Gå til innhold

Ny 4x DVD-brenner fra HP


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er ikke DVD-R/RW mer kompatibelt mot stasjonære dvd spilere enn DVD+R/RW?

Sikker på at du ikke blander nå? Muligens er det ingen "fasit" på dette, men ta f.eks. en titt på denne artikkelen.

 

According to Intellikey Labs, the leading independent DVD testing facility, DVD+R offers the largest compatibility with DVD-Video players around, and DVD+RW has a much higher degree of compatibility with DVD-ROM drives than DVD-RW or even DVD-R.

Lenke til kommentar

Jeg kunne godt tenkt meg en DVD-brenner (har en Shuttle XPC SB51G med kun 1*5,25 tommers brønn), men for øyeblikket er dette helt uaktuelt av 2 grunner:

 

1. Det er fremdeles "krangel" om hvilken standard som er best, "+" eller "-". Howard, utdraget du postet kommer fra dvdplusrw.org - kanskje ikke det mest nøytrale stedet for å se hvilken standard som har høyest kompabilitet? Sjekk heller ut CD Freaks.

 

2. DVD-brennere har for øyeblikket en altfor lav brennehastighet på CD-R plater. Selv om jeg skulle skaffe meg en DVD-brenner for å brenne DVD-plater, ville jeg uansett ha brent CD-R plater mye oftere av praktiske grunner.

 

Jeg får heller vente til høsten 2003 og se hva som har kommet på markedet da...

Lenke til kommentar

1. Det er fremdeles "krangel" om hvilken standard som er best, "+" eller "-". Howard, utdraget du postet kommer fra dvdplusrw.org - kanskje ikke det mest nøytrale stedet for å se hvilken standard som har høyest kompabilitet? Sjekk heller ut CD Freaks.

Kanskje litt "uheldig" at linken til DVDplusrw ble oppgitt, men poenget er at de bare siterte en uavhengig undersøkelse gjort av Intellikey Labs. Den aktuelle undersøkelsen som ble foretatt på høstparten i fjor kan man lese mer om her. Undersøkelsen konkluderer med at DVD+R er den mest "kompatible" standarden, etterfult av DVD-R, deretter DVD+RW og til sist DVD-RW. Pioneer var riktignok ikke helt enige i denne undersøkelsen og konkluderte med at DVD+R og DVD-R var likestilte med tanke på kompatibilitet, mens DVD+RW var noe bedre stilt enn DVD-RW.

 

2. DVD-brennere har for øyeblikket en altfor lav brennehastighet på CD-R plater. Selv om jeg skulle skaffe meg en DVD-brenner for å brenne DVD-plater, ville jeg uansett ha brent CD-R plater mye oftere av praktiske grunner.  

Sant, for mange er nok 16x-24x CD-R noe for svakt. Men forskjellene er likevel ikke voldsomme sammenlignet med dagens 48x CD-R-brennere. F.eks. bruker en typisk 48x-brenner rundt to og et halvt minutt på å brenne en 700 MB CD, mens en 24x-brenner bruker omkring fire minutter og en 16x-brenner i underkant av seks minutter. Dessuten er det jo ingen som hindrer deg i å beholde CD-brenneren selv om man anskaffer en DVD-brenner! :)

 

Uansett, det blir spennende å følge utviklingen fremover. 2003 blir nok det året hvor DVD-brenning virkelig slår igjennom for fullt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...