Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan svare på om hva slags vernesko man bør kjøpe ?

De finnes i alle prisklasser og utførelser.

Må de se ut som uniformssko ?

Må de være sorte, eller holder det at de er konservative i fargevalget ?

Bør man gå for vintersko, eller trenger man begge deler ?

Er det kun når man går på skolen disse blir brukt, eller er de i bruk ofte ellers også ?

Har noen tips om foretninger også mottas dette med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, siden du bor i Askim, er det jo Tools, så er det den forretningen ved Esso stasjon i det nye bygget.

 

Så er det en i Ramstad krysset, som min tidligere jobb brukte. Bestilte selv et par Sievi sko. (merket anbefales) De har et svært godt utvalg i ulike design og formål.

Vil vel anta at de kun er i bruk i praksistiden, eller?

Endret av Martin Logan
Lenke til kommentar

Vel, siden du bor i Askim, er det jo Tools, så er det den forretningen ved Esso stasjon i det nye bygget.

 

Så er det en i Ramstad krysset, som min tidligere jobb brukte. Bestilte selv et par Sievi sko. (merket anbefales) De har et svært godt utvalg i ulike design og formål.

Vil vel anta at de kun er i bruk i praksistiden, eller?

Takk for tips.

Er nok oppstått en misforståelse om hvor jeg bor. Skrev vel en gang at jeg bodde på samme kanten av byen som deg. Brukernavnet mitt er ikke mitt reelle navn for å si det sånn :-)

 

Tror jeg avventer info fra skolen om ingen nåværende studenter har tips om hvordan sko som må brukes.

 

Er vel spesielt under skifteopplæring vernesko må benyttes, ellers når man befinner seg på tilsvarende steder.

Er vel et krav i forbindelse med arbeidsmiljøloven / forsikringen som krever dette. Er man kledd i annleggsklær ser man jo ut som et juletre uannsett, så skofarge er vel da ikke så viktig. Men skal de brukes i forbindelse med uniform er vel saken en helt annen.

 

God helg. Kun 1 uke igjen nå.....

Lenke til kommentar

Takk for tips.

Er nok oppstått en misforståelse om hvor jeg bor. Skrev vel en gang at jeg bodde på samme kanten av byen som deg. Brukernavnet mitt er ikke mitt reelle navn for å si det sånn :-)

Tror jeg avventer info fra skolen om ingen nåværende studenter har tips om hvordan sko som må brukes.

Er vel spesielt under skifteopplæring vernesko må benyttes, ellers når man befinner seg på tilsvarende steder.

Er vel et krav i forbindelse med arbeidsmiljøloven / forsikringen som krever dette. Er man kledd i annleggsklær ser man jo ut som et juletre uannsett, så skofarge er vel da ikke så viktig. Men skal de brukes i forbindelse med uniform er vel saken en helt annen.

God helg. Kun 1 uke igjen nå.....

Vi måtte ha svarte sko. Ble brukt på alle øvelseskjøringer og all ferdsel i spor. Ikke brukt dem etter at jeg ble klar på skolen. Finn et par som er gode å gå i, men ikke koster skjorta :-)
Lenke til kommentar

Vi måtte ha svarte sko. Ble brukt på alle øvelseskjøringer og all ferdsel i spor. Ikke brukt dem etter at jeg ble klar på skolen. Finn et par som er gode å gå i, men ikke koster skjorta :-)

Tusen takk for svar. Var noe sånt jeg regnet med. Gidder ikke kjøpe sko på forhånd og siden få beskjed om at de ikke holder i henhold til krav om farge eller lignende.

Lenke til kommentar

verneskoa skal brukes under øvelseskjøring og da må de matche uniformen.. derfor må de være svarte. uniformen er hvit skjorte og sort jakke/bukse. Så lenge de ikke skiller seg veldig ut sammen med en vanlig sort dressbukse så er det innafor..

Jeg fant ingen helt svarte sko så mine har noen grå felter med en liten hvit stripe.

De skal også brukes når du er ute på befaring og opplæring ute i sporet, spesielt under skifteopplæring som foregår ute. Jeg skal ha skifteopplæring i februar så jeg må ha megavarme sko.

