Gå til innhold

Sikkerhet - hvordan bør jeg bruke mine nye HDD-er?


Kake24

Anbefalte innlegg

Jeg har noen nye harddisker som jeg er litt usikker på hva jeg skal bruke til. Jeg har da to interne 500 GB, og en ekstern 500 GB harddsik. Jeg tenkte først å ha de to 500 GB interne diskene i RAID1, men jeg er er litt usikker. Er det greit å ha den ene interne til backup? Hva ville dere ha gjort? Jeg er da ute etter løsninger med tanke på sikkerhet.

 

Takk for alle svar :thumbup:

Endret av Kake24
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer vel litt an på hvor mye data du vil ha sikkerhets kopier av.

I et Raid I system vil du i praksis tape 500GB, da den ene disken er en ren kopi av den første. Hvis du ikke trenger å ha backup på alle 500GB eller noe i nærheten vil du dermed tape en del lagringsplass.

Alternativet kan være å utføre manuelle backups (vanlig copy), eller la windows eller et annet program ta jevnlige backups for deg. Dette gjør at kan utnytte diskplassen bedre, men ulempen er at du kan risikere å miste data i den perioden fra siste backup.

 

Hvis du ikke trenger mer enn 500GB lagringsplass eller har nærmere 500GB med data du vil sikkerhetskopiere, bør du nok gå for et Raid I system.

Den eksteren disken kan du eventuelt bruke til å lage det absolutt viktigste i tillegg i tilfelle noe katastrofalt skulle skje som ødelegger begge HD'ene.

Endret av Asmodae
Lenke til kommentar

Takk for svar begge to.

 

 

Vil ikke RAID 1 og backup av hele harddisken fungere på ca. samme måte, eller er det ikke noe greit å ta backup av all data?

 

Hmm...av det som står her så tror jeg at jeg vil gå for RAID1. Hvis disk A går i stykker, hvis jeg har RAID1, kan jeg da enkelt kjøpe en ny disk, koble til, og så vil alt være som før? Er det slik "plug and play" hvis jeg har en slik backup løsning også?

Lenke til kommentar
Takk for svar begge to.

 

 

Vil ikke RAID 1 og backup av hele harddisken fungere på ca. samme måte, eller er det ikke noe greit å ta backup av all data?

 

Hmm...av det som står her så tror jeg at jeg vil gå for RAID1. Hvis disk A går i stykker, hvis jeg har RAID1, kan jeg da enkelt kjøpe en ny disk, koble til, og så vil alt være som før? Er det slik "plug and play" hvis jeg har en slik backup løsning også?

9632514[/snapback]

 

Kjører du RAID 1 og en av de 2 diskene blir ødelagt , vil du kunne bytte denne disken med en ny uten å miste data ja.

 

Det vil ikke være like lett å gjennomføre dette ved bruk av en ekstern harddisk.

Lenke til kommentar

Det er gratis software som denne.

http://www.runtime.org/dixml.htm

 

Enklere enn med denne blir det ikke.

Runt 130.-

http://www.drive-copy.de/eng/home/personal/

 

Dette er min favoritt.

Er litt dyrere,men er utrolig bra.

Samme om du bytter pc,denne klarer og flytte hdd c:\ uansett

og få din windows versjon til og virke.

Acronis® Universal Restore

Kan også ta ut enkel filer eller folder fra speilbilde filen.

 

http://www.acronis.com/enterprise/products/ATICW/

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...