Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kan jeg slippe KRL?


Anbefalte innlegg

Vi hadde nesten bare kristendom, og litt sjeldent innimellom hadde vi om andre religioner.

 

Læreren vår var superkristen, og satt å leste fra bibelen, og fortalte om div "hallusinasjoner" hun har hatt osv...

 

Fikk også nermest kjeft hvis vi sa at gud ikke finnes, og når vi var kritiske til religionen.

 

Og når jeg tenker på det i ettertid, er det merkelig at hun fikk lov til å være lærer, slik som hun dreiv på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etter hva jeg har forstått skal KRL ha blitt avviklet. Det vaar jo noe nyheter om det for noen måneder siden.

9431197[/snapback]

Mener det bare var et sted det skulle byttes, eller var blitt byttet i første omgang...

 

Men er da vel noen som går u-skolen her som vet om de har KRL, eller religion(?)?

Lenke til kommentar
Etter hva jeg har forstått skal KRL ha blitt avviklet. Det vaar jo noe nyheter om det for noen måneder siden.

9431197[/snapback]

Mener det bare var et sted det skulle byttes, eller var blitt byttet i første omgang...

 

Men er da vel noen som går u-skolen her som vet om de har KRL, eller religion(?)?

9431229[/snapback]

Jeg går på ungdomsskolen og vi har KRL.

Lenke til kommentar
Tenker ikke du på det som var "Kristendom" i ungdomskolen? Da Hadde man et fag, Kristendom, og de som søkte fritak fikk "Livssyn".

 

KRL står vel for "Kristendom, Religion og Livssyn" og er et VGS-fag.Det handler vel like mye om det folk har sagt før her som om Kristendom. Dessuten trenger man nesten ikke gjøre noe for å stå og nesten mindre for å få god karakter. :p

9425609[/snapback]

Du er tydligvis for gammel. Det er over 10 år siden de avskaffet faget 'kristendom'.

 

 

Det er ofte "tøft" å hate KRL på ungdomsskolen, men jeg regner med at du etterhvert vil innse at å lære om religioner er ganske viktig.

Lenke til kommentar

Da er det lærerne som gjør feil....

Det skal være omtrent like mye om alle de store religionene, med en veldig svak overvekt av kristendom...... enkelt og greit fordi vi bor i et land som ennå blir sett på som et kristent land :)

Ja..... hovedpoenget med KRL skal være å lære om og lære seg å akseptere alle religioner og kulturer.

Lenke til kommentar

Da jeg gikk i åttende klasse hadde jeg karakter 2 i KRLfaget, læreren drev åpenbar forkynning av kristendommen.

 

10.ende klasse fikk vi en ny lærer som var langt mer inspirerende, vi diskuterte forskjellige religioner og sammenlignet disse. (noe som var strengt forbudt tidligere)

 

Jeg gikk ut av tiende med karakter 5...

Lenke til kommentar

Jeg har hatt KRL hele grunnskolen. Fikk 5 i faget da jeg gikk ut av tiende klasse, så syntes ikke det var så verst. Selv om jeg ikke er religiøs, synes jeg det var nyttig å lære om det, og selv om, som andre har sagt, det er altfor mye vekt på kristendommen. Det burde være likevekt mellom alle livssyn (iallfall de største).

 

Nå går jeg VG1, studiespesialisering, og skal ikke ha noen slags form for KRL i år. Og det er greit: Vil heller ha ekstra timer matematikk nå som det begynner å bli avansert.

 

Uansett, du får bare leve gjennom KRL-faget til du begynner på videregående. Det går nok bra om du gir litt innsats! :)

Lenke til kommentar
Kan jeg på noen måte slippe KRL? Mine foreldre og jeg er ikke kristne, men har hller ikke en annen religion. KRL er bare så jævlig unødvendig fag. Man lærer ikke en eneste vettig ting i det faget og ingenting av det som står i bibelen er uansett sant.

9424589[/snapback]

 

Ja, mener du kan slippe KRL. En venn av meg gjør ihvertfall det, men som sagt det har jo ikke noe med Kristendom og gjøre... Ihvertfall ikke så alverdens mye.

Jeg syns det er et ekstremt lett fag og det hjelper snittet opp...

Alle lærerne vi har hatt i KRL har vært så sinsykt kule og slække at jeg gledet meg faktisk til de lærerne kom :D

Lenke til kommentar
Kan jeg på noen måte slippe KRL? Mine foreldre og jeg er ikke kristne, men har hller ikke en annen religion. KRL er bare så jævlig unødvendig fag. Man lærer ikke en eneste vettig ting i det faget og ingenting av det som står i bibelen er uansett sant.

9424589[/snapback]

 

Ja, mener du kan slippe KRL. En venn av meg gjør ihvertfall det, men som sagt det har jo ikke noe med Kristendom og gjøre... Ihvertfall ikke så alverdens mye.

Jeg syns det er et ekstremt lett fag og det hjelper snittet opp...

Alle lærerne vi har hatt i KRL har vært så sinsykt kule og slække at jeg gledet meg faktisk til de lærerne kom :D

9440280[/snapback]

Da er du i hvert fall heldig. Min lærer i KRL er en sur kjærring som gir veldig mye lekser og ikke har noen form for humor. Vi har også prøver ofte og det er umulig å få bedre enn 4 i faget.

Endret av oblivion_-__
Lenke til kommentar
Alle lærerne vi har hatt i KRL har vært så sinsykt kule og slække at jeg gledet meg faktisk til de lærerne kom :D

9440280[/snapback]

da har du vært utrolig heldig med krl lærere ;)

 

---

 

Nei, er ganske sikker på at det ikke er mulig da det er en nødvendighet og ha kunnskap om alle religioner. Det at det er mer kristendom, har som en sier over meg med og gjøre at norge er et kristent land.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...