Gå til innhold

Øke rekkevidde på trådløs strømbryter


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg en kupévarmer, og ønsker å kunne fjernstyre denne fra min leiligheten i 4. etasje. Har kjøpt et sett med en fjernkontroll og tre mottakere som plugges rett inn i stikkontakten.

 

Bilen står parkert i blokkens underetasje. Det er altså flere lag betong mellom leiligheten og bilen. For å teste, koblet jeg en av mottakerne til en lampe, og gikk ned i garasjen og klikket ON på fjernkontrollen. Når jeg kom opp i leiligheten, lyste lampen. Det fungerte med andre ord helt fint.

 

Så skulle jeg prøve det jeg egentlig kjøpte utstyret for. Jeg koblet en mottaker til en skjøteledning, som jeg så koblet til kupévarmeren. Når jeg klikket ON på fjernkontrollen mens jeg sto rett utenfor bilen, slo kupévarmeren seg på. Jeg gikk så opp i leiligheten, klikket ON og gikk ned til bilen. Men nå fungerte det ikke.

 

Jeg prøvde meg litt frem, og fant til slutt ut at det kun fungere når jeg sto midt i trappen mellom 1. og 2. etasje. Likevel fungerer det fortsatt å slå på lampen når jeg står i garasjen, men ikke motsatt vei.

 

Hva kan dette skyldes? Finnes det noen måte å øke rekkevidden? Bak på fjernkontrollen og hver mottaker står det 433.92 MHz om det kan hjelpe til med å finne en løsning. Hadde vært utrolig deilig å få dette til :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel enkelt nok fordi signalet ikke er sterkt eller fokusert nok til å nå ned. Signalet kan oppføre seg ganske så anderledes avhengug av hvilken vei det går, spesiellt når det må passere tunge hindre som tykk betong, så du må ikke lese for mye utifra at det fungerer ene veien men ikke den andre.

 

Du må altså enten øke signalstyrken eller fokusere det. Altså trenger du enten en forsterker, en antenne (helst retningsbestemt for best resultat) eller begge deler.

 

Problemet med det er jo at det neppe finnes ferdiglaget utstyr for denne typen ting, så da avhenger hele prosjektet av hvor hendig du er med å lage noe hjemmemekk-løsning.

 

dessverre har jeg ingen konkrete forslag for noe såpass ustandard, men det er mange her på forumet som har mye ekspertise innenfor slikt, så forhåpentligvis kan du få noen konkrete forslag fra andre.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg ville nok fokusert på mottager-enheten når du skal prøve å løse dette problemet, da de minst tekniske løsningene kan gjøres her.

Dette vil i stor grad gå ut på plassering og kanskje en eller annen form for lettvindt antenneløsning.

 

Så, hvor er mottagerenheten plassert i dag. Hvordan ser den ut, noen form for tydelig antenne e.l. ?

Lenke til kommentar
Jeg ville nok fokusert på mottager-enheten når du skal prøve å løse dette problemet, da de minst tekniske løsningene kan gjøres her.

Dette vil i stor grad gå ut på plassering og kanskje en eller annen form for lettvindt antenneløsning.

 

Så, hvor er mottagerenheten plassert i dag. Hvordan ser den ut, noen form for tydelig antenne e.l. ?

9578943[/snapback]

Her er en rask tegning av forholdene:

leilighet.jpg

Tegningen er blokken sett fra siden. Det er altså 8 leiligheter i dybden der det står "min leilighet". Leiligheten min er nr. 2. Altså er det en annen leilighet imellom der det står "min leilighet" og det som er min leilighet. Bilen er parkert ca. 20 meter fra inngangen til garasjen. Med andre ord er leiligheten min plassert ca. rett over der hvor bilen er parkert.

 

Mottakeren ser slik ut:

361183A_X_2007-06-27_161950_278.jpg

 

I første omgang plasserte jeg mottakeren i en skjøteledning som jeg la inne i bilen. Da dette ikke gikk, forsøkte jeg med å plassere mottakeren på taket, holde den i luften over bilen etc.

Endret av simenss
Lenke til kommentar
Hva kan dette skyldes? Finnes det noen måte å øke rekkevidden? Bak på fjernkontrollen og hver mottaker står det 433.92 MHz om det kan hjelpe til med å finne en løsning. Hadde vært utrolig deilig å få dette til :)

9577226[/snapback]

For det første, 433 MHz er en standard (ikke nødvendigvis den eneste) for slike enheter: Wikipedia - low power communication device.

Mottakerenheten er jo tilkoplet 230V, så det er kanskje tryggest å ikke modifisere denne.

På den andre siden er kanskje der det er enklest å modifisere.

 

En alternativ løsning er for eksempel å plassere senderenhten i nærheten (så nærme at signalet når mottakeren) av mottakerenheten, og så la en annen slags forbindelse (WLAN?) styre senderenheten via et rele eller tilsvarende. Men dette krever sannsynligvis mer utstyr (en trådløs-enhet som kan modifiseres) pluss at du må ha strøm der dette utstyret plasseres.

