Gå til innhold

E4300: høy MP og dermed billig ram?


Anbefalte innlegg

Er ikke helt inne i gamet enda med OC så jeg trenger litt hjelp..

En E4300 er mye bang for the buck så jeg tenkte å gå for en slik i en ny maskin.

Siden den har lav FSB og høy MP lurte jeg på om den dermed klarer seg med f eks billige Kingston-brikker og et billig hovedkort.

 

Jeg tenkte det er slik fordi at om jeg ikke klokker opp hele systemet, bare øker MP'en til prossesoren og lar resten av systemet være uendret så får jeg mye ekstra ytelse med billige komponenter.

 

Eller har jeg misforstått noa på vegen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Du har ikke misforstått noe vil jeg si, men du har muligens ikke fått med deg ett par ting:

 

DDR(2)-brikker er nokså rimelige. Det er liten forskjell (om noen) på de rimeligste brikkene "spec'et" for 533, 667, 800Mhz. (667Mhz brikker er ofte rimeligere enn 533Mhz hos noen webshops).

 

Et billig hk kan godt bety ett hk som ikke lar deg klokke din E4300 "en tøddel".

 

Bare du er obs på disse faktorene kan du fint bygge deg ett billig og godt ytende system, basert på E4300.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

nå er det jo slik at den cpu starter med multiplier på 9 og fsb på 200 noe som gir 1800mhz alltså (9 x 200) da kjører ram på kun 400 mhz ( alltså minnet går 2X fsb).....

 

mens når man ser i prisguiden er den billigste 2 gb ram faktisk 667mhz, deler man det på 2 for og får fsb så er den 333mhz. og på en E4300 med multiplier på 9 gir det 3 ghz, og da er ting så absolutt med i svingene :)

 

så du har helt rett, høy MP gir faktisk mulighet for billigste ram og fremdeles høy klokk

 

ble dette vanskelig?

 

men som TL1000S sier, det er hovedkortet som gjelder. vil annbefale asus p5b

 

https://prisguiden.no/product.php?productId=46550

Lenke til kommentar

What, no er eg ikkje heilt med, leifeinar...

 

Om ein har ein E4300 og PC6400 RAM, så køyrer det vel på 800mhz, det gjer det i alle fall her.

 

Men eg klokkar unlinked, dvs. at ramen ikkje fylgjer etter FSB. Det er det mange som gjer med mitt HK, P5N-E SLI (det alle har... :p)

 

Eg vil seie at P5N-E SLI er eit val for deg, det er ikkje så hakkandes dyrt, det klokkar så lett at det skulle vere ulovleg. (Eg var nybyrjar og klokka frå 1,8 til 3,3 på same dag...) Også har det den geniale funksjonen EZ FLASH 2, eg veit ikkje om P5B har det, men eg ville berre poengtere det at det er bra. ;)

 

Og ja, E4300 er ein super prosessor pris/ytelse. Han klokkar lett (skal klokke lett) opp til 3ghz stock kjølar, og det er jaggu meg mykje for penga! ;)

 

Du vil ikkje angre om du går for E4300 og P5N-E SLI eller P5B!

 

Lukke til!

Lenke til kommentar

Takker for gode svar. Har dog noe mer jeg kom til å tenke på i denne sammenhengen. P5N-E SLI har no nForce 650i-brikken. Flere kort har 680i-brikken, er denne enda bedre?

Jeg trenger ikke SLI-funksjonen og tenkte at det kanskje var bedre å putte disse pengene i et enda bedre kort.

Så lurer jeg på hva som er den største forskjellen på P5N og P5B-kortene.

 

Uansett, kombinasjonen av E4300 og et slikt klokkbart kort gir jo veldig mye for pengene.

Lenke til kommentar
Takker for gode svar. Har dog noe mer jeg kom til å tenke på i denne sammenhengen. P5N-E SLI har no nForce 650i-brikken. Flere kort har 680i-brikken, er denne enda bedre?

Jeg trenger ikke SLI-funksjonen og tenkte at det kanskje var bedre å putte disse pengene i et enda bedre kort.

Så lurer jeg på hva som er den største forskjellen på P5N og P5B-kortene.

 

Uansett, kombinasjonen av E4300 og et slikt klokkbart kort gir jo veldig mye for pengene.

9485010[/snapback]

 

Det er en svært liten ytelsesforskjell mellom nForce-650 og nForce-680, selv når det settes inn to skjermkort i SLI, da egentlig 680 skulle ha dratt i fra pga 2x PCI-ex16, ble det vel bare noen få % i forskjell. Anandtech har kjørt en test av 650 kontra 680, husker ikke url dessverre.

 

Har selv bestilt Asus P5N-e og E4400 som skal klokkes snart, kommer vel på mandag ell.no :)

 

Edit: Fant noen urler

 

P5N-e vs P5B diskusjon

 

Hardware specs

 

Den her anbefales

Techspot review av 650i

Endret av raabhimself
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...