Gå til innhold

Må resete hardisken?


lfnsr

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Idag når jeg skulle formatere mistet jeg strømmen å PC-en skrudde seg av.

Når jeg skal boote nå etterpå kommer det bare NTLRD missing.

Den nekter å boote opp CD-en, så derfor må jeg reste HDD på et vis.

Men hvordan? Hardisken her helt ny så det er ingenting på den, poster fra bærbar nå.

 

Ja jeg har sjekka at den booter fra CD i bios :!:

 

Noen muligheter? Den nekter å boote fra alle CDr :(

 

Har testet med 2 forsjellige CD ROM også..

 

Takker for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sorry, leste visst litt fort. Det høres ikke ut som om du trenger en lavnivåformatering.

 

Får du den meldingen så forsøker du å boote fra harddisken. Mer spesifikt er det faktisk Windows sin bootloader som sier fra at den ikke finner seg selv. :p Du ville ikke sett den meldingen hvis du ikke fikk lest data fra harddisken.

 

Hva mener du med at du ikke klarer å boote fra CD? Husk at Windows-CD-en ikke booter automatisk dersom den finner spor av Windows på disken. Da må du aktivt trykke en tast når de spør under boot.

Lenke til kommentar

om du har cd som første boot i bios, er det fremdeles ikke alltid at den booter fra cd om den finner OS på HDen. om du har en tast du kan trykke for å velge boot device når bios starter opp, så trykk på dette, og deretter velg CD, da skal den starte opp fra windows CDen.

har hatt dette problemet på mange PC-er.

 

hvis du ikke har en tast for boot device, så deaktiver HDen fra boot-listen i bios om mulig, da starter dne også fra CDen som normalt.

Endret av Jannis-15
Lenke til kommentar
om du har cd som første boot i bios, er det fremdeles ikke alltid at den booter fra cd om den finner OS på HDen. om du har en tast du kan trykke for å velge boot device når bios starter opp, så trykk på dette, og deretter velg CD, da skal den starte opp fra windows CDen.

9502838[/snapback]

Nei faktisk ikke. I mange BIOS-er er det slik at en ugyldig boot på valgt device medfører at den bare hopper videre til prioritert liste. Du må altså aktivt trykke en tast selv om du velger CD som boot-device og Windows er installert.

 

lfnsr: hvis du ikke får det til på noen annen måte så vil det fungere dersom du formaterer disken også. Da oppdager ikke Windows-CD-en noen tidligere installasjone, og booter automatisk for deg. Skulle HDD stå foran CD i boot-rekkefølge vil også dette løses ved at du har en ugyldig boot på en tom HDD, og BIOS hopper til neste punkt i lista, og til slutt må du ende på CD om den ikke er deaktivret som boot-enhet.

 

Men helt ærlig - problemet ligger i boot-rekkefølge og/eller boot-mekanismen på Windows-CD-en, som ikke booter automatisk om den finner en windows-installasjon. I siste tilfelle vil det komme en melding mellom POST og Windows boot om at du må trykke en tast for å starte setup.

 

Hvordan virker den berømte UBCD? Kan du kun bruke diskett? Har ikke Floppy!

 

Vis jeg tar hardisken på en annen PC, og hurtigformaterer den i Windows, vill det virke?

9502500[/snapback]

UBCD er, som navnet tilsier, en CD du kan boote fra. Mer spesifikt kan du laste ned et image av en CD fra siden jeg linket til og brenne ut med ditt favorittbrenneprogram. CD-en settes så inn slik at PC-en kan boote fra den, og den inneholder en rekke smarte verktøy, som f.eks. diagnoseprogrammer fra de fleste harddiskprodusenter. I likhet med Windows-CD-en booter ikke siste versjon automatisk, slik at du kommer til å havne i samme dillemma. Du må ha Boot-prioritet rett, og trykke en tast mellom POST og Windows oppstart. Dermed vet jeg ikke om du klarer å boote den heller før du har løst kjerneproblemet :)

 

Jalla Abit/hovedkort forresten, som ikke har en bootmeny. Dette er den mest brukte BIOS-funksjonen med et mulig unntak av ting overklokkerere bruker.

Endret av enden
Lenke til kommentar

offa meg, nå har jeg formatert den 2 ganger.

 

Første gangen en hurtigformatering på ca 5 sekunder, fortsatt samme problem

 

Så, 1 time 30 minutters vanlig formatering samme problem.

 

Vis hardisken ikke er koblet til booter CD-en, vis jeg "blokker" HDD i BIOS kommer "DISK FAILURE" greia!!

 

Hva kan jeg gjøre da?

 

Har også tatt CMOS 4-5 ganger idag.

Lenke til kommentar

Det er allerede nevnt mange ganger, og det er essensielt i ditt tilfelle, hvor code fra Cd –en overfører kontroll til Harddisken.

 

Den eneste måte å stoppe det der, som det er nevnt, er å ” Press any key to boot from CD ………..” (får du denne meldningen eller ikke? Taster du noe tast eller ikke? Reagerer ikke når du taster en tast----skifte til en gammel tastatur, ikke usb, eller stille i biosen for det)

Lenke til kommentar
offa meg, nå har jeg formatert den 2 ganger.

 

Første gangen en hurtigformatering på ca 5 sekunder, fortsatt samme problem

 

Så, 1 time 30 minutters vanlig formatering samme problem.

 

Vis hardisken ikke er koblet til booter CD-en, vis jeg "blokker" HDD i BIOS kommer "DISK FAILURE" greia!!

 

Hva kan jeg gjøre da?

 

Har også tatt CMOS 4-5 ganger idag.

9503626[/snapback]

 

Og hvis du skal "tilbakestille" som du ønsker å kalle det, så du skal ikke formatere disken.

 

Du skal kople disken til en annen maskin

 

-åpne CMD

-skrive ...diskpart

-skrive...list disk..

 

Nå vil du se en lista med diskene og nr. som er tilkoplet.

Gjenkjenne Disk nr til disken du skal rense...

 

 

-skrive....select disk ? ( ?=nr på disken)--NB !!du må velge riktig disknr

-skrive....clean.

 

Etter noe secunder avslutte, kople fra disken og kople den tilbake.

 

Nå skal CD starte ----uten at der behov for å starte noe tast.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...