Gå til innhold

Akam tester Sony Alpha A700


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må innrømme at jeg har litt problemer med å skjønne at a700 skal være ubrukelig over ISO1600 basert på det jeg har sett andre steder. En relativt grundig test av støyegenskaper her viser riktignok at det er en del støy på disse ekstreme verdiene, men ubrukelig?

 

Et par eksempler (Legger dem skjult pga. størrelse). Først 1600 med lav støyreduksjon fra kameraet:

 

 

DSC00226.JPG

 

3200:

 

DSC00227.JPG

 

Og så 6400 samme settings:

 

DSC00228.JPG

 

ISO 6400 med HØY støy-reduksjon fra kamera:

 

DSC00231.JPG

 

 

Ubrukelig?

Endret av afoelges
Lenke til kommentar
Aetius!

 

Et lite spørsmål:

Kan du forklare hvorfor tallene for støy på ISO 3200 er langt høyere på 40d enn på a700, når du konkluderer med at 40d er langt bedre, noe jeg forsåvidt er enig i når jeg ser bildenee av hovedkortet?

 

Støymålingene våre måler mengden støy - ikke hvordan den er fordelt eller arter seg rent visuelt. Et lavere støynivå kan godt være styggere og mer forstyrrende å se på, hvis støyen er samlet i store flekker eller mønstre som lett fanger øyet. På samme måte kan et høyere støynivå være jevnere fordelt og ikke danne flekker eller mønstre, noe som gjør at helheten ser bedre ut, selv om det rent fysisk er mere støy til stede.

 

Derfor gjør vi ikke BARE støymålinger eller gir dere BARE eksempelbilder - begge deler må til for å danne hele bildet (no pun intended).

 

Må innrømme at jeg har litt problemer med å skjønne at a700 skal være ubrukelig over ISO1600 basert på det jeg har sett andre steder.

 

Vi må basere våre tester på våre egne resultater - ikke på andres testbilder eller målinger (men vi ser selvsagt på disse også, når de foreligger), og vi vurderte bildekvaliteten på A700 på ISO 3200 og opp som så dårlig at det ikke var noen vits i å bruke dem. Nedskaleres bildene blir de nok kanskje brukbare også på disse ISO-verdiene, men vi synes ikke det burde være nødvendig i et moderne speilreflekskamera.

 

Her er en sammenligning av våre testbilder:

 

100 ISO: a700_hk_0100_raw.png

1600 ISO: a700_hk_1600.png

3200 ISO: a700_hk_3200.png

6400 ISO: a700_hk_6400.png

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Hvor har du det fra at norske A700 ikke har grepssensor?

 

Vi fikk i alle fall ikke det samme problemet som vi fikk med A100, med at kameraet fokuserte i hytt og gevær mens vi bar det i stroppen over skulderen. Jeg har ingen grunn til å tro at vårt testeksempler ikke var utstyrt med grepssensor, men om det er tilfelle at vårt testkamera er vesentlig forskjellig fra dem som kommer på markedet i Norge, kan du være helt sikker på at det er noe vi vil ta tak i.

Lenke til kommentar

Grepsensoren er meget enkelt synlig, en metallbit foran på objektivet, den ser ut som en blank sort streng som ligger slik (). Skal lete frem ett bilde til det. EU har forbydd nikkel i grepet og derfor er EU versjonen uten dette, og har ett helt normalt grep.

Brukeren som her har fått en utgave til test er fra Sverige: http://www.dyxum.com/dforum/forum_posts.as...=20795&PN=1 se hva han skriver tredje fra bunnen.

Kanksje slipper vi unna dette siden vi ikke er i EU, men jeg vet ikke? Er det bare ett rykte ute av kontroll?

 

Se denne forøvrig:

http://www.dyxum.com/dforum/forum_posts.asp?TID=20764

Endret av Fulgu
Lenke til kommentar

Dette, så vidt jeg har forstått, er grepssensoren (går ut i fra at Fulgu mener foran på grepet - ikke objektivet). Vårt testeksemplar hadde en slik, og så vidt vi kunne se fungerte den helt fint. Vi har ikke fått noe informasjon fra Sony om at A700 som selges i Norge ikke kommer til å ha den.

 

Sonya700-01-440.gif

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Dette, så vidt jeg har forstått, er grepssensoren (går ut i fra at Fulgu mener foran på grepet - ikke objektivet). Vårt testeksemplar hadde en slik, og så vidt vi kunne se fungerte den helt fint. Vi har ikke fått noe informasjon fra Sony om at A700 som selges i Norge ikke kommer til å ha den.

 

Sonya700-01-440.gif

Tror nok ikke at det er sensoren - det er nok en IR mottaker.

 

Grep sensoren er nok de to metallstripene nedenfor. Når du holder kameraet; kortslutter hånden mellom de to.

 

Tom

Lenke til kommentar

hehe, vi hadde desverre veldig begrenset tid med A700 - tre dager i utgangspunktet (men jeg gråt meg til noen dager ekstra) - men jeg har da fått med meg grepssensoren, selv om jeg trodde det var feil dings. Den lot i alle fall til å fungere, så jeg tror vårt testeksemplar hadde sensor.

 

Jeg snakket nettopp med FotoVideo, og de hadde ikke hørt noe om at sensoren ikke skulle være til stede på verken norske eller EU-versjoner av A700. Jeg har også lagt inn en forespørsel til Sony, men ikke fått noe svar ennå.

