Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

et nettbrett er greit å ha da det er mye PowerPoints på tavla og det er litt enklere å følge med når man har de på egen skjerm og da kan man gå litt frem og tilbake selv.. man har tilgang til alle PowerPoints på nettet.

men papir og blyant må man ha for man trenger notater og man lærer mest av å skrive og tegne selv. fargeblyanter er også et must da mange bremsetegninger skal fargelegges

Endret av Yommt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Yommt, du nevnte tidligere om forsikring i Jernbanepersonalets bank og forsikring. Og at du som student fikk bytte dine forsikringer til dem.

Har du noen kontakt person?

 

For jeg ringte dem igår, jeg kom til to personer og ingen av dem kunne gi meg svar om jeg kunne bli kunde eller ikke. Jeg foklarte at jeg har skrevet kontrakt med skolen og at jeg begynner på skolen januar 2014.

 

Hei.

Har også ringt dem ang. forsikring. Etter å ha blitt sent rundt til flere forskjellige kunderådgivere, kom jeg i kontakt men en som hadde svar på mitt spørsmål. Så snart jeg har startet på skolen kan jeg få forsikringstilbud fra dem.

Jeg starter også i januar, men det at man har skrevet under kontrakt med skolen er jo ikke helt det samme som å ha tiltrådt en stilling, eller kan regnes som fullverdig elev innen jernbanefamilien.

 

Har funnet mye nyttig og masse ikke fullt så nyttig på dette forumet. Takk til alle : -)

 

Har også lest en del i Lokmands Tidene ( er å finne på nettet ) særlig i nummer 3, 5, og 8- 2013 er det noen artikler som er spesiellt av interesse for oss som skal begynne / vurderer å begynne på jernbaneskolen.

 

Sees i januar

Lenke til kommentar

Hei.

Har også ringt dem ang. forsikring. Etter å ha blitt sent rundt til flere forskjellige kunderådgivere, kom jeg i kontakt men en som hadde svar på mitt spørsmål. Så snart jeg har startet på skolen kan jeg få forsikringstilbud fra dem.

Jeg starter også i januar, men det at man har skrevet under kontrakt med skolen er jo ikke helt det samme som å ha tiltrådt en stilling, eller kan regnes som fullverdig elev innen jernbanefamilien.

 

Har funnet mye nyttig og masse ikke fullt så nyttig på dette forumet. Takk til alle : -)

 

Har også lest en del i Lokmands Tidene ( er å finne på nettet ) særlig i nummer 3, 5, og 8- 2013 er det noen artikler som er spesiellt av interesse for oss som skal begynne / vurderer å begynne på jernbaneskolen.

 

Sees i januar

 

TAKKET være Yommt kom jeg i kontakt med riktig kunderådgiver. Så jeg har fått et tilbud av dem.

Du har rett at vi egentlig ikke blir fullferdig medlem av jernbanefamilien. Men forsikringstilbudet tror jeg ikke blir så mye bedre av den grunn. Det er den billigste forsikringen jeg har fått, i alle fall for bil!

Så takk for tipset Yommt! :w00t:

 

Yommt nevnte nettbrett, ville en Ipad være perfekt?

Eller en android f.eks Samsung 10.1 da man står mye friere til ulike apper.

 

Og for de som søker nå må nok regne med å være på det siste kullet (kullene).

Nå teller jeg bare dagene heldigvis fikk jeg ferie i oppsigelsestiden så det ikke blir for lenge og drøy å vente.

Lenke til kommentar

TAKKET være Yommt kom jeg i kontakt med riktig kunderådgiver. Så jeg har fått et tilbud av dem.

Du har rett at vi egentlig ikke blir fullferdig medlem av jernbanefamilien. Men forsikringstilbudet tror jeg ikke blir så mye bedre av den grunn. Det er den billigste forsikringen jeg har fått, i alle fall for bil!

Så takk for tipset Yommt! :w00t:

 

Yommt nevnte nettbrett, ville en Ipad være perfekt?

Eller en android f.eks Samsung 10.1 da man står mye friere til ulike apper.

 

Og for de som søker nå må nok regne med å være på det siste kullet (kullene).

Nå teller jeg bare dagene heldigvis fikk jeg ferie i oppsigelsestiden så det ikke blir for lenge og drøy å vente.

Gratulerer, hyggelig med alt som ordner seg :-)

Har selv en Samsung 10.1 så jeg satser på at den duger. Er ingen ekspert på det området men den jeg har er jeg så langt fornøyd med. Eneste problemet jeg har kommet ut for er at når noen med Iprodukter f.eks sender en video eller lignende så leser ikke Samsungen Flash Player. Er heller ikke mulig å laste ned da Samsungen ikke støtter dettte programmet. En med erfaring har kanskje en løsning for sånt, men der er ikke jeg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei

Er det noen som holder på med internopplæringen hos NSB som kan si litt om denne? Har fått forståelse for at denne nå varer ca 1 år før man kan få autorisasjon.