Om du begynner i januar så skal du nok ha det i en litt varmere årstid så du behøver nok ikke vintersko.

 

Skoene brukes kun under utdannelsen.. siden studentene er "ansatt" i JBV så må vi følge deres regelverk og forsikringsvilkår, derfor er det krav om at vi må ha vernesko men lokførere i NSB flytoget osv slipper..

 

Jeg har skrevet tidligere at jeg anbefaler sko med komposittmateriale i stedet for stål fordi det er 100 ganger mer komfortabelt da de ikke blir så tunge eller kalde... Sievi er nevnt, jalas er jeg kjempefornøyd med, kjøpte de hos proffpartner.. vet ikke om de kun selger til firmaer da jeg kjøpte de igjennom jobben jeg hadde før.

 

håper du ble litt klokere..

Endret av Yommt
Lenke til kommentar

Man får ikke stønad før skolen har bekreftet at man er en elev der, det skjer med en gang du har begynt og stønaden utbetales den 15. etter skolestart.

 

 

 

- Jeg er 53 år og vurderer jobbskifte. Flytoget virker interessant, men er jeg for gammel???

 

Flytoget har for tiden 6 lokførere mer enn de egentlig trenger så der er det ingen sjans for jobb der i øyeblikket, det har sikkert endret seg innen du er ferdig men det er situasjonen nå.

 

Vi hadde to over 40 i klassen og begge har gitt seg.. de fant ut at det ikke var noe for dem.

De slet med å lære seg alt de skulle.. men om det hadde noe med alder å gjøre kan jeg egentlig ikke si..

 

Igjen, jeg spør av ren nysgjerrighet, hvorfor har de det? Det samme gjelder for så vidt sesjon for militæret, men er det et større behov for høy IQ for å bli soldat eller lokfører, enn det er for å jobbe i andre bransjer?

 

Det er fordi skolen er krevende, og krever en del selvstudie og det koster over 600 000kr å utdanne en lokfører.. Skolen og selskapene ønsker bra folk som har størst sjans til å fullføre..

 

 

 

Pensjonsalder 65, er den absolutt, også hvis man er i god form og har alle sanser i behold?

 

Ellers i staten er den jo 67, men man kan holde på til 70, i hvert fall hvis helsen er bra.

Det er ingen øvre aldersgrense.. Bedriftshelsetjenesten vurderer hver enkelt så om helsa er god så kan man jobbe en god stund.. (ble jeg fortalt av en lokfører i dag.)

Etter den nye pensjonsreformen må vi unge og lovende jobbe til ihvertfall 70 tenker jeg..

Endret av Yommt
Lenke til kommentar

Oppegård:

Antok du bodde i Askim… Indre Østfold da i alle fall. Antok også at Oppegård var bare et brukernavn.

På min (tidligere) arbeidsplass er det vernesko påbudt. Så jeg tråkker 8 timer dagen på jobb på betonggulv.

Har prøvd ulike sko så min erfaring er:

Vernesko som blir brukt på jobb daglig holder i 6mnd, da syns jeg de er nedtråkket og på tide å bytte, selv de dyreste. Da vil man merke det i fot, knær og hofter.

Sko med plasttupp er å foretrekke, vekten er betydelig lettere + det blir mindre kaldt. Som Yommt allerede har nevnt..

Min tidligere arb.plass byttet leverandør til en i Ramstad krysset. (Mysen) De hadde et veldig godt utvalg, de hadde også vernesko som så ut som joggesko og vanlige "hjemme" sko.

Endret av Martin Logan
Lenke til kommentar

verneskoa skal brukes under øvelseskjøring og da må de matche uniformen.. derfor må de være svarte. uniformen er hvit skjorte og sort jakke/bukse. Så lenge de ikke skiller seg veldig ut sammen med en vanlig sort dressbukse så er det innafor..

Jeg fant ingen helt svarte sko så mine har noen grå felter med en liten hvit stripe.

De skal også brukes når du er ute på befaring og opplæring ute i sporet, spesielt under skifteopplæring som foregår ute. Jeg skal ha skifteopplæring i februar så jeg må ha megavarme sko.

