Gå til innhold

Microsoft tapte EU-saken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Betyr dette faktisk at Win må bli åpen kildekode? :ohmy: Da er det jo en revolujon!

9511664[/snapback]

Jeg lurer på om det ikke har sneket seg inn en misforståelse i artikkelen. MS vil aldri i verden gi fra seg kildekoden til Windows. Da slutter de heller å eksportere Windows til Europa. Jeg regner med kravet fra EU er å åpne protokollene for kommunikasjon (f.eks Live Messenger) og dokumentere protokollen slik at andre kan lage kompatible programmer uten "reverese ingeneering". Evt. at de krever åpne filformater. Noe i den duren. EU vil neppe kreve at MS åpner kildekoden til Windows.

9511706[/snapback]

 

La oss håpe det, å ikke ha dette åpent er konkurransehemmende, og det er vel derfor de holder det hemmelig også.

 

AtW

Lenke til kommentar
Raptor,17/09-2007 : 13:44]Så bør EU gå til skal mot Apple sitt OS X også. På "Apple plattformen" så har jo de bortimot monopol, og de har jo integrert mediaspiller osv. i OS...

 

Nei, synes at denne dommen blir for dum!

9512078[/snapback]

Apple er små på datamaskiner, og har derfor lite å frykte. Derimot har de fått mye pes for iTunes og lock-in, siden iPod har så stor markedsandel. Så Microsoft er ikke det eneste selskapet som er utsatt for monopolsøksmål, slik som enkelte hyklere av og til framstiller det som.

 

Hvis du sikter til at de har monopol på det du kaller "Apple plattformen" så er dette i praksis ordinære PC-er, kanskje med litt mer fancy design, og høyere prislapp. Men det blir meningsløst å betrakte det som et eget marked, fordi disse konkurrerer med alle andre PC-er, og dermed har du flere aktører med større markedsandel, som Dell, Lenovo osv.

 

Det blir litt som å anklage Toyota for å ha monopol på Avensis-modeller. Hvis Avensis var den eneste bilmodellen hadde det jo vært meget alvorlig, men sånn er det altså ikke...

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Er det en nøytral domstol som behandler denne saken eller er det en EU-domstol ?

 

Grunnen til at de trenger å melke store selskaper for penger er vel at land som Norge (takk og pris) ikke støtter eu med medlemskap..

9511768[/snapback]

Norge betaler store summer for EØS-avtalen.

 

Så bør EU gå til skal mot Apple sitt OS X også. På "Apple plattformen" så har jo de bortimot monopol, og de har jo integrert mediaspiller osv. i OS...

 

Nei, synes at denne dommen blir for dum!

9512078[/snapback]

Fryder meg å se slike dommer. Liker du at bedrifter utnytter posisjonen sin til å bruke lock-in-teknikker? Har veldig lyst til at diverse ms-teknologier skal bli "åpnet" (api - ikke kode), slik at andre OS kan ha kombabilitet, uten å måtte reverse-engeneeres bit for bit.

Lenke til kommentar
Misforstår jeg hvis jeg antar at dette også vil hjelpe på med DirectX-problematikken, dvs. lukket og av Microsoft?

9514065[/snapback]

Ja, det gjør du. Dette har ikke noe med DirectX å gjøre.

9514091[/snapback]

 

Nei, det kan faktisk ha betydning også her, fordi MS trolig også må åpne API-er også på dette området. Særlig kan dette ha betydning knyttet til Cedega og virtualisering.

Lenke til kommentar

Microsoft er den største aktøren , men man trenger ikke å bruke windowos på en standard pc.

 

kjøper man en mac så må man bruker operativsystemet fra dem.

det vil jeg mene er enda mer monopol .

 

i de siste årene har apple gått over til intel hardware men det skal likevel ikke være enkelt å få windows eller et annet operativsystem til å fungere alene

 

 

jeg ønsker at jeg kan velge ett operativsystem og så kunne velge programmer uavhengig av system ( progrmmene kommer for flere systemer ) .

 

EU reagerer på at Microsoft holder ting hemmelig slik at ingen andre skal kunne lage programmer som fungerer 100 %.

Lenke til kommentar
i de siste  årene  har  apple  gått over  til  intel hardware  men  det  skal likevel ikke være  enkelt  å få windows  eller  et annet  operativsystem  til  å fungere  alene

Du har i lang tid kunnet kjøre bl.a. GNU/Linux på Mac'er, også de eldre PowerPC Mac'ene.

 

På Intel-Mac kan du til og med kjøre Windows om du vil.

 

Mulig du ikke får boota opp Windows direkte, men det har vel bl.a. med EFI BIOS å gjøre. Windows støtter ikke dette? Isåfall er det Windows sin feil, og Mac er ikke eneste maskin som bruker EFI. Bl.a. benytter Itanium-maskiner også EFI hvis jeg husker rett. Linux funker i hvertfall med EFI :)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
her kan man ikke gi skylden på windows .

mac er ikke byget for  å støtte  windows  slik en standard pc gjør

9515620[/snapback]

Apple markedsfører jo selv at man kan kjøre Windows på dem, så jeg skjønner ikke helt problemet ditt.

