Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Har pratet med flere som driver med autorisering om forsentkomming pga toget, og det har i 99% av tilfellene vært helt greit - er jo tross alt infrastrukturen dems som er problemet i veldig mange av forsinkelsene!

Håper da det.

Er spent på praksisplassene. Yommt, var du heldig med praksisplassene du har fått utdelt?

Du har ikke måttet reise langt som langt opp i nord?

Når jeg hadde samtalen med skolen i informasjonsmøtet så var det pengene som styrte hvor man fikk som praksis plass. Såfremt at den var mulig med praksisplass i nærområdet man bodde. Dette for å spare skolen for penger.

Altså, f.eks de som bodde i Trondheim fikk plass i nærområdet hvis det var kapasitet.

Jeg som bor i Askim håper da på Oslo/Østfold området.

Men er det ikke noe plass så måtte man pent innkvartere seg i praksisperioden der det var ledig.

Så er man uheldig kan det bli noen uker langt fra familie, men er innstilt på det verste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man må regne med å bli sendt over hele landet.

NSB har veldig få instruktører ledige i oslo området da NSB bruker de i sin egen internopplæring.

Jeg har fikk en av få plasser i NSB oslo og det var kjempeflott der.. har kjørt alt slags materiell..

Men det er mange fordeler med å bli sendt litt unna også da man får oppleve mer av det man skal lære, som ikke-fjernstyrte strekninger og stasjoner med enkelt innkjørsignal eller enkelt sikringsanlegg osv..

Det å kjøre drammen-gardermoen på flytoget er ikke akkurat lærerikt.

Flere i klassen har vært hos NSB.. Halden, Mosjøen Mo i rana Ål Bergen Dombås Hamar, flere har vært hos flytoget og det er jo oslo.. De fleste cargonet plassene er jo i oslo også men der må man regne med overnattinger langt unna og noen ble sendt til Sandnes/Stavanger..

Han som bor i Sarp fikk selvsagt plassen i Halden for da slapp skolen å betale hotell for han, men det er ikke sikkert Halden er ledig neste periode igjen..

 

Et godt tips til dere som venter på skolestart, Last ned bergensbanen eller nordlandsbanen minutt for minutt og begynn å studer skilt og lys, de finner dere i kapittel 9 i "Trafikkreger for jernbaneverkets nett" (TJN) som jeg la ut link til tidligere.

Den ligger ute hos jernbaneverket.no

http://www.jernbaneverket.no/no/Marked/Leverandorinfo/Trafikkregler-for-Jernbaneverkets-nett/

Den kommer dere til å kunne grundig når dere er ferdige på skolen,

Noen av elevene som er ferdige nå sa at det ikke var noe vits i å kjøpe merkepenn fordi man ender opp med å markere alt alikevel.. den kommer til å pugges veldig så det er bare å begynne ! :-)

Endret av Yommt
Lenke til kommentar

Man må regne med å bli sendt over hele landet.

NSB har veldig få instruktører ledige i oslo området da NSB bruker de i sin egen internopplæring.

Jeg har fikk en av få plasser i NSB oslo og det var kjempeflott der.. har kjørt alt slags materiell..

Men det er mange fordeler med å bli sendt litt unna også da man får oppleve mer av det man skal lære, som ikke-fjernstyrte strekninger og stasjoner med enkelt innkjørsignal eller enkelt sikringsanlegg osv..

Det å kjøre drammen-gardermoen på flytoget er ikke akkurat lærerikt.

Flere i klassen har vært hos NSB.. Halden, Mosjøen Mo i rana Ål Bergen Dombås Hamar, flere har vært hos flytoget og det er jo oslo.. De fleste cargonet plassene er jo i oslo også men der må man regne med overnattinger langt unna og noen ble sendt til Sandnes/Stavanger..

Han som bor i Sarp fikk selvsagt plassen i Halden for da slapp skolen å betale hotell for han, men det er ikke sikkert Halden er ledig neste periode igjen..

 

Et godt tips til dere som venter på skolestart, Last ned bergensbanen eller nordlandsbanen minutt for minutt og begynn å studer skilt og lys, de finner dere i kapittel 9 i "Trafikkreger for jernbaneverkets nett" (TJN) som jeg la ut link til tidligere.

Den ligger ute hos jernbaneverket.no

http://www.jernbaneverket.no/no/Marked/Leverandorinfo/Trafikkregler-for-Jernbaneverkets-nett/

Den kommer dere til å kunne grundig når dere er ferdige på skolen,

Noen av elevene som er ferdige nå sa at det ikke var noe vits i å kjøpe merkepenn fordi man ender opp med å markere alt alikevel.. den kommer til å pugges veldig så det er bare å begynne ! :-)

Men er det ikke slik at alle skal innom flest mulig selskaper under øvelseskjøringen på skolen?? Dette for å få bredest mulig erfaring?