Lenke til kommentar
hehe, vi hadde dessverre veldig begrenset tid med A700 - tre dager i utgangspunktet (men jeg gråt meg til noen dager ekstra) - men jeg har da fått med meg grepssensoren, selv om jeg trodde det var feil dings. Den lot i alle fall til å fungere, så jeg tror vårt testeksemplar hadde sensor.Jeg snakket nettopp med FotoVideo, og de hadde ikke hørt noe om at sensoren ikke skulle være til stede på verken norske eller EU-versjoner av A700. Jeg har også lagt inn en forespørsel til Sony, men ikke fått noe svar ennå.
I så fall er det all grunn til å advare norske kjøpere av a700 mot å bestille såkalte EU-utgaver, som definitivt IKKE har en fungerende grepssensor. Fint om dette blir endelig oppklart!Om EU og grip sensor:http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=25168054
Lenke til kommentar

Nå har jeg endelig fått svar fra Sony, og det er ikke gode nyheter, desverre:

 

"Alpha700 har ikke grepsensor på europeiske modeller, grunnet bruk av nikkel i sensoren. Den sensoren som sitter på europiske Alpha700 er en dummy som er satt der for å oppnå likt design over hele verden"

Lenke til kommentar
Nå har jeg endelig fått svar fra Sony, og det er ikke gode nyheter, dessverre:

 

"Alpha700 har ikke grepsensor på europeiske modeller, grunnet bruk av nikkel i sensoren. Den sensoren som sitter på europiske Alpha700 er en dummy som er satt der for å oppnå likt design over hele verden"

 

Jepp, det var vel slik det måtte bli. Takk for anstrengelsen likevel.

Lenke til kommentar

Vi bruker alltid RAW når vi tester, så fremt kameraet støtter det. Det vil si at vi ikke brukte xfine-innstillingen for A700, siden den kun er tilgjengelig i JPG, om jeg ikke husker helt feil.

 

Dynamisk omfang måles som det beste vi klarer å få til, det vil si at vi bruker DRO og lignende funksjoner når vi tester.

 

Hva angår 40D var det vanskelig å si noe konkret om fordelene ved 14-bits råfiler, akkurat som det var det om K10Ds 22-bits AD-konvertering, men utviklingen vil vi likevel kalle positiv, fordi det innebærer nye muligheter.

Lenke til kommentar
Vi bruker alltid RAW når vi tester, så fremt kameraet støtter det. Det vil si at vi ikke brukte xfine-innstillingen for A700, siden den kun er tilgjengelig i JPG, om jeg ikke husker helt feil.

 

Dynamisk omfang måles som det beste vi klarer å få til, det vil si at vi bruker DRO og lignende funksjoner når vi tester.

 

Hva angår 40D var det vanskelig å si noe konkret om fordelene ved 14-bits råfiler, akkurat som det var det om K10Ds 22-bits AD-konvertering, men utviklingen vil vi likevel kalle positiv, fordi det innebærer nye muligheter.

 

Takk for svar.

- xfine ikke mulig i RAW, riktig.

- Det er vel 2 ulike DRO-innstillinger, så vidt jeg vet. Her var altså alt satt til maks, etter hva jeg forstår. DRO er visst også mulig på jpeg i raw+jpeg-modus, i motsetning til på a100. Men raw-filen berøres vel ikke av DRO, så hvis dere brukte raw, er vel ikke dette aktuelt likevel?

- Grunnen til at jeg spør om 14 bit, er at det ble antydet på dpreview at dette ikke er mulig å nyttiggjøre seg med dagens programvare (?)

 

Et par andre ting:

1. Det er lettere å sitte på gjerdet og slenge med leppa enn å gjøre et skikkeig dagsverk. Takk for en grundig og meget lesverdig test!

Likevel:

2. ISO-verdien får man, ifølge andre rapporter, opp i søkeren ved å trykke en gang på ISO-knappen.

3. Hastighet jpeg. Dette er jo, som du sier, et underlig resultat. Ingen andre nevner dette, og det ville ganske sikkert blitt tatt opp her og der? Selv fyrte jeg løs med utstillingskameraet på sonycenter på cc-vest, og det gikk strykende i flere sekunder (med unntak av et par "hakk", men så var det i gang igjen). Her er det noe muffens som jeg mistenker at du må legge inn en kommentar/endring til etter hvert!

Endret av funnybeep
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Vil gjerne lyse opp noen punkter.

 

Først vil jeg si at testen bærer preg av noe hastværk, og hastværk er lastværk. At den som har forfattet artikkelen ikke er en Minolta/Sony bruker lyser også fram ved å si at "grepet ikke er bra", vel, det er ivertfall ikke som ditt kamera, selv finner jeg grepet svært tilfredstillende, bedre enn A100.

 

At man ikke får fram ISO i søker er jo også feil. Det får man ved hjelp av de mange svært velplasserte knappene.

 

Hastigheten på serietagning som forfatter hevder at går ned etter ett sekund stemmer heller ikke. Den er som feks dpreview.com sier: "Faster (5 fps) continuous shooting capabilities" og for meg varer den hele veien, ja så lenge du vil som en av få (om ikke alene).

 

Hvis redaksjonen trenger en second look så stiller jeg gjerne med mitt kamera!

 

Edit 1:

(tenkte å nummerere siden det kan se ut til å bli flere)

 

Står at dekselet til minnekort og batteri er pinglete og ikke sikret mot vann/støv. Dette stemmer ikke, og samme konklusjon fikk A100 uten at det har vært serlig problem med det. A700 har vann/støv beskyttelse på minnekort/HD-utgang lokk, men ikke på batterilokk.

Endret av Flums
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...