Gå til innhold

Akseptert hat og mobbing.


Anbefalte innlegg

Hei, jeg fant ikke noen mer passende katogori så håper det går greit.

 

De fleste av dere vet nok om denne trenden "emo" til å vite hva jeg snakker om.

Folk som kler seg i for det meste mørke klær, har håret i fjeset og piercinger over alt. Jeg er en av dem, har hatt håret i fjeset siden tiende klasse (er 18 nå).

Uansett, siden emo utviklet seg til en stil(før var det bare en type rock) har mobbing og hat foregått mot såkalte emoer.

Så jeg spør, hva er galt med å se slik ut? For å være helt ærlig ser mange av dem bedre ut enn sosser og berter. Hvorfor er det så mye hat?

Det finnes hat sider, planlagte dager hvor man går i gjenger og banker folk som går i "emo" klær og generell mobbing. Hva feiler det folk?

Får man selvtillit av å mobbe andres stil?

 

Et argument som ofte blir brukt mot emoer er hvordan de kutter seg selv og hater livet. Ja, det er sant dette foregår i noen miljøer. Men ikke BARE i emo miljøer, jeg vet om sossete pappa gutter som gjør det også. Det er nå så, jeg er ikke den som heier på selv skading og depresjon uten å ha grunn til det.

 

Men alle gjør ikke det! Etter min mening er kles stilen flott og jeg synes det er pent. Det er vel ikke noe verre enn å få i noe annet?

 

Du sier kanskje "Men dette er da ikke noe nytt, hva f?"

 

Poenget mitt er, det er akseptert å hate disse menneskene. Det er akseptert å mobbe dem. Til og med artikler i nettaviser skrevet av "proffe" folk blir denne stilen diskriminert. Jeg er sur, at det skulle bli akseptert å hate / mobbe noen for hvordan de ser ut er bare... Det er trist.

Kan ikke folk være som de vil uten om å få trusler og kommentarer?

 

Sier ikke dette mer om de som hater enn om oss?

 

- James

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei samfunnet liker å le/peke på de som ser rar ut, for eksempel Chris Crocker, han ble jo ledd av på en rekke "talkshow" som en freak. Letterman latterliggjorde Paris Hilton med en gang hun kom på showet hans, må si jeg nøt det :wee:

 

Når det gjelder emo-stilen så er det nok mange som ikke forstår hvorfor de vil kle seg slik, så de ler av dem heller. Snodige folk er og blir alltid sett på som rare helt til det blir normalt å se ut som dem.

Lenke til kommentar

Nei, om man skal kle seg som en emo får man være en også. Gå på fest og kutt dere i armene.

 

Det jeg prøver å si er;

man har ikke en bil som ser slik ut:

bodykit-mitsubishi-eclipse-9599-blitz-fb1.jpg

og så har den en 1,1l motor med såvidt 60HK.

 

Hvorfor har man behov for å se så ufattelig trist ut? Det er nok av kjipe ting i verden som det er.

Og du, det er ikke bare "emoene" som blir mobbet. Uansett hvilken klesstil du har, har alltid noen noe å si imot det.

Skatere (Haha, hvor latterlig er det ikke å gå med buksa på knærne?)

Gothere (Prøver de å se ut som matrix?)

appagutter (Rosa bond på hodet og pastellfarger?)

Nerder (Ser pen, men gammeldags ut i tøyet)

osv, ja, til og med de med en allment akseptert stil blir nok mobbet, av den grunn at de ser kjedelige ut.

 

Det jeg tror har skjedd med emoene, er at det plutselig har kommet så mange.

Endret av Minus
Lenke til kommentar
*snip*

9628175[/snapback]

Du har rett, gud forby at noen ser anderledes ut. La oss kalle på The Combine Empire fra HL2, la dem ta over jorda, drepe barna våre, sterilisere oss, gjøre mesteparten av oss til slaver og supersoldater, og putte resten til å bo i byene med kliss like dongeridresser.

