Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Saab 9-5 2.0t 1999 modell


KNurven

Anbefalte innlegg

'

Hvor i alle dager får du det fra - at motoren holder 1 mill km??

 

Jeg jobber på Saab og vi bytter motor på en bil i uka...

 

Saab 9-5 er en av de få bilene som du ikke får IF bruktbilgaranti på, nettopp pga av motoren.

 

De siste tre ukene har vi skiftet motorer på 4 stk 9-5, alle med registerkjede havari og komplett servicehefte. Bilene er kjørt fra 80-130000 km og kun den ene bilen hadde kjørt 4.000 km over serviceintervallet.

 

Biler med Turbo-motorer blir ofte hardere kjørt enn andre også... Minns å lese i manualen til SAAB'ene mine at de bør stå litt på tomgang før man slår av motoren etter litt "hardkjøring".

 

Min 900 Turbo, passerte over 350000 før toppakningen røyk. Den ble kjørt så hardt (blodtrimmet) at Manifolen og deler av Turbohuset glødet... ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Biler med Turbo-motorer blir ofte hardere kjørt enn andre også... Minns å lese i manualen til SAAB'ene mine at de bør stå litt på tomgang før man slår av motoren etter litt "hardkjøring".

 

Min 900 Turbo, passerte over 350000 før toppakningen røyk. Den ble kjørt så hardt (blodtrimmet) at Manifolen og deler av Turbohuset glødet... ;)

Noe det gjør på de fleste turbobiler....

Lenke til kommentar
SAAB skal ha 15-18000 for å oppgradere anlegget fra det "dårligste" til det beste, avhengig av om du har dårligst eller nest dårligst anlegg.

 

Blaupunkt selger anlegg som passer i bilen, både med og uten touch-screen, osv.

 

Chipping av en 99'modell 9-5 er det bare å glemme...

 

Dette var da utrolig. Kjenner du virkelig noen som kan Saab?

Hvis du ser for det en 9-5 som ikke er passet på og som har rullet 3-400000 så er jeg enig med deg, men hold your horse, en godt velikeholdt motor kan du fint sette i 200 hk uten problem.

Sjekk hus BSR i sverige f.eks.

Med Vennlig Hilsen Stolsen

Lenke til kommentar
'

Hvor i alle dager får du det fra - at motoren holder 1 mill km??

 

Jeg jobber på Saab og vi bytter motor på en bil i uka...

 

Saab 9-5 er en av de få bilene som du ikke får IF bruktbilgaranti på, nettopp pga av motoren.

 

De siste tre ukene har vi skiftet motorer på 4 stk 9-5, alle med registerkjede havari og komplett servicehefte. Bilene er kjørt fra 80-130000 km og kun den ene bilen hadde kjørt 4.000 km over serviceintervallet.

 

Tror nok dette er stert overdrevet fra din side eller så bor du i en by med utrolig mange saab-eiere.

Finn noen svenske Saab-sider og les.

Vet der er problemer med noen 9-5 er som må bytte motor. Har selv akkurat kjøpt en.(les tidligere innlegg)

Vil påstå at de bilene du her snakker om er slurvet med og/eller har jukset med service-heftet.

En god venn av meg som for øvrig jobber hos saab og faktisk har kommet hjem som norgesmester i bilmekanikerfaget,

erkjenner at disse motorene er litt følsomme men utrolig bra hvis de blir behandlet med 100000 km mellom oljeskift og filter. Sjekk f.eks med BSR hva de sier .

 

Med Vennlig Hilsen Stolsen

Lenke til kommentar

Da har jeg vært eier av en saab 9-5 1999modell 2,0T en liten uke. Og må si jeg er fornøyd.

Eneste som er helt rææva er stereoen. Synes nesten den orginale stereoen i den gammle 2`er golfen er bedre.

Stereoen som står i er den som jeg tror kalles for sa1 (den med kunn cdspiller, ikke kasett).

Er det noen her som har et forslag på om det går ann og bytte ut cdspilleren med en vanlig cdspiller, men at man får tettet hullene som blir "til overs". Spilleren som står i nå er relativt stor, så vist jeg bytter ut denne, så må jeg ha deksler eller lignende for tetting.

 

Finnes det eventuelle andre spillere som passer inn og dekkere tomrommet til den orginale spilleren?

Lenke til kommentar
Da har jeg vært eier av en saab 9-5 1999modell 2,0T en liten uke. Og må si jeg er fornøyd.

Eneste som er helt rææva er stereoen. Synes nesten den orginale stereoen i den gammle 2`er golfen er bedre.

Stereoen som står i er den som jeg tror kalles for sa1 (den med kunn cdspiller, ikke kasett).

Er det noen her som har et forslag på om det går ann og bytte ut cdspilleren med en vanlig cdspiller, men at man får tettet hullene som blir "til overs". Spilleren som står i nå er relativt stor, så vist jeg bytter ut denne, så må jeg ha deksler eller lignende for tetting.

 

Finnes det eventuelle andre spillere som passer inn og dekkere tomrommet til den orginale spilleren?

Regner med at du kan kjøpe et deksel til vanlige cd spillere hos saab forhandler.

Lenke til kommentar
takk for nyttige info..

 

Noen som har tipps om chipping og hvor det er best og kjøpe\gjøre dette?

hvor mye skal bilen ha gått før dette ikke er å annbefale?

Lurer også på om det er "vanskelig" og bytte ut cdspilleren i bilen. dette er vel såkalt innebygget og muligens litt vanskelig og erstatte? noen som har gjordt noen "modds" på dete?

 

 

SAAB skal ha 15-18000 for å oppgradere anlegget fra det "dårligste" til det beste, avhengig av om du har dårligst eller nest dårligst anlegg.

 

Blaupunkt selger anlegg som passer i bilen, både med og uten touch-screen, osv.

 

Chipping av en 99'modell 9-5 er det bare å glemme...

Går helt greit å chippe en 99'modell 9-5. Ta en kikk på Speedparts sin hjemmeside.

Lenke til kommentar

Når det gjelder oilsludgeproblematikken: Saab lanserte oppgradert veivhusventilasjon og utbedret de berørte bilene. I tillegg utvidet de motorgarantien til 8 år under forutsetning av at servicene følges til punkt og prikke. Med andre ord, sørger man for å sjekke at serviceheftet er komplett er nok Saab av de berørte årsmodellene trygge kjøp.

:)

Lenke til kommentar

Sludge-problemet var det endel eiere som dessverre overså. SAAB tvang jo ikke bilene inn på service :p

 

Jeg ville sjekket motoren godt før jeg eventuelt chip-tunet en 99'-modell..

 

BTW: http://www.speedparts.se/shop/prod/newupgr..._20_98-00.shtml

 

Kontakt dem, så sjekker de hvilken av disse motoren din tåler :)

Endret av Osse-Mon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...