Gå til innhold

Hvordan sette opp trådløst nett hjemme


whalebiter

Anbefalte innlegg

Er veldig blank på nettverk og spesielt trådløst, så håper noen her kan hjelpe meg.

 

Utstyret jeg har er følgende:

Stasjonær PC

Laptop

Hub (Bruker kabel når jeg skal på nett med laptopen)

 

Har kjøpt inn dette:

D-Link Wireless Access Point

D-Link Wireless PCI kort

 

1. Trenger jeg noe mer for å få begge maskiner på nett trådlåst? Switch?

2. Kan jeg ha den stasjonære på kabel og laptop på Wireless?

3. Hvordan kobler jeg alt, går fram? :blush:

 

Takker for all hjelp.

Endret av whalebiter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har du alt du trenger, så sant den laptopen har integrert WiFi, men hvis den ikke er mye eldre enn 2-3 år har den nok det.

 

Det går fint å kjøre den stasjonære med kabel, men det PCI kortet du har kjøpt er ment for stasjonær pc.

 

Koblinga er ganske grei, hvis du skal bruke det PCI kortet setter du det i et ledig PCI spor på den stasjonære maskinen (PCI er et spor i hovedkortet, som befinner seg inni "kassa" altså ikke på utsiden som f.eks USB)

og installerer driveren.

så trenger du en vanlig kabel av den typen som går fra hub til pc, denne kobler du fra hub til Access Point'et, og kobler til strømen.

Lenke til kommentar

Takker for svar.

 

Da har du alt du trenger, så sant den laptopen har integrert WiFi, men hvis den  ikke er mye eldre enn 2-3 år har den nok det.

Den har det, den er helt ny.

 

Det går fint å kjøre den stasjonære med kabel, men det PCI kortet du har kjøpt er ment for stasjonær pc.

Ja, det PCI kortet er ment for en tredje PC som skal opp etter hvert. Hadde planlagt å kjøre "hovedPCen" på kabel, laptopen og den tredje trådløst.

 

Koblinga er ganske grei, hvis du skal bruke det PCI kortet setter du det i et ledig PCI spor på den stasjonære maskinen (PCI er et spor i hovedkortet, som befinner seg inni "kassa" altså ikke på utsiden som f.eks USB)

og installerer driveren.

så trenger du en vanlig kabel av den typen som går fra hub til pc, denne kobler du fra hub til Access Point'et, og kobler til strømen.

9480673[/snapback]

Jeg har prøvd følgende: Kabel fra ADSLmodemet, gjennom HUBen (Som egentlig bare er et anna ADSL modem (Nokia med innebygd HUB hvor jeg bare bruker ethernetportene)) derfra kabel videre til D-Link Access pointet. Alle lys lyste nå opp. Det er ingen drivere å installere (Iallefall ikke for access pointet) men skulle koble til en IP. Fikk ikke kontakt verken med laptopen eller med den stasjonære. Hva kan ha gått galt?

Endret av whalebiter
Lenke til kommentar
du trenger en DHCP server, det er det ikke sikker at adsl modemet ditt har, isåfall trenger du en "gateway" som kobler seg opp mot adsl modemet og internett, og deler ut IP adresser og internett tilgang til dem som kobler seg til.

9480955[/snapback]

 

Ok, hvor finner jeg det? I en switch eller noe?

 

Kan noen fortelle meg forskjellen mellom disse:

 

Hub

Switch

Access Point

Router

Lenke til kommentar

Hva heter D-Link AP'et ditt? Noen av disse har innebygget DHCP server som bare trenger å aktiveres.

 

Koblingen din ser helt grei ut: Modem - Hub - AP.

 

Sjekk imidlertid at DCHP er deaktivert i den routeren du bruker som HUB, hvis ikke kan du i værste fall få 3 DHCP servere å slite med.

 

Forslag:

 

1. Sett opp/sjekk at modemet har DHCP server og at denne er aktivert og hvilken IP range den deler ut.

 

2. Sjekk at "HUB"en IKKE har DHCP aktivert og helst har IP adresse i samme range som du setter modemetrouteren til å dele ut. Regner med at du bare bruker LAN portene på denne boksen og ikke WAN porten?!

 

3. Konfigurer AP til å ta i mot IP automatisk og slå ev. av DHCP i denne dersom du bruker modemrouteren som DHCP server. Sjekk også at AP'ets IP adresse er i samme range som øvrig utstyr.

 

HUB/Switch er egentlig bare en nettverksforgrening hvor Switchen er litt mer avansert og kan konfigureres.

 

Router brukes som en "bro" mellom to ulike nettverkm typisk Internet på ene siden og lokalnett på andre siden.

 

AP er et rent tilgangspunkt (Eller antenne om du vil) her for trådløs kommunikasjon med eller uten DHCP server.

 

Edit: Det enkleste hadde naturligvis vært om du anskaffet en trådløs router og da hadde klart deg med 2 bokser. En trådløs router har som regel en 4 ports switch samt et AP for trådløse enheter og erstatter HUB'en og AP'et ditt.

Endret av trn100
Lenke til kommentar
Hva heter D-Link AP'et ditt? Noen av disse har innebygget DHCP server som bare trenger å aktiveres.

