Gå til innhold

Asus P4B533-E og raid kontroller


KAS

Anbefalte innlegg

Har nettopp anskaffet meg dette hovedkortet, og skal koble til enhetene fra det gamle asus a7v kortet. Det er snakk om 3 cd-enheter og 2 harddisker av ulik størrelse. Jeg har tenkt til å koble cd-enhetene på ATA100 kontrollerne, mens jeg gjerne vil ha harddiskene på ATA133/raid kontrollerne. Med raid er det vel slik at man må ha to kliss like disker...i manualen til hovedkortet står det at diskene bør fordeles på hver sin kontroller/hver sin kabel. Så det jeg lurte på var om jeg kunne sette de to diskene mine på hver sin raid/ata133 kontroller med hver sin kabel (begge blir master), og evt seinere koble på harddisker som slave til disse uten at det blir problemer eller hovedkortet tror jeg skal ha raid på dem. Den ene er en tom 30 GB (os skal installeres på denne), den andre er på 80 GB og der ligger XP (som jeg vel ikke kan bruke nå når hovedkortet skiftes) og filer som skal tas vare på -det må ikke skje noe skummelt med filene hvis jeg setter disken på en raid kontroller.

 

Grunnen til at jeg i det hele tatt spør er at i produktinformasjonen til dette kortet står det "2 x ATA133 (optional), 2 x ATA100 supports up to 8 IDE devices", og det tolker jeg som at du kan ha f.eks. fire harddisker på ATA133'en -valgfritt om du vil kjøre dem i raid eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...