Gå til innhold

Sammensetting av PC


Anbefalte innlegg

Trenger ny PC og har vel egentlig bestemt meg for å sette sammen selv denne gang (for første gang!). :roll:

 

For ikke å gå altfor mye i baret, trenger jeg råd ang. sammensetting av komponenter. Maskinen brukes til noe spill (FS2k2) i tillegg til standardting som f.eks. office.

Jeg har en 80 GB WD m/8 MB cache som jeg tenkte å flytte over på den nye maskinen.

 

Hvordan ser dette ut:

Kabinett Chieftec Dragon, svart m/360 W PSU

Hovedkort Gigabyte GA-8INXP

Intel CPU P4 2,4 GHz 533 MHz (evt. en raskere..)

512 MB Kingston PC3200 DDR CL2.5

Skjermkort Zapphire Raedon 9700 PRO 128 MB

Logitech Cordless Desktop Optical

 

I tillegg trenger jeg en CD-brenner og DVD-ROM. Forslag?

Skjerm bruker jeg eksisterende 19" som er grei nok.

 

Hvordan er Kingston minne i forhold til TwinMos eller Corsair! Er usikker på om jeg skal kjøpe 2 stk. 512 moduler med en gang eller om jeg skal starte med én.

 

Håper noen har tid til å gi meg noen innspill på dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I tillegg trenger jeg en CD-brenner og DVD-ROM. Forslag?

Skjerm bruker jeg eksisterende 19" som er grei nok.

LITE-ON 52x IDE (LTR-52246S)

LiteOne lager billige kvalitetsbrennere. Anbefales på det sterkeste.

 

Og skal du ha en DVD-spiller så er Pioneer 16X DVD/40X (106S)

det beste valget mener jeg.

Hvordan er Kingston minne i forhold til TwinMos eller Corsair! Er usikker på om jeg skal kjøpe 2 stk. 512 moduler med en gang eller om jeg skal starte med én.

Kingston lager gode ram-brikker de.

Corsair er meget bra ram, men ikke bruk litt ekstra på 256 corsair i stede for 512MB (twinmos eller annet) ram. 512 er noe du nesten må ha.

Og nå er jo Dual DDR på vei inn

Håper noen har tid til å gi meg noen innspill på dette.

 

 

Ps...Topicen burde kanskje redigeres til noe annet før moderator stenger den pga dårlig topic bruk.

Lenke til kommentar

Har du nok penger kjøper du 1 GB minne med en gang, koster jo ikke så mye. Selv har jeg 2 x 512 twinmos, m/ winbond chip.

 

Angående CD/DVD så kan du jo vurdere en DVD-brenner, men de kommer nok til å bli både bedre og billigere i løpet av året. Personlig ville jeg satset på Asus CDRW 52/24/52 og DVD16/48, koster cirka en tusenlapp tilsammen. Kan være fordel å ha to enheter som kan lese CD'er, i stedet for én kombiløsning.

Lenke til kommentar
Har du nok penger kjøper du 1 GB minne med en gang, koster jo ikke så mye. Selv har jeg 2 x 512 twinmos, m/ winbond chip.

Det er jo det det akkurat gjør. Ram koster mye i dag :

Og noe spessielt over 512mb har vel de fleste egentlig ikke bruk for så lenge man ikke driver med videoredigering eller tyngere applikasjoner.

Lenke til kommentar

Kingston lager gode ram-brikker de.

Corsair er meget bra ram, men ikke bruk litt ekstra på 256 corsair i stede for 512MB (twinmos eller annet) ram. 512 er noe du nesten må ha.

Og nå er jo Dual DDR på vei inn

Jeg hadde ikke tenkt å nøye meg med 256. Jeg skal ha min. 512, men det jeg egentlig mente var om jeg heller skal legge til en stk 512 modul litt senere..

 

 

Ps...Topicen burde kanskje redigeres til noe annet før moderator stenger den pga dårlig topic bruk.

 

Bedre nå??

Lenke til kommentar
Har du nok penger kjøper du 1 GB minne med en gang, koster jo ikke så mye. Selv har jeg 2 x 512 twinmos, m/ winbond chip.

Det er jo det det akkurat gjør. Ram koster mye i dag :

Og noe spessielt over 512mb har vel de fleste egentlig ikke bruk for så lenge man ikke driver med videoredigering eller tyngere applikasjoner.

Hva er dyrt TwinMOS PC2700 DDR-DIMM 512MB CL2 Minne 184-P (for DDR-PC333MHz koster litt over 1k og det vil eg ikke si er dyrt. Altså 2088 for 2 stykker

Lenke til kommentar

Den der kombiløsningen med DVD-spiller/cdbrenner så interessant ut. Skjønner ikke hvorfor ikke det er mer utbredt til stasjonær pc. For oss som ikke kopierer noe særlig cder er jo det mye greiere.

 

Men jeg lurer på hvor alt snakket om opp til en GB stammer fra? Gir dette virkelig mer ytelse for folk flest. Og hva slags programmer er det dere bruker som gjør at dere får utnyttet 512 MB DDR-RAM. I min egen maskin har jeg bare gammeldags SDRAM, som visstnok skal yte utrolig mye dårligere. Og jeg bruker aldri opp alt minnet jeg har, tror ikke det er ofte jeg har brukt opp mer enn 200MB med diverse ting gående.

