Gå til innhold

Skolevalg - hva stemte du?


Skolevalg, kun for elever ;)  

201 stemmer

  1. 1. Skolevalg, kun for elever ;)

    • A
      24
    • SV
      19
    • RV
      18
    • SP
      12
    • KrF
      4
    • V
      15
    • H
      44
    • FrP
      39
    • NKP
      3
    • MDG
      2
    • PP
      3
    • SFP
      0
    • KP
      3
    • KS
      1
    • D
      2
    • Andre
      4
    • Blank
      8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Øystese gymnas

 

Valgstatistikk

Antall elever ved skolen 189

Antall avgitte stemmer 158

Deltakerprosent 83.6%

Antall forkastede stemmer, inkludert blanke 0

Antall godkjente stemmer 158

 

Partistemmer

Parti Stemmer Prosent

Det norske Arbeiderparti 7 4.4%

Sosialistisk Venstreparti 1 0.6%

Rød Valgallianse 7 4.4%

Senterpartiet 33 20.9%

Kristelig Folkeparti 1 0.6%

Venstre 7 4.4%

Høyre 59 37.3%

Fremskrittspartiet 35 22.2%

Norges Kommunistiske Parti 1 0.6%

Miljøpartiet De Grønne 0 0.0%

Pensjonistpartiet 4 2.5%

Kystpartiet 3 1.9%

Kristent Samlingsparti 0 0.0%

Demokratene 0 0.0%

 

sånn blei det på min skule hvertfall

Endret av Kjelliguten
Lenke til kommentar
Det hørtes nok billigere ut ja, men etter et par sekunders regning fant jeg ut at det ville blitt dobbelt så dyrt for unge i Oppland om RV bestemte.

9430924[/snapback]

 

Forklar.

 

Her i Hordaland vi RV ha ungdomskort til 150 kr/mnd. Det er det billigaste av alle partia.

 

Eg stemte forresten RV. På skulen min var det Frp som fekk mest oppsluttning med 26.9 %, noko som i stor grad skyldes debatten. Eg trur dei vann mange stemmer med billig sprit, røyk og bensin, noko som var gjentatt mange gongar av både høyre og frp.

Lenke til kommentar

Jeg stemte ikke på skolevalget, men jeg måtte innta debattpanelet og argumentere litt for partiet mitt. Hva folk stemmer er jeg i grunnen ikke så opptatt av, for folk er opptatt av forskjellige ting, men det er skremmende få som faktisk bryr seg eller gidder å stemme...

 

(Antall stemmeberettigede: 1179

Antall avgitte stemmer: 157

Antall gyldige stemmer: 155)

 

Men med slik usaklig drittslengingssirkus som de andre partiene prøvde å opprettholde er det vel ikke så fryktelig rart allikevel.

 

Det mest skuffende med skoledebatten var at det kun var 4 av 7 debattanter som var fra samme fylket som skoledebatten holdtes i, og at bare 2 av disse igjen var fra den aktuelle kommunen...

Lenke til kommentar

Kan noen si meg hvorfor man stemmer frp?=S De sier at de skal få bort eiendomskatten, men hvor skal de da få penger fra til og drive offentlige tjenester? Da ender det vel med at de blir satt ut til private firmaer, som igjen betyr at vi må punge ut i dyre dommer når man skal f.eks på sjukehuset. Hvis de får det som de vil kommer vi til og ende opp som USA, hvor folk dør for de har ikek råd til og betale sykehusregninga..

Lenke til kommentar

Forklar.

 

Her i Hordaland vi RV ha ungdomskort til 150 kr/mnd. Det er det billigaste av alle partia.

 

Eg stemte forresten RV. På skulen min var det Frp som fekk mest oppsluttning med 26.9 %, noko som i stor grad skyldes debatten. Eg trur dei vann mange stemmer med billig sprit, røyk og bensin, noko som var gjentatt mange gongar av både høyre og frp.

9433163[/snapback]

 

I Oppland pratet de på å gjøre at bussen kostet 10kr per tur. Det blir 400kr bare for skoleskyssen (det var her fokusert på de som bodde innenfor 6km-grensa). I Oppland kan man kjøpe seg et ungdomskort til 200kr måneden som gjør at man kan reise når man vil, hvor man vil i hele Oppland og Hedmark iløpet av måneden, uten ekstra kostnader.

Lenke til kommentar
Kan noen si meg hvorfor man stemmer frp?=S De sier at de skal få bort eiendomskatten, men hvor skal de da få penger fra til og drive offentlige tjenester? Da ender det vel med at de blir satt ut til private firmaer, som igjen betyr at vi må punge ut i dyre dommer når man skal f.eks på sjukehuset. Hvis de får det som de vil kommer vi til og ende opp som USA, hvor folk dør for de har ikek råd til og betale sykehusregninga..

9434575[/snapback]

 

 

Ja, det kan du sei. Frp er nemlig det partiet som vil tene minst og bruke mest pengar. Økonomipolitikken deira heng rett og slett ikkje på greip.

 

I Oppland pratet de på å gjøre at bussen kostet 10kr per tur. Det blir 400kr bare for skoleskyssen (det var her fokusert på de som bodde innenfor 6km-grensa). I Oppland kan man kjøpe seg et ungdomskort til 200kr måneden som gjør at man kan reise når man vil, hvor man vil i hele Oppland og Hedmark iløpet av måneden, uten ekstra kostnader.