Om du begynner i januar så skal du nok ha det i en litt varmere årstid så du behøver nok ikke vintersko.

 

Skoene brukes kun under utdannelsen.. siden studentene er "ansatt" i JBV så må vi følge deres regelverk og forsikringsvilkår, derfor er det krav om at vi må ha vernesko men lokførere i NSB flytoget osv slipper..

 

Jeg har skrevet tidligere at jeg anbefaler sko med komposittmateriale i stedet for stål fordi det er 100 ganger mer komfortabelt da de ikke blir så tunge eller kalde... Sievi er nevnt, jalas er jeg kjempefornøyd med, kjøpte de hos proffpartner.. vet ikke om de kun selger til firmaer da jeg kjøpte de igjennom jobben jeg hadde før.

 

håper du ble litt klokere..

Alt hjelper :-)

Takk for svaret.

Har sett litt rundt etter sko, men har ikke funnet noen helt svarte. De jeg har funnet ligner veldig på de du beskrev. Vet da at disse kan brukes om ikke annet.

Lenke til kommentar

verneskoa skal brukes under øvelseskjøring og da må de matche uniformen.. derfor må de være svarte. uniformen er hvit skjorte og sort jakke/bukse. Så lenge de ikke skiller seg veldig ut sammen med en vanlig sort dressbukse så er det innafor..

Jeg fant ingen helt svarte sko så mine har noen grå felter med en liten hvit stripe.

De skal også brukes når du er ute på befaring og opplæring ute i sporet, spesielt under skifteopplæring som foregår ute. Jeg skal ha skifteopplæring i februar så jeg må ha megavarme sko.

Om du begynner i januar så skal du nok ha det i en litt varmere årstid så du behøver nok ikke vintersko.

 

Skoene brukes kun under utdannelsen.. siden studentene er "ansatt" i JBV så må vi følge deres regelverk og forsikringsvilkår, derfor er det krav om at vi må ha vernesko men lokførere i NSB flytoget osv slipper..

 

Jeg har skrevet tidligere at jeg anbefaler sko med komposittmateriale i stedet for stål fordi det er 100 ganger mer komfortabelt da de ikke blir så tunge eller kalde... Sievi er nevnt, jalas er jeg kjempefornøyd med, kjøpte de hos proffpartner.. vet ikke om de kun selger til firmaer da jeg kjøpte de igjennom jobben jeg hadde før.

 

håper du ble litt klokere..

 

Kan disse passere?

http://www.axminster.co.uk/aimont-chukka-safety-shoe

 

Hvis du er trygg på hvilken størrelse du skal ha.

Lenke til kommentar

Er det noen som vet hvor prosedyren etter at man har bestått testingen på bedriftshelsetjenesten.

De snakket om et informasjonsmøte/intervju, når kan man vente seg at det skjer.

Og hvor lang tid fra møte til eventuelt tilbud om plass?

Var selv på test i slutten av mai / begynnelsen av juni, med infomøte i august. Så gikk det ca et par uker før svaret om oppstart kom. Mener å ha lest at de har interne krav om at det må skje minimum 3 mnd før oppstart.

 

Takker for link til sko, men foretrekker å prøve de jeg skal kjøpe.

Lenke til kommentar

Er det noen som vet hvor prosedyren etter at man har bestått testingen på bedriftshelsetjenesten.

De snakket om et informasjonsmøte/intervju, når kan man vente seg at det skjer.

Og hvor lang tid fra møte til eventuelt tilbud om plass?

Har du fått en innkalling om informasjonsmøte så har du fått tilbudt plass. (mener jeg i alle fall)

Intervjuet er på selve skolen, de vil vite litt mer om deg, hva dine forventninger er, hvorfor du velger den utdannelsen, andre ting som du bør/vil opplyse dem om. Temmelig standard "jobb" intervju".

Du vil prøve uniform størrelse slik at de kan bestille.

Du må også ta med orginale papirer som du brukte ved søknad til skolen + 2 passbilder.

