Gå til innhold

Problemer med wow.exe og bruk av CPU.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig formatert hardisken min, men etter å ha lagt inn WoW igjen har jeg stått på et litt snodig problem. Tidligere har jeg ikke hatt noe problem med lagg, og har uten problem raidet med maks instillinger og stabilt 60 fps, men etter ny installasjon ligger jeg å surrer rundt på 10 fps.

Etter litt feilsøking kom jeg fram til at wow.exe bruker 100% CPU hele tiden, med mindre jeg kjører i ikke-maksimert windowed mode, noe som fører til at bruken går ned til mellom 80 og 100%. Jeg mener å huske at CPU-bruken lå langt lavere før formatering, så jeg antar at det er her problemet ligger. Løsningen, derimot, er jeg mer usikker på.

Hardwaren er forsåvidt grei nok, og har ikke vordet meg problemer tidligere, noe som gjør det vanskelig å tro at det er der problemet ligger.

DFI LANPARTY UT nF3 250Gb

Athlon64 3200+

1 GiB ram

Radeon X800 XT

Jeg har en helt frisk installasjon av Windows XP, klinisk fritt for spyware, virus eller andre ulumskheter, så det er ikke der problemet ligger. Har også slettet alt av addons og reinstallert WoW (hvilket tar tid ...), også det uten resultat.

Siden hardwaren min KAN være problemet, prøvde jeg å nappe ut ting og tang for å se om det hjalp. Etter å ha nappet ut lydkortet, et eldre SoundBlaster Live! 5.1, oppdaget jeg at onboard-lydkortet ikke fungerte. Device Manager kan fortelle meg at det ligger ett stk unknown device inne i maskinen min, noe jeg antar et lydkortet, men det vil ikke la seg installere. Chippen er av typen Realtek ALC850, og jeg har prøvd all verdens drivere uten hell.

Det fungerer heller ikke å disable enheten og putte inn det gamle lydkortet.

Det ble en relativt lang post, men som dere sikkert skjønner så har jeg gått tom for idéer. Jeg regner egentlig med at posten min er feilplassert med tanke på forumkategori, men siden problemet bare oppstår med wow.exe tar jeg en råchance og prøver her. Moderator er velkommen til å flytte posten hvis det er ønskelig.

Så, noen som har hatt samme problemet før, og fant dere en løsning?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er ganske normalt at wow.exe bruker 100% cpu når den er i full screen... og du har ikke akkuratt mye ram eller, så skaff deg 1gb ram til og et nvida 7950 kort... koster deg max 2500kr for begge.. så skal du se at pcn din er litt bedre

Skrevet (endret)
er ganske normalt at wow.exe bruker 100% cpu når den er i full screen... og du har ikke akkuratt mye ram eller, så skaff deg 1gb ram til og et nvida 7950 kort... koster deg max 2500kr for begge.. så skal du se at pcn din er litt bedre

9439115[/snapback]

Hvis du leser hva jeg skrev, så er dette et problem som har oppstått etter at jeg formaterte hardisken og la inn WoW på nytt. Jeg har altså raidet med 60 fps uten problem i to år med samme hardwaren, så det er neppe det at hardwaren er utdatert som er problemet.

Prøv å enable windowed mode, hvis du allerede ikke bruker det til vanlig, åpne Task Manager og sjekk hvor mye CPU wow.exe bruker. Hørte rundt i guildet, og det var ingen som lå på 100% statisk.

Edit: jeg er student, så svar av typen "kjøp nytt utstyr for 5000 kroner" er litt bortkastet på meg. Uheldigvis.

Endret av jephque
Skrevet

Ser noen anbefaler deg å oppgradere litt, og i et slikt tilfellet vil jeg absolutt anbefale deg en dualcore. Gjerne den billigste dualcoren du klarer å få fatt i til 939. Men som han andre fyren sier også, så er RAM nok det lureste å oppgradere først.

Jeg har samme gfx kort som deg og jeg kjører som regel 60fps stabilt jeg også. (men jeg har x2-3800 og 2GiB ram også da)

PS. Hvis du vil ha en dualcore så tror jeg at jeg har en 939 liggende som fortsatt har forseglingen på pakken (altså uåpnet og ubrukt).

Skrevet
DFI LANPARTY UT nF3 250Gb

Athlon64 3200+

1 GiB ram

Radeon X800 XT

9438572[/snapback]

Ser noen anbefaler deg å oppgradere litt, og i et slikt tilfellet vil jeg absolutt anbefale deg en dualcore. Gjerne den billigste dualcoren du klarer å få fatt i til 939. Men som han andre fyren sier også, så er RAM nok det lureste å oppgradere først.

Jeg har samme gfx kort som deg og jeg kjører som regel 60fps stabilt jeg også. (men jeg har x2-3800 og 2GiB ram også da)

PS. Hvis du vil ha en dualcore så tror jeg at jeg har en 939 liggende som fortsatt har forseglingen på pakken (altså uåpnet og ubrukt).