Så da vil vel de fleste være innom både Cargo, Flytoget og NSB i en av de fire periodene øvelseskjøringen pågår, eller har jeg misforstått dette?

Lenke til kommentar

Men er det ikke slik at alle skal innom flest mulig selskaper under øvelseskjøringen på skolen?? Dette for å få bredest mulig erfaring?

Så da vil vel de fleste være innom både Cargo, Flytoget og NSB i en av de fire periodene øvelseskjøringen pågår, eller har jeg misforstått dette?

Du skal være innom gods- og persontrafikk, men du kan få 3 forskjellig selskaper på kjøringene (Hvis dette ikke er endret i løpet av de siste åra). Det handler vel mest om hvor de har ledig kjørelærere.

Lenke til kommentar

Du skal være innom gods- og persontrafikk, men du kan få 3 forskjellig selskaper på kjøringene (Hvis dette ikke er endret i løpet av de siste åra). Det handler vel mest om hvor de har ledig kjørelærere.

Takk skal du ha :-)

Poenget jeg noe dårlig fikk fram var at: Om Flytoget ikke var det mest ettertraktete stedet å ha øvelseskjøring, så er det vel en fordel å få dette på et tidlig tidspunkt da øvelseskjøringen ikke har så lang varighet som senere i studiet. Vel å merke hvis man skal rullere mellom selskapene, og ikke ender med Flytoget hver gang man skal innom persontrafikk.

Lenke til kommentar

Du skal være innom gods- og persontrafikk, men du kan få 3 forskjellig selskaper på kjøringene (Hvis dette ikke er endret i løpet av de siste åra). Det handler vel mest om hvor de har ledig kjørelærere.

Kan du forøvrig svare på om man under autorisasjonsperioden jobber skift, eller om alt er lagt til dagtid??

Lurer på dette grunnet forventet inntekt i denne perioden.

Lenke til kommentar

Under autorisasjonsperiode (opplæring i foretak etter endt utdanning på Norsk Jernbaneskole), følger du normal turnus til kjørelærer du følger og får derav tillegg som gjelder for de tidspunkter du kjører på. Grunnlønnen er "aspirant-lønn" og ligger normalt ca. 110 000,- under vanlig grunnlønn for sertifisert lokomotivfører.

 

Når det gjelder praksisperiodene på Norsk Jernbaneskole, vil du også der følge turnus til kjørelærer. Du kjører likeså natt som dag, men her tjener du da ikke en eneste krone, siden du er student (hos Norsk Jernbaneskole) og ikke ansatt i et foretak.

Og som tidligere nevnt, er kravet at man skal ha kjørt både lokomotiv med vogner samt motorvognsett. Dette innebærer som regel én runde med godstogkjøring (Cargonet) og to runder med persontogkjøring, NSB og Flytoget. Normalt sett får de fleste bare NSB, mens noen får en runde med NSB og en runde med Flytoget.

 

På øvelseskjøringene må man regne med å bli sendt litt rundt. I mitt kull ble for eksempel nesten hele klassen sendt til NSB Trondheim på øvelseskjøring, mens noen dro til Bergen. Jeg har feks. hatt øvelseskjøringene mine i Oslo (Cargonet), Trondheim og Bodø (NSB).

 

Mitt tips til dere som skal starte på lokomotivørerutdanningen er å møte opplagt om dagene og følg godt med på undervisningen. Man får utrooolig mye igjen for å få med seg det som blir gjennomgått av instruktørene. ALDRI være redd for å stille spørsmål uansett om det er elementære ting man lurer på. Får man ikke med seg hva som menes, kan man få svi for det senere. Er man ukonsentrert på skolen, blir det mer å jobbe med etter skoletid.

 

Jeg kjenner meg forøvrig ikke igjen i det å ha nettbrett på skolen. Jeg synes det har fungert bra å følge med i undervisningen, og heller tatt notater underveis. Omtrent alle powerpointer ligger på itslearning, så det er bare å skrive ut hvis det skal være nødvendig.

 

Det er et råkjør hele veien og folk stryker jevnlig på eksamen, man må passe på å ha kontroll på ting underveis. En vanlig skole får man bestått med bokstaven E, mens her må det være minst en B/C.

 

Uansett, lykke til for kommende studenter. Det er absolutt et spennende utdanningsvalg!

Lenke til kommentar

Under autorisasjonsperiode (opplæring i foretak etter endt utdanning på Norsk Jernbaneskole), følger du normal turnus til kjørelærer du følger og får derav tillegg som gjelder for de tidspunkter du kjører på. Grunnlønnen er "aspirant-lønn" og ligger normalt ca. 110 000,- under vanlig grunnlønn for sertifisert lokomotivfører.

