Gå til innhold

Noen spørsmål om førstegangstjenesten.


HowCome

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg bare lurer på noen spørsmål:

 

1. Hvor stor er sjansen for å måtte inn i militæret? Må de fleste inn?

 

2. Hvis jeg da absolutt må inn, hvordan er det med fritid? Jeg ønsker å studerer videre med språk etter videregående. Vil det være muligheter å kanskje lese litt utenom øktene? Etter militæret er det høyere utdanning i utlandet, så derfor MÅ jeg lære språket!

 

3. Hvordan bor man? Bor man i ett stort rom med mange senger og stankende svettelukt, eller bor man på et eget rom?

 

4. Hvordan er privatlivet? Har man tid til seg selv, eller er det alltid noen rundt en?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1. Hvor stor er sjansen for å måtte inn i militæret? Må de fleste inn?
Hvis du ikke har noen feil med deg så kommer du mest sannsynlig inn.

 

 

2. Hvis jeg da absolutt må inn, hvordan er det med fritid? Jeg ønsker å studerer videre med språk etter videregående. Vil det være muligheter å kanskje lese litt utenom øktene? Etter militæret er det høyere utdanning i utlandet, så derfor MÅ jeg lære språket!

Det skal være mulig å ta opp fag under førstegangstjenesten, som også gir studiepoeng, så du får sikkert tid til å jobbe med språk.

Lenke til kommentar
1. Hvor stor er sjansen for å måtte inn i militæret? Må de fleste inn?

 

det spørs på hvordan du gjorde det på sesjon, trolig må du inn hvis du er "normal"

 

2. Hvis jeg da absolutt må inn, hvordan er det med fritid? Jeg ønsker å studerer videre med språk etter videregående. Vil det være muligheter å kanskje lese litt utenom øktene? Etter militæret er det høyere utdanning i utlandet, så derfor MÅ jeg lære språket!

du får en del fritid, mer enn nok til å lese og lignende på fritiden.

det er også mulighet for å ta noe opplæring gjennom forsvaret.

 

3. Hvordan bor man? Bor man i ett stort rom med mange senger og stankende svettelukt, eller bor man på et eget rom?

Dette varierer, de gamle kasernene(der du sover) der jeg var hadde 12-manns rom, de vi brukte hadde 6-mans rom.

På rommet var det bord+6 stoler, 6 skap, 6 senger og 2 vasker med speil.

Det var også alt det var plass til.

 

 

4. Hvordan er privatlivet? Har man tid til seg selv, eller er det alltid noen rundt en?

du har ikke privatliv, jeg delte rom med 3 andre, toaletter med 100 andre og dusj med ca 200 andre.

eneste stedet der jeg var alene var inne på selve doen, men oftest med 2-3 andre som også var på do.

 

på øvelse er det enda værre, da har du kanskje 50cmx160cm som er din plass, der du skal ha plass til alt utstyr.

men man får ett veldig spesiellt bånd med dem man er sammen med, tenkte aldri over at det alltid var noen der

Lenke til kommentar
Slipper man førstegangstjeneste hvis man ikke har fri vandel? Hvis man f.eks har vært i fengsel pga for fortkjøring av bil?

9523113[/snapback]

 

Trolig slipper du ikke.

vet om 2 som hadde dom på seg i troppen jeg var i, den ene hadde en voldsdom og jeg mener å huske han var i fengsel, han andre stakk etter en mnd eller noe, for å sone sin dom i fengsel.

 

de ser også litt på hva man har gjort, farts-dommer er stort sett ok, men f.eks innbrudd eller ran er litt værre...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
1. Hvor stor er sjansen for å måtte inn i militæret? Må de fleste inn?

Nei, flesteparten må ikke lengre inn. For tiden er det bare 33% av hvert årskull som må inn. Sørger du for å være åpenbart ulysten og ikke prestere på testene på sesjon, blir sjansen større for å slippe unna. Eventuelt kan du skryte på deg en fysisk eller psykisk defekt og bli erklært tjenesteudyktig.

 

- Ikke lenger allmenn verneplikt

Lenke til kommentar

Da jeg var på sesjon hadde de ingen som helst garanti for at jeg kom inn, til tross for at jeg flere ganger uttrykte et ønske om det, og fikk full score på alle testene. Så om du forteller dem at du ikke er interessert og generelt ikke får veldig bra resultater er sjansene moderat store for at du slipper unna.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Jeg bare lurer på noen spørsmål:

 

1. Hvor stor er sjansen for å måtte inn i militæret? Må de fleste inn?

 

2. Hvis jeg da absolutt må inn, hvordan er det med fritid? Jeg ønsker å studerer videre med språk etter videregående. Vil det være muligheter å kanskje lese litt utenom øktene? Etter militæret er det høyere utdanning i utlandet, så derfor MÅ jeg lære språket!

 

3. Hvordan bor man? Bor man i ett stort rom med mange senger og stankende svettelukt, eller bor man på et eget rom?

 

4. Hvordan er privatlivet? Har man tid til seg selv, eller er det alltid noen rundt en?

9521452[/snapback]

 

1. Dersom du virker oppegående og gjør det greit på testene, har du gode sjanser. :)

 

2. Fritiden vil variere en del. Som regel har du fri etter klokken 14-16, vil jeg tro. I begynnelsen må du imidlertid regne med at alt går i ett, og likedan er det under øvelser. Generelt er det dog så mye fritid at forsvaret tilbyr sivile fag på fritiden (f.eks. ex.phil.), så det er ikke noe problem å lese språk etter tjenesten.

 

3. Som nevnt av andre: Kaserne med typisk 6 mann per rom...

 

4. ...og da blir det jo ikke så veldig mye privatliv. Men husk at de fleste gjør ting på fritiden (trener, fisker, spiller fotball, spiller bordtennis, tar fag osv), så det er ikke slik at rommet til enhver tid er fullt av folk, tvertimot kan det ofte være helt tomt. Uansett så har nok de fleste stedene bibliotek hvor du kan sitte og lese i ro og fred.

Lenke til kommentar
Jeg har skjeve hornhinner og er nærsynt på høyre øye...Kommer jeg inn?

9540824[/snapback]

 

neppe:P... jeg kom ikke inn å jeg har kun -2 i styrke...men jeg ga et ganske kraftig inntrykk av at jeg ikke ville. Dessuten er jeg pasifist i mine øyne så jeg hadde nektet uansett.

Ingen burde tvinges til militæret hvis de ikek vill det selv.

Lenke til kommentar
Jeg har skjeve hornhinner og er nærsynt på høyre øye...Kommer jeg inn?

9540824[/snapback]

 

neppe:P... jeg kom ikke inn å jeg har kun -2 i styrke...men jeg ga et ganske kraftig inntrykk av at jeg ikke ville. Dessuten er jeg pasifist i mine øyne så jeg hadde nektet uansett.

Ingen burde tvinges til militæret hvis de ikek vill det selv.

9545750[/snapback]

 

Bleh, jeg ble fortalt av sesjonslegen at jeg ikke ville bli kalt inn, pga dårlig syn (4/9). Siden jeg var motivert ble det gjort om til 5/9, og jeg ville dermed ha en sjangse i allefall. Skal si tidene har forandret seg, fra da faren min sprada rundt med brilleglass tykke som juling i garden ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...