Gå til innhold

4GB under Vista 32bit


FenrisC0de

Anbefalte innlegg

Hos meg funker 4 GB (eller 3.3 da) i Vista 32-bit, dersom jeg ikke har i begge brikkene (2*2GB OCZ Gold) før jeg starter PC-en. Slik at hver morgen når jeg starter maskinen uten å gjøre noe spesielt først, så fryser det seg når Windows skal lastes inn....Tar jeg så ut den ene brikka, så får jeg starta opp fint, og hvis jeg setter inn brikke nummer 2 etter å skru PC-en av så funker begge fint. Så er noe med at jeg kan kun boote med 4GB dersom forrige boot var med 2GB. Forstå det den som kan. Og ja: Har oppdatert BIOS og installert Windows updaten som skulle trenges, uten at det forandra noe....

 

Du må ha en instilling i bios aktivisert som heter memory remapping eller liknende.

Dette reallokerer minneadressene brukt til PCI/hovedkort ressurser til 64bit adresser i området høyere enn 4GB.

Dette må støttes av HK(Bios) og du trenger en 64bits CPU som støtter det.

Dette gjelder enten du brruker 32bits OS eller 64bits OS for å "frigjøre" hele adresseområdet 0-4GB for normalt memory bruk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hos meg funker 4 GB (eller 3.3 da) i Vista 32-bit, dersom jeg ikke har i begge brikkene (2*2GB OCZ Gold) før jeg starter PC-en. Slik at hver morgen når jeg starter maskinen uten å gjøre noe spesielt først, så fryser det seg når Windows skal lastes inn....Tar jeg så ut den ene brikka, så får jeg starta opp fint, og hvis jeg setter inn brikke nummer 2 etter å skru PC-en av så funker begge fint. Så er noe med at jeg kan kun boote med 4GB dersom forrige boot var med 2GB. Forstå det den som kan. Og ja: Har oppdatert BIOS og installert Windows updaten som skulle trenges, uten at det forandra noe....

 

Det er jo en rimelig enkel løsning på dette her. Ikke skru av PC-en. :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...