Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Jeg blir kalt inn til intervju og tester i april. Så tydligvis noe de gjør i fler omganger. Eller kanskje de ser om de får gode nok folk på de som ikke trenger forkurs først. Blir spennende og se i allefall :)

 

Lykke til, kansje vi sees. Har sniklest litt her, men etter at jeg fikk brev i postkassa om at jeg var tatt opp til forkurs og intervju i april måtte jeg bare skrive :) Lykke til med psykotesten, som andre skriver så vær opplagt. Jeg strøk pga det på opptak i fjor, men har vært griseheldig å få ta den opp igjen da jeg egentlig skulle vært på kurs for skiftetraktor. Nå fikk jeg ikke det, for det var for lite folk til å dekke tjenesten jeg har i dag, men det resulterte i at jeg kunne søke skolen engang til, så jeg klager ikke! ;)

 

Men så lengre bak her at man må kjøpe vernesko og at enkelte mente det var for å gå rundt på Alnabru. Vernesko er forbeholdt bruk i verksteder, og under skifting er det fy fy å bruke det, jeg tror og det er forbudt. Får du ei vogn på stortåa så gjør vernetuppen bare vondt verre. Jeg vil anbefale masjstøvler eller lignende. Er du flink og pusser i blandt holder de både snøen og regnet ute, og med ett par ullsokker inni er du varm på beina selv om det er beinkaldt. Vi som driver med skifting daglig bruker det, og når du først får gått dem inn er det knallgode sko. Blir du lokfører får du brukt for dem etterpå og, jeg kan garantere at om du skal ta ut ett lok/motorvognsett så er hverken Alnabru, Lodalen eller Nyland nybrøyta 04 på morrakvisten.

 

Så også lengre bak at det var spørsmål om CargoNet tar inn nyutdannede folk. De gjør det, men det har vært en del kolleger av meg som har kommet inn på de siste kullene. (Jobber som skifter på Alnabru) Og vi som allerede er ansatte i selskapet før vi begynner på skolen er foretrukket framfor de som kommer utenfra, naturlig nok. Derav har det ikke vært så enkelt å få betalt utdanning i CargoNet, selv om noen har klart det. Det er og attraktivt for oss, for vi beholder lønna vi har som skiftepers, og det utgjør en 3-4000 kr mere i måneden enn hva en avtale med NSB ville gjort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå skal ikke jeg komme å være noen bedreviter her, men vernesko skal aldri gjøre det verre dersom man får noe over vernetuppen enn dersom man ikke bruker vernesko i det hele tatt. Dersom dette skjer (f.eks dersom tuppen vipper bakover å klipper tærne) er det en dårlig og billig vernesko som ikke er godkjent i forhold til alle gjeldende krav :thumbup: Men dersom man får en vogn over tærne er det vel ikke mye som klarer å stå imot, vet ikke hvor mange tonn akseltrykk det et snakk om jeg ... ?

Lenke til kommentar

Får du en vogn over skola så er vel foten tapt uansett tenker jeg :) Men nå skal det vel litt til å havne i en slik situasjon da håper jeg.

 

Nå har vi jo fått beskjed om å kjøpe værnesko og da må vi vel bruke de også. Selv har jeg kjøpt et litt dyrere merke som er god å gå it.

 

Grizzlybear: Du er virkelig heldig som får ta testen på nytt :) Lykke til til deg og dere andre som skal i ilden snart.

Endret av Mjoellnir
Lenke til kommentar

Nå har det vært en del snakk om denne prøven her, og jeg føler meg absolutt ikke beroliget, mange utfordringer her ser det ut til.

 

Det som bekymrer meg mest er kansje matte delen, er det noen som kan svare på hva slags oppgaver dette dreier seg om? Hode regning er dessverre ikke min største lidenskap eller fordel.