Det er en D-Link DWL-G700AP

 

Koblingen din ser helt grei ut: Modem - Hub - AP.

 

Sjekk imidlertid at DCHP er deaktivert i den routeren du bruker som HUB, hvis ikke kan du i værste fall få 3 DHCP servere å slite med.

Vet ikke hvordan jeg skal sjekke det på huben. Finner ikke noen IP eller noe der jeg kan komme inn på den. Det står heller ikke noe på den. Eller ok det står "LAN: 00: 40: 43: c9: 8f: 9c", men det høres ut som en MAC kode eller noe..

 

Edit: Det enkleste hadde naturligvis vært om du anskaffet en trådløs router og da hadde klart deg med 2 bokser. En trådløs router har som regel en 4 ports switch samt et AP for trådløse enheter og erstatter HUB'en og AP'et ditt.

9481405[/snapback]

Det høres ut som det er hub'en som er problemet. Men jeg får jo ikke kontakt med AP'et selv om jeg prøver å koble direkte fra PC'en til AP'et. Skulle visstnok bare skrive inn http://192.168.0.50/ for så å komme inn, men nope...

 

Ser ikke bort fra at det blir en router om dette ikke ordner seg. Med mitt hell har jeg kanskje fått en defekt sak. :hmm:

Lenke til kommentar
Hva heter D-Link AP'et ditt? Noen av disse har innebygget DHCP server som bare trenger å aktiveres.

Det er en D-Link DWL-G700AP

 

Koblingen din ser helt grei ut: Modem - Hub - AP.

 

Sjekk imidlertid at DCHP er deaktivert i den routeren du bruker som HUB, hvis ikke kan du i værste fall få 3 DHCP servere å slite med.

Vet ikke hvordan jeg skal sjekke det på huben. Finner ikke noen IP eller noe der jeg kan komme inn på den. Det står heller ikke noe på den. Eller ok det står "LAN: 00: 40: 43: c9: 8f: 9c", men det høres ut som en MAC kode eller noe..

 

Edit: Det enkleste hadde naturligvis vært om du anskaffet en trådløs router og da hadde klart deg med 2 bokser. En trådløs router har som regel en 4 ports switch samt et AP for trådløse enheter og erstatter HUB'en og AP'et ditt.

9481405[/snapback]

Det høres ut som det er hub'en som er problemet. Men jeg får jo ikke kontakt med AP'et selv om jeg prøver å koble direkte fra PC'en til AP'et. Skulle visstnok bare skrive inn http://192.168.0.50/ for så å komme inn, men nope...

 

Ser ikke bort fra at det blir en router om dette ikke ordner seg. Med mitt hell har jeg kanskje fått en defekt sak. :hmm:

9484217[/snapback]

 

 

For å få kontakt med AP'et må du gi maskinen din fast ip i samme rangen først, f.eks. 192.168.0.10. Dette gjør du i TCP/IP settingene for nettverkskortet.

Endret av trn100
Lenke til kommentar
Bare hyggelig det! Nå skulle du kunne sette opp AP'et med f.eks. DHCP server osv. Gi tilbakemeldinge om utviklingen da, eller om du skulle ha noen flere spørsmål  :)

9495012[/snapback]

 

Har satt den opp som DHCPserver nå, uten at jeg helt ser forskjellen. Den fungerte da like godt uten. Hva er det egentlig DHCP gjør, som "ikkeDHCP" ikke klarer? :hmm:

Lenke til kommentar

Du trenger ikke å sette den opp som DHCP server da! Tvert om er det lite gunstig om du har flere DHCP servere i samme LAN, og siden modemrouteren din tilsynelatende allerede er satt opp som det kan du godt slå det av i AP'et.

 

En DHCP server deler ut IP adresser til ditt lokale nettverk. Fra WAN får du normalt kun 1 IP adresse som gjør at du kan koble til 1 PC, men setter du opp en DHCP server på innsiden kan den dele ut flere IP adresser og dermed tillate tilkobling av flere PC-er. Siden du har denne HUB'en er du avhengig av å ha en DHCP server i forkant slik at du kan bruke alle portene på den.

 

Flere DHCP servere kan skape problemer, spesielt om de deler ut IP adresser i samme område.

 

Trådløs sikkerhet er det imidlertid kun AP'et ditt som kan håndtere, så det er det jo greit om du konfigurerer på en fornuftig måte selv om det aldri blir helt sikkert.

Lenke til kommentar

Slenger inn et par spm her..

 

Vil ha trådløst nettverk hjemme, da jeg vurderer å kjøpe meg bærbar snart..

 

Hva trenger jeg?

Fra før har jeg kun et vanlig modem, og en stasjonær pc med vanlig nettverkskort..

Bør jeg kjøpe access point, eller en router?

 

Tenkte også å få trådløst på den stasjonære. Bør jeg da kjøpe et PCI kort, eller en sånn USB-sak?

 

Har også en Xbox (gamle typen), som jeg bruker til "mediasenter", finnes det en måte å få trådløst på den og? Den har kun en RJ45-kontakt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...