Lenke til kommentar

Tror det var en smule ironi i innlegget til Minus, men kan fort ta feil over nett.

 

For å svare trådstarter.

Det er ikke klærne som er problemet, heller ikke håret. Greit nok, for meg ser det latterlig ut. Men jeg synes også bole-stilen med GASP og svære kjettinger rundt halsen er like latterlig.

Poenget er at man får inntrykk av at "emoer" skriker etter oppmerksomhet og synes så forferdelig synd på seg i fæle Norge.

Det er det som provoserer.

Eller hva tror du?

Lenke til kommentar

Det jeg skrev, er kjennetegn som er satt på spissen.

Uansett, så lurer jeg på om det er en smule dobbeltmoral i herr Emos post:

 

"Så jeg spør, hva er galt med å se slik ut? For å være helt ærlig ser mange av dem bedre ut enn sosser og berter. Hvorfor er det så mye hat?"

 

Det er vel derfor det er hat, kanskje. Fordi man skal være radikal, og skille seg mer og mer ut. Hvis du skal være et godt eksempel, så burde du vel kanskje definére hva en pappagutt er, og hvordan en berte ser ut. For det du skriver nå gir meg ingenting.

Lenke til kommentar
Poenget er at man får inntrykk av at "emoer" skriker etter oppmerksomhet og synes så forferdelig synd på seg i fæle Norge.

Det er det som provoserer.

Eller hva tror du?

9629893[/snapback]

Men er dette inntrykket tilfelle, eller er det inntrykket du har fått av "Internet-meme-et" "emo"?

 

Jeg kjenner noen personer som nok kan klassifiseres som "emo", ingen av de sutrer og bærer seg. De er helt vanlige mennesker med en noe sær smak i klær og musikk, men det har da vi alle? Og vil vi ikke alle ha oppmerksomhet?

Lenke til kommentar

Men er dette inntrykket tilfelle, eller er det inntrykket du har fått av "Internet-meme-et" "emo"?

 

Jeg kjenner noen personer som nok kan klassifiseres som "emo", ingen av de sutrer og bærer seg. De er helt vanlige mennesker med en noe sær smak i klær og musikk, men det har da vi alle? Og vil vi ikke alle ha oppmerksomhet?

 

 

Bra svart.

Lenke til kommentar

For det første. Emo stilen er feminin, sminke, trange klær og smykker kan høre til.

 

img_45cf41108ee34.jpg

Her er en varient, også denne:

 

22912338_21007785__emo2-web.jpg

 

Jeg ser for meg at dette kan virke provoserende på gutter / menn. At andre menn og gutter sminker seg og går i trange klær.

 

Også er det dette med å hvise følelser. Alle vet hva some ligger i ordet emo. Gutter som gråter og hviser at de er triste har alltid blitt sett ned på av andre gutter. Men la meg legge til at folk med emo stilen ikke går rundt og gråter og er deprimerte. Jeg er en livsglad fyr med mange venner, men jeg liker å se ut slik jeg gjør. Jeg synes det er pent. Noen nevnte at emo folk ser nitriste ut, jeg smiler oftere enn de fleste, ser overhodet ikke trist ut etter min mening. Det gjør heller ingen andre jeg kjenner.

 

Så at folk blir provoserte av utseendet kan jo være en grunn til mobbing og hat. De akseptere kanskje ikke at andre gutter vil se slik ut.

 

Før jeg fikk sansen for stilen kan jeg huske jeg syntes det var sjokkerende. For å være helt ærlig kunne jeg til og med føle meg truet når jeg hørte venniner av meg prate om de "søte emo gutta". Kanskje noen andre føler det slik? Ikke vet jeg. Alt jeg vet er at jeg er skuffet over at en stil blir mobbet på denne måten. Norge er et flott land, hvis man ser en emo er det for det meste klær man ser og ikke en deprimert og sutrete personlighet. Jeg tror det er litt av problemet... Som noen nevnte, kanskje enkelte bare ser på nett meme'et som sier at emoer har selvmordstanker og kutter seg i badekaret.