 

Men såklart, de fleste som kjøper Mac gjør det jo for å bruke MacOS X. Windows er i såfall en "bonus" om man kan kalle det noe slikt :p

Lenke til kommentar
Raptor,17/09-2007 : 18:20]
Misforstår jeg hvis jeg antar at dette også vil hjelpe på med DirectX-problematikken, dvs. lukket og av Microsoft?

9514065[/snapback]

Ja, det gjør du. Dette har ikke noe med DirectX å gjøre.

9514091[/snapback]

 

Nei, det kan faktisk ha betydning også her, fordi MS trolig også må åpne API-er også på dette området. Særlig kan dette ha betydning knyttet til Cedega og virtualisering.

9514594[/snapback]

 

Hvis dette kan føre til bedre DirectX støtte i linux (på en eller annen måte) så er jeg solgt.

Lenke til kommentar

hvis mac skal støtte Windows så må apple ta hensyn til windwos slik det er laget , ikke "forlange" at Windows skal støtte noen ekstra for at det skal fungere.

 

du skriver noe om at Windows ikke støtter EFI bios ( går ut fra at det er mac sin) for boote direkte. da er det Apple sin oppgave å sørge for at det fungerer vis de ønsker at Windows skal fungere der.

 

vis Microsoft hadde ønsket at Windows skulle støtte mac så hadde de lagt inn den støtten. dette er så nytt at det kommer sikkert støtte i senere versjoner av Windows.

 

om Apple virkelig ønsker at Windows skal kunne kjøres på deres maskiner er jeg lit tvilende til , derimot så ønsker de at flere tar i bruk maskinene sine og gjør dette p.g.a. dette.

 

jeg har hele tiden trodd at måtte ha et eller annet tillegg til macos får å få Windows til å fungere

Lenke til kommentar

Slutt å mase om MAC, Apple har ett program som heter bootcamp, det lar deg MEGET ENKELT installere XP/Vista (hey, det følger tilogmed med drivere oioi)

 

Det er også rimelig enkelt å installere Linux/BSD på en MAC hvis du skulle ønske det (hvis du ønsker å vite mer om saken prøv google), at en MAC er levert med OSX, ser jeg ikke på som noe annet enn at en dell er levert med Windows.

 

Så ikke kom med mer oppgulp om at det er vanskelig/tungvint el. når du helt tydeligvis verken har satt deg inn i saken, eller har den fjerneste anelse om hva det er du snakker om (Apple skryter jo tilogmed av at det nå er enkelt og lettvint å installere XP/Vista for dualboot med en Macintosh)

 

Ellers, så hadde jeg sett det som bedre hvis Windows hadde blitt tvunget til å gi andre tilgang til DirectX protokollen direkte, slik at programmer som blir skrevet til denne lettere kunne krysskompileres til andre plattformer, uten å ha behov for å bruke masse tungvint reverese engineering. Slik som det er nå, så betaler widows for at spillselskaper skal bruke den, slik at spill ikke skal slippes til andre plattformer enn windows, hvis ikke det er misbruk av monopolsituasjonen, så vet ikke jeg.

Lenke til kommentar
Trenger ikke noe tillegg på nye Intel-Macer, vel?

 

Du sier

kjøper man en mac så må man bruker operativsystemet fra dem.

det vil jeg mene er enda mer monopol .

Vet du hva et monopol er? Og de aller aller fleste kjøper Mac for å kjøre MacOS på den.

9516332[/snapback]

det eneste jeg sier er at hvis Microsoft har monopol på operativsystemet Windows til pc så har mac faktisk også ( om ikke større) monopol på operativsystemet Macos til mac.

 

man MÅ ikke ha Windows på PC-en , og det er bekreftet at MÅ heller ikke ha macos på en mac .

 

at det er monopol er at de fleste tror at mac kun duger med macos.

mange tror også at pc kun duger med Windows dog ikke så mage som for mac ( i forhold til antall brukere ) .

 

 

Microsofts har monopol på Windows og Apple har monopol på Macos

i forhold til brukere verden over så er det flere som bruker Macos på mac en det er som bruker Windows på PC-er. fysisk så er det langt flere som bruker Windows en de som bruker macos men hvis man setter det i sammenheng så blir det motsatt

Lenke til kommentar
Trenger ikke noe tillegg på nye Intel-Macer, vel?

 

Du sier

kjøper man en mac så må man bruker operativsystemet fra dem.

det vil jeg mene er enda mer monopol .

Vet du hva et monopol er? Og de aller aller fleste kjøper Mac for å kjøre MacOS på den.

9516332[/snapback]

Om MS virkelig hadde hatt lyst så kunne de vel laget en Windows-versjon for Mac også? Og man har hatt et valg på Mac i flere år uansett, for de som ikke har fått med seg at det er flere OS en Windows og OSX.

 

Er enig med Zerd, kjøper man en Mac kjøper man det først og fremst sannsynligvis for å bruke et Apple OS.

Lenke til kommentar

de kunne det , men de har ikke gjort det.

 

Langbein: ser du at det er flere som mener at Windows kan brukes på mac uten problemer .

de skriver ingen ting om macos eller osx må startes først.

 

 

for å bli ferdig med saken så kan jeg si at Apple har monopol , microsoft har sitt monopol.

 

det er ikke Microsoft sin skyld om Windows ikke virker på an Mac for operativsystem er ikke laget for den maskinen .

 

det eneste er at når Microsoft er sære så går det ut over langt flere.

Apple er sære på sin måte

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...