Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

 

Jeg har vært heldig nok til å komme inn på forkurset. Og dermed må jeg gjøre en del oppgaver i elektro.

Har ingen bakgrunn innen elektro, men har kjøpt 2 bøker som hører til kurset

 

Det er en oppgavebok, og en lærebok.

Det store problemet er at det finnes en del oppgaver i oppgaveheftet, som ikke man kan få svar på ved å lese læreboken. Har sjekka en del rundt på nettet, søkt og sånt, men finner ingenting.

 

Såå, hvis noen her med litt kunnskap om elektro kan svare på et par spørsmål, så er jeg veldig takknemlig for det.

 

Det står f.eks ingenting om hvordan jeg måler resistansen i en TOlederkabel.

 

1)Hvor stor resistans er det i en 15 meter lang tolederkabel av kobber som har et tverrsnitt på 1,5 mm2 ?

 

 

2a) Blybatterier bør ikke tappes for mer enn halve ladningen. Et batteri er merket 65 Ah/12 V. vor lenge kan dette batteriet levere en strøm på 7,5 A før opplading?

 

 

2b) Hvor mange timer og minutter vil det samme batteriet kunne levere en strøm på 2,5 A slik at det tappes helt ned?

 

Finner virkelig ingen svar, så hvis noen vet hvordan man regner ut dette, så er det kjempebra. Er ikke akkurat ute etter en fasit, men bare en mal på hvordan man regner det ut

 

Toleder kabel vil si at isteden for å regne på 15 meter regner du på 30 meter om jeg husker rett fra forkurset.

65Ah betyr at batteriet leverer 65 A i en time om jeg husker rett. Altså 32,5 A i 2 timer o.s.v.

 

Mulig jeg er helt på jordet ettersom det var lenge siden jeg tok forkurset, men da blir jeg nok fort rettet på her inne :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nettopp tatt prøve nr 2 på it's learning. Tre uker før fristen. Besto (wohoo)

MEN, jeg svarte 4t 20 min på oppgaven over. Det ble feil! Selv føler jeg at det er måten jeg skal regne det ut på, og var enda mer sikker når du hadde samme mening. Men vi må overse noe her.

 

Denne fikk jeg også feil, så hvis noen vil forklare, så er det flott:)

 

For å bore hull i en betongmur bruker vi en 50 meter lang skjøteledning av kobber med et tverrsnitt på 0,75 mm2. Boremaskinen er påstemlet: 1,2 kW/230 V.

 

Er dette i orden i forhold til forskriften om at det skal være maksimum 4% spenningsfall i kabelen?

 

 

Et tillegsspørsmål for de som har hatt eksamen på skolen etter forkurset. Hvordan fungerer denne testen?

Er det slik som på nettprøvene, at man får 3 alternativer? Eller får du bare oppgaver som du må regne ut helt selv?

Føler en viss trygghet når jeg har kommet fram til et svar som matcher alternativene, så det er derfor jeg håper slike oppgaver på eksamen.

 

Forresten, dere to som har svart så kjapt. thank you

Lenke til kommentar
Jeg har nettopp tatt prøve nr 2 på it's learning. Tre uker før fristen. Besto (wohoo)

MEN, jeg svarte 4t 20 min på oppgaven over. Det ble feil! Selv føler jeg at det er måten jeg skal regne det ut på, og var enda mer sikker når du hadde samme mening. Men vi må overse noe her.

 

Denne fikk jeg også feil, så hvis noen vil forklare, så er det flott:)

 

For å bore hull i en betongmur bruker vi en 50 meter lang skjøteledning av kobber med et tverrsnitt på 0,75 mm2. Boremaskinen er påstemlet: 1,2 kW/230 V.

 

Er dette i orden i forhold til forskriften om at det skal være maksimum 4% spenningsfall i kabelen?

 

 

Et tillegsspørsmål for de som har hatt eksamen på skolen etter forkurset. Hvordan fungerer denne testen?

Er det slik som på nettprøvene, at man får 3 alternativer? Eller får du bare oppgaver som du må regne ut helt selv?

Føler en viss trygghet når jeg har kommet fram til et svar som matcher alternativene, så det er derfor jeg håper slike oppgaver på eksamen.

 

Forresten, dere to som har svart så kjapt. thank you

Vet jo ikke hva du har svart, men husk at på en kabel som er 50 meter lang, vil lederen være 100 meter.

