Gå til innhold

Bruker du hjelm når du sykler?


Rescue me

Bruker du hjelm når du sykler?  

307 stemmer

  1. 1. Bruker du hjelm når du sykler?

    • Ja
      76
    • Som oftest
      19
    • Av og til
      24
    • Sjeldent
      37
    • Nei
      151


Anbefalte innlegg

Jeg bruker ikke hjelm.

 

Selvfølgelig er det smart å ta på seg hjelm når man skal ut og sykle, man vet aldri når man faller og hodet inneholder et ganske utsatt og sårbart organ som i tillegg er det viktigste vi har. Den dagen man faller og skader seg skikkelig vil man nok angre på at man ikke bare tok på seg en hjelm. Likevel bruker jeg ikke en selv. Grunnen er en kombinasjon av at hjelmer er ubehagelige å ha på når man sykler, at de forstyrrer frihetsfølelsen som er en viktig del av syklingen for meg, og kanskje viktigst av alt at jeg føler et sterkt behov for å sette en personlig grense for sikkerhetshysteriet i vår moderne verden et sted. Svake grunner når de blir satt opp mot hjerneskade ja, men gode nok grunner for meg. Jeg har absolutt ikke noe imot folk som bruker hjelm, tvert imot respekterer jeg det og føler at de går foran med et godt eksempel for barn og unge.

 

Dette er vel samme gjengen som synes bilbelte er ukult og kondom er feigt? Jaja, natural selection ftw~

Hehe godt sagt, bare et lite logisk problem. Dersom man synes kondom er feigt vil vel ens økte bestand utligne dødsfallene slik at natural selection feiler, istedenfor får vi en hel skokk med unger som sykler rundt uten hjelm og dør og forplanter seg i alle retninger.

Endret av Longboard
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Har aldri hørt fra folk som kjører moped si at hjelmen ødelegger håret, men moped regnes kanskje med som noe kult og da er det greit å bruke hjelm?

 

Selvfølgelig er det smart å ta på seg hjelm (...) Grunnen er en kombinasjon av at hjelmer er ubehagelige å ha på når man sykler, at de forstyrrer frihetsfølelsen som er en viktig del av syklingen for meg

Dine grunner for å ikke bruke hjelm er ikke eksisterende, at du sier det er lurt og forhindrer hjerneskade men likevel ikke bruker hjelm viser at du ikke tar det på alvor.

Det er heller ikke bare deg det gjelder når en ulykke skjer men også bilisten du har kræsjet med. Hvordan tror du han vil føle seg når han finner ut at han har kjørt ihjel en person eller at vedkommende må ligge resten av livet sitt på et sykehus?

Det skjer ikke meg sier også de 240 personene her i Norge som døde eller blir hardt skadet hvert år.

Lenke til kommentar
Dine grunner for å ikke bruke hjelm er ikke eksisterende, at du sier det er lurt og forhindrer hjerneskade men likevel ikke bruker hjelm viser at du ikke tar det på alvor.

Grunnene eksisterer og er gode nok for meg, selv om du mener de er så dårlige at de er usynlige :p . Dette handler for meg mye om en balanse mellom å være føre var og å sette grensen et sted for i hvor stor grad jeg skal sikre meg selv i alt jeg driver med. Har du på deg hjelm når du løper? Et tullete eksempel synes du sikkert, men det er fort gjort å snuble og slå hodet eller å bli påkjørt (av en syklist med hjelm kanskje :D). Mine og dine grenser er tydeligvis ikke helt like, men jeg håper du likevel forstår at det ikke betyr at jeg ikke tar min egen sikkerhet på alvor.

Det er heller ikke bare deg det gjelder når en ulykke skjer men også bilisten du har kræsjet med. Hvordan tror du han vil føle seg når han finner ut at han har kjørt ihjel en person eller at vedkommende må ligge resten av livet sitt på et sykehus?

Det er helt sant, en ulykke bør unngås for begge parters skyld. Personlig mener jeg at veldig mange tar det å kjøre bil altfor lite alvorlig. Det virker ikke som om det er så mange som tenker over hvilken kraft og tyngde de faktisk kontrollerer når de kjører bil, og jeg mener dette fører til mye mer alvorlige situasjoner enn at man sykler uten hjelm. Men tilbake til poenget ditt. Dersom man blir truffet av eller treffer en bil når man sykler er sjansen stor for at det er mye krefter inne i bildet. Selv om hodet er mest utsatt er det mye annet som kan skades alvorlig, for eksempel ryggen. Det ville uten tvil vært nesten like fornuftig å sykle med ryggstøtte som med hjelm, aller helst begge deler dersom man vil sikre seg skikkelig. Ikke er det så fryktelig ubehagelig med ryggstøtte heller. Så hvorfor er det så godt som ingen som gjør det? (Jeg tenker selvsagt på hverdagssykling her, ikke downhill og lignende.) Hvis man ser bort fra eventuell ignoranse så vil nok svaret ofte være at et sted må jo grensen gå, til tross for at bilføreren må leve med vissheten om at syklisten vil sitte i rullestol resten av livet sitt fordi hun/han ikke brukte ryggstøtte.

 

EDIT: Jeg må vel slenge inn en slags konklusjon her.

Poenget mitt er vel at uansett hva man gjør så må alle vurdere risikoen i sine handlinger og sikre seg deretter. Denne vurderingen er forskjellig fra person til person. Hvis jeg skal sykle seriøs downhill har jeg selvfølgelig på meg hjelm og ryggstøtte, skal jeg kjøre snowboard har jeg på meg ryggstøtte og håndleddsbeskyttere, og skal jeg klatre ute har jeg på meg hjelm. Skal jeg derimot ut og sykle eller løpe en tur langs en vei eller sti i finværet tar jeg ikke på meg verken hjelm eller ryggstøtte. Jeg mener dette er forsvarlig for meg, men jeg forstår godt dem som fortrekker å bruke hjelm når de sykler, uansett hvor det er, og respekterer dem for det.

