Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

har lest denne linken siden den startet uten å delta.

Sluttet i jobben min i fjor for å ta elektro voksenopplæring (ferdig til jul) for å kvalifisere meg for lokførerutdanningen. Jeg sender inn søknadsskjema når ny frist blir utlyst.

Er rimelig nervøs for denne 5 timers-prøven. Mye står på spill.

Vet at man ikke kan forberede seg til denne prøven, men er det NOE jeg kan forberede meg på. ett eller annet.

Har kjøpt en haug med iq-test-bøker. Hvilken matteoppgaver snakker vi om?

 

på forhånd tusen takk :)

 

basic matte fra grunnskolen, ikke noe avansert..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei folkens.

har lest denne linken siden den startet uten å delta.

Sluttet i jobben min i fjor for å ta elektro voksenopplæring (ferdig til jul) for å kvalifisere meg for lokførerutdanningen. Jeg sender inn søknadsskjema når ny frist blir utlyst.

Er rimelig nervøs for denne 5 timers-prøven. Mye står på spill.

Vet at man ikke kan forberede seg til denne prøven, men er det NOE jeg kan forberede meg på. ett eller annet.

Har kjøpt en haug med iq-test-bøker. Hvilken matteoppgaver snakker vi om?

 

på forhånd tusen takk :)

 

Matteoppgavene gikk ut på brøkregning, prosentregning og annet, og du får ikke bruke kalkulator. Er ikke så simpelt som 2+2 og 10x5, men heller ikke kjempevanskelig. Tingen er at du får en del oppgaver og veldig dårlig tid. Jeg følte jeg gjorde det veldig dårlig på denne, men gikk visst bra alikevel.

 

Tipset mitt er å gå igjennom prosentregning og brøk. Noe vanskeligere enn det får du ikke. Men prøvene er jo selvsagt basert på at alle skal klare det uansett bakgrunn/utdanning.

Lenke til kommentar

Er ikke mer enn en uke siden jeg tok den testen selv så kjenner igjen den uroen der.

 

Min konklusjon etterpå er at det slettes ikke var så ille som forventet og at, lo and behold: de tidligere elevene hadde rett når de sa at det ikke er noe man behøver å forberede eller trene på før oppmøte :)

 

Matten går på praktiske problemer med stigende vanskelighetsgrad, jeg spora av på noe a'la: "Bonden har 4 kyr og høy for 10 mnd, hvor lenge varer foret hvis han får 3 ekstra kyr?" Da slo automatsikringa mi ut :p anslår at jeg gjorde max 1/3 del av matteoppgavene, men sto alikavell. Han som holdt testen sa at mens resultatene for testene generellt sett hadde forbedret seg de siste årene, så var det stikk motsatte tilfelle for mattematikkdelen. De vil bare forsikre seg om at vi er i stand til å utføre grunnleggende utregninger.

 

Det er en IQ-test og, men den var vistnok bare for å sile ut de som lå under 70! Hehe, var en som påpekte at om iq'en hadde vært så lav så hadde man vel heller ikke vært i stand til å finne frem til skolen :cool: Konge.

Var en som fikk litt trøbbel fordi oppgavene sto i et hefte og hans eksemplar hadde løse sider som var lagt i feil rekkefølge, altså ikke hans feil. men jeg tror han oppdaget det i tide og fikk rettet det.

 

Får bare gjenta det som de andre her sa til meg før testen: møt opp uthvilt og ta med litt mat :thumbup:

Er nok ganske normalt å ha litt nerver før en slik test, men du trenger ikke gå å grue deg i 4-5 månedere ivertfall :thumbup:

Lenke til kommentar
Hvilke tog får men kjøre i praksis på skolen? Bare nyskjerrig, høres tøft ut å kjøre tog, samtidig som jeg er.. Mer enn litt interessert i tog og jernbane.

Nå er ikke jeg elev ennå, men etter det jeg har lest så får man kjøre hva det skal være avhengig av hvor man har praksis. Men skal man til NSB etter utdanning blir det nok stort sett type 69 og 72 i en periode.