Lenke til kommentar

Ok da var endelig helsesjekken unnagjort her og :) Ble nødt å ta Lasikoperasjon først pga svakt syn(fra -10 til 20/20 syn på 10 min.), men så gikk da og synstesten som en drøm etterpå. :w00t:

Nå gjenstår det bare å se når det er ledig plass på kull.

 

Gratulerer til dere andre som er klare for jernbaneskolen.

Lenke til kommentar
Vær obs på at dere kan bli sendt rundt omkring i landet på øvelseskjøring, og at det kan endres på svært kort varsel. Fikk i dag beskjed om at jeg ikke skal til Trondheim som jeg først fikk beskjed om, men at jeg blir sendt til Bodø/Mo i Rana i 4 uker.

Der røyk planene om å møte litt kjentfolk i Trondheim.

Men innmari fin kjøring lengre nord da. Over Saltfjellet i soloppgang/solnedgang - Gleder meg! :)

 

Hvordan er det med overnatting og sånn når man er på øvelseskjøring langt unna Oslo? Må man finne se et sted selv, eller finner skolen et sted for deg?

Lenke til kommentar
Vær obs på at dere kan bli sendt rundt omkring i landet på øvelseskjøring, og at det kan endres på svært kort varsel. Fikk i dag beskjed om at jeg ikke skal til Trondheim som jeg først fikk beskjed om, men at jeg blir sendt til Bodø/Mo i Rana i 4 uker.

Der røyk planene om å møte litt kjentfolk i Trondheim.

Men innmari fin kjøring lengre nord da. Over Saltfjellet i soloppgang/solnedgang - Gleder meg! :)

 

Hvordan er det med overnatting og sånn når man er på øvelseskjøring langt unna Oslo? Må man finne se et sted selv, eller finner skolen et sted for deg?

Blir hotell da, men skolen vil helst plassere deg på et sted du kan bo gratis, som i nærheten av dine foreldre eller noe sånt. Skolen sparer penger da vet du :)

Lenke til kommentar
Vær obs på at dere kan bli sendt rundt omkring i landet på øvelseskjøring, og at det kan endres på svært kort varsel. Fikk i dag beskjed om at jeg ikke skal til Trondheim som jeg først fikk beskjed om, men at jeg blir sendt til Bodø/Mo i Rana i 4 uker.

Der røyk planene om å møte litt kjentfolk i Trondheim.

Men innmari fin kjøring lengre nord da. Over Saltfjellet i soloppgang/solnedgang - Gleder meg! :)

Hvordan er det med overnatting og sånn når man er på øvelseskjøring langt unna Oslo? Må man finne se et sted selv, eller finner skolen et sted for deg?

Blir hotell da, men skolen vil helst plassere deg på et sted du kan bo gratis, som i nærheten av dine foreldre eller noe sånt. Skolen sparer penger da vet du :)

Vil helst ja, men erfaringsmessig så er det sinnsykt mange som ender opp på hotell ett eller annet sted. Skolen dekker hotellet, så det er forsåvidt greit. Litt lenge å væree borte fra familien for oss som har det da.
Lenke til kommentar

Hei! Jeg er såkalt "kvalifisert uten forkurs", har vurdert å søke i flere år, lurte på om jeg skulle gjøre det i år istedet for å bare tenke på det!

 

Men lurer litt på; Hva handler egentlig fagene om, blir man bare sittende med utregninger på hvor lenge batterier holder ut i forskjellige situasjoner og hvor feit ledning man må ha på drillen osv?! Hva lærer man mest om egentlig? Mye elektro? Mest pneumatikk? Hva slags elektro? Føler jeg har "glemt" mye av elektroen fra tidligere skole =P

Lenke til kommentar
Hvordan er det med overnatting og sånn når man er på øvelseskjøring langt unna Oslo? Må man finne se et sted selv, eller finner skolen et sted for deg?

 

Skolen finner, og dekker, overnatting til eg på andre steder i landet om du bli sendt dit. Men, de proriterer å sende folk som har bosted rundtom i landet ut, slik at de dermed sparer penger. F.eks dem som kan "bo hjemme" andre steder i landet.

 

Det er vel forsåvidt en grei løsning, som kommer alle til gode på sikt, men du kan meget mulig ende opp 4-5 uker på hotell..

Lenke til kommentar
Hei! Jeg er såkalt "kvalifisert uten forkurs", har vurdert å søke i flere år, lurte på om jeg skulle gjøre det i år istedet for å bare tenke på det!

