Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen vil ikke slå seg av *LØST*


Anbefalte innlegg

Hei!

 

 

Har akkurat bygd ny pc med følgende spec.:

MSI P35-Platinum, Intel P35, LGA775

Intel Core 2 Quadro Q6600, BOX, LGA

MSI NX8600GT-T2D256EZ, PCI-E 1

Samsung SP T166 500GB, SATAII, 16MB 1 Bulk

Samsung 22" 226BW, 2ms, black/silve

Corsair CMPSU-620HXEU, 620Watt

Corsair TWIN2X4096-6400C5

 

Problemet oppstår når jeg skal slå av pc’en. Den vil ikke slå seg av. Jeg velger ”shut-down” fra startmenyen, men pc’en vil ikke slå seg av. Den rebooter i stedet og jeg får altså ikke slått den av. Jeg har sjekket alt av kabler og disse skal sitte riktig i. Det hjelper ikke om jeg prøver å slå den av fra velkomstskjermen eller inne på en brukerkonto. Det skjer det samme hver gang, den rebooter i stedet for å slå seg av.

 

Noen som har opplevd noe liknende?

 

Jørgen

 

PS. Jeg har Vista 64 bits.

Endret av Spagetti
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Akkurat samme problem hadde jeg også engang, fant aldri ut hva det var, så lot bare maskinen stå på...

9593661[/snapback]

Men den tar vel skade av å stå på 365 dager i året? Finnes det noen andre muligheter enn "svenskeknappen"? hår prøv å slå av fra velkomstskjerm, brukerkontoer og oppretter et snarvei (shutdown -s). Men ingen av dele fungerer. Får heller ikke slått av fra task manager, fordi jeg ikke finner den muligheten i vista...

Lenke til kommentar

Sannsynligvis får du en systemfeil når operativsystemet avsluttes, noe som medfører en reboot.

Årsaken til systemfeil kan være så mangt, typisk dårlige drivere eller inkompatibel hardware.

Sjekk systemloggen din. Hvordan ? Det får noen andre fortelle for jeg bruker XP.

 

LASR

Lenke til kommentar
Sannsynligvis får du en systemfeil når operativsystemet avsluttes, noe som medfører en reboot.

Årsaken til systemfeil kan være så mangt, typisk dårlige drivere eller inkompatibel hardware.

Sjekk systemloggen din. Hvordan ? Det får noen andre fortelle for jeg bruker XP.

 

LASR

9594017[/snapback]

Har nå sjekket at alle kabler sitter i der hvor de skal. Det jeg oppdaget var at jeg har to innganger hvor power-led skal sitte, men bare en power-led ledning. Kan dette være en årsak? Alle led lyser som de skal både inni og utenpå kabinettet. Jeg har en ledning, micro-switch, som jeg ikke bruker til noe. Jeg aner ikke hva dette er og det ser ut som den er festet på kabinettdøra, men jeg skjønner ikke hvilken funksjon denne kan ha.

 

Har funnet systemlogg, men jeg er litt usikker på hva jeg skal se etter. Jeg ser bla. at dagen hvor stabiliteten på systemet begynte å gå ned var når jeg installerte iTunes, og det kan stemme godt, i og med at jeg får mld. hver gang jeg starter opp programmet, med at ”iTunes ble ikke skikkelig installert. Dette kan løses med en reinstallering” eller noe slik. Har prøv reinstallering men det hjelper ikke, men ikke la det bli noe tema. iTunes klarer jeg meg uten;)

 

Ser også ut av systemloggen at jeg har fått noen meldinger når systemet hadde problemer med å slå av pc’en. Kan dette komme av at jeg har holdt knappen på kabinettet eller ikke? Jeg begyner å tro at det er tilfeldig om pc’en vil skru seg av eller ikke. Jeg har prøvd å skru den av på noen kvelder nå og noen ganger funker det, andre ganger ikke. Jeg merket også at rett etter jeg hadde sjekket ledningene til led klarte jeg å skru av pc’en 4 ganger på rad. Deretter har det blitt 1/10 eller noe rundt der.

 

Når det gjelder dårlige drivere eller inkomonent HW så mener jeg at alle driverne mine er up to date. Jeg bygde pc’en for ca 3 uker siden og passet på å laste ned de nyeste driverne fra nettet. Hva mener du med inkomponent HW? Komponentene må jo passe sammen siden pc’en har vært oppe å gått i 3 uker. Men kan det hende at komponentene passer sammen, men ikke veldig godt? (hvis det går ann?;))

 

 

Skal få reinstallert i løpet av helga så får vi se hva som skjer. Godt mulig det er et SW relatert problem.

 

 

Takk for alle svar til nå i denne saken!

 

PS. Jeg glemte å legge ut bilder fra systemloggen. Skal gjøre det når jeg kommer hjem ;)

 

Bilder lagt ut!

post-131306-1191014410_thumb.jpg

post-131306-1191014426_thumb.jpg

Endret av Spagetti
Lenke til kommentar

Har nå formatert og passet på at PC-en ville skru seg av mellom hvert prog. jeg installerte. Kom fra til at AVG var synderen. Så nå fungerer PC-en helt perfekt!

 

Har dere noen anbefalinger til et gratis virusprogram? har hørt "avast" har fått gode tilbakemld. Noen som har erfaringer fra det?

 

Er ny på forumet her, så jeg lurer på om jeg skal dele ut noen poeng eller noe, til de som har hjulpet meg?

 

Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Har nå formatert og passet på at PC-en ville skru seg av mellom hvert prog. jeg installerte. Kom fra til at AVG var synderen. Så nå fungerer PC-en helt perfekt!

 

Har dere noen anbefalinger til et gratis virusprogram? har hørt "avast" har fått gode tilbakemld. Noen som har erfaringer fra det?

 

Er ny på forumet her, så jeg lurer på om jeg skal dele ut noen poeng eller noe, til de som har hjulpet meg?

 

Takk for all hjelp!

9647526[/snapback]

 

Poeng, er det noe jeg ikke har fått med meg, eller er det noen som missforstår hurtig sitat funksjonen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...