Lenke til kommentar
Hvilke tog får men kjøre i praksis på skolen? Bare nyskjerrig, høres tøft ut å kjøre tog, samtidig som jeg er.. Mer enn litt interessert i tog og jernbane.

Det kommer an på hvor du havner på øvelseskjøring, og for hvilken operatør. Selv er jeg i Bergen, og her er det type 69, EL 17 og type 73. Er man heldig og får kjøre Flåmsbanen, så får man også kjørt EL 14. Havner du for eks. i Stavanger, så er det type 72, type 73 eller EL 18 om jeg ikke tar feil. Dette er NSB. Havner man hos Cargo net, så snakker vi om EL 14, EL 16, EL 17 eller 119. Som sagt, så kommer dette an på. Har du søkt eller tenkt å søke lokførerutdanningen kanskje?

Endret av Pusburger
Lenke til kommentar
Hvilke tog får men kjøre i praksis på skolen? Bare nyskjerrig, høres tøft ut å kjøre tog, samtidig som jeg er.. Mer enn litt interessert i tog og jernbane.

Det kommer an på hvor du havner på øvelseskjøring, og for hvilken operatør. Selv er jeg i Bergen, og her er det type 69, EL 17 og type 73. Er man heldig og får kjøre Flåmsbanen, så får man også kjørt EL 14. Havner du for eks. i Stavanger, så er det type 72, type 73 eller EL 18 om jeg ikke tar feil. Dette er NSB. Havner man hos Cargo net, så snakker vi om EL 14, EL 16, EL 17 eller 119. Som sagt, så kommer dette an på. Har du søkt eller tenkt å søke lokførerutdanningen kanskje?

 

 

Du roter litt her...

 

På Flåmsbana går EL17. Cargonet kjører EL14, ikke EL17. Mer eller mindre alle får en runde i Cargonet, så de får prøvd seg på EL14, EL16 og evt. EL19. Dessuten kjører de fleste litt EL18 i NSB, i tillegg til motorvognssettene 69,70,72 og 73. Dessuten type 71 i Flytoget om man havner der. Det er 3 øvelseskjøringer til sammen.

 

Noen får også prøvd dieselmateriell i NSB, Di4/Type 92/Type 93. Di3 er ute av drift for lenge siden, kun en i beredskap i Ål, så det kan man glemme.

Endret av jkirkebo
Lenke til kommentar
Hvilke tog får men kjøre i praksis på skolen? Bare nyskjerrig, høres tøft ut å kjøre tog, samtidig som jeg er.. Mer enn litt interessert i tog og jernbane.

Det kommer an på hvor du havner på øvelseskjøring, og for hvilken operatør. Selv er jeg i Bergen, og her er det type 69, EL 17 og type 73. Er man heldig og får kjøre Flåmsbanen, så får man også kjørt EL 14. Havner du for eks. i Stavanger, så er det type 72, type 73 eller EL 18 om jeg ikke tar feil. Dette er NSB. Havner man hos Cargo net, så snakker vi om EL 14, EL 16, EL 17 eller 119. Som sagt, så kommer dette an på. Har du søkt eller tenkt å søke lokførerutdanningen kanskje?

 

 

Du roter litt her...

 

På Flåmsbana går EL17. Cargonet kjører EL14, ikke EL17. Mer eller mindre alle får en runde i Cargonet, så de får prøvd seg på EL14, EL16 og evt. EL19. Dessuten kjører de fleste litt EL18 i NSB, i tillegg til motorvognssettene 69,70,72 og 73. Dessuten type 71 i Flytoget om man havner der. Det er 3 øvelseskjøringer til sammen.

 

Noen får også prøvd dieselmateriell i NSB, Di4/Type 92/Type 93. Di3 er ute av drift for lenge siden, kun en i beredskap i Ål, så det kan man glemme.