Lenke til kommentar

Alt er skriftlig. Alle tester er individuelle. Kan ikke se hvordan du kan forberede deg foruten å vite hvordan en IQ test virker. (Ligger mange slike på nett)

De er ute etter å finne din yteevne på disse testene. Ikke bli stresset over at du ikke klarer alt. Ingen klarer det. Det viser bare din grense. Mest sannsynlig har du allerede passert minstekravet :-)

Det har blitt skrevet masse om disse testene her på dette forumet tidligere. En del er nok forandret, men prinsippet er nok det samme.

 

Det er jo ikke uten grunn at de har disse testene, så å legge ut alle svar som de forskjellige kandidatene måtte huske tror jeg vil undergrave hele testen.

 

Jeg starter på skolen nå i januar. Etter hva jeg har lest meg fram til tror jeg man heller bør frykte skolen hvis man først skal frykte noe. Alle som går der har tross alt bestått testen, og det er ikke testen som blir beskrevet som spesiellt vanskelig, men all puggingen senere.

Kan bare svare for meg selv og jeg oppfattet ikke testen som spesiellt vanskelig. Klarer du å holde roen så går nok dette flott.

Skjønner selvfølgelig at du er spent, det var jeg også. Hadde jeg visst om dette forumet før jeg gikk dit, hadde jeg nok stillt de samme spørsmålene som deg. Men i ettertid kan jeg bare si at jeg er glad jeg ikke gjorde det.Tror jeg da bare ville fått enda flere tanker i hodet, og det trengte ikke jeg ihvertfall.

 

Lykke til, dette går nok fint :-)

oi, litt treg jeg! takker for svar :)

men den talltesten (hukommelse) er vel muntlig?

du har vel rett i at man ikke bør spørre for mye ja, hehe...

begynner å bli ekstremt spent og nervøs nå altså! bare 1 uke igjen!

 

jeg skal ta nattog nedover (fra Trondheim), så håper bare å få sove nok på toget :)

 

Er det flere som skal på testing mandag 20. januar? :-)

Lenke til kommentar

oi, litt treg jeg! takker for svar :)

men den talltesten (hukommelse) er vel muntlig?

du har vel rett i at man ikke bør spørre for mye ja, hehe...

begynner å bli ekstremt spent og nervøs nå altså! bare 1 uke igjen!

 

jeg skal ta nattog nedover (fra Trondheim), så håper bare å få sove nok på toget :)

 

Er det flere som skal på testing mandag 20. januar? :-)

 

Du får fortelle litt om hvordan det går, skal inn ikke lenge etter deg :-)

Lenke til kommentar

oi, litt treg jeg! takker for svar :)

men den talltesten (hukommelse) er vel muntlig?

du har vel rett i at man ikke bør spørre for mye ja, hehe...

begynner å bli ekstremt spent og nervøs nå altså! bare 1 uke igjen!

jeg skal ta nattog nedover (fra Trondheim), så håper bare å få sove nok på toget :)

Er det flere som skal på testing mandag 20. januar? :-)

Talltesten og testen hvor du skal gjenskape figurer med terninger er ikke skriftlig. Dette gjøres i en til en situasjon med psykologen. ( veldig hyggelig mann )

Dette går nok bra. Husk på at de aller fleste kommer gjennom denne testen med bestått. At en del stryker skyldes like godt at de ikke består den medisinske testen pga. helse, hørsel eller fargesyn. Dette rår man ikke over, så det får gå som det går.

 

Ønsker deg og Nominell lykke til.

Lenke til kommentar

oi, litt treg jeg! takker for svar :)

men den talltesten (hukommelse) er vel muntlig?

du har vel rett i at man ikke bør spørre for mye ja, hehe...

begynner å bli ekstremt spent og nervøs nå altså! bare 1 uke igjen!

 

jeg skal ta nattog nedover (fra Trondheim), så håper bare å få sove nok på toget :)

 

Er det flere som skal på testing mandag 20. januar? :-)

 

Håper du har kostet på deg en sovelugar?

 

De anbefaler folk å komme uthvilt til dette, da disse testene krever at hjernen er med.

Etter å ha vært igjennom det selv så anbefaler jeg også det ;)

 

Jeg for min del kom igjennom, og begynner på skolen 05.mai.

Gleder meg som en unge!

 

Så lykke til folkens :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...