Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Er det vanskelig å komme inn på lokfører per dags dato? Leser jo her at den mest kritiske mangelen var for et par år siden. Hvordan ser det ut nå?

 

For mitt vedkommende, stiller jeg ikke med mer enn 4.1 i snitt fra VGS, er dette for lavt?

 

Mvh

 

Tror ikke du skal tenke på det. Hadde selv 3,8 i snitt fra VGS og jeg går på skolen nå. Det som teller er hvordan du er som person og om du består helsesjekken og psykoteknisk. Deretter er det vel bare å klore seg fast så godt man kan =P

 

Takker for svar! :)

 

Hvor vanskelig er så den psykologiske testen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det vanskelig å komme inn på lokfører per dags dato? Leser jo her at den mest kritiske mangelen var for et par år siden. Hvordan ser det ut nå?

 

For mitt vedkommende, stiller jeg ikke med mer enn 4.1 i snitt fra VGS, er dette for lavt?

 

Mvh

 

Tror ikke du skal tenke på det. Hadde selv 3,8 i snitt fra VGS og jeg går på skolen nå. Det som teller er hvordan du er som person og om du består helsesjekken og psykoteknisk. Deretter er det vel bare å klore seg fast så godt man kan =P

 

Takker for svar! :)

 

Hvor vanskelig er så den psykologiske testen?

 

Mener å ha hørt at strykprosenten ligger på 40%.

Lenke til kommentar
Er det vanskelig å komme inn på lokfører per dags dato? Leser jo her at den mest kritiske mangelen var for et par år siden. Hvordan ser det ut nå?

 

For mitt vedkommende, stiller jeg ikke med mer enn 4.1 i snitt fra VGS, er dette for lavt?

 

Mvh

 

Tror ikke du skal tenke på det. Hadde selv 3,8 i snitt fra VGS og jeg går på skolen nå. Det som teller er hvordan du er som person og om du består helsesjekken og psykoteknisk. Deretter er det vel bare å klore seg fast så godt man kan =P

 

 

Betyr dette at alle som søker kommer inn? Eller er det noen de plukker ut i søknadsmassen?

Lenke til kommentar
Selv hadde jeg langt under 3,8 i snitt :)

Nei, langt fra alle som søker kommer inn. Først har du de som stryker på den arbeidspsykologiske testen, så luker de resten ut under intervjuene. Å gi et godt inntrykk her teller mest.

 

Godt å høre at det fins andre måter, enn å bare lese karakterer for å finne de beste kandidatene :)

Lenke til kommentar
Er det vanskelig å komme inn på lokfører per dags dato? Leser jo her at den mest kritiske mangelen var for et par år siden. Hvordan ser det ut nå?

For mitt vedkommende, stiller jeg ikke med mer enn 4.1 i snitt fra VGS, er dette for lavt?

Mvh

Tror ikke du skal tenke på det. Hadde selv 3,8 i snitt fra VGS og jeg går på skolen nå. Det som teller er hvordan du er som person og om du består helsesjekken og psykoteknisk. Deretter er det vel bare å klore seg fast så godt man kan =P

Takker for svar! :)

Hvor vanskelig er så den psykologiske testen?

Mener å ha hørt at strykprosenten ligger på 40%.

Strykprosenten på psychotesten ligger på noe over 60% faktisk.

De aller fleste som kommer gjennom den, får tilbud om skoleplass. Svært få som ryker ut på intervju, men noen få får en ubehagelig overraskelse når de på helsesjekken får vite at de har diabetes.

Selv svetter jeg med det som antakeligvis er det vanskeligste enkeltemnet - Signalgiverdelen (Det som tidligere het sporskifte). Sjukt mye detaljer.

 

Jeg ringte inn til skolen i dag og fikk beskjed at jeg har oppstart 3. mai:)

Gleder meg så mye nå!

Gratulerer!

Bare å begynne å glede seg. :)

Ta med STOR sekk første skoledag. Dere får sinnsykt mye klær og bøker, og svært få muligheter til å la noe ligge igjen.