Hehe, det har du helt rett i selvsagt. Litt småtrett i går kveld merker jeg. Nattekjøring i natt, så tror jeg skal la være med noen innlegg i morgen tidlig, haha. Når det gjelder DI 3, så er det noen få som går hist og pist enda, men jeg husker ikke hvilken operatør som bruker dem. Men som du understreker, det er avhengig av hvor man havner på øvelseskjøring med tanke på hvilket materiell man får kjøre. Selv synes jeg 69 er riktig artig å kjøre, selv om de ser litt dølle ut. Tørr skinnegang og tovognssett er bare artig. Rene sportsbilen. Type 73 ser jo veldig kul ut, og er nydelig å kjøre, men trøste så treg den er. Den er dessuten ikke noe særlig når det snør fant jeg ut. En liten skavl på Finse, og vips så måtte jeg rygge for å komme av sted. EL 18 derimot knuser seg vei som ingenting. Nå vil jeg tippe at Type 71 går litt bedre med mer motorer, men den har jeg ikke forsøkt, og har dermed ingen erfaring med. Blir jo litt spennende med de nye Flirt togene som kommer, men vet jo ikke hvordan de har tenkt det med hvor de skal brukes, og hvordan det blir med typekurs på dem, men det får vel bare tiden vise.

Lenke til kommentar

Takker for opplysende svar :)

Leser elektro som bare pokker.

Litt rart... hele klassen skal bli elektrikere og jeg er der for å komme inn på lokførerstudiet:)

Skal ha utplassering i uke 47. Vet ikke helt hva jeg skal velge. Burde valgt noe som var i nærheten av lokstudiet.

forslag?

Alt dette blir veldig rart, da jeg ikke vet om jeg kommer inn engang:)

Lenke til kommentar

Ofotbanen fikk kjøpt 5 stk. Di3 grisebillig av NSB i November 2001 til 250.000 pr. smokk :innocent:

De solgte 4 av de til Sverige etter alt klusset for litt siden.

 

Takker for opplysende svar :)

Leser elektro som bare pokker.

Litt rart... hele klassen skal bli elektrikere og jeg er der for å komme inn på lokførerstudiet:)

Skal ha utplassering i uke 47. Vet ikke helt hva jeg skal velge. Burde valgt noe som var i nærheten av lokstudiet.

forslag?

Alt dette blir veldig rart, da jeg ikke vet om jeg kommer inn engang:)

 

Ikke noe å utsette på motivasjonen da. :yes: Godt utgangspunkt i seg selv.

Lenke til kommentar
Hvilke tog får men kjøre i praksis på skolen? Bare nyskjerrig, høres tøft ut å kjøre tog, samtidig som jeg er.. Mer enn litt interessert i tog og jernbane.

 

Tja, nå har jo jeg vært ferdig en liten stund, så nå går det i 69 og 72 for NSB

Men, for å svare litt på spørsmålet ditt, så kan det bli mye om du er litt heldig med utplasseringen. I løpet av øvelseskjøringen på skolen fikk jeg kjørt følgende materiell

 

EL14, EL16, EL18, Di.4, Di8, CD66, 71, 73, 92, 93,

 

men altså aldri 69 eller 72 ;)

Lenke til kommentar
Hehe, det har du helt rett i selvsagt. Litt småtrett i går kveld merker jeg. Nattekjøring i natt, så tror jeg skal la være med noen innlegg i morgen tidlig, haha. Når det gjelder DI 3, så er det noen få som går hist og pist enda, men jeg husker ikke hvilken operatør som bruker dem. Men som du understreker, det er avhengig av hvor man havner på øvelseskjøring med tanke på hvilket materiell man får kjøre. Selv synes jeg 69 er riktig artig å kjøre, selv om de ser litt dølle ut. Tørr skinnegang og tovognssett er bare artig. Rene sportsbilen. Type 73 ser jo veldig kul ut, og er nydelig å kjøre, men trøste så treg den er. Den er dessuten ikke noe særlig når det snør fant jeg ut. En liten skavl på Finse, og vips så måtte jeg rygge for å komme av sted. EL 18 derimot knuser seg vei som ingenting. Nå vil jeg tippe at Type 71 går litt bedre med mer motorer, men den har jeg ikke forsøkt, og har dermed ingen erfaring med. Blir jo litt spennende med de nye Flirt togene som kommer, men vet jo ikke hvordan de har tenkt det med hvor de skal brukes, og hvordan det blir med typekurs på dem, men det får vel bare tiden vise.