 

Når det gjelder praksisperiodene på Norsk Jernbaneskole, vil du også der følge turnus til kjørelærer. Du kjører likeså natt som dag, men her tjener du da ikke en eneste krone, siden du er student (hos Norsk Jernbaneskole) og ikke ansatt i et foretak.

Og som tidligere nevnt, er kravet at man skal ha kjørt både lokomotiv med vogner samt motorvognsett. Dette innebærer som regel én runde med godstogkjøring (Cargonet) og to runder med persontogkjøring, NSB og Flytoget. Normalt sett får de fleste bare NSB, mens noen får en runde med NSB og en runde med Flytoget.

 

På øvelseskjøringene må man regne med å bli sendt litt rundt. I mitt kull ble for eksempel nesten hele klassen sendt til NSB Trondheim på øvelseskjøring, mens noen dro til Bergen. Jeg har feks. hatt øvelseskjøringene mine i Oslo (Cargonet), Trondheim og Bodø (NSB).

 

Mitt tips til dere som skal starte på lokomotivørerutdanningen er å møte opplagt om dagene og følg godt med på undervisningen. Man får utrooolig mye igjen for å få med seg det som blir gjennomgått av instruktørene. ALDRI være redd for å stille spørsmål uansett om det er elementære ting man lurer på. Får man ikke med seg hva som menes, kan man få svi for det senere. Er man ukonsentrert på skolen, blir det mer å jobbe med etter skoletid.

 

Jeg kjenner meg forøvrig ikke igjen i det å ha nettbrett på skolen. Jeg synes det har fungert bra å følge med i undervisningen, og heller tatt notater underveis. Omtrent alle powerpointer ligger på itslearning, så det er bare å skrive ut hvis det skal være nødvendig.

 

Det er et råkjør hele veien og folk stryker jevnlig på eksamen, man må passe på å ha kontroll på ting underveis. En vanlig skole får man bestått med bokstaven E, mens her må det være minst en B/C.

 

Uansett, lykke til for kommende studenter. Det er absolutt et spennende utdanningsvalg!

Tusen takk for utfyllende svar.
Lenke til kommentar

Jeg begynner 20 januar. Må si tiden går tregt om dagen, men skal ikke klage for mye da det er mange som må vente betydelig lengre enn oss på skolestart.

Så håper de neste 9 ukene går fort. Går bare rundt i ventemodus om dagen.

Så moro, det skal jeg også.

Fikk du brev om oppmøte kl 09:00 første dag?

 

For jeg fulgte skoleplanen som Yommt la en link til. Så viste den start kl 08:30, ikke for det spiller noe rolle. Møter tidlig opp uansett, vanskelig å forutse Oslo rushen på morgenen da jeg sjeldent drar inn til Oslo.

Lenke til kommentar

Så moro, det skal jeg også.

Fikk du brev om oppmøte kl 09:00 første dag?

 

For jeg fulgte skoleplanen som Yommt la en link til. Så viste den start kl 08:30, ikke for det spiller noe rolle. Møter tidlig opp uansett, vanskelig å forutse Oslo rushen på morgenen da jeg sjeldent drar inn til Oslo.

Vil nok forholde meg til brevet. Du har helt rett i at trafikken er vanskelig å beregne, så regner med å ha god margin den første dagen. Kjører selv denne dagen da det er mye utstyr vi får utdelt som skal fraktes hjem.

 

De har vel kalkulert med senere skolestart for oss denne dagen, så vi unngår mobbing i skolegården :-)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva slags karakterer/snitt har folk kommet inn på lokførerstudiet med? Fikk vite (fra en heller upålitelig kilde) at man måtte ha rundt 60 studiepoeng... Kan det virkelig stemme?

 

Jeg ble kalt inn til tester nå med realfag, matte/fysikk på videregående nivå. Har ikke snøring på hvor mye studiepoeng jeg har, iallefall ikke 60.

 

http://jernbaneskolen.no/nor/min-hovedside/lokomotivforerutdanning/soknad-og-opptak?tabID=40 der står alle krav.

Lenke til kommentar

 

Jeg ble kalt inn til tester nå med realfag, matte/fysikk på videregående nivå. Har ikke snøring på hvor mye studiepoeng jeg har, iallefall ikke 60.

 

http://jernbaneskolen.no/nor/min-hovedside/lokomotivforerutdanning/soknad-og-opptak?tabID=40 der står alle krav.

 

Har sett de kravene, men lurte på; "Innkalling til helsetest og yrkespsykologisk skikkethetstest skjer på bakgrunn av rangering basert på vitnemål/kompetansebevis fra videregående opplæring", og hva slags poengsum folk blir innkalt med :p

 

Studiepoeng finner du ved å ta snittet (legge sammen alle karakterene og dele på antall karakterer) og gange det med 10. Da får du feks 45. I tillegg får man vel 0.5 for FY1 og R1 og 1 poeng for R2 (?), så da blir det 47 studiepoeng totalt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...