 

Har du WLAN dekning i garasjen? (Fra ditt trådløse nettverk i leiligheten)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
For det første, 433 MHz er en standard (ikke nødvendigvis den eneste) for slike enheter: Wikipedia - low power communication device.

Mottakerenheten er jo tilkoplet 230V, så det er kanskje tryggest å ikke modifisere denne.

På den andre siden er kanskje der det er enklest å modifisere.

 

En alternativ løsning er for eksempel å plassere senderenhten i nærheten (så nærme at signalet når mottakeren) av mottakerenheten, og så la en annen slags forbindelse (WLAN?) styre senderenheten via et rele eller tilsvarende. Men dette krever sannsynligvis mer utstyr (en trådløs-enhet som kan modifiseres) pluss at du må ha strøm der dette utstyret plasseres.

 

Har du WLAN dekning i garasjen? (Fra ditt trådløse nettverk i leiligheten)

Har nå ventet vinter og vår på at min bærbare PC fra Dell skal bli ferdig, men har ennå ikke fått den tilbake. Det er derfor litt vanskelig å teste om jeg har dekning i garasjen til mitt trådløse nettverk.

 

Men som man ser av den flotte tegningen min over forholdene (se tidligere post), er det et grantre på gressplenen. Kunne man kanskje festet noe til dette grantreet? Har ikke mulighet til å klatre i toppen, men jeg tror at senderen i alle fall klarer å sende signaler fra leiligheten og ned til treet. Problemet blir da å få signalene fra treet og videre til bilen i garasjen.

 

Linken virker ikke?

 

 

EDIT: Dette er forresten fjernkontrollen som følger med:

361183C_X_2007-06-27_162028_434.jpg

 

Det finnes en noe mer avansert versjon i samme serie som kan kjøpes separat:

362349_X_2007-06-27_162008_357.jpg

 

Men kontrollen har kanskje ikke så mye å si for rekkevidden?

 

 

EDIT 2: Kom over denne saken. Står noe om at den gjør om IR til radiobølger. Kan det være noe?

Endret av simenss
Lenke til kommentar

se disse linker.

 

http://www.dinside.no/php/art.php?id=6788

 

http://www.dagbladet.no/pds/1997/11/18/39933.html

 

http://209.85.135.104/search?q=cache:1IAB3...%20varm%20hytta

 

SE HER

 

http://www.sikom.no/Produkter/Gjordetselv/Gjordetselv.htm

 

GSM Mini

GSM Mini (El.nr. 64 311 06)

For 230Volt. Settes direkte i støpsel

Kan styre inntil 16 Ampere (3600watt)

GSM Mini styres via SMS

Kan sende statusmelding

Kan også styres lokalt på stedet

Trenger ikke installasjon (plug and play)

post-53268-1195617862_thumb.jpg

Endret av omegaV8
Lenke til kommentar
SE HER

 

http://www.sikom.no/Produkter/Gjordetselv/Gjordetselv.htm

 

GSM Mini

GSM Mini (El.nr. 64 311 06)

For 230Volt. Settes direkte i støpsel

Kan styre inntil 16 Ampere (3600watt)

GSM Mini styres via SMS

Kan sende statusmelding

Kan også styres lokalt på stedet

Trenger ikke installasjon (plug and play)

Denne hadde selvfølgelig vært ideell, men med en pris på 2990 + etablering på kr. 199 samt månedspris på kr. 29 er det i meste laget.

 

 

Ja, hvorfor ikke bare bruke et koblingsur? jeg har det på min motorvarmer med kupevarmer, kjøpt på torshov.

Jeg bruker bilen til flere forskjellige timer av døgnet. Jeg har ikke fast arbeidstid, i tillegg til at jeg også vil kunne sette meg inn i bilen om jeg skal andre æren iløpet av dagen.

Lenke til kommentar

Slike ISM dingser er lite populære blant radioamatører fordi de forstyrrer våre tjenester...

Årsaken til den korte rekkevidden er primært at den bruker en forkortet antenne i tillegg til max 10mW sendereffekt.

Skal du nå frem så kan du f.eks lage en dipolantenne på senderen bestående av 2 kvartbølgeelementer.

Lengden på disse er begge ca 17cm. Prøv så å bruke boksen fra det nærmeste vinduet.

Lenke til kommentar

Hei, hadde noenlunde samme problemet med en tankbil jeg modifiserte. Operatøren av tankbilen skulle kunne fjernstyre innrulling av slangen mens han sto inne i hus/bygninger osv.

 

Jeg sjekket endel rundt og nesten samtlige jeg snakket med sa at 433mhz fungerer ikke tilfredstillende når det kommer hinder i veien for signalet. Jeg endte med en fjærnstyringsenhet beregnet får kraner, uansett hvor tykk vegg jeg testet denne igjennom fungerte den. Prisen var jo en ulempe, men den fungerte i alle fall.

 

Husker ikke produsenten i farten men var tilnærmet slik i utseende:

RaConNoDisplay.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...