Lenke til kommentar

Problemet er nok ikke ei vogn over over foten, men snubling, sparke borti ting og tang som flyter i og ved spor,(selv om det ikke skal være sånn). Vi må uansett være årvåkne, men uhell skjer, og hvis vi ikke har vernetøy/sko på oss gjelder ikke forsikringa selv om vi ikke slår foten, men hodet...

 

Det er kanskje litt dumt, men vi får bare godta det.

Lenke til kommentar
Det som bekymrer meg mest er kansje matte delen, er det noen som kan svare på hva slags oppgaver dette dreier seg om? Hode regning er dessverre ikke min største lidenskap eller fordel.

 

Ja, det er hovedsaklig hoderegning (du får kladde, men det er ikke mye tid til det).. Alt fra Ola har 2 epler, Kari har 3 og ned til ganske kompliserte oppgaver.

 

Mattedelen er bare en av mange oppgaver, og det er gjennomsnittet som teller.

 

Jeg prata med psykologen etterpå for å få vite resultatet av mine tester. Han hadde en skala der 10 var gjennomsnitt.. Jeg er ikke sikker på hva som var max.

Av mine tester så scora jeg dårligst på matteprøven med 8, mens de andre prøvene gjorde jeg det bedre på og fikk derfor et gjennomsnitt som gjorde at jeg gikk videre.

Endret av Mjoellnir
Lenke til kommentar
Mattedelen er bare en av mange oppgaver, og det er gjennomsnittet som teller.

 

Jeg prata med psykologen etterpå for å få vite resultatet av mine tester. Han hadde en skala der 10 var gjennomsnitt.. Jeg er ikke sikker på hva som var max.

Av mine tester så scora jeg dårligst på matteprøven med 8, mens de andre prøvene gjorde jeg det bedre på og fikk derfor et gjennomsnitt som gjorde at jeg gikk videre.

 

Er det _bare_ snittet som teller ? Jeg føler meg ganske trygg på hoderegning og div. "iq"-type tester, litt mer usikker på stresstestene. Kan man komme videre om man scorer bra på de fleste av testene og under snitt på stresstestene ? Eller er det minimumskrav for hver test også ? (skulle egentlig tro det...)

 

Fikk forresten mailen min i dag, så nå er det "offisielt". Flere som skal innover 3.april ?

 

Jeg søkte bare en uke før utløp, så om de har gått kronologisk er vel de aller fleste søknadene gjennomgått nå. Skulle vært moro å vite hvor mange som har blitt innkalt til møte/intervju...

Lenke til kommentar
Nå skal ikke jeg komme å være noen bedreviter her, men vernesko skal aldri gjøre det verre dersom man får noe over vernetuppen enn dersom man ikke bruker vernesko i det hele tatt. Dersom dette skjer (f.eks dersom tuppen vipper bakover å klipper tærne) er det en dårlig og billig vernesko som ikke er godkjent i forhold til alle gjeldende krav :thumbup: Men dersom man får en vogn over tærne er det vel ikke mye som klarer å stå imot, vet ikke hvor mange tonn akseltrykk det et snakk om jeg ... ?

 

 

Hvor stort akseltrykket er på vogna varierer. Men CargoNets to-akslede tomvogn for containere veier tom ca 14 tonn, og er godkjennt for 22,5 tonn aksellast. Semi vognene veier 35,5 tonn tomme, og 135 tonn maks lastet (6 aksler). De hvasseste verneskoene er godkjennte for 10 tonn press før de gir etter (tror jeg, uten at jeg skal være for påståelig). Men som sagt, for oss som driver med dette på fulltid er det forbudt å bruke vernesko, så jeg syns egentlig det at skolen oppfordrer dere til å bruke det høres rart ut.

