Gå til innhold

Kjøre på rødt for å slippe fram utrykningskjøretøy


Barely dead

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det ikke lov til å bryte regler så lenge det er nødsituasjon?

 

I utgangspunktet ikke.

Ved en nødsituasjon hvor fare for liv er til stede, vil vel politiet se gjennom fingrene med forskjellige ting, så lenge man ikke har skapt en ny faresituasjon.

Skulle man kollidere eller kjøre ned noen ved å kjøre på rødt, så vil man nok bli straffet for det.

Lenke til kommentar
Er det ikke lov til å bryte regler så lenge det er nødsituasjon?

Jo, det er lov. Grunnlaget finnes i straffelovens §47:

Ingen kan straffes for Handling, som han har foretaget for at redde nogens Person eller Gods fra en paa anden Maade uafvendelig Fare, naar Omstændighederne berettigede ham til at anse denne som særdeles betydelig i Forhold til den Skade, som ved hans Handling kunde forvoldes.
Endret av spøkelse
Lenke til kommentar

Jeg har selv kjørt på felter der jeg ikke har lov å kjøre, stoppet der det er stopp forbudt, og svingt ut i et kryss mens det har vært rødt lys.

Hadde blitt temmelig sint om jeg hadde fått bøter for dette. Man kan jo få bøter for å ikke vike for blålys..

Her i strøket kjører det veldig mye øvelsesutrykkning, så har måttet vike for blålys ofte.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

har selv kjørt på rødt, opp på midt-rabatt(av gress), over dobbel sperrelinje og for fort for å slippe frem utryknings-kjøretøy, og jeg har aldri fått noe pes pga dette.

Men tenk deg litt om før du gjør det, ut i krysset uten å se deg for, og være sikker på at du ikke blir påkjørt

Lenke til kommentar
Jeg ser heller ikke for meg at man får noen form for straff hvis man kjører litt fortere enn fartsgrensen for å komme frem til en plass der utrykningskjøretøy kan kjøre forbi, f.eks. over en smal bru.

 

Kjørte sjøl ca 300 m med en ambulanse bak meg med blålys/sirene før jeg slapp den forbi,ingen problemer det.

Litt "stressende" å ha speilene fulle med blålys men hva pokker kan man gjøre da ? Jeg kunne ikke kjøre til side pga midtrabatt med kantstein og bilen var lav,en Opel Calibra.Fort ? joda de hestene som var i motorn fikk testa seg :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg ser heller ikke for meg at man får noen form for straff hvis man kjører litt fortere enn fartsgrensen for å komme frem til en plass der utrykningskjøretøy kan kjøre forbi, f.eks. over en smal bru.

 

Kjørte sjøl ca 300 m med en ambulanse bak meg med blålys/sirene før jeg slapp den forbi,ingen problemer det.

Litt "stressende" å ha speilene fulle med blålys men hva pokker kan man gjøre da ? Jeg kunne ikke kjøre til side pga midtrabatt med kantstein og bilen var lav,en Opel Calibra.Fort ? joda de hestene som var i motorn fikk testa seg :thumbup:

 

Det var nok ikke så mye å gjøre da nei. Du måtte jo bare forsette til du kunne slippe den forbi.

 

Blinket ambulansen med fjernlysene og forresten? Det har jeg sett de fleste ambulanser gjør.

Og det resulterer ofte til at billistne føler seg presset til å stoppe uansett om ambulansen kan komme forbi eller ikke.

Så det bør ambulansesjåførene være litt mer forsiktige med. Politiet er ganske mer forsiktige der. Men de har litt mer erfaringer og da.

Lenke til kommentar
Jeg ser heller ikke for meg at man får noen form for straff hvis man kjører litt fortere enn fartsgrensen for å komme frem til en plass der utrykningskjøretøy kan kjøre forbi, f.eks. over en smal bru.

 

Kjørte sjøl ca 300 m med en ambulanse bak meg med blålys/sirene før jeg slapp den forbi,ingen problemer det.

Litt "stressende" å ha speilene fulle med blålys men hva pokker kan man gjøre da ? Jeg kunne ikke kjøre til side pga midtrabatt med kantstein og bilen var lav,en Opel Calibra.Fort ? joda de hestene som var i motorn fikk testa seg :thumbup:

 

Det var nok ikke så mye å gjøre da nei. Du måtte jo bare forsette til du kunne slippe den forbi.

 

Blinket ambulansen med fjernlysene og forresten? Det har jeg sett de fleste ambulanser gjør.

Og det resulterer ofte til at billistne føler seg presset til å stoppe uansett om ambulansen kan komme forbi eller ikke.

Så det bør ambulansesjåførene være litt mer forsiktige med. Politiet er ganske mer forsiktige der. Men de har litt mer erfaringer og da.

De brukte ALT men det gjør da ingen ting,det var ikke jeg som bremset dem :-) og lyshorn er fint å bruke,synes veldig godt men er vel ikke lov tror jeg.

Lenke til kommentar

Det du skulle ha gjort var å stoppe, det samme skulle de som kjørte mot ambulansen, slik at den kunne komme forbi. Rett og slett bare brems ned og stopp.

 

Hvis det er for trangt, som for eksempel inne i en tunnel, da må begge sidene stoppe for å slippe ambulansen forbi, det samme gjelder på en vei der du ikke kan kjøre til siden å stoppe.

 

Men joda, hvis det er så trangt at det er helt umulig å få ambulansen forbi uansett om begge sider stoppe så er det bare å kjøre til du finner et sted å stoppe.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...