Gå til innhold

Skolevalg - hva stemte du?


Skolevalg, kun for elever ;)  

201 stemmer

  1. 1. Skolevalg, kun for elever ;)

    • A
      24
    • SV
      19
    • RV
      18
    • SP
      12
    • KrF
      4
    • V
      15
    • H
      44
    • FrP
      39
    • NKP
      3
    • MDG
      2
    • PP
      3
    • SFP
      0
    • KP
      3
    • KS
      1
    • D
      2
    • Andre
      4
    • Blank
      8


Anbefalte innlegg

øyrane videregående skule så vant SP klart. står også på hjemmesiden ;)

eg stemte på SP.

 

EDIT: Resultat

9454576[/snapback]

 

Resultat etter skuleval ved Øyrane vgs. 29.08.07

Skulevalet ved Øyrane vidaregåande skule ga følgjande resultat:

Det norske Arbeiderparti 5%

Sosialistisk Venstreparti 6%

Raud Valallianse 4%

Senterpartiet 31%

Kristeleg Folkeparti 3%

Venstre 1%

Høgre 9%

Framskrittspartiet 39%

Miljøpartiet Dei Grøne 0%

Kystpartiet 1%

Deltakarprosent: 88%

 

;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her er i alle fall min mening: Jeg synes ikke det er rettferdig å ta litt penger fra alle for så å fordele de utover de som er fattigst. Individets frihet fremfor alt, og målet helliger ikke middelet. Når sant skal sies ville et samfun uten skatt i det hele tatt aldri fungert, men for mye skatt er bare tull.

9450895[/snapback]

 

Kan du begrunne dette? Det er jo fult mulig å hevde at det er rettferdig, fordi man har begrenset kontroll over eget liv, og fordi slik omfordeling kompenserer for endel av urettferdigheten det skaper.

 

Hva er dessuten verdien av "individets frihet"? Det du snakker om her er jo "negativ frihet", "fravær av tvang". Slik frihet har ingen egenverdi, fordi det er det å faktisk kunne gjøre det man ønsker som har egenverdi, og slik frihet blir det ikke nødvendigvis mer av i et veldig høyreorientert samfunn.

9451345[/snapback]

 

Jeg mener at all type frihet over seg selv er positiv, også den friheten å skade seg selv. Angående begrenset kontroll over eget liv, så mener jeg at alle burde ha rett til å få gå på grunnskolen og ungdomskolen. Derfra og opp mener jeg at det er din tidligere innsats som skal avgjøre hva slags utdanning du har mulighet til å få. Jeg mener at folk ikke burde ha rett til vidergående hvis de har for dårlige karakterer, men jeg synes at vidergående skal være delvis gratis slik som det er i dag. (Det er bare bøkene som koster.) Etter vidergående kan man jo ta studielån.

 

Angående narkomane og forbrytere så mener jeg de burde få gratis rehabilitering, fordi det er til det beste for samfunnet, og fordi vi har mer enn nok ressurser i Norge til å gi dem det.

 

Angående eldreomsorg og trygd så mener jeg den ordningen vi har i dag med trygd er ok. Men private eldreomsorg firmaer burde tillates, og statlige burde avskaffes. Når man har cirka 50 år på seg burde man greie å spare opp nok til at man kan betale for eldreomsorg den siste tiden før man dør uansett hva slags jobb man har.

Lenke til kommentar

Jeg stemte ikke, men trykket høyre her, for jeg hadde muligens stemt på de.

 

Men vi var på en sånn skole politisk debatt, der de største partiene snakket.

 

Og jeg likte ikke FrP der i det hele tatt! De var rett og slett barnslig. De lovte bare sånn som dumme elever liker, som billigere alkohol (jeg er enig da, siden sprit er dyrt i Norge generellt) ut med dårlige lærere og sånne ting som det. I tillegg så gjorde de for det meste narr av de andre partiene, i stedet for å fortelle hva de selv stod fo.

Lenke til kommentar
På vår debatt så oppførte FRP seg veldig umodent ved å holde opp lapper det sto "Løgn" på mens de andre partiene pratet og konstant avbrøt de andre partiene mens de snakte uten å rekk opp hånden.

9458885[/snapback]

 

Det gjorde de på alle skolene jeg var på også... (var følgegruppe, så var på flere skoler enn min egen). Patetisk, at de må ty til slike midler for å få oppmerksomhet...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-v6cLnSOv3V

Det var lite debatt og mye krangling under vår debatt. Representantene gikk ut for å drite hverandre ut. (Iallefall noen).

Stemte høyre - Eneste som så ut til å komme med fornuftige argumenter for partiet sitt. SV derimot sang en sang for å drite ut et annet parti som var representert under debatten.

Lenke til kommentar

Stemte Høyre.

 

Debatten på min skole var i grunnen bare tåpelig. Faktisk var det bare Senterpartiet og Høyre som klarte å holde seg til saken. Representanten for FrP (som for øvrig stiller på første plass på fylkestingslista i mitt fylke) startet apellen sin med å si at FrP ville fjerne nynorsk, sparke alle dårlige lærere, sette ned prisen på bensin og bruke litt av oljefondet (som visstnok plutselig hadde vokst til 3000 milliarder) så vi kunne bygge bedre veier. Mer skulle ikke til for å få 33,7% oppslutning.

 

De andre representantene (med unntak av tidligere nevnte Sp og H) var skuffende. Dama fra KrF pratet bare i metaforer og klarte ikke å få fram hva hun egentlig mente. Pensjonistpartiet var det ingen som tok på alvor, da representanten deres lovte penger i øst og vest. Representanten fra Venstre pratet så lavt at ingen hørte ham. Representanten fra Ap startet bra og hadde klare meninger, men på slutten ble det bare lite intelligent kritikk av høyresida. SV var det enkelt å forstå, men synes ikke de argumenterte særlig overbevisende for å fjerne eksamen.

 

Men: Det er jo tross alt i morgen det virkelig gjelder. :)

 

Magnus

Lenke til kommentar

Hva er dessuten verdien av "individets frihet"? Det du snakker om her er jo "negativ frihet", "fravær av tvang". Slik frihet har ingen egenverdi, fordi det er det å faktisk kunne gjøre det man ønsker som har egenverdi, og slik frihet blir det ikke nødvendigvis mer av i et veldig høyreorientert samfunn.

9451345[/snapback]

 

Jeg mener at all type frihet over seg selv er positiv, også den friheten å skade seg selv.

Det er vanlig å skille mellom "negativ frihet" (frihet fra noe) og "positiv frihet" (frihet til noe).

 

Både frihet fra for eksempel tortur, og frihet til for eksempel å se på TV, er selvsagt kjekt å ha, men begrepene "positiv" og "negativ" betyr ikke alltid det samme som "bra" og "dårlig."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...