 

Sa dei at dei ville fjerne ungdomskortet? I så fall er det nytt for meg.

Endret av Jpettersen
Lenke til kommentar
Sa dei at dei ville fjerne ungdomskortet? I så fall er det nytt for meg.

9434697[/snapback]

 

Dersom de ønsker at elevene skal betale (kun) 10kr per tur når de tar buss, så er jo det innebefattet at de vil fjerne ungdomskortet. Når ungdomskortet ble nevnt holdt de stort sett kjeft. Hvis de ikke vil fjerne ungdomskortet forstår jeg ikke hva de sto i halvannen time og snakket om.

 

Men husk at ungdomskortet gjør at ungdom kan reise fritt, og det er jo veldig negativt. At ungdom reiser hit og dit i hytt og pine kan vi ikke ha noe av.

Lenke til kommentar
Her i Tromsø hadde visst RV stilt med en rimelig overlegent god debattant - noe som avspeilet seg på målingene. De gikk opp med 33% (!) på en skole og stjal stort sett alle velgerne fra SV og gikk opp med 22% på en annen.

 

Tromsdalen VGS

Kongsbakken VGS

 

Hos oss var han derimot ikke. Her stemte jeg på SV, som endte på 11%. FrP vant med 29%, med Ap på 2. med 26. Skolen er delt, mellom bygg- og anleggsfag og allmennfag.

9430074[/snapback]

 

Quoter meg selv fra en annen tråd:

 

Virker som hele programmet til AUF består av å sverte FrP alt de kan. Var skolevalg og debatt på skolen min i dag (Kongsbakken VGS, Tromsø). Der stilte AUF-leder Martin Henriksen, og alt han gjorde var å vitse om FrP og høyresiden generelt. Dårlige vitser og sanger, som han forøvrig serverte forrige gang.

 

Morsomt nok, var representantene for FRP og Kystpartiet de eneste som holdt seg nogen lunde saklig.

 

Virker som skolevalget handler om hvilket parti som er mest "mote" og kult. I allefall etter min oppfattning. Irriterer meg grønn over dumme elever som går som sauer etter resten av flokken, uten å tenke seg gjennom.

 

Blir faen så lei, spesielt av han der Martin Henriksen. Ser at andre også har nevnt han i tråden. Noe som også irriterte meg under debatten var alle AUFerne som veiva med AUF-flagg, ropte og bua når FrP hadde sin lille apell osv.

 

Kan jo også nevne representanten til RV, som ropte om hvilke partier som slikka ballene på hverandre, som ikke hadde baller og masse tiss -og promp-snakk.

 

Skal skoledebattene ha noe mening, må elevene lære om partiene på forhånd, og representatene bør holde seg alvorlige. Bæsj, tiss og promp funker kanskje på en skole, men ikke i den virkelige politikken... eller? :roll:

 

 

(beklager min lille "rant" her, måtte bare få det ut)

 

Edit:

 

Stemte Miljøpartiet dei grøne. FRP fekk heile 4.7 prosent, noko som er rart etter kor mykje buing dei fekk i sala.

9435477[/snapback]

 

Vel, buinga kom jo fra "de kule AUFerne" som satt bak og veiva med flaggene sine. Kanestrøm var jo faktisk den eneste som var nogen lunde saklig, men som vanlig funker jo ikke det i skoledebatten på Kongsbakken.

 

Må innrømme at jeg gikk klokka halv elleve - orket rett og slett ikke mere lavmåls lekestue. Hørte at jeg gikk glipp av masse kauking fra RV-karen og noe buing mot både den ene og den andre. Ikke så mye, med andre ord.

Endret av Der Kommissar
Lenke til kommentar

Jeg stemte Arbeider partiet. Jeg sympatiserer med dem fra før av og de hadde uten tvil den beste representanten på Skoledebatten. Skoledebatten var forøvrig en heller trist affære. Plakater som det står "piss præik" på, idiotiske sanger og en viss representant som scorte mye billige poeng på vulgære vitser og løfter om lavere skatter og billigere sprit/øl, ja til og med sukker avgiften skulle vekk. Ja, han reklamerte med billigere smågodt i en politisk debatt :wallbash: . Vedkommene var forøvrig den samme med plakaten som var nevnt tidligere. Det er vel heller ingen overaskelse at denne representanten kom fra FRP. Jeg kan se idiotien florere i salen da FRP representanten faktisk klarer å vinne majoriteten over. FRP var heller ikke det eneste partiet som oppførte seg heller useriøst, for eksempel da Høyres representant presterte å kalle AP,SV og RV for kommunister ble den siste fliken av seriøsitet brutalt revet vekk. SVs representant var en rablende gal feminist, RV hadde litt for store ambisjoner (afghanistan-problemet etc. har minimalt å si i et kommune og fylkestings valg), V, SP og KRF var rimelig fraværende og uengasjerte. Det skal jo også nevnes at AP tabbet seg ut til tider, men til minst grad. Uansett FRP vant skole valget, noe jeg ikke er veldig begeistret for, men de ble i det minste tett etterfulgt av AP, deretter kom Høyre, det kan nevnes SV hadde en tilbakegang fra ca. 33% til ca.5%. Resten var forsåvidt svært spredt. Får da virkelig håpe at det "orntli' valget" blir annerledes. Eller mer korekt formulert: Bedre. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...