Gå til innhold

Regissører som ikke gikk på filmskole


CrowaX

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kubrick har bakgrunn som selvlærte reportasjefotograf, det ser man også i filmene hans han la svært mye jobb i bruk av kameravinkler og brennvidder. Det var også en av mange grunner til at han reiste til England og droppet Hollywood, for i det gamle Hollywood systemet hadde sjefs cinematografen, full kontroll over det cinematografiske, og hvis regissøren blandet seg opp i cinematografens oppgave ble det en fagforeningsak i cinematografenes fagforening. Det skal vist også hvert store konflikter mellom cinematografene og Kubrick i hans tidlige filmer, og laget derfor aldri filmer senere i karieren hvor han ikke selv fikk full kreativ frihet.

Lenke til kommentar

Jeg er imot "by the book" når det kommer til kultur. Er ingen grunn til å forme mennesker som har noe å fare med. Da er det bedre med sponsing og en eventuell oppfølgning når det skulle trenges. At det er mange gode kjente regissører i den listen kommer ikke som en bombe. Det er såklart noen som drar nytte av skolegang, men er man i sitt ess går det som regel ganske bra på egenhånd.

Lenke til kommentar

Jeg stiller meg alltid skeptisk til filmskole av den enkle grunn at man gjerne blir formet av foreleserne, framfor lesestoffet og selve teknikken. Jeg husker så godt en scene fra Adaptation. hvor Cage er på screenwriters-forelesning og foreleseren nevner noe om å aldri aldri aldri bruke voice-over. Det er slikt som kan ødelegge kreativiteten til en potensiell filmskaper.

Lenke til kommentar

Er det ikke Lars Von Triger som fikk beskjed av filmskolelæreren sin at han aldri skal bruke "tekst plakter" skal du f.eks introdusere at scenen befinner seg i Berlin skal du ikke ha svart bakgrunn med hvit skrift som sier f.eks Berlin 1945, men heller ha f.eks et brev adressert til Berlin med en dato i 1945.

 

I Lars Von Trigers første scene i hans først film begynner det med en tekst plakat med svart bakgrunn og hvit skrfit: "Berlin 1945"

 

Vet ikke om historien er san, men bekrefter "teoriene" i tråden om at de som byter reglene som er de store kunstnerne, ikke de som lager dem...

Lenke til kommentar
Sånn som jeg ser det, er det greit å lære seg reglene før man bryter dem.

 

Stemmer, regissører som Kubrick og Bergman laget flere tradisjonelle filmer før de laget sine mesterverk, som de senere har blitt kjent for. For å ta Kubrick som er den jeg kjenner best til, så begynt han karieren med å lage, to uavhengig lavbudsjett filmer Fears and Desire og Killers Kiss. Disse er alt for ambisiøse, stapfull av referanser til Eisenstein, og andre store filmskapere Kubrick var inspirert av, men det fungerer ikke veldig godt særlig ikke i førstnevnte da han verken har økonomiske midler nok eller erfaring nok til å lage så "alternative prosjekter". Han reiser derfor til Hollywood, og lager tre Hollywood filmer innenfor (i hvert delvis) det tradisjonelle Hollywood systemer, The Killing, Paths of Glory og Spartacus hvor sistnevnt er en storproduksjon. Den erfaringen og navnet han får gjennom disse hollywood filmen, gjør at han igjen kan konsentrere seg om sine egne prosjekter, bryte reglene og ha full kreativ frihet. Han lager deretter aldri filmer igjen innenfor hollywood systemet, samtlige av hans framtidig filmer bryter reglene på en eller annen måte, han slutter å lage film i USA flytter til England osv. Men han lykkes og blir tidenes største regissør, men for å klare dette trengte han de årene han hadde i Hollywood.

Lenke til kommentar
Sånn som jeg ser det, er det greit å lære seg reglene før man bryter dem.

Solid poeng. Hva hadde Godard sine jumpcuts vært om han ikke visste at det var "galt" da han filmet dem? Det er en spesiell cut ganske tidlig i filmen "Cité des enfants perdus" hvor kuttet bryter så til de grader reglene for kontinuitet at man nesten skvetter - og det er nettopp det man skal.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

David Fincher ("Directing ain't about drawing a neat little picture and showing it to the cameraman. I didn't want to go to film school. I didn't know what the point was. The fact is, you don't know what directing is until the sun is setting and you've got to get five shots and you're only going to get two.")

Martin Scorsese

Luc Besson

P.T. Anderson (droppet vel ut)

Baz Luhrman

Guy Ritchie ("He never attended film school, saying that the work of film school graduates was boring and unwatchable.")

 

For eksempel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...