Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Tidligere i tråden var den en link der man kunne finne hele studieplanen ned til minste detalje hvis man vet hvilket kull man skal gå. Jeg starter 5. mai i år og har også nylig fått tilsendt et sammendrag av studieplanen for vårt kull. Vet ikke om feriene er lik for alle kullene, men vi fått oppgitt:

 

Sommerferie: 24.06.14 - 03.08.14

Juleferie: 19.12.14 - 04.01.15

Påskeferie: 28.03.15 - 06.04.15

Sommerferie: 20.06.15 - 02.08.15

 

Takk! Akkurat hva jeg trengte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Nytt år, ny søknadsrunde!

 

Først og fremst, TAKK til dere som så langt har bidratt med mye knallbra informasjon her. Jeg har snust på dette lenge (og lest gjennom disse 146 sidene to ganger, minst...), så etter fem år innen IT tar jeg endelig steget og søker mot ny karriere som lokfører :wee:

 

Da avgjørelsen min ble tatt like etter forrige søknadsfrist, har jeg etter en periode med daglige oppdateringer av Jernbaneskolens sider snublet over søknaden på easycruit, og lurer i den forbindelse på hvilke formater vitnemål fra VGS/høgskole ønskes. Fra deres sider:

 

Alle søkere må legge ved attester som dokumenterer kvalifikasjonene. Dersom ikke dokumentasjon foreligger, vil søknaden ikke bli vurdert.

 

Er det tilstrekkelig med en PDF av elektroniske vitnemål hentet rett fra nettsidene til Nasjonal Vitnemålsdatabase og Studweb, eller kreves innskannede papirversjoner stemplet som "rett kopi" og hele greia? Tenker det kan være greit å spørre dere som har vært gjennom søknadsprosessen tidligere for ikke å plage folka på skolen unødig, dog vil jeg gjeeerne unngå at søknaden avvises grunnet utilstrekkelig dokumentasjon.

 

 

Lenke til kommentar

Hei! Går trafikkstyrer studiet nå, er ferdig i mai en gang. Synes det er veldig ålreit. Kjekt opplegg med praksis og teori litt om hverandre i løpet av skoleåret.

 

Du kommer nok til å trives godt! Sørg for å vær flittig fra starten av, mye som skal inn i hodet før juletider :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Er ikke i studiene selv enda, så svaret mitt blir ikke veldig reelt. Men i min samtale med rektor for skolen, så ble jeg frarådet av å jobbe ved siden av. Det er riktig nok hans jobb å si det, men det ligger nok mye i det og. Det vil jo utvilsomt ta av tid du kunne brukt til å lese.

 

Jeg for min del har bare tatt permisjon fra jobben, med avtaler om at jeg kan ta på meg ekstra vakter etter hva jeg har behov og mulighet for, dersom jeg ser at det er mulig.

Så er evig takknemlig for den muligheten.

 

Men som sagt, jeg har ikke begynt studiene mine enda selv, så jeg veit jo ikke hva jeg går til. Regner med at du får svar av noen som går i studiene om ikke så lenge :)

Lenke til kommentar

Er ikke et intervju. Det er en samtale for at de skal fortelle deg hva du går til og hva som kreves av deg, som det står i mailen.

 

Plassen din er garantert uansett, er ikke noe de kan ta fra deg. Men om de mener du ikke egner deg selv om du sto testene så kan de fraråde deg fra å begynne. Men om du selv mener du er en oppegående person som ikke har noe å være bekymra over, så er den dagen bare en dag hvor de forteller deg hva du går til.

Lenke til kommentar

Takker, det hørtes jo greit ut det! :)

 

En annen ting jeg lurer litt på er dette stipendet fra Nsb. Er dette noe kun ett fåtall får tilbud om? Hva er kriteriene for å få det? Kjenner jeg er litt stressa på å redusere inntekten fra 20000+kr pr måned til 7000kr (lånekassen) =)

Lenke til kommentar

Hei ! Er man klar for å gå rett i jobb etter bestått eksamen el er det noe form for læretid ? Noen som vet noe om jobbmuligheter i Bergen ? Noen av dere som kombinerer utdanningen med familie/barn?

Endret av tog84
Lenke til kommentar

Turnusene er veldig forskjellige, kommer jo helt an på hva du selv er ute etter og hvor du er stasjonert. Nærmeste du kommer er nok Stavanger, der er det ikke så lang ventetid. Men pendling fra Bergen går nok ikke. Vet ikke eksakt åssen turnusene der er, kanskje ukependling går? Men hadde ikke belaget meg på det.

Lenke til kommentar

Er endel spørsmål her som jeg kan svare på.

Går selv studiet nå, er i den første klassen iår.

Jobbing ved siden av studiet er veldig individuellt. Avhenger hvor mye du jobber og hvor "gløgg" du er på skolen. Noen i klassen min jobber litt i helger innemellom.


Det er utrolig mye informasjon at alt det bare flyter rundt i hodet mitt og må bruke noe av helga til å fordøye det til forståelig informasjon. Altså selv om det er helg så må du jobbe med det så du ikke henger etter.

Er selv en ganske oppegående mann med veldig god teknisk innsikt.

Men jobbing er ikke umulig så lenge det er med måte og du selv innser hvor mye jobbing du kan gjøre.

Noe deltidsjobb daglig etter skole, så tror jeg vil at du fort vil slite med skolen.

Jeg drar litt etter 6 på morgenen og kommer sent hjem på ettermiddagen 16:30-17:00, så nesten 12 timer daglig.

Jeg pendler 3 timer til sammen så er jeg utkjørt fysisk og psykisk. Det er ikke synd på meg, for en annen i klassen bor i SKIEN og han pendler nesten 6 timer tilsammen!

 

 

Studiet krever mye, frem til nå har vi hatt 4 eksamener på 2mnd.

 

Angående stipend så var jeg nylig på et slik infomøte med NSB.

NSB velger å vente med å gi stipend pga. noen vil faktisk vil falle ut og at de vil vente med et intervju etter den første øvelseskjøring. Dette pga. slik at elevene faktisk finner ut om lokfører er faktisk noe de virkelig vil.

Stipendet er på 150.000kr, 10 X 15mnd.

Og for våres del så får de heldige ikke stipend før i August iår altså 8mnd etter skolestart.

OG du må for all del ikke tro at du vil få det, for NSB velger hvem de syns skal få det.

Eks. ifjor kull 1 i 2013 så var det 13stk som fikk stipend, antall stipend som deles ut er avhengig av NSB sin budsjett. Og det er flere ting som spiller inn om du vil få stipend, det vil bli intervju, dine referanser, fravær på skole/jobb osv.... så beste elev på skolen betyr nødvendigvis ikke stipend.

 

Men det er gode sjanser å få det. Eksempelt fra kull 1-2013 så var nok ikke klassen 20stk, 1-3stk har kanskje falt ut så 13 som fikk stipend er gode odds.

Men ikke la stipendet være avgjørende om du skal på skole eller ikke.

Finn andre løsninger, lev billig, jobb noen få helger ved siden osv...

Ønsker dere lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...