 

Ajaj dette ble jo altfor langt. Det er sommer! Slutt å lese forumer på internett, ta på dere hjelm om dere vil, og kom dere ut i solen og få litt trening. :thumbup:

Endret av Longboard
Lenke til kommentar

Jeg bruker ikke hjelm da jeg kun er på gangsti i rolig fart.

 

Jeg har falt av i høy fart 4 ganger og dette var de 4 gangene jeg hadde på hjelm.

Flaks ? neppe, trur man øker grensen når man føler seg sikker og dermed går det også galt.

Konklusjon : Kast hjelmen = ikke fall av

Lenke til kommentar

Har ikke brukt en sykkelhjelm siden 7. klasse. For det første synes jeg det er utenkelig å falle på hodet(!), kan liksom ikke se for meg at det er mulig...For det andre er jeg en forsiktig syklist som tar hensyn til trafikk, farlige bakker osvosv.

 

Uansett om jeg ikke bruker hjelm har jeg lyst til å SKADE alle som spør en person: "Hvorfor bruker du hjelm?" "Herregud ass, alle vet jo at det er kult å ikke bruke hjelm". Ja, det får sinnet mitt til å boble i hjel.

Lenke til kommentar
Har ikke brukt en sykkelhjelm siden 7. klasse. For det første synes jeg det er utenkelig å falle på hodet(!), kan liksom ikke se for meg at det er mulig...For det andre er jeg en forsiktig syklist som tar hensyn til trafikk, farlige bakker osvosv.

 

Uansett om jeg ikke bruker hjelm har jeg lyst til å SKADE alle som spør en person: "Hvorfor bruker du hjelm?" "Herregud ass, alle vet jo at det er kult å ikke bruke hjelm". Ja, det får sinnet mitt til å boble i hjel.

 

Kjenner meg igjen. Det at unger som går på barne- og ungdomsskolen har hjelmen på styret eller bagasjebrettet når de sykler er også irriterende. Er det viktigere å beskytte sykkelen enn seg selv nå? :ohmy:

Lenke til kommentar

Eg bruker så og sei alltid hjelm, om eg skal på ein liten småtur til ein kompis nokon hus vesidenav meg, tar eg den ikkje på, men skal eg på tur eller til sentrum kjører eg med hjelm.

Før brukte eg det aldri, men bruker no pga. eg kolliderte med ein bil i fjor, hadde eg komt 0.10sek før hadde eg mest sansynligvis knust hovude i bilen på ein måte og fått store hjerneskader. Hadde flaks! derfor har eg kjøpt meg ordentleg hjelm! Komforten er jo veldig viktig på hjelmer, billige hjelmer er ofte dårlig kvalitet og ukomfetable, sjølv kjøpte eg hjelm til 800,- og det er verd kvar einaste krone! 800kr for å sleppe å sitte i rullestol eller bli handikapp er vel ikkje så urimeleg?

Lenke til kommentar
Har ikke brukt en sykkelhjelm siden 7. klasse. For det første synes jeg det er utenkelig å falle på hodet(!), kan liksom ikke se for meg at det er mulig...For det andre er jeg en forsiktig syklist som tar hensyn til trafikk, farlige bakker osvosv.

 

Jeg ser for meg at dersom du treffer en hindring som gjør at du flyr over styret, tar du en elegant salto i lufta og lander med telemarknedslag?

 

Dette var 100 % sarkasme.

 

Eg bruker så og sei alltid hjelm, om eg skal på ein liten småtur til ein kompis nokon hus vesidenav meg, tar eg den ikkje på, men skal eg på tur eller til sentrum kjører eg med hjelm.

Før brukte eg det aldri, men bruker no pga. eg kolliderte med ein bil i fjor, hadde eg komt 0.10sek før hadde eg mest sansynligvis knust hovude i bilen på ein måte og fått store hjerneskader. Hadde flaks! derfor har eg kjøpt meg ordentleg hjelm! Komforten er jo veldig viktig på hjelmer, billige hjelmer er ofte dårlig kvalitet og ukomfetable, sjølv kjøpte eg hjelm til 800,- og det er verd kvar einaste krone! 800kr for å sleppe å sitte i rullestol eller bli handikapp er vel ikkje så urimeleg?

 

Helt enig. Det er absolutt verdt å legge endel ekstra hundrelapper i en hjelm som faktisk er behagelig å ha på seg.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg bruker ikke hjelm og har aldri følt behov for det. Hver gang jeg har falt på sykkelturer har jeg tatt meg for med hendene. Hansker er derfor en langt viktigere beskyttelse for mitt vedkommende.

 

På sikt skal jeg nok investere i ny hjelm, men vet ikke hvilken ennå. Det må bli en modell av det dyrere slaget, da jeg sykler temmelig mye. :roll:

Lenke til kommentar

Jeg bruker aldri hjelm selv om jeg vet med meg selv at jeg burde. Kan jo skje noe alvorlig som en kollisjon eller lignende, men likevel bruker jeg ikke hjelm. Jeg vet ikke hvorfor jeg ikke bruker hjelm, det er bare blitt sånn. Synes at hjelm burde bli som bilbelte. Blir du tatt uten så er det synd for deg. Tror mange flere ville begynt å bruke hjelm da(inkludert meg selv). Kan være det er latskapen som trår inn??(tungt å ta på seg hjelm ja :p )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...