Ligger vel litt i kortene da at lønnen blir grunnlønn i denne perioden, da utsiktene for overtid kanskje ikke er til stede?

Fikk en oversikt fra skolen for et par dager siden. Ble overrasket av at sommerferien ble såpass lang. (7 uker )

Skal man leve av studielån kan jo dette bli spennende da det ikke utbetales i sommerferien. Vet det er på trappene å forandre til 11 utbetalinger mot dagens 10.

 

Setter pris på svar om noen vet noe om disse tingene.

Lenke til kommentar

Grunnopplæringen hos NSB varer i omtrent 9 måneder og i tariffavtalen står det litt om lønna i denne perioden. (se lokmann.no)

NSB deler ut stipend til majoriteten av studentene på 150 000 kroner.

Studentene blir invitert til å søke stipend etter de har begynt på skolen og man blir deretter innkalt til intervju.

Stipendet får man først etter 4-5 måneder på skolen for å skille ut de som faller ifra.

Man regner med at 15% faller fra under utdanningen, de fleste i starten. I klassen min har 3 gitt seg.

 

Man samtykker samtidig til at NSB får tilgang til prøveresultater, fravær o.l. på skolen. som de bruker når du skal søke jobb hos de etter skolen.

 

Det er ikke noe automatikk i at man får stipend fra NSB så ikke regn med at du får, men samtidig kan jeg si at de fleste har fått av de kullene som har vært på skolen lenge nok hitill i år.

Det er heller ikke noe automatikk i at de som får stipend får jobb hos NSB, Eller at de som ikke får stipend, ikke får jobb hos NSB.

 

For å få stipendet må man binde seg til å jobbe som lokfører i 3 år men ikke nødvendigvis hos NSB.

Hvis man ikke fullfører så må stipendet tilbakebetales.

Stipendet utbetales i 15 utbetalinger på 10 000.- Når stipendet blir tildelt er det ofte mindre enn 15 måneder igjen av skolen så den første utbetalingen blir større..

er det 10 måneder igjen når stipendet tildeles så får man 5x 10 000 den første måneden.

Stipendet utbetales også i sommerferien.

En grunn til at NSB gjør dette er at de ønsker flere søkere til lokføreryrket.

 

Skolen er veldig vanskelig.. mye pugging, studering på egenhånd må til..

Man kan egentlig glemme å ha fri i helger og kveldstid i hektiske perioder med mye ny lærdom og mange eksamen på rekke og rad.. Man skal igjennom 12 eksamen på ett år og halvparten av utdanninga er praksis så dvs. 2 eksamen i måneden i periodene man er på skolen. røfft regnet..

Endret av Yommt
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dere som skal begynne på skolen neste år og vet hvilket kull dere skal begynne i kan allerede nå finne detaljert timeplan her : https://web.timeedit.se/jbv_no/db1/timeedit/p/timeplan/reservations.html?base=b2JqZWN0cz0wLjE4OCUyQzAuMTg1JnBlcmlvZHM9MC5NSU5VVEVTJTJDMS5EQVlTJmNsPTE4NSZlc2U9ZiZ0PTAwLjAwJTJDMjQuMDAmbW89MSZtYXg9NTAmc2lkPTM1

 

Banenavn betyr ikke at dere skal ut å reise, men er navnene på klasserommene.

 

Trykk på endre søk øverst til venstre og søk opp klassen din, feks LOK 1-14 og velg dato fra Januar 2014 til Mai 2015 i kull 1`s tilfelle.

Trykk tilpass og eksporter til excel e.l. for en litt mer oversiktlig utgave

Endret av Yommt
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan noen hjelpe med et par spørsmål:

Jeg har søkt nå på fristen 1.nov. Her inne leser jeg at man må vente bortimot ett år for å begynne på skolen. Hva er grunnen til dette? Få har vel oppsigelsestid i jobben på noe særlig over 3 måneder.

Og er det likevel noen muligheter for å begynne før?

Vel, det er pga. alle elever ikke kan begynne samtidig pga. praksisplasser. Første kull starter januar og andre kull begynner en tid etter. (mulig etter 1-2mnd) Det er vist ca 100 elever og det vil være ca 20 elever i hver klasse. En annen ting er at det er de arbeidsløse som blir prioritert til å begynne først. Så er det andre personlige årsaker som kanskje kan få deg til å rykke frem i køen. Men som andre nevner her så er det en fin mulighet å allerede sette seg inn i faget. Yommt har jo kommet med noe link her. Og de som søker nå i november så vil det ta 1-3mnd for å få avklart testene og kvalifisering til skolen.

Hvis det er noen som vil rette på meg så gjør gjerne det. :)

Endret av Martin Logan
Lenke til kommentar

Grunnopplæringen hos NSB varer i omtrent 9 måneder og i tariffavtalen står det litt om lønna i denne perioden. (se lokmann.no)

NSB deler ut stipend til majoriteten av studentene på 150 000 kroner.

Studentene blir invitert til å søke stipend etter de har begynt på skolen og man blir deretter innkalt til intervju.