 

Som det sies er det å havne under er kansje ikke det vanligeste som skjer, men det er fort gjort å falle av ett stigtrinn, tro meg. Og klarer du ikke sparke i fra da, så kan det fort skje. Jeg har falt av ei vogn ett par ganger selv, men har klart å sparke i fra, heldigvis bare egoet som fikk seg en knekk ;P

En kollega gikk det ikke like bra med for to år siden, han fikk føttene overkjørt. Legene på sykehuset sa at hadde han brukt vernesko hadde han antageligvis ikke hatt føtter i dag, men han er utrolig nok tilbake i full jobb som skifter. Stigtrinnene kan være utrolig glatte når de har gått i snøfyka over Dovre. Norge henger dessverre ett stykke etter når det gjelder sikkerhet for den som skifter, det meste av svensk og utenlansk vognmatriell er en drøm å skifte med i forhold til mye av det norske. Gamle norske bilvogner (for de som svinser innom OBAS) er det livsfarlige å stå bakpå. Containervogner med nedfellbart håndtak havner i samme kategori (de kalles dødens håndtak), mens bilvognene til GreenCargo er en drøm å stå bakpå.

 

Poenget er uansett, skifting er ingen lek og man skal være på vakt hele tiden, hvis ikke smeller det. Alnabru er spessiellt ett sted man skal se seg for, ting skjer fortere enn man aner selv om man er forsiktig. Vogner kommer lydløst fra skifteryggen uten utkikksmann, og det smeller sammen og butter uten at noen har mulighet til å stoppe dem.

Riktignok er den skiftingen jernbaneskolen driver med ikke noe som kan sammenlignes all verden med virkeligheten, det kommer spessiellt de av dere som havner i gods til å se. Men det har noe med teori og praksis, dere lærer hvordan det skal gjøres etter boka. Etterhvert som man får litt erfaring og blir kjennt gjør man det ikke slik, uansett om man er lokfører eller skifter. Det er derfor de alltid sier "ikke se på dem" når vi svinser rundt. Men så fort lærerne ikke har elever rundt seg gjør mange av lærerne mye likt med oss. Det vil de selvsagt aldri innrømme det til en elev, men de gjør det til oss ;)

Men ikke tenk over slik når du skal opp på skifteprøva, da stryker du. Gjør det etter boka, så kan man ta snarveiene når man har ansvaret selv og trygg på det man driver med. Det prøver i allefall jeg å lære bort til de skiftekonduktør aspirantene jeg har med meg på opplæring.

 

 

Får du en vogn over skola så er vel foten tapt uansett tenker jeg :) Men nå skal det vel litt til å havne i en slik situasjon da håper jeg.

 

Nå har vi jo fått beskjed om å kjøpe værnesko og da må vi vel bruke de også. Selv har jeg kjøpt et litt dyrere merke som er god å gå it.

 

Grizzlybear: Du er virkelig heldig som får ta testen på nytt :) Lykke til til deg og dere andre som skal i ilden snart.

 

Takker, og ja jeg er griseheldig som har fått tatt den opp igjen. Nå er jeg ferdig med den for alltid, og det var deilig å kunne skrive den var bestått i søknadspapirene. :)

 

Det som bekymrer meg mest er kansje matte delen, er det noen som kan svare på hva slags oppgaver dette dreier seg om? Hode regning er dessverre ikke min største lidenskap eller fordel.

 

Ja, det er hovedsaklig hoderegning (du får kladde, men det er ikke mye tid til det).. Alt fra Ola har 2 epler, Kari har 3 og ned til ganske kompliserte oppgaver.

 

Mattedelen er bare en av mange oppgaver, og det er gjennomsnittet som teller.

 

Jeg prata med psykologen etterpå for å få vite resultatet av mine tester. Han hadde en skala der 10 var gjennomsnitt.. Jeg er ikke sikker på hva som var max.

Av mine tester så scora jeg dårligst på matteprøven med 8, mens de andre prøvene gjorde jeg det bedre på og fikk derfor et gjennomsnitt som gjorde at jeg gikk videre.