9440465[/snapback]

Recommended Specifications

Windows® System 2000/XP OS:

* Intel Pentium® IV 1.5 GHz or AMD XP 1500+ MHz

* 1024 MB RAM

* 64 MB 3D graphics card with Hardware Transform and Lighting, such as NVIDIA® GeForce™ FX 5700 class card or above

* Broadband Internet connection

* Two-button scroll-wheel mouse

Mac® OS X 10.3.9 or newer:

* 1024 MB RAM or higher; DDR RAM recommended

* ATI or NVIDIA® video hardware with 64 MB VRAM or more

* Broadband Internet connection

'nuff said.

Skrevet

Hans maskin eier min, som er p4, 1gb RAM og gammelt 9600pro kort, og jeg ligger på 40-60fps.

Trådstarter: Etter formatering, har du lastet ned og installert nyeste drivere til skjermkortet?

Skrevet
Hans maskin eier min, som er p4, 1gb RAM og gammelt 9600pro kort, og jeg ligger på 40-60fps.

Trådstarter: Etter formatering, har du lastet ned og installert nyeste drivere til skjermkortet?

9441244[/snapback]

Det har jeg, alt av drivere til chipset og skjermkort er oppdatert.

Til de som foreslår oppgradering av hardware; poenget mitt er at WoW har gått smertefritt og silkemykt (60 fps hele tiden) i to år, og da er det snodig at det helt plutselig har droppet ned til rundt 10 fps etter en formatering.

Merknad: fant akkurat ut ved hjelp av Unknown Device Identifier at jeg mangler driver til PCI standard ISA bridge, uten at jeg er helt sikker på hva den gjør. Ikke finner jeg driver til Windows XP på nett heller. Finner til Ubuntu, uten at det hjelper meg så mye.

Eller så har jeg funnet ut at en rekke andre har laget poster om samme problemet på det offisielle wow-forumet, men hverken andre brukere eller blue kan kommer med noe svar.

Merkelige greier.

Skrevet

Hos meg så bruker ikke WoW mer enn litt over 515 MB RAM (stående stille i en storby). Skulle det da noen gang bruke mer enn anbefalt?

Her skriver trådstarter hvilken fps han hadde før og etter formateringen, så det er jo helt opp i dagslyset at vi ikke skal løpe å kjøpe nytt hardware før vi har identifisert problemet. Makan til tull.

Hvis det er drivere du ikke har installert ennå så hvertfall sørg for å installer dem, aller helst de nyeste.

Skrevet

Merknad: fant akkurat ut ved hjelp av Unknown Device Identifier at jeg mangler driver til PCI standard ISA bridge, uten at jeg er helt sikker på hva den gjør. Ikke finner jeg driver til Windows XP på nett heller. Finner til Ubuntu, uten at det hjelper meg så mye.

Dette er jo hovedkort-drivere som du laster ned fra DFI eller nVidia...

Skrevet

Test ut hardwaret ditt raskt og gratis på http://www.nzone.com/content/nzone/srl/nzone_srl.asp

Jeg har hakket dårligere hardware enn trådstarter, og jeg ligger sånn omtrent på samme FPS-en han først hadde. FPS-en vil svinge etter hvor mye datatransfer en får fra serveren. Spiller du WoW på LAN, eller bedre eksempel Counter-Strike Source på LAN i stedet for Internett så flyter FPS-en mye høyere og mer stabilt.

Skrevet

Dette er jo hovedkort-drivere som du laster ned fra DFI eller nVidia...

9444087[/snapback]

Eller finner frem CD'n som fulge med hovedkortet.

Men fungerer altl som det skal ellers i andre programmer og spill? Fungerer det og se på film o.l. Kan du stille in riktig oppløsing til skjermen?

Skrevet

jeg kjører laptop med 2ghz dothan cpu, 1gb ram og x700 skjermkort, ingen reser men holder meg på 15-20fps i raids :p har ikke kjørt grafikken på topp heller tho, 1200*800 oppløsning.

Skrevet

vet dette hørest veldig idiotisk ut, men dette er faktisk verdt å teste ut.

Triks litt med hz'en på skjerm instillingene. BÅDE ingame og i "windows".

Gjerne flame meg og kall meg noob, men gjør det etter du har prøvd dette.

Skrevet

CDen som fulgte med hovedkortet har blitt borte for lenge siden, men jeg har lastet ned alt av drivere fra nettet til både hovedkort og skjermkort.

Et kjapt søk på internet viser at enkelte der ute sliter med samme problemet, selv om de har mye bedre hardware enn meg (Link her), men jeg har ennu ikke funnet det magiske bindeleddet mellom de av oss som sliter.

@Instict

Kjører på 1680x1050 på en 20" wide screen, samme skjermen og oppløsningen jeg har hatt hele tiden.

Skrevet
Tenkte vel egentlig mer på hz enn oppløsing, men uansett. Lykke til=)

9477178[/snapback]

I og med at skjermen er en LCD-skjerm, har den alltid stått på 60Hz.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...