 

Hvis noen av dere tror det, tro om igjen.

 

Det jeg skrev, er kjennetegn som er satt på spissen.

Uansett, så lurer jeg på om det er en smule dobbeltmoral i herr Emos post:

 

"Så jeg spør, hva er galt med å se slik ut? For å være helt ærlig ser mange av dem bedre ut enn sosser og berter. Hvorfor er det så mye hat?"

 

Det er vel derfor det er hat, kanskje. Fordi man skal være radikal, og skille seg mer og mer ut. Hvis du skal være et godt eksempel, så burde du vel kanskje definére hva en pappagutt er, og hvordan en berte ser ut. For det du skriver nå gir meg ingenting.

 

Det jeg egentlig mente med det utsagnet var at noen folk konstant prater om hvor stygge vi er og hvor stygge klærne våre er. Tok pappagutt som eksempel på noen som kjøper "mote riktige" klær uavhenging om man liker hvordan det ser ut selv. Jeg spurte også hva folk har i mot stilen, hvorfor ser det stygt ut? Jeg lurer fordi jeg synes det ikke er noe styggere enn noen annen slags stil.

Lenke til kommentar

Takk for et lengre svar. Han på øverste bildet har jo klassisk anime-hår. Kan faktisk være litt cool på noen. Tror sminke kan være et problem for mange ja. Synes selv det er sært at menn skal sminke seg. Greit nok at noen bruker dekkstift for å dekke over kviser, men eyeliner og maskare er over streken for min del.

Det med trange klær er egentlig rart siden slimfit så absolutt er tilbake igjen. Synes det ser bedre ut en sagge-klær, men er jo en subjektiv mening.

En annen grunn til at det blir sett ned på(tror jeg) er at det ikke er voksene mennesker som er emo-er. For meg virker det som at man vokser fra stilen. For stilen reflekterer jo ofte holdninger til livet generelt. Så da blir det jo fort sett på noe som "drittunger" gjør.

Vet ikke helt om du skjønner hva jeg vil frem til pga dårlig formulering..

Lenke til kommentar
Takk for et lengre svar. Han på øverste bildet har jo klassisk anime-hår. Kan faktisk være litt cool på noen. Tror sminke kan være et problem for mange ja. Synes selv det er sært at menn skal sminke seg. Greit nok at noen bruker dekkstift for å dekke over kviser, men eyeliner og maskare er over streken for min del.

Det med trange klær er egentlig rart siden slimfit så absolutt er tilbake igjen. Synes det ser bedre ut en sagge-klær, men er jo en subjektiv mening.

En annen grunn til at det blir sett ned på(tror jeg) er at det ikke er voksene mennesker som er emo-er. For meg virker det som at man vokser fra stilen. For stilen reflekterer jo ofte holdninger til livet generelt. Så da blir det jo fort sett på noe som "drittunger" gjør.

Vet ikke helt om du skjønner hva jeg vil frem til pga dårlig formulering..

 

Jeg skjønner hva du mener, ikke noe problem. :) Du har mange gode poeng her. Det er nok sant at man vokser fra stilen. (skal faktisk i militæret ;P Skal ta ut piercings og klippe meg før sesjon, så da er det slutt på emo stilen fra min side.) Og dette er vel en grunn til at man ser ned på stilen. Hadde ikke tenkt mye over den. :thumbup:

 

Grunnen til at jeg tok opp diskusjonen var nok litt bitterhet over alle hat meldingene og mobbing spredd over nett og annen media. Men ja ja, livet går videre.

 

Jeg er enig med at maskara og eyeliner på menn er sært. Men det er nå litt av poenget :p Jeg takker gode inspill. Håper det kommer mer. :)

 

Random fact of the day: Min svært anti feminine venn var personen som foreslo at jeg skulle prøve med sminke også. Rart eller hva? :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg har forresten en bekjent som kler seg veldig emoete.

