Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Praksisen til NSB nå er at de tar kontakt etter introkjøringen. Så blir det søknadsfrist, intervjuer og kontrakter som skal sendes frem og tilbake. Regn med at dette tar tid. Tror man må regne med 3-5 mnd. Når man får kontrakt får man etterbetalt fra første dag. Flytoget kommer ikke til å tegne kontrakter før mars 2010.

 

Hvordan fikk du greie på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var inne på psyko testen torsdag, fikk svar fredag at jeg kunne "pass go, and collect 200".

intervjue er satt til onsdag 11 november.

søkte i august, er direkte kvalifisert pga fagbrev bilmekaniker.

 

Om den psyko testen:

annbefaler noen timer med tetris i 2 eller 3D variant. noen runder med mine sweep eller hva det kalles mulig litt puslespill,suduko, kryssord eller lignende. øvelser til å trene opp hoderegning annbefales hvis du ikke har gjort det på en stund, typisk 10 gangern samt + og - med tall i 1000 klassen og opp over eks 1258 + 3489 - 7852 + 5022.

Er en fordel om du husker basic kjemy, fysikk, og elektro , men her vil du greie deg fint med logisk tenking,

 

har selv jobbet som vikar noen dager for 5 klassinger og hvet at matte nivået er i bunn. barna kan ikke 10 gangern, mens når jeg gikk 2 klasse i 1989 lærte vi gangetabell opp mot 20 x 20.

 

intervjuet tror jeg kommer til å gå helt fint.

 

var hos opptikern for 2 årsiden har litt dårlig syn men langt under minimums kravene med briller, så det går nok fint.

 

håper jeg kommer inn i februar eller mars kull, etterom jeg har 3 måneder oppsigelses tid.

blir vel 2 måneder hvis jeg tar ferie 5 uker. Noen som kan reglene her for ferie under oppsigeleses tid ?

Lenke til kommentar

Jeg ringte skolen og fikk vite at ny opptak blir etter nyttår, rundt januar eller noe.

 

Fikk vite at det er ca 350 søkere hvert kull, (kan hende jeg ikke husker helt riktig). Gruer meg litt om at jeg ikke kommer gjennom testene, mest fordi man bare har et forsøk til å komme gjennom test dagen, men det burde gå greit.

 

Skal også snakke med Karin om forkurs o.l.

 

Edit: Fikk også vite at NSB fortsatt skriver kontrakter med lønn under utdanning ved at du binder deg 2 år i jobb hos NSB etter ferdig utdanning.

Endret av youbutso
Lenke til kommentar
Var inne på psyko testen torsdag, fikk svar fredag at jeg kunne "pass go, and collect 200".

intervjue er satt til onsdag 11 november.

søkte i august, er direkte kvalifisert pga fagbrev bilmekaniker.

 

Om den psyko testen:

annbefaler noen timer med tetris i 2 eller 3D variant. noen runder med mine sweep eller hva det kalles mulig litt puslespill,suduko, kryssord eller lignende. øvelser til å trene opp hoderegning annbefales hvis du ikke har gjort det på en stund, typisk 10 gangern samt + og - med tall i 1000 klassen og opp over eks 1258 + 3489 - 7852 + 5022.

Er en fordel om du husker basic kjemy, fysikk, og elektro , men her vil du greie deg fint med logisk tenking,

 

har selv jobbet som vikar noen dager for 5 klassinger og hvet at matte nivået er i bunn. barna kan ikke 10 gangern, mens når jeg gikk 2 klasse i 1989 lærte vi gangetabell opp mot 20 x 20.

 

intervjuet tror jeg kommer til å gå helt fint.

 

var hos opptikern for 2 årsiden har litt dårlig syn men langt under minimums kravene med briller, så det går nok fint.

 

håper jeg kommer inn i februar eller mars kull, etterom jeg har 3 måneder oppsigelses tid.

blir vel 2 måneder hvis jeg tar ferie 5 uker. Noen som kan reglene her for ferie under oppsigeleses tid ?

 

Hvordan regner du ut 1258 + 3489 - 7852 + 5022. Får du sette det opp over hverandre, eller er det så lite tid at du må ta det i hodet? Mener du kun 10 gangern, eller mener du alle gangetabellene opp til 10? Tar gjerne imot alle gode råd og tips.

Lenke til kommentar
Var inne på psyko testen torsdag, fikk svar fredag at jeg kunne "pass go, and collect 200".

intervjue er satt til onsdag 11 november.

søkte i august, er direkte kvalifisert pga fagbrev bilmekaniker.

 

Om den psyko testen:

annbefaler noen timer med tetris i 2 eller 3D variant. noen runder med mine sweep eller hva det kalles mulig litt puslespill,suduko, kryssord eller lignende. øvelser til å trene opp hoderegning annbefales hvis du ikke har gjort det på en stund, typisk 10 gangern samt + og - med tall i 1000 klassen og opp over eks 1258 + 3489 - 7852 + 5022.

Er en fordel om du husker basic kjemy, fysikk, og elektro , men her vil du greie deg fint med logisk tenking,

 

har selv jobbet som vikar noen dager for 5 klassinger og hvet at matte nivået er i bunn. barna kan ikke 10 gangern, mens når jeg gikk 2 klasse i 1989 lærte vi gangetabell opp mot 20 x 20.

 

intervjuet tror jeg kommer til å gå helt fint.

 

var hos opptikern for 2 årsiden har litt dårlig syn men langt under minimums kravene med briller, så det går nok fint.

