Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Turbo VS Kompressor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jupp, turbo bruker eksosen til å drive turbinen for å komprimere luft, mens en kompressor blir drevet av en reim via veiva for å komprimere luft. Egentlig så er det litt feil å kalle det ene for turbo og andre for kompressor, da begge to er en kompressor, turbo er en type av mange kompressorer. Begges oppgave er å presse mer luft inn i motoren enn det motoren klarer selv.

 

hmm, om dette var så go forklaring vet jeg ikke, sikkert andre her inne som mener noe også ;)

Endret av trra
Lenke til kommentar

Videre vil ikke en "kompressor" bygge opp like høyt trykk som en turbo. En "kompressor" vil ikke påvirkes av "turbolag", siden "kompressoren" drives direkte av motoren, og turboen er avhengig av trykk for å fungere. Enkelt fortalt vil en turbo gi tregere respons under aksellerering på lavt turtall enn en "kompressor".

Lenke til kommentar
Du har mer "effekt tap" på en kompressor, det er tyngre for motoren og dra den enn turboen.

Tør og påstå at det er fler bakdeler på kompressor framfor turbo.

9448692[/snapback]

 

Nåja... Det eneste store drawbacket med kompressor er vel prisen..... Ellers må det vel være smak og behag som får avgjøre.... Og la det være sagt en gang for alle: Volkswagens G-lader er ikke en nevneverdig kompressor i noen sammenheng (forbannet møkk som ble laget i skauen i ei gammel smie..) ei heller yankee-enes roots-presse (tanhjulspresse; for mye oppheting av luft..)

I dagens steinalder har vi heldigvis tilgang til kompakte skrukompressorer som har bra virkningsgrad (turbo har likevel litt bedre) og mindre oppheting av luften enn både turbo og alle de andre kompressor-variantene.

Kompressor vs tubro..... det er en sak.. En annen sak er at en kombinasjon av disse to har vist seg å være matnyttig ved flere anledninger...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
"Turbo" er en eksosdrevet kompressor.

"Kompressor" er en reimdrevet kompressor.

9484054[/snapback]

 

Kompressor trenger ikke være reimdrevet, kan være andre metoder. Uansett er en kompressor drevet direkte og turbo blir drevet av eksosen, jo mere trykk i eksosen jo mere drift på turboen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...