 

Men lurer litt på; Hva handler egentlig fagene om, blir man bare sittende med utregninger på hvor lenge batterier holder ut i forskjellige situasjoner og hvor feit ledning man må ha på drillen osv?! Hva lærer man mest om egentlig? Mye elektro? Mest pneumatikk? Hva slags elektro? Føler jeg har "glemt" mye av elektroen fra tidligere skole =P

 

Det er relativt lite elektro på skolen i forhold til de andre fagene. Den er av en ganske enkel type og det er lite utregninger. Veldig få har problemer med å komme igjennom den, snittet i mitt kull på de prøvene var vel godt over 95% (kravet er 80%). Ikke noe å bekymre seg for overhodet.

 

De tunge fagene er bremser og sikkerhet. Her kreves ingen forkunnskaper, man lærer alt fra bunnen av.

Lenke til kommentar
Hei! Jeg er såkalt "kvalifisert uten forkurs", har vurdert å søke i flere år, lurte på om jeg skulle gjøre det i år istedet for å bare tenke på det!

 

Men lurer litt på; Hva handler egentlig fagene om, blir man bare sittende med utregninger på hvor lenge batterier holder ut i forskjellige situasjoner og hvor feit ledning man må ha på drillen osv?! Hva lærer man mest om egentlig? Mye elektro? Mest pneumatikk? Hva slags elektro? Føler jeg har "glemt" mye av elektroen fra tidligere skole =P

 

Det er relativt lite elektro på skolen i forhold til de andre fagene. Den er av en ganske enkel type og det er lite utregninger. Veldig få har problemer med å komme igjennom den, snittet i mitt kull på de prøvene var vel godt over 95% (kravet er 80%). Ikke noe å bekymre seg for overhodet.

 

De tunge fagene er bremser og sikkerhet. Her kreves ingen forkunnskaper, man lærer alt fra bunnen av.

 

Nice :) Da må jeg få surra meg til å søke. Har samme lønna nå, men jobber 75-90 timer i uka. Hadde vært greit med _litt_ mer fritid :) Men nok OT

 

Når dere søkte, la dere ved kopi av fagbrev o.l., og attester fra arbeidsgiver/tidligere arbeidsgivere? Er vel ikke noe mer som trengs igrunn? Kan jo legge ved en haug sertifikater og rør og kursbevis som ikke har noe med jernbane å gjøre i det hele tatt om det skulle være noe poeng, men det er det vel ikke? Bare spør jeg =p

Lenke til kommentar

Legg ved alt du kommer over, alt av kurs jobber o.s.v.

En del av søke og inntaksprossesen er intervjuet. Der vil de legge grunnlag for spørsmålene sine på bakgrunn av det du har tatt med i søknaden.

 

Venter selv på plass nå, skal vist være inntaksmøte 16.mars

Lenke til kommentar
Legg ved alt du kommer over, alt av kurs jobber o.s.v.

 

Nåvel... skolen er neppe interessert i fullstendig irrelevante ting. Det står jo også på søknadsskjemaet at en skal føre opp relevante kurs og så videre. Under Spørsmål og svar står det dessuten:

 

Hva slags vedlegg skal jeg sende med?

Send med relevante vedlegg. Vitnemål fra bestått videregående skole er det aller viktigste. Kopi av fagbrevet eller brev utsendt av fylkeskommunen som bekrefter at du har bestått fagprøven. Attester fra relevant jobberfaring. Vi vil gjerne se dokumentasjon på hva du har gjort de siste par årene, men vi trenger ikke dokumentasjon fra sommerjobben du hadde når du var 15 eller tre-dagers-kurset du tok i data for fire år siden.

 

http://www.jernbaneverket.no/no/GLOBAL-MEN...orsmal-og-svar/

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For oss som venter og venter på skolestart kan denne artikkelen være fin å ta med seg.

 

Blåhvit natt bak spakene…

 

Av lokomotivfører Gunnar Kristoffersen

 

Det er midt på natta for vanlige folk. Jeg står på Hamar stasjon, skal ta over tog 406 - nattoget fra Trondheim, retning Oslo. … http://www.lokmann.no/lt/2010/0210kristof1.htm

 

 

Takk for at du posta linken her.. En fin start på side 100 :)

 

Jeg har hatt min første vinter som lokfører og kjenner meg igjen i mye av det som ble skrevet der.. Har bla.a. kjørt til Årnes i -25 i et førerrom uten varme og da på pur F for å få toget frem.. Synd at presse kun fokuserer på det negative..

 

Lykke til alle sammen

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...