 

Lurer på om det var 13 som var max, og under 8 i snitt var stryk. Testen din blir klassifisert til en bokstav A,B, C eller D der A og B er stå karakter, den karakteren er det eneste skolen får vite sa han psykologen. Om du får en A eller en B kan være med å gjøre forskjellen på om du havner på kull 1 eller 2 etter det jeg har skjønnt. Selv om jeg havnet på en B er jeg såre fornøyd om jeg kommer inn, om jeg begynner i september eller januar er egentlig ikke så nøye.

 

Som ett lite tips til hoderegningsdelen så lønner det seg å ta alle du klarer i hodet først, hopp over de andre. Så begynner du på toppen igjen og regne på papir så mange du klarer etterpå, det gjorde jeg og jeg klarte faktisk overraskende mange (syns jeg selv i allefall, mattematikk har aldri vært mitt fag :) )

Endret av Grizzlybear
Lenke til kommentar
Problemet er nok ikke ei vogn over over foten, men snubling, sparke borti ting og tang som flyter i og ved spor,(selv om det ikke skal være sånn).

 

Det er kanskje litt dumt, men vi får bare godta det.

 

Nå har jeg skifta på rimelig mange stasjoner i Norge, fra Støren og Åndalsnes i nord til Kornsjø, Bø og Notodden i sør, og det har faktisk aldri vært noe problem. JBV er faktisk flinke til å fjerne ting som ligger der man kan forvente skifting.

Lenke til kommentar
Nå har jeg blitt kalt inn på intervju den 26 mars.

Dette blir spennende dag :)

Gruer meg til arbeidspsykologiske prøven. Må jo bare gjøre det beste ut av dette :)

 

 

Grattis da!!! Bare å henge i nå, det blir som å spille en fotball kamp med 3 omganger :yes:

 

Eller som å gå 3 ganger i ringen eller no, først intervju, så arbeispsykologisk test og tilslutt lege undersøkelse.

Lenke til kommentar
Eller som å gå 3 ganger i ringen eller no, først intervju, så arbeispsykologisk test og tilslutt lege undersøkelse.

 

Legesjekken er ikke noe problem da, med mindre du har noe du ikke vet du har som diabetes eller dårlig fargesyn. Er bare å sjekke syn og hørsel, og så ta en prat med legen før du blir sendt til Fürst for å ta en prøve for å vise at du ikke tar dop.

Lenke til kommentar
Legesjekken er ikke noe problem da, med mindre du har noe du ikke vet du har som diabetes eller dårlig fargesyn. Er bare å sjekke syn og hørsel, og så ta en prat med legen før du blir sendt til Fürst for å ta en prøve for å vise at du ikke tar dop.

 

Noen som vet om prøven på Furst er samme som den blodprøve T-banen bruker?

Så et intervju på tv med en skuffet søker til T-banen, hans blodprøve "avslørte" høyt alkoholforbruk, og han fikk ikke jobb der. Dette kunne ikke mannen kjenne seg igjen i og følte seg stemplet som alkoholiker. Selv mente han at testen hadde fanget opp nylig tilbakelagt julebordsesong. Nå har T-banen tatt en pause i bruken av den mulig usikre testmetoden ble det sagt i slutten av reportasjen.

 

Tenkte at det kunne være greit å sløyfe halvliteren(e) et par uker før testen hvis jernbanen kjører lik test. Sånn for sikkerhets skyld.

 

Har ellers hatt mye nytte av info her, takker!

Venter selv på innkalling til intervju ettersom jeg takket ja til forkurs.

Lenke til kommentar

Helsesjekken er hørselstest, synstest, fargesynstest, sukker i urinen, og de spurte meg om alkohol- og røykevaner. Eller så gikk vi igjennom det skjemaet som jeg fikk på skolen på dagen for arbeids psykologisk test, med tanke på sykdommer/generell helsetilstand.

 

Jeg fikk slippe gjennom jeg, selv med en kronisk tilstand (den er under kontroll og ligger og sover og venter på dårligere tider tror jeg :p)

 

Jeg tror ikke de sjekka for narkotika, men hva vet vel jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...