Stipendet får man først etter 4-5 måneder på skolen for å skille ut de som faller ifra.

Man regner med at 15% faller fra under utdanningen, de fleste i starten. I klassen min har 3 gitt seg.

 

Man samtykker samtidig til at NSB får tilgang til prøveresultater, fravær o.l. på skolen. som de bruker når du skal søke jobb hos de etter skolen.

 

Det er ikke noe automatikk i at man får stipend fra NSB så ikke regn med at du får, men samtidig kan jeg si at de fleste har fått av de kullene som har vært på skolen lenge nok hitill i år.

Det er heller ikke noe automatikk i at de som får stipend får jobb hos NSB, Eller at de som ikke får stipend, ikke får jobb hos NSB.

 

For å få stipendet må man binde seg til å jobbe som lokfører i 3 år men ikke nødvendigvis hos NSB.

Hvis man ikke fullfører så må stipendet tilbakebetales.

Stipendet utbetales i 15 utbetalinger på 10 000.- Når stipendet blir tildelt er det ofte mindre enn 15 måneder igjen av skolen så den første utbetalingen blir større..

er det 10 måneder igjen når stipendet tildeles så får man 5x 10 000 den første måneden.

Stipendet utbetales også i sommerferien.

En grunn til at NSB gjør dette er at de ønsker flere søkere til lokføreryrket.

 

Skolen er veldig vanskelig.. mye pugging, studering på egenhånd må til..

Man kan egentlig glemme å ha fri i helger og kveldstid i hektiske perioder med mye ny lærdom og mange eksamen på rekke og rad.. Man skal igjennom 12 eksamen på ett år og halvparten av utdanninga er praksis så dvs. 2 eksamen i måneden i periodene man er på skolen. røfft regnet..

Tusen takk for svaret.

Er litt lettere å planlegge økonomien når man kjenner til flere detaljer omkring utdannelsesforløpet.

Lykke til videre :-)

Lenke til kommentar

Kan noen hjelpe med et par spørsmål:

Jeg har søkt nå på fristen 1.nov. Her inne leser jeg at man må vente bortimot ett år for å begynne på skolen. Hva er grunnen til dette? Få har vel oppsigelsestid i jobben på noe særlig over 3 måneder.

Og er det likevel noen muligheter for å begynne før?

Hva har oppsigelsestid med noe å gjøre ?? Du må ikke si opp jobben din når du søker studieplass.

Du sier opp tre måneder før studiestart om du får plass... Du må igjennom en god del testing og screening før du blir tildelt plass så jeg ville ikke sagt opp jobben enda hadde jeg vært deg..

Jeg måtte vente 1 år og 5 måneder fra søknadsfrist til studiestart..

Alle kan ikke begynne samtidig pga praksisplasser o.l. som nevnt før..

Det er vanskelig å oppdrive 100 kjørelærere samtidig i praksis og klasserom til alle på skolen..

Ordinær søknadsfrist for neste års kull var i mai, men siden de ikke klarte å fylle alle studieplassene så er det en ekstraordinær inntaksrunde nå for å fylle plassene på det siste kullet.. Vår kullene er allerede fulle av folk som søkte i mai.

Lenke til kommentar

Hei!

 

vurderer å søke meg inn som konduktør aspirant, har sjekket litt rundt omrking på forum om dette og det høres jo meget interesant ut!

 

Er det ulik lønn i forhold til hvor man er stasjonert i landet ? Er det noen som jobber med dette som kan gi meg ett høvelig greit svar? :>

Lenke til kommentar

spiller nok ingen rolle hvor i landet du er når alle jobber i samme selskap.. da er det selvfølgelig overenskomster og tariffavtaler som gjelder alle.

grunnlønn under utdanning var 267500 i 2011 pluss tillegg og overtid hos NSB.

hos flytoget og gjøvikbanen vet jeg ikke.

 

utdanningen skjer hos selskapene og ikke på jernbaneskolen så du spørr nok feil forum...

Lenke til kommentar

Hva har oppsigelsestid med noe å gjøre ?? Du må ikke si opp jobben din når du søker studieplass.

Du sier opp tre måneder før studiestart om du får plass... Du må igjennom en god del testing og screening før du blir tildelt plass så jeg ville ikke sagt opp jobben enda hadde jeg vært deg..

Jeg måtte vente 1 år og 5 måneder fra søknadsfrist til studiestart..

Alle kan ikke begynne samtidig pga praksisplasser o.l. som nevnt før..

Det er vanskelig å oppdrive 100 kjørelærere samtidig i praksis og klasserom til alle på skolen..

Ordinær søknadsfrist for neste års kull var i mai, men siden de ikke klarte å fylle alle studieplassene så er det en ekstraordinær inntaksrunde nå for å fylle plassene på det siste kullet.. Vår kullene er allerede fulle av folk som søkte i mai.

 

 

Takk. Da skjønner jeg.

Det blir vel noen spennende dager for de som har søkt 1.nov.

Er det noen som vet når man kan vente invitasjon til testing, og når dette gjennomføres?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...