Gå til innhold

Spillanbefalinger - Toppliste


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva vil actioneventyr går under da?

9396982[/snapback]

Hele konseptet "sjanger" er temmelig hullete, men hvis man først skal dele inn spill i sjangre bør man forholde seg til hva spillet handler om -- hva brukeren gjør. La meg gjøre et forsøk:

 

Et actioneventyr er et spill som både inneholder utforsking som en sentral del i seg selv -- og hvor verdenen som utforskes tillater andre former for interagering enn skyting/kjøring/osv -- OG hvor spilleren i tillegg har action-baserte ferdigheter, som f.eks. skyting, manøvrering eller sverdkamp.

 

Rollespill og actioneventyr ligger ofte temmelig tett tradisjonelt sett - i hvert fall hvis man tar den tradisjonelle oppfatningen om at rollespill handler om å utvikle figurene dine og tilpasse opplevelsen din slik sett. I så fall er den eneste tydelige forskjellen på rollespill og actioneventyr nettopp dette. Zelda er ikke et rollespill, men system shock er. Det samme ser vi for actionspill: God of War har figurutvikling, Resident Evil 4 likeså, men ingen av dem blir anklaget for å være rollespill. Slik er skillene mellom ulike sjangre ofte ganske ulne.

 

Men som sagt, skal man ha sjangre bør man altså ha med actioneventyr som en av disse. Eventyrspill er noe helt annet, siden så godt som all tida man bruker i eventyrspill går til å utforske historie, verden og gåter.

 

Både innen spill og andre kunstarter er vel sjangerbegrepet noe som bør brukes med måte. Der man ser et klart sett med felles elementer mellom mange verk, kan man snakke om sjanger, men det å skulle putte ethvert spill i en egen sjanger er etter mitt syn fåfengt.

 

Men dette er en annen diskusjon, for en annen tråd. :)

Lenke til kommentar
Ingen av spillene du har listet under "eventyr" er eventyrspill - alle tre er actioneventyr.

9396957[/snapback]

Fullstendig klar over det. Kategoriene er grovt oppdelte nå. Selv om det er action-eventyr, er de selv eventyr i en viss grad.

 

Uansett skal jeg fikse bedre kategorier senere.

Lenke til kommentar

Jeg synes trådstarter bør være litt mer nøyaktig når han skriver ned spilltitlene eller så er det jo ikke noe poeng. Det finnes et spill som heter Medieval og som ikke har noe med strategi og gjøre. Og Neverwinter Nights har du skrevet men ikke lagt til etterfølgeren.

 

Medieval 2: Total War heter det. Basta!

Endret av RougeAlien
Lenke til kommentar

Simulator:

 

- RACE: The WTCC Game (PC)

- rFactor (PC)

- Test Drive Unlimited (PC / Xbox 360)

 

(Test Drive Unlimited er jo egentlig ikke simulator, men er nærmeste kategorien)

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

- [b]RACE: The WTCC Game[/b] (PC)
- [b]rFactor[/b] (PC)
- [b]Test Drive Unlimited[/b] (PC / [color=green]Xbox 360[/color])

Lenke til kommentar

PSP:

 

Killzone: Liberation. Herlig action som funker perfekt på PSP! :)

Tekken: Dark Resurrection. Tekken 5 i PSP versjonen, nydelig grafikk og også denne perfekt laget for PSP.

 

PC:

Battlefield serien. Multiplayer action på toppnivå, let lenge for å finne en like ;)

HalfLife 2: Verdens beste spill, rett og slett :)

STALKER: Elsk eller hat, de fleste elsker :D

 

PS3:

Calling All Cars: Nedlastbar bilspill som er faen meg et herlig kaos! :love:

Super StarDust: Bruker begge stickene, deilig arcade avslapning ;)

Endret av KoffeinKanin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...