Lenke til kommentar
man klarer seg også med 256bm ram til normalt bruk (winxp) også

Joda det er fullt mulig det. Kjører det selv ;)

 

Hva er dyrt TwinMOS PC2700 DDR-DIMM 512MB CL2 Minne 184-P (for DDR-PC333MHz koster litt over 1k og det vil eg ikke si er dyrt. Altså 2088 for 2 stykker

Jeg syns det er dyrt. Om at andre syns det er billg så.. :shrug:

Lenke til kommentar

Men jeg lurer på hvor alt snakket om opp til en GB stammer fra? Gir dette virkelig mer ytelse for folk flest. Og hva slags programmer er det dere bruker som gjør at dere får utnyttet 512 MB DDR-RAM. I min egen maskin har jeg bare gammeldags SDRAM, som visstnok skal yte utrolig mye dårligere. Og jeg bruker aldri opp alt minnet jeg har, tror ikke det er ofte jeg har brukt opp mer enn 200MB med diverse ting gående.

 

Kan kun snakke for egen del, men jeg har da erfart at 512 MB ikke er særlig for mye. Spesielt når jeg kjører FS2k2 med noen add-ons er minnebruken til dels høy. At brukt minne passerer 400 - 450 MB er ikke sjelden.

 

Derimot kan jeg vel være enig i at til "vanlig" (hva er egentlig vanlig? :roll: ) bruk kan 512 MB være i overkant i mange tilfeller.

 

Er det noen som har vært borti/hørt om HK i begynnelsen av tråden? Ser det ut som et greit valg, eller? Ser at det er mange som anbefaler Asus-kort, men kan ikke huske å ha sett så mye om Gigabyte-kortene.

Lenke til kommentar
Men jeg lurer på hvor alt snakket om opp til en GB stammer fra? Gir dette virkelig mer ytelse for folk flest. Og hva slags programmer er det dere bruker som gjør at dere får utnyttet 512 MB DDR-RAM. I min egen maskin har jeg bare gammeldags SDRAM, som visstnok skal yte utrolig mye dårligere. Og jeg bruker aldri opp alt minnet jeg har, tror ikke det er ofte jeg har brukt opp mer enn 200MB med diverse ting gående.

 

Bruk av og krav til ram må bli opp til den individuelle å vurdere.

Er det vanskelig å tenke seg at andre trenger mer minne enn du har??

Hvorfor tror du det selges større og hurtigere minne enn det du har??

Minne er flaskehalsen i en hver pc...jo hurtigere jo bedre, og gjerne større. Da kan du bruke maskina til litt annet enn å legge kabal :D

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Flaskehalsen i denne pcen er prosessoren. Jeg kjører aet par titalls programmer på en gang, ikke store spill eller video/bilderedigering, men likevel. Det er alltid ledig minne- hvordan kan det da være en flaskehals?

 

Skjønner at det finnes folk med spesielle behov, men at det finnes noen som lasser på med minne betyr ikke at alle trenger det. For å bruke samme logikk litt omvendt, skulle det faktum at de fleste datamaskiner har 64 eller 128MB minne tilsi at det er nok? (Husk at nesten alle har datamaskin. "dataentusiastene" er i mindretall).

 

kke nødvendig å ta seg så nær av et lite spørsmål...

Lenke til kommentar
Flaskehalsen i denne pcen er prosessoren. Jeg kjører aet par titalls programmer på en gang, ikke store spill eller video/bilderedigering, men likevel. Det er alltid ledig minne- hvordan kan det da være en flaskehals?

 

Skjønner at det finnes folk med spesielle behov, men at det finnes noen som lasser på med minne betyr ikke at alle trenger det. For å bruke samme logikk litt omvendt, skulle det faktum at de fleste datamaskiner har 64 eller 128MB minne tilsi at det er nok? (Husk at nesten alle har datamaskin. "dataentusiastene" er i mindretall).

 

kke nødvendig å ta seg så nær av et lite spørsmål...

 

Som jeg sa tidligere...folks krav til pc'n og ytelse er så forskjellige.

Minne og skikkelig skjermkort koster, og siden den generelle hjemmbruker har slette hareware kunnskaper, så utnytter selvfølgelig noen aktører dette da de tjener penger...og det er jo det salgsstedene lever av....å tjene penger.

 

Jeg skjønner at det kan være vanskelig å forstå dette med hastighetern å RAM...skal prøve å forklare enkelt;

La oss si at du kjører budbil, en knallrød Lada i 100km/t, fra A til B.

Så har du konkurrenten....de kjører en BMW M5 i 250km/t, samme strekning som deg. Dere frakter samme mengde og det skjer kontinuerlig....

Så kommer spørsmålet; Hvem leverer kjappest og hvem har fraktet mest når dagen er omme?

Når du vet dette så forstår du kanskje litt mer :lol:

Lenke til kommentar

Forsåvidt et greit bilde på forskjellene, men så vidt jeg har skjønt (og erfart) så er dagens situasjon at ingen "firmaer" har større pakker enn 2,1 GB, hvilket innebærer at behobet for større "biler" er nokså liten.

 

For å kjøre det billedlige litt videre:

 

Hva skal man med en lastebil når den største "pakken" man kommer til å flytte får plass i en middels varebil?

Lenke til kommentar

Plus at hastigheten på minne har så skrekkelig mye å si er nok faktisk oppskrytt... har du sammenlignet søketid og overføringshastighet på en gammel 72 pins EDO brikke og den raskeste IDE disken du får idag ? Du vil fort bli overrasket over hvor utrolig treig harddisken er.... vi snakker om en søketid som er 3 størrelsesordener større. Poenget med minne er at XP selv ikke bruker mer enn rundt 200MB til seg selv, legg til de programmene du skal ha i bakgrunnen og start de programmene du forventer å kjøre å så burde du ha 50-100MB ledig minne...da har du nok :)

 

Cobos

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...