Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bør Lyse /co.tilby 100/100Mbit/s linje?


Anbefalte innlegg

Bør Lyse og deres partnere tilby 100/100Mbit/s linje? Og til hvilken pris?

 

Starter dette emne fordi jeg synes det er på tide at Lyse tilbyr det norske folk en slik linje. Dette bla.fordi tilbudet har vært i Sverige i flere år og jeg synes det er på tide at vi også får tilbudet!

Men hva med prisen, hva burde en slik linje koste? Jeg mener den burde koste under 1000kr pr. måned.

 

Så hva mener dere??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er egentlig ganske interessant - hva i all verden skal man med så kraftige linjer?

 

Lesing av epost og VG, funker mer enn fint nok med en "normal" ADSL oppkobling. Likevel tilbyr de forskjellige leverandørene hastigheter som overgår dette og vel så det, bare man legger en 500-lapp på bordet hver måned.

 

Å laste ned lovlig materiale eller å streame en film, krever ikke 100Mbit-linje, heller ikke 10. Jeg skjønner jo hvorfor ønsket fra forbrukeren er der (jeg er ingen engel selv) og der det er et ønske, vil det ofte finnes noen som skal selge.

 

Jeg sier ikke at ALLE driver med snusk, siden de higer etter en 100Mbit-linje, men det er vel i bunn og grunn ytterst få som virkelig "trenger" denne kapasiteten. Lyse og alle andre tjenestetilbydere vet nok hva som foregår, men tro om de egentlig "driter" litt i det?

 

For meg, litt morsomt å tenke på... :)

Lenke til kommentar
Om du driver med "snusk" vil det også være fulstendig overkill med 100/100, tenk bare hvor fort harddiskene fylles når du laster ned i slike hastigheter.

9451647[/snapback]

 

Det er nok av harddisker å få kjøpt, så det ser jeg på som det minste problem.

 

 

Hvis lyse hadde et tilbud på 100/100Mbit/s til under 1000kr pr måned, hvem av leserne her hadde vurdert å benytte seg av dette?

Lenke til kommentar
Om du driver med "snusk" vil det også være fulstendig overkill med 100/100, tenk bare hvor fort harddiskene fylles når du laster ned i slike hastigheter.

9451647[/snapback]

 

Det er nok av harddisker å få kjøpt, så det ser jeg på som det minste problem.

 

 

Hvis lyse hadde et tilbud på 100/100Mbit/s til under 1000kr pr måned, hvem av leserne her hadde vurdert å benytte seg av dette?

9451955[/snapback]

 

Jeg ville vurdert det. Sitter på 25/15Mbit for øyeblikket, det går jo forsåvidt raskt å laste i 3MB/s, men, det ville jo bare vært et pluss om det gikk enda raskere.

Lenke til kommentar

det er noen enkle grunner til at lyse IKKE har 100/100mbit til private.

du må skjønne litt om teknikken lyse bruker.

Inn til huset har du en 100/100Mbit fiber, som er det delt på TV,Inet,TLF.

hvis du leser litt på ethernet så skal du ikke loade den fult ut, helst aldri over 80-85% . så trekk fra HDTV som snart kommer som er ca 15-20mbit.

blir regnestykke:

tv: 20mbit (hdtv) , har du 2 tv kan du gange det med 2.

inet: 50mbit i dag max

tlf: 0,2mbit

ethernet feil, og at telsay box'en ikke er kjempe bra. så kan du bare belaste den ca 90mbit, før ping time går i taket.

 

NB: lyse tilbyr self 10,20,50,100,1000mbit til bedrifts kunder. (og andre speed)

Lenke til kommentar
det er noen enkle grunner til at lyse IKKE har 100/100mbit til private.

du må skjønne litt om teknikken lyse bruker.

Inn til huset har du en 100/100Mbit fiber, som er det delt på TV,Inet,TLF.

hvis du leser litt på ethernet så skal du ikke loade den fult ut, helst aldri over 80-85% . så trekk fra HDTV som snart kommer som er ca 15-20mbit.

blir regnestykke:

tv: 20mbit (hdtv) , har du 2 tv kan du gange det med 2.

inet: 50mbit  i dag max

tlf: 0,2mbit

ethernet feil, og at telsay box'en ikke er kjempe bra. så kan du bare belaste den ca 90mbit, før ping time går i taket.

 

NB: lyse tilbyr self 10,20,50,100,1000mbit til bedrifts kunder. (og andre speed)

9452685[/snapback]

 

 

Det er bare for lyse å oppgradere hjemmesentralen til en nyere type som tåler feks. gbits linje.Det hadde løst problemet!

Lenke til kommentar

Nå er dette litt på siden av diskusjonen, men har litt med linjehastigheter opp/ned å gjøre. I sammenheng med at Telenor har gått ut av NIX har det vært mye snakk om trafikk inn/ut og hva kostnader det gir. Er det da ikke en ulempe at ISP'ene leverer så dårlige uplink til sluttbrukere? Vil ikke det bare forværre/gi skjeiv inn/ut trafikk fra ISP'en mot den store verden?

Endret av plex-
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
det er noen enkle grunner til at lyse IKKE har 100/100mbit til private.

du må skjønne litt om teknikken lyse bruker.

Inn til huset har du en 100/100Mbit fiber, som er det delt på TV,Inet,TLF.

hvis du leser litt på ethernet så skal du ikke loade den fult ut, helst aldri over 80-85% . så trekk fra HDTV som snart kommer som er ca 15-20mbit.

blir regnestykke:

tv: 20mbit (hdtv) , har du 2 tv kan du gange det med 2.

inet: 50mbit  i dag max

tlf: 0,2mbit

ethernet feil, og at telsay box'en ikke er kjempe bra. så kan du bare belaste den ca 90mbit, før ping time går i taket.