Lenke til kommentar
Strykprosenten på psychotesten ligger på noe over 60% faktisk.

 

Det kan godt stemme det. Før, når jeg var igjennom den, var det intervju først. Der ble endel silt bort. Strykprosenten var 35-40% på arb.psy.test.

 

Nå får man testen først og intervju siden. Dermed blir nok strykprosent på testen vesentlig høyere mens desto færre lukes bort på intervju.

 

Jeg vil anta omtrent den samme prosenten kommer igjennom begge, rundt 30% om jeg ikke husker helt feil.

Lenke til kommentar

Hei igjen.

 

Tok en telefon til jernbaneskolen nå nettopp.

 

Jeg spurte om jeg kunne ta matematikk som privatist istedet for forkurset ved skolen (siden det ikke tilbys forkurs før til neste år). Da svarte han at det var greit, men han var ikke sikker på om det var R1 eller T1. Han understreket også dette med at 10 uketimer over 3 år er kravet.

 

Så da er mine spørsmål til dere følgende:

 

1) R1 eller T1? Han holdt en knapp på R1. Det er kanskje det tryggeste å ta det? Selv om det kanskje er mer jobbing.

 

2) Når jeg har avlagt privatisteksamen i R1, har jeg fortsatt bare 5 timer over ett år. Problemer? Eller holder det med privatisteksamen? Han sa ja, men fortsatte å nevne dette med 10 uketimer over 3 år, derfor ble jeg litt usikker.

 

3) Siden jeg trenger mattefordypning ELLER fysikkfordypning, så kan jeg jo velge. Hva er smartest å ta med tanke på studiene på skolen? Jeg syns uten tvil at fysikk er det mest interessante, men kanskje det er best for meg å ta matematikk?

 

Takker for alle svar.

Endret av tgnedal
Lenke til kommentar
3) Siden jeg trenger mattefordypning ELLER fysikkfordypning, så kan jeg jo velge. Hva er smartest å ta med tanke på studiene på skolen? Jeg syns uten tvil at fysikk er det mest interessante, men kanskje det er best for meg å ta matematikk?

 

Takker for alle svar.

 

Tar forkurset nå og temaene er: Elektro, pneumatikk og hydraulikk. Boken vi bruker er VG1 teknikk og industriell produksjon =)

Lenke til kommentar

Noen andre som har fått oppstart 3. mai her? Gøy om noen andre brukere her begynner da og. Sendte kontraktene tilbake i dag, og ser ut som om jeg må betale allerede 5000 kr neste uke for utstyr, klær og bøker.

 

Noen som vet om det fortsatt er 10 000 kr for de som begynner i år, eller om det er 15 000?

Leste at på hjemmesiden til Jernbaneverket at det var 15 000, men vet ikke om det gjelder for de som søker i mars.

Lenke til kommentar
Noen andre som har fått oppstart 3. mai her? Gøy om noen andre brukere her begynner da og. Sendte kontraktene tilbake i dag, og ser ut som om jeg må betale allerede 5000 kr neste uke for utstyr, klær og bøker.

 

Noen som vet om det fortsatt er 10 000 kr for de som begynner i år, eller om det er 15 000?

Leste at på hjemmesiden til Jernbaneverket at det var 15 000, men vet ikke om det gjelder for de som søker i mars.

 

Om du får kontrakt med NSB betaler de uansett resten av dette beløpet og refunderer deg den delen du allerede har betalt.

Lenke til kommentar
Noen andre som har fått oppstart 3. mai her? Gøy om noen andre brukere her begynner da og. Sendte kontraktene tilbake i dag, og ser ut som om jeg må betale allerede 5000 kr neste uke for utstyr, klær og bøker.

 

Noen som vet om det fortsatt er 10 000 kr for de som begynner i år, eller om det er 15 000?

Leste at på hjemmesiden til Jernbaneverket at det var 15 000, men vet ikke om det gjelder for de som søker i mars.

Alle som starter etter 1/1-10 får skoleavgift på totalt 15.000,- i løpet av skoleåret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...