 

Joa, noen Di3 går he rog der, men ikke i selskaper man vil få øvelseskjøring i. Pr. nå er det kun NSB, CargoNet og Flytoget, CargoLink skal visstnok være på trappene. Av disse er dte kun NSB som disponerer en enslig Di3 (3.642) som beredskapslok på Ål om vinteren. Fint liten sjans til å få kjøre denne, jeg antar det er NSB Berging & Beredskap som driver med det.

 

69 er ok den, men 72 er rene luksusen i forhold da. MYE lettere å bremse nøyaktig med. Om du synes 73 er treg kan du jo prøve type 70, evt. type 72 der 2 motorer har falt ut :) Tror 73 blir rene raceren da, dog har jeg hverken kjørt den eller EL18 og får heller ikke gjort det.

 

Typekurs på type 74 får vi nok rimelig kjapt, i løpet av 2011 engang tenker jeg. Planen er at de skal inn på Skien-Eidsvoll, Drammen-Lillehammer og Kongsberg-Eidsvoll i første omgang. Deretter antageligvis på Østfoldbanens Østre Linje siden den skal bygges ut med ERTMS. Type 74 (Flirt) blir forøvrig vesentlig kraftigere motorisert enn type 71 eller 2-vogns 69 for den saks skyld.

 

I løpet av mine 3 øvelseskjøringer vil jeg ha kjørt følgende materiell:

 

EL14 (ganske mye)

EL16 (litt)

Type 69 (endel)

Type 70 (litt)

Type 72 (veldig mye)

 

Passer meg veldig bra, det blir jo definitivt 69 og 72 man skal kjøre mest siden.

Lenke til kommentar
Hvilke tog får men kjøre i praksis på skolen? Bare nyskjerrig, høres tøft ut å kjøre tog, samtidig som jeg er.. Mer enn litt interessert i tog og jernbane.

 

Tja, nå har jo jeg vært ferdig en liten stund, så nå går det i 69 og 72 for NSB

Men, for å svare litt på spørsmålet ditt, så kan det bli mye om du er litt heldig med utplasseringen. I løpet av øvelseskjøringen på skolen fikk jeg kjørt følgende materiell

 

EL14, EL16, EL18, Di.4, Di8, CD66, 71, 73, 92, 93,

 

men altså aldri 69 eller 72 ;)

 

Oooh, Di.8! :love:

Lenke til kommentar

Bare lurte på en ting, har de av dere som søkte i vinter fått kullplassering ennå? Årsaken til at jeg spør er at jeg ble fortalt at høstens søkere tidligst kunne forvente skolestart i mai.

 

En annen ting... gjør skolen seg ferdig med ALLE søkere fra tidligere frister før NOEN av de senere søkerne slipper til? Jeg mener, da kan det vel hende man må starte et delvis fullt kull på tampen for de kan vel umulig beregne antall opptatte elever til x antall kull på nøyaktig 22 personer hver :hmm: eller kan de...?

Lenke til kommentar

Hei youbutso

 

kontaktet voksenopplæringen i oslo. Veldig bra opplegg. ferdig på ett år. 3 dager i uken på elvebakken videregående.

Anbefales.

 

Jeg gikk også feil vei. Har en bachelorgrad i markedsføringsledelse. Tror det er mange av oss for å si det sånn. Tenk om rådgiveren i skolesystemet kunne gjort en bedre jobb. Da hadde jeg nok søkt på lokførerstudiet for mange mange år siden :)

Endret av hans-christian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...