 

NB: lyse tilbyr self 10,20,50,100,1000mbit til bedrifts kunder. (og andre speed)

9452685[/snapback]

 

Det blir litt feil og si det du sier. Fiberen inn til huset er så godt som ubegrenset (flere gigabits kapasitet). Det er i hardwaren til hjemmesentralen flaskehalsen ligger. Den støtter kun 100Mbit, og det er rett som du sier at disse 100Mbit'ene skal deles ut på TV, telefon, og Internett. Som du sier vil TV, trekke en god del, i alle fall HD-kanalene, rundt 20Mbit. Så da vil makshastigheten på Internett Lyse kan levere til privatpersoner per idag, være på rundt 70-80Mbit. Men det er jo ikke værre enn å tilby bytte til gigabit-hjemmesentral for de som ønsker høyere hastigheter.

Lenke til kommentar

Det ingen forstår, er at selve routerne og switchene til ISP må også takle så store trafikkmengder. I kantnettet, er det vanlig med 1 Gb uplink. Skal en ha noe mer (eks 2,5 Gb eller 10Gb) i kantnettet, blir det hinsides dyrt siden 10 Gb ikke akkurat er hyllevare. Hva tror dere prisforskjellen mellom en 24 porters switch med fiber interface (1 Gb) kontra 24 porters med 10 Gb giber koster? Det er sinnsykt forskjell i pris på de. Selvfølgelig kan ISP bytte ut at med 1 Gb overalt, men å ha singlemodus interface som takler 10 Gb ville kostet enormt å bytte yt overalt.

 

Og når folk flest ikke er villig til å betale noe særlig for høye hastigheter, er det lite interessant for ISP'er. Det er jo ingen som er villig til å gå mange millioner i underskudd for moro skyld.

Lenke til kommentar
Det er bare for lyse å oppgradere hjemmesentralen til en nyere type som tåler feks. gbits linje.Det hadde løst problemet!

9454508[/snapback]

 

Og hvem skal betale dette?

Nekter å tro at lyse er interesert i å betale dette selv, og dermed er det kundene som må dekke regninga. Og for under en 1000 lapp i mnd, så tror jeg det kan være vanskelig.

Ville tro at noe slikt ville ligge godt over 1000 lappen i mnd uansett.

 

Men personlig så tror jeg nok det vil komme om ikke alt for lenge da.

 

Det som blir interesangt da, er bare hvor lenge det tar før folk begynner å mase om gigabit fiber....

Endret av r_k
Lenke til kommentar
Bør Lyse og deres partnere tilby 100/100Mbit/s linje? Og til hvilken pris?

 

Starter dette emne fordi jeg synes det er på tide at Lyse tilbyr det norske folk en slik linje. Dette bla.fordi tilbudet har vært i Sverige i flere år og jeg synes det er på tide at vi også får tilbudet!

Men hva med prisen, hva burde en slik linje koste? Jeg mener den burde koste under 1000kr pr. måned.

 

Så hva mener dere??

9451543[/snapback]

Jeg ønsker meg fred i verden, masse penger og flere deilige damer.

 

 

Tenk litt over mulighetene, pris for etablering og daglig drift/bruk hos ISP osv., så forstår du at det ikke går. Hvertfall ikke til under 1k i måneden.

 

 

Det du kan gjøre, er at du kan signere ei kontrakt med Lyse på bedriftsbredbånd :D Da kan du få ganske fete hastigheter, bare ring og hør om muligheten og om å få et prisoverslag.

Lenke til kommentar
det er noen enkle grunner til at lyse IKKE har 100/100mbit til private.

du må skjønne litt om teknikken lyse bruker.

Inn til huset har du en 100/100Mbit fiber, som er det delt på TV,Inet,TLF.

så trekk fra HDTV som snart kommer som er ca 15-20mbit.

blir regnestykke:

tv: 20mbit (hdtv) , har du 2 tv kan du gange det med 2.

NB: lyse tilbyr self 10,20,50,100,1000mbit til bedrifts kunder. (og andre speed)

9452685[/snapback]

 

Tror nok fiberlinjen inn i huset er godt for langt mer enn 100mbit :) Og tv-sendingene sendes i multicast. Dvs. det er bare å koble seg opp på en strøm som allerede er der.

Det blir som nevnt over i selve sentralen i huet begrensningen eventuelt ligger.

I mpeg4 er det heller ikke behov for 20mbit for å vise HD-kanaler. Kjøres ikke akkurat full-hd over ip-tv nettet per i dag....

Lenke til kommentar
Bør Lyse og deres partnere tilby 100/100Mbit/s linje? Og til hvilken pris?

 

Starter dette emne fordi jeg synes det er på tide at Lyse tilbyr det norske folk en slik linje. Dette bla.fordi tilbudet har vært i Sverige i flere år og jeg synes det er på tide at vi også får tilbudet!

Men hva med prisen, hva burde en slik linje koste? Jeg mener den burde koste under 1000kr pr. måned.

 

Så hva mener dere??

9451543[/snapback]

 

Jeg vil gjerne ha 100/100 linje til et par hundrelapper i måneden, bensin til 2,50 pr. liter og et gavekort på en million på norek-lageret.

 

...men la oss være realistiske.

 

Lyse prioriterer nok utbygging over hastighetsoppgradering. Likevel kommer de til å oppgradere hastighetene når det er nødvendig, og det skal da selvfølgelig være økonomisk forsvarlig å gjøre det. Samtidig vil jeg påstå at det neppe er EN privatperson i Norge som har bruk for en så kraftig linje til lovlige formål.

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...