Gå til innhold

Har vi glemt de andre miljøproblemene pga Co2?


Anbefalte innlegg

Jeg prøvde og få i gang litt diskusjon rundt dokumentar serien planeten i denne tråden her: Clicky For en stund siden. Ville få litt fokus på andre miljøproblemer enn Co2

Men det virket som folk bare ville prate om Co2 osv eller henge seg opp i et eksempel jeg brukte.

Når jeg fikk se denne posten begynte jeg og tenke.

Clicky

 

Det virker som folk kun regner ut forurensing i Co2. Man skal slutte og spise kjøtt pga co2. Man skal slutte og gjøre ditten og datten pga Co2. Hva med alle de andre utfordringene vi kommer til å møte dette århundret

 

På 30 kvadratmeter kan det produseres en kilo kjøtt - eller ti brød og 60 flasker vin. Når bøndene produserer kjøtt og ikke plantekost, bruker de mye mer plass, energi og ressurser på å mette like mange. Det enkleste tipset for et mer miljøvennlig matforbruk er å spise mindre kjøtt. Her finner du råd også om hvilken type kjøtt du bør velge - men da får du samtidig litt flere spørsmål å tygge på.

 

 

Spis mindre kjøtt...og mer frukt og grønt. Da blir det bedre plass til at andre kan leve på samme måte. Jorda har plass til ti milliarder mennesker hvis vi spiser som indere, fem milliarder hvis vi spiser som italienere og bare 2,5 milliarder hvis vi spiser som amerikanere. Andelen kjøttmat er viktigste forklaring.

 

Kilde: Click me

 

Eller at den vestlige livstilen ikke vil fungere i lengden. Spesielt siden flere U-land blir I-land og adopterer den vestlige livstilen. Vi forbruker allerede mer enn jordkloden kan fornye.

 

Halvparten av alle dyrearter kan bli utryddet i løpet av dette århundret. Dette er ikke pga global oppvarming. En like stor masseutryddelse har ikke skjedd siden dinosaurene døde ut.

 

Noen andre som tenker det samme som meg?

Fokuseres det for mye på global oppvarming?

Burde det fokuseres mer på ting vi vet med 100% sikkerhet er vår skyld.

Eller er det egentlig bare bra at vi har noe som har fått alle til å handle, både velgere og folka på stortinget.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...