Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

for lav lasteindeks på dekk


Pabff

Anbefalte innlegg

Hei.

Hadde et flatt fordekk på min peugeot 406stv da jeg kjørte ut av garasjen her om dagen. Hos dekkmann fikk jeg beskjed om at det var "et svakt dekk" hva nå enn det vil si, og at det var for mange småhull og de satt for tett til at det kunne repareres.

dimensjon på det jeg hadde var 185/70 R14 88T. Har liggende to pirellidekk i dimensjon 185/65 R14 86H. Kan jeg bruke disse, eller er lasteindeksen et problem? i vognkortet står det min LI 88.

 

Antar det uansett er bedre enn å kjøre med "nøddekket" jeg bruker nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å kjøre med for lav lasteindeks er ulovlig og du vil stryke på PKK og teknisk kontroll. Hvis noen oppdager det, noe jeg tviler på.

 

Vi har også problemet med forsikring hvis det skjer en ulykke. Siden bilen ikke er i forskriftsmessig stand (og du er klar over det), så vil jeg tro at forsikringsselskap vil kunne kreve regress og nekte utbetaling ved en kaskoskade.

 

Forskjellen mellom 86 og 88 er 30 kg. Hvis du kjører med tom bil, så går det sikkert bra.

Lenke til kommentar

Snakket med Dekkmann tidligere i dag før jeg sjekket her inne. På grunn av størrelsesforskjellen det ville blitt på fremdekk og bakdekk, er det egentlig ikke lov. Heller ikke pga lastindeksen. Men - lastindeks ble visst oppgitt med så stor sikkerhetsmargin, at det ikke var noe problem rent sikkerhetsmessig. Så når jeg spurte hva som var tryggest av å kjøre med nødhjul kontra de to dekkene jeg kunne sette på, var han ikke i tvil om at de to med "feil" dimensjon var best. Dette var da kun som en nødløsning til jeg fikk kjøpt nye.

 

Det viste seg uansett at de felgene dekkene satt på ikke passet, så da kjøper jeg like gjerne nye dekk i riktig dim.

Takk for svar.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei!

 

Jeg har også samme problem. Tideligere eier har satt 15" felger i sted for 14" ( 186/65 R 14).

 

Når har jeg 195/65 R 15. Ved fulllast slår dekk inn i skjermen. Jeg vurdere å kjøpe 185/60 R15, men da får jeg problem med last index. I følge vongkoret er krav til S og 86. Den nye dekkene vil har last index på 84.

 

Det er Std felgdim på 5,5 jj på asksel 1 og 2. Min innpress 45 mm på aksel 1 og 2.

 

Kan noen hjelper?

Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

Jeg har kjøpt 185/65 R15.

 

Jeg fikk knall pris på sommerdekk Goodyear1 85/55 R15 for min andre bil 323F. for 300 stikk helt ny. Dekkene ble produsert i 2003. I følge selgeren er alderen ikke noe problem i sommerdekk kun i vinterdekk. Er dette riktig?

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke riktig. Greit nok, det har mer å si på vinterdekk enn sommerdekk, men det betyr fremdeles noe. Gummien på dekket blir hard om det lagres over lang tid. Så dekk er faktisk ferskvare, du vil ha dem så nye som mulig.

 

Men til den prisen syns jeg ikke du skal tenke så mye på det :) Virker som et godt kjøp, alt i alt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...