 

håper jeg kommer inn i februar eller mars kull, etterom jeg har 3 måneder oppsigelses tid.

blir vel 2 måneder hvis jeg tar ferie 5 uker. Noen som kan reglene her for ferie under oppsigeleses tid ?

 

Hvordan regner du ut 1258 + 3489 - 7852 + 5022. Får du sette det opp over hverandre, eller er det så lite tid at du må ta det i hodet? Mener du kun 10 gangern, eller mener du alle gangetabellene opp til 10? Tar gjerne imot alle gode råd og tips.

 

Lurer også på det samme. Får man lov til å bruke blyant og papir eller skal man ta alt i hodet?

Endret av youbutso
Lenke til kommentar

Hei. Jeg selger forkurs bøker, de er så og si ubrukt, kun åpnet og tittet i litt da jeg egentlig ikke trengte forkurset for et år siden.. Det er faktabok, og oppgave bok jeg selger. Faktabok selges kr 350, oppgavebok selges kr 150. Begge kan selges samlet for 400kr. oppgaveboken er ikke blitt brukt, dvs ikke skrivet noe i den.

 

Link til bøkene :

http://www.haugenbok.no/resultat.cfm?st=fr...D05%2D35710%2D2

http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?st=fre...&cid=170398

 

Send meg mail på [email protected], eller pm her hvis du er interrisert.

Lenke til kommentar

Du får utdelt blyant og kladdeark på "psyko" prøven. Men det er en bøtte med tester som du må igjennom, og du får garantert ikke tid til alt. Derfor er trening i hoderegning viktig. Eksemplet jeg kom med var kun et eksempel på en hoderegnings oppgave, og jeg mente alle gange tabellene opp mot 10x10. Er du kjapp nok så greier du kansje 80 prosent av oppgavene, får som sagt ikke tid til alt.

Lenke til kommentar
Du får utdelt blyant og kladdeark på "psyko" prøven. Men det er en bøtte med tester som du må igjennom, og du får garantert ikke tid til alt. Derfor er trening i hoderegning viktig. Eksemplet jeg kom med var kun et eksempel på en hoderegnings oppgave, og jeg mente alle gange tabellene opp mot 10x10. Er du kjapp nok så greier du kansje 80 prosent av oppgavene, får som sagt ikke tid til alt.

Takk for svar. Bare ser ikke for meg at jeg klarer å løse pluss og minus stykker med 1000 tall i hodet. Men hvem vet. Kanskje øvelse gjør mester?! :wow:

Endret av Agate
Lenke til kommentar
Jeg bestod ikke den arbeidspsykologiske testen! Utrolig kjipt :thumbdown:

Åh, så leit. Hva følte du at det glapp på? Hva tenker du å gjøre nå? Litt spesielt at man bare får en sjanse, så vidt jeg vet. Togvert på flytoget synes jeg høres ut som ganske ok jobb, som et alternativ, hvis man ikke har noe annet å falle tilbake på.

Jeg skal prøve å ta testen. Men går det ikke, blir jeg nok i det yrket jeg er i dag.

Lenke til kommentar

Ja, det var veldig leit! Har siktet meg inn på dette i sånn 4 år nå, og så gikk det ikke :dontgetit:

Jeg slet ganske med testene om simultankapasitet følte jeg. Jeg ble stressa, men prøvde å holde hodet kaldt så godt jeg kunne. Det var for min del mer krevende enn jeg hadde forventet! Det er leit at man bare har en sjangse, jeg er jo enda ganske ung da. Tro hva resultatet ville vært om 10 år?

Tja, flytogvert har jeg også tenkt på. Men om jeg blir det, kommer jeg nok bare å tenke på at jeg aldri kan kjøre toget :tease: Men det er sikkert en grei jobb, og noe å vurdere!

Ellers har jeg tenkt på kaptein på ferge eller cruiseskip. Hadde vært kult det også! Men egner jeg meg ikke som lokfører, så egnger jeg meg kanskje ikke som kapten på båt heller.

Lenke til kommentar

Føler med deg "Botten88", kjedelige greier, men det er andre jobber innen NSB også da, du kan jo kanskje jobbe 5 år som trikkfører og prøve deg igjen?

 

Leser litt i tip serien bøkene som er på forkurset (forbereder meg til forkurs hvis jeg kommer gjennom testene)

 

Kan noen svare på noen spørsmål jeg har?

 

s. 137.

 

oppg 1. Hvor stor resistans har en seriekobling av tre resistorer r1= 30 r2 = 45 r3= 60

 

svaret er vel 135 ohm?

 

oppg 2 - hvor stor strøm går det i seriekretsen fra oppgave 1, når den blir koblet til en spenning på 27V?

 

svar: ohms lov = I= U/R = 27v/ 135ohm = 0.2

 

I = 0.2A ?

 

oppg 3 - hvor stor blir spenningen over r2 i oppgave 1 når seriekoblingen kobles til 27V?

 

svar - U - R1 - R2 (tror jeg) = 27 - 30ohm - 45 ohm ? -48

 

spenningen (V) er -48V etter motstand 2

 

Edit: her lurer jeg på om jeg heller skal ta r1 + r2 og gange det med A.

 

Svar = U= 75(r1+r2)* 0.2A = 15v

 

spenningen over R2 = 15V?

 

så hva blir svaret? -48 eller 15V?

 

Edit2: jeg tror jeg fant det ut, det blir 15V - 0.2A*75 = 15V (V=I*R)

 

Lurer bare på om svarene mine stemmer, kan noen bekrefte det? Hvis feil, hva er riktig svar?

 

Tusen takk.

 

Youb.

Endret av youbutso
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...