Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skal forhandler eller produsent ta seg av support?


Steina

Anbefalte innlegg

Hvis man kjøper en vare, fra f.eks. en nettbutikk, og det er noe galt med varen.

Hvem skal man da henvende seg til for å få fikset produktet innenfor produktets garanti?

Forhandleren eller produsenten?

 

Kan en forhandler "tvinge" kunden til å kontakte produsenten selv når det er noe galt med produktet?

 

Og for å ta mitt (egentlig noen venners) tilfelle:

Har en HP bærbar med mulig hovedkortproblem, og får ingen hjelp av netthandelen den er kjøpt, som sier at de må kontakte HP selv.

Er snakk om en av norges største netthandler, så sparer meg fra å oppgi navn.

Er snakk om privatkunde.

 

Fungerer man som et mellomledd for salg, så synes jeg de også burde fungere som et mellomledd for brukerstøtte, iallfall når det kommer til defekte produkter.

Men det er sikkert ingen regler som tilsier dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis man kjøper en vare, fra f.eks. en nettbutikk, og det er noe galt med varen.

Hvem skal man da henvende seg til for å få fikset produktet innenfor produktets garanti?

Forhandleren eller produsenten?

 

Kan en forhandler "tvinge" kunden til å kontakte produsenten selv når det er noe galt med produktet?

 

Og for å ta mitt (egentlig noen venners) tilfelle:

Har en HP bærbar med mulig hovedkortproblem, og får ingen hjelp av netthandelen den er kjøpt, som sier at de må kontakte HP selv.

Er snakk om en av norges største netthandler, så sparer meg fra å oppgi navn.

Er snakk om privatkunde.

 

Fungerer man som et mellomledd for salg, så synes jeg de også burde fungere som et mellomledd for brukerstøtte, iallfall når det kommer til defekte produkter.

Men det er sikkert ingen regler som tilsier dette?

9574110[/snapback]

Du kan sende til forhandleren din,men ser ikke poenget i det,da de mest sannsynlig bare videresender maskinen videre til HP allikevel..du sparer tid på å sende direkte til HP (eller service-verkstedet). Noen produsenter ordner også henting av maskine hos deg....

Lenke til kommentar
Du kan sende til forhandleren din,men ser ikke poenget i det,da de mest sannsynlig bare videresender maskinen videre til HP allikevel..du sparer tid på å sende direkte til HP (eller service-verkstedet). Noen produsenter ordner også henting av maskine hos deg....

9574628[/snapback]

men vet at da kan det fort bli mye krøll ang kunder som ønsker reklamasjon vis garanti er gått ut.

 

du kan si det slik at forhandler er ikke ansvarlig for support på varer som selges det er produsent(eller muligens importør i så tilfelle)

 

en forhandler er derimot pliktig til å ta imot reklamasjonshenvendelser vis kunden reklamerer til dem. kunden kan selv velge om han ønsker å reklamere til produsent eller forhandler eventuelt tidligere salgsledd.

 

sender du en HP maskin direkte til verksted etter garanti tid er gått ut vil du måtte betale for reparasjonen da det ikke er verkstedets ansvar å reklamere mot forhandler. men vis du kommer med kvitteringen så vet jeg at i alle fall Infocare har rutiner for reklamasjon mot produsent på HP og andre pc merker.

 

feel free to right my wrongs and not agree but please, be shure about what is right and what is wrong before you do ;)

Endret av stich_it
Lenke til kommentar
sender du en HP maskin direkte til verksted etter garanti tid er gått ut vil du måtte betale for reparasjonen da det ikke er verkstedets ansvar å reklamere mot forhandler. men vis du kommer med kvitteringen så vet jeg at i alle fall Infocare har rutiner for reklamasjon mot produsent på HP og andre pc merker.