Det kan hende det er derfor jeg er litt krass, fordi:

Denne personen kjøper seg converse-sko fordi alle andre av emovennene hennes har det. Skjærer seg selv i armen og syter over at h*n har det så fælt. Men når man sier at denne personen må gjøre noe med det istede for å sitte i senga og kutte seg selv, så skjer det ingenting. Bruker _kun_ mørke klær. Jeg er alt for renslig av meg, og dusjer stort sett to ganger hver dag. Bytter t-trøyer deretter. Om man bruker sorte t-trøyer hele tiden, tror jeg mange vil se på deg som uhygienisk. Ikke fordi du ikke skifter, fordi man kan vel ha fler enn én sort trøye. Men det kan ofte oppdattes som om man aldri skifter. Det er ikke alltid det står så mye på trøyene, og kan derfor være vanskelig å skille de.

Et annet poeng er at innmari mange emoer går med ødelagte klær. Hvorfor det ..? Jeg har aldri skjønt poenget med å rive i stykker klærne sine. Er dette noe man også gjør fordi det er kult?

Lenke til kommentar
Et annet poeng er at innmari mange emoer går med ødelagte klær. Hvorfor det ..? Jeg har aldri skjønt poenget med å rive i stykker klærne sine. Er dette noe man også gjør fordi det er kult?

 

Opprivi jeans etc har vært små populært lenge. Selv går jeg ikke i noe som ser eller er ødelagt. Hvorfor man ville gjort det er vel for å vise at man ikke har det bra...

Men de fleste har det veldig bra, meg inkludert :p Er faktisk ganske bortskjemt.

Lenke til kommentar

Det er nok ikke bare emoer som har hullete jeans. Keegs med fullt av hull på lårene blir jo samme greia.

Greia med stygge/oppdrivde klær er at det assosieres med blitzere. En gruppe jeg absolutt ikke har noe til overs for. Så for mange, inkludert meg i visse tilfeller, er det ikke alltid like greit å se forskjellen på en blitzer og en emo.

Ellers skjønner jeg ikke poenget ditt med renslighet.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke så inni emo-greia, men for meg virker det som en veldig "konstruert" stil. Jeg har ingenting personlig mot folk som kler seg annerledes. Men, jeg kan ikke nekte for at det er noe med emo som gjør meg mere fordomsfull enn vanlig. For meg virker denne stilen nesten fullstendig lansert av diverse popmedier som spekulerer i forvirra og frustrerte kids.

 

Dette er forsåvidt ikke noe nytt, men emo virker liksom enda mere naivt og kunstig enn de foregående "fads" hvis du skjønner.

 

"En dæsj glam, et hint av goth, ett gram "punk", en knivsodd hardcore, en håndfull indie og litt god gammeldags seksuell ambivalens - og presto! En krok for freaks å henge seg på. Vi kaller det Emo. Det kommer til å selge bøtter og lass". Sånn ser jeg for meg at emo-bølgen ble skapt.

 

Det er sikkert provoserende å lese, men sånn fortoner det seg hvertfall for meg som utenforstående.

 

Det er jo ikke akkurat å stikke under en stol at emo flørter mere med depresjon, selvmordstanker, selvskading, osv. enn noen andre sammenlignbare subkulturer. Personlig tror jeg ikke at kids som har dette som mer eller mindre latente egenskaper har noe godt av å omfavne dette som en livsstil. Jeg tror at dette antageligvis bare bidrar til å forsterke den negative effekten, samtidig som man fremmedgjør seg selv fra resten av samfunnet/virkeligheten/uinvidde/streitingene/"de normale" - kall det hva du vil...

 

Det ironiske blir at emos på overdramatisk vis peker på feil og mangler i samfunnet, samtidig som de virker ganske blottet for innsikt når det gjelder det tvilsomme sosiale hirearkiet "emo'ism" skaper.

 

Dette er ikke ment som en generell kritikk av emo, jeg bare tar for meg det jeg synes virker kritikkverdig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...