommentar
Jeg fikk prøve en E-510 som faktisk ei venninne av madamen hadde, og den lå bra i hånda, men det er jo ikke mine hender den skal passe til... Må uansett få sammenliknet det med 400D i butikken. Lovet jo bra at venninna likte grepet da, siden hun også har ganske små hender.

edit: Og ja, jeg skal nok prøve noen flere kameraer, men etter hva jeg har lest er det disse som skal passe best for små hender.

 

Det burde vel ikke være et problem å få dama di til å ta et par bilder med venninnas apparat uten at hun lukter lunta. Da får du en sikker tilbakemelding på om kameraet faller i smak.

 

Er det forøvirg en grunn til at kun Canon og Olympus er aktuelle?

Lenke til kommentar
Det burde vel ikke være et problem å få dama di til å ta et par bilder med venninnas apparat uten at hun lukter lunta. Da får du en sikker tilbakemelding på om kameraet faller i smak.
Tenkte på det - spørre om hun "tilfeldigvis" kan ta med kameraet til oss en gang eller noe, men ikke helt sikker på hvordan jeg skal arrangere det.. Gode ideer mottas med takk! :)

 

Er det forøvirg en grunn til at kun Canon og Olympus er aktuelle?
Det er ikke bare disse som er aktuelle, men sånn jeg har forstått er det de som har minst grep. Har prøvd Nikon D80 av en kamerat, men der blir nok grepet for stort for små jentehender...

Dessuten har min far Canon og som sagt ei venninne Olympus, så begge disse gir muligheter for litt byttelåning.

 

Holder meg vel kanskje unna makro linser da, hvis det var slik at disse får treg fokus på avstand, siden hovedmotivasjon for å kjøpe tele var å fotografere ørn (og seinere kanskje andre dyr). Flere som har troa på superzoomen til Olympus? Leste noen reviews, og det virka jo veldig lovende!

 

Edit:

Har nå vært på japan photo og prøvd litt forskjellig. Synes forskjellene i størrelse på de små kameraene (nikon d40, canon 400d og olympus E-510) var mikroskopisk. Forskjellen lå i grepet, og der passet nok nikon best for meg og canon dårligst; tror olympus blir et bra kompromiss i så måte, og vil passe bra for oss begge. Men det som taler mest for olympus er selvfølgelig bildestabilisator. Og til dels liveview for makro-fotografering mm. Prøvde også en 50-200mm telezoom, og det var nok mindre forstørring enn jeg hadde trodd i utgangspunktet. Må nok ihvertfall ha såpass for ørnefotografering. Med bildestab. må vel denne fint kunne brukes uten stativ også?

 

Så da går jeg nok for olympusen. Gleder meg sykt :)

Tenkte kjøpe den på Yaha, siden jeg får 14 dagers angrefrist på nettbutikker, som alltid kan være greit på gaver i tilfelle jeg har misforstått noe grovt... Eller er det en stor fordel å kjøpe i butikk? Jeg kan uansett ikke nok til å se etter feil på linsa og slikt, men vet jo det kan være en fordel å ha en butikk å gå til i tilfelle problemer seinere...

Endret av wonko
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...