 

feel free to right my wrongs and not agree but please, be shure about what is right and what is wrong before you do  ;)

9574751[/snapback]

 

Det er direkte feil. Fkjl. § 35 hjemmler både subrogasjon og springende regress i forbrukerkjøpsforhold, slik at man vitterlig kan reklamere direkte til HP slik at de må påta seg utgiftene. Det ville jo også vært en naturlig løsning når garanti er gått ut. (Hvis man har reklamasjonsretten i behold vel og merke.).

Lenke til kommentar
sender du en HP maskin direkte til verksted etter garanti tid er gått ut vil du måtte betale for reparasjonen da det ikke er verkstedets ansvar å reklamere mot forhandler. men vis du kommer med kvitteringen så vet jeg at i alle fall Infocare har rutiner for reklamasjon mot produsent på HP og andre pc merker.

 

feel free to right my wrongs and not agree but please, be shure about what is right and what is wrong before you do  ;)

9574751[/snapback]

Det er direkte feil. Fkjl. § 35 hjemmler både subrogasjon og springende regress i forbrukerkjøpsforhold, slik at man vitterlig kan reklamere direkte til HP slik at de må påta seg utgiftene. Det ville jo også vært en naturlig løsning når garanti er gått ut. (Hvis man har reklamasjonsretten i behold vel og merke.).

9576766[/snapback]

Nå skal en være forsiktig med å tolke meninger, men prøver meg allikevel ;)

 

Jeg tror det stich_it mener er at om du sender din PC til InfoCare og det ikke er en garantisak, så har ikke InfoCare noe ansvar for å føre din reklamasjonssak mot butikken eller produsenten. Altså, så lenge InfoCare ikke har fått annen beskjed, så vil de reparere maskinen og anse det som ditt ansvar å betale da de ikke er part i noen reklamasjonssak, og ikke har noen avtale om reparasjon av maskinen med andre enn deg.

 

Det betyr vel ganske enkelt at du, dersom du vil være sikker på at du ikke skal få faktura for reparasjonen, må sørge for at reklamasjonen er i orden før du leverer inn maskinen for reparasjon.

Lenke til kommentar

Oki, jeg som bare var trøtt og tolket det feil.

 

Men uansett så kan jeg vel heller ikke se problemet med å reklamere direkte til HP som kunde ble tilbudt. Man slipper en ekstra ledd i kjeden, samt at de naturligvis vil ha en bedre brukerstøtte på maskinen enn det nettbutikken har siden de mest sannsynlig har mer innsyn i maskinen enn nettbutikken.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar
Oki, je gsom bare var trøtt og tolket det feil.

 

Men uansett så kan jeg vel heller ikke se problemet med å reklamere direkte til HP som kunde ble tilbudt. Man slipper en ekstra ledd i kjeden, samt at de naturligvis vil ha en bedre brukerstøtte på maskinen enn det nettbutikken har siden de mest sannsynlig har mer innsyn i maskinen enn nettbutikken.

9577210[/snapback]

jeg mente det slik tee sa. står en liten linje om det i innelgget at kunden selv bestemmer hvem han vil reklamere til:

en forhandler er derimot pliktig til å ta imot reklamasjonshenvendelser vis kunden reklamerer til dem. kunden kan selv velge om han ønsker å reklamere til produsent eller forhandler eventuelt tidligere salgsledd.

 

og ja det er nok kjapere å reklamere rett til produsent( idette tilfellet hp) men vis du får samme feil 3. gang så kan butikken bli ekstremt vrien å få hevet kjøpet av. opplevde dette med en mobiltelefon.

 

samme med supporten hp sin support er jo på hp produkter(vis de ikke har leid inn folk for å gjøre det, men det tror jeg ikke hp gjør) så de kan vanligvis det til beinet. mens selgerens support forholder seg om mye annet og er i visse tilfeller leid inn fra eksterne kilder som. f.eks Infocare Brukerstøtte.

 

*edit* vi blingser alle og av og til, og misforstår værandre en gang i blandt